INTERVIU: Niels Loeb, designerul lui Opel Adam: "Adam dă semnalul întineririi mărcii Opel"
Designerul care a coordonat dezvoltarea estetică a noului Opel Adam ne-a răspuns la 10 întrebări indiscrete. Astăzi vă dezvăluim câteva secrete ale celui mai mic model de oraş din gama Opel.
Am avut ocazia de a sta de vorbă timp de 20 de minute cu Niels Loeb, omul care a coordonat echipa de design din mâinile căreia a ieşit noul Opel Adam, cel mai nou şi mai mic model din gama Opel. Australian de origine, dar cu tată german, Niels Loeb m-a surprins printr-o atitudine complet diferită de ceea ce am întâlnit până acum la designeri sau la oficialii de rang înalt din industrie cu care am avut ocazia să dialoghez. Deşi de obicei designerii sunt ceva mai "trăzniţi", iar discuţiile cu aceştia sunt presărate cu glume, Loeb a făcut un pas mai departe şi a transformat ceea ce ar fi trebuit să fie un interviu într-o discuţie ca între prieteni. Nu a pierdut ocazia de a pleca de lângă reportofon ori de câte ori a dorit să-mi arate un detaliu inedit pe noul Adam, iar o jumătate din înregistrarea discuţiei este de fapt goală. Pentru că discuţia nu a avut loc la o masă, ci liber, în jurul maşinii.
Niels Loeb - 41 de ani - lucrează la Opel de 21 de ani (a fost responsabil pentru dezvoltarea lui Corsa şi Meriva, printre altele) şi, conform propriilor lui declaraţii, vede în Adam cel mai interesant şi complex proiect în care a fost implicat. Nici nu e de mirare: să desenezi de la zero un model care are sute de mii de posibilităţi de configurare în doar trei ani este o misiune îndeajuns de dificilă încât să te implice total.
Apropo: Nu uitaţi că până în 10 decembrie puteţi să participaţi la un concurs de design în care cele mai interesante tricouri cu tema Opel Adam pot câştiga 1100 de euro. Concursul, regulamentul şi resursele necesare pentru înscriere sunt disponibile AICI.
-
Care au fost liniile de bază pe care a fost construit Adam? Care e filosofia de viaţă a celui mai mic model Opel?
Adam a fost construit ca o maşină care să fie la modă, care se adresează unor clienţi care poate nu s-au gândit până acum să-şi cumpere un Opel. În cazul lui Adam, totul se reduce la verbul “a cuceri”. Vrem să cucerim un nou segment al pieţei, unde deocamdată nu suntem prezenţi cu un astfel de model. Da, avem Agila, un model cu cinci uşi ceva mai “normal”. Adam este un model cu trei uşi pure, cu design urban, masculin, îndrăzneţ.
TEST DRIVE Opel Adam: "David şi Goliaţii"
-
A existat vreun moment în parcursul dezvoltării lui Adam în care aţi luat în calcul varianta de a merge pe o idee retro?
Am vrut să-l facem contemporan, modern, dar în acelaşi timp să-I oferim o tuşă masculină. De obicei, liniile ceva mai feminine sunt asociate designului retro, iar principalul nostru scop a fost să eliminăm orice referire la retro şi să ne axăm pe partea modernă a lucrurilor. Nu a fost niciodată gândit să fie retro, încă de la început ne-am concentrat pe linii puternice, de efect, contemporane.
-
Cum se poate bate Adam cu modele precum 500 sau Mini, considerate etaloanele segmentelor din care fac parte?
Mulţi dintre cei care se orientează spre modele din acest segment merg pe mâna unor maşini second hand, aşa numitele “old newtimers”. Unii îşi cumpără prima generaţie Mini, cea din anii ’60, sau originalul Cinquecento. Dar, de asemenea, mulţi dintre cei care îşi cumpără acele maşini nu ar da banii pe generaţiile recente ale acestor maşini. Adam, în schimb, expiră modernitate şi vine cu un mesaj clar chiar şi pentru brandul Opel, nu doar pentru modelul Adam. Adam aduce un nou val de energie în echipă, în cadrul Opel. Adam dă semnalul reîntineririi mărcii.
-
Adam nu e un nume tocmai nou în istoria Opel. Deci, totuşi, o idee retro există măcar prin referinţa la fondatorul mărcii, Adam Opel. A contat asta?
Numele, caracterul şi personalitatea acestei maşini merg mână în mână. Faptul că are acelaşi nume precum cel al fondatorului mărcii, Adam Opel, a fost o pură coincidenţă. Am ales Adam pentru că nu este un nume polarizant, cum este Kevin. Este un nume cunoscut identic în toată lumea, care există deja de ceva vreme şi care are anumite semnificaţii pentru toţi.
-
Nu există un risc de a pierde din ideea de bază atunci când în discuţie intervin factori externi, cum ar fi subiectivitatea clientului? Nu există posibilitatea ca el să strice efectiv designul maşinii alegând soluţii care nu se potrivesc?
Nu, deloc. Am privit conceperea lui Adam ca pe construcţia unei maşini care să poată să devină un avatar al fiecărui client în parte. Cum poţi să te exprimi mai modern şi să te simţi mai legat de maşină decât implicându-te efectiv în crearea acesteia? Pe Adam, nimic nu e dictat. Nu spune nimeni “Poţi să ai doar această culoare, doar acest nivel de echipare sau doar acest tip de material”. Întreaga logică a dezvoltării maşinii s-a bazat pe încercarea de a construi o lume liberă la care se adere clienţii. Cele trei “stări” diferite pe care le poţi alege, Glam, Slam şi Jam, exprimă exact asta. Ce personalitate ai? Funky? Alege Glam. Sport? Alege Slam. Şic? Alege Glam. Iar după ce alegi în ce “lume” vrei să intri, începe nebunia şi îţi “îmbraci maşina aşa cum vrei”. Ai 16 culori exterioare, o mulţime de combinaţii la capitolul jante, apoi îşi alegi interiorul. Practic, procesul prin care îţi alegi Adam-ul potrivit seamănă cu cel în care alegi ce să îmbraci. “Hm, cum vreau să arăt astăzi?”
-
Aţi avut în procesul de dezvoltare a designului lui Adam vreun moment de cumpănă în care să spuneţi “Am intrat pe un drum închis. Ce facem acum?”
Sincer? Nu. Şi asta pentru că n-am avut timp de aşa ceva. Dezvoltarea acestui model a început acum fix trei ani, în septembrie 2009. Totul a mers foarte rapid, pentru că am putut utiliza părţi de la celelalte modele ale noastre. De exemplu, dacă ne uităm cu atenţie la Adam, vedem părţi din Corsa, aşa cum este podeaua dintre pedalier şi scaunul şoferului. Asta a fost foarte bine, însă, pentru că a fost foarte important să le oferim celor din Adam mai mult spaţiu decât în Fiat 500, de exemplu. Proporţiile sunt de asemenea diferite. Maşina e mai lată decât Mini cu 30 de centimetri, dar e mai ceva mai scurtă. Ampatamentul a fost redus faţă de cel al lui Corsa.
TEST DRIVE Opel Adam: "David şi Goliaţii"
-
Care au fost cele mai mari provocări pe care le-aţi întâlnit în dezvoltarea lui Opel Adam?
Una dintre cele mai mari provocări a fost să găsim echilibrul perfect între spaţiu pentru bancheta din spate şi spaţiul din portbagaj fără a compromite confortul şi fără a atenta la profilul maşinii, care e una foarte compactă. Dar cea mai mare încercare prin care am trecut a fost să îi facem pe toţi cei implicaţi în echipele care au stat la baza dezvoltării lui Adam – de la design la marketing, la inginerie şi la PR – să “cânte” în aceeaşi gamă şi să livreze acelaşi mesaj, indiferent de zona în care sunt specialişti.
-
Dacă ar fi să prezentaţi maşina în faţa unor clienţi nehotărâţi din punctul de vedere al designului, care ar fi lucrul pe care aţi alege să-l scoateţi în evidenţă pentru a-i convinge că Adam e într-adevăr altfel?
Cred că cea mai puternică parte a designului lui Adam este reprezentată de acoperişul pe care noi îl numim “plutitor”. Pentru că este construit într-o nuanţă diferită de cea a restului caroseriei şi mulţumită liniei sale care seamănă cu tuşa unei pensule, acoperişul pare “desprins” de maşină şi asta îi dă un caracter aparte lui Adam. Am detaşat vizual plafonul de “corpul” maşinii şi asta m-a mulţumit, pentru că e un element cu adevărat special.
-
Ne puteţi spune câteva dintre bornele de dezvoltare ale maşinii? Ştim că întreaga poveste a lui Adam a fost extrem de scurtă, de doar trei ani, deşi un model complet nou este dezvoltat de obieci în cinci-şase ani.
Desenul original a fost creat în 2009, am construit apoi foarte rapid un model la scară 1:1, iar echipa de ingineri a intervenit în proiect începând cu martie 2010. Toată lumea s-a mişcat atât de repede, încât în iulie 2011, deci la 15 luni de la începerea părţii de inginerie, aveam deja primele prototipuri funcţionale în teste. Secretul a fost legat mai ales de faptul că am fost o echipă relativ mică şi că toţi cei implicaţi au fost întotdeauna prezenţi în acelaşi loc.
-
Cât de greu e pentru designeri să ţină pasul cu atâtea versiuni de nuanţe exterioare, culori interioare, materiale, soluţii? E o bucurie sau un chin pentru cei care trebuie să fie siguri că maşina arată bine indiferent de alegerile ulterioare ale vreunui client cu adevărat nebun?
A fost pur şi simplu o bucurie să lucrăm la această maşină. Sunt la Opel de 21 de ani şi am creat foarte multe maşini, dar a fost pentru prima dată când am lucrat astfel încât interiorul să se potrivească perfect cu exteriorul. Această conexiune dintre interior şi exterior ne-a ţinut întotdeauna în priză. Toată lumea a fost foarte motivată să facă treaba să meargă bine şi repede.
TEST DRIVE Opel Adam: "David şi Goliaţii"
-
Luchian, joi, 29.11.2012 02:58
Omul zice in tot interviul cum a facut masina masculina tocmai ca sa nu fie retro si vine gigel80, cu user predestinat replicii, sa ne explice cum e un fiat 500 altfel. gigel80 presedinte!
-
Gigel80, joi, 29.11.2012 03:14
Opel era foarte invidios pentru succesul Fiat 500 si vroiau si ei o felie din placinta. E super evident ca au luat un fiat 500 si i-au dat un makeover mai agresivo masculin si l-au reimpachetat ca o masina noua. E brainwashing. Toate masinile sunt brainwashing. Au prostit toata planeta cu designul asta. Pe vremuri masina era un utilaj practic nu un accesoriu de moda. Nu exista nici o competitie intre branduri, e totul o constructie dualista care sa va mentina pe voi partizani dar in realitate acolo sus toti isi freaca mainile. Opel colaboreaza de ceva vreme cu Fiat, folosc impreuna mai multe platforme. E doar o colaborare intre corporatii pentru profituri mai mari.
-
Gigel80, joi, 29.11.2012 03:15
Poate o sa va treziti odata din dependenta asta de obiecte si o sa va orientati spre alte valori.
-
Luchian, joi, 29.11.2012 09:19
Gigele, Opel nu mai colaboreaza cu Fiat de vreo 5 ani, dar daca ai ramas apasat cu cotul pe buton ce sa-ti fac? Se aude in tot magazinul. Mie mi se pare aiurea sa incerci sa echivalezi orice model care apare intr-un segment cu altul deja existent. Nu au voie sa se lanseze masini in segmentul asta de oras? Normal ca le fac colorate pe toate și pline de personalitate, iar faptul ca au un spatiu mic de lucru ii face pe cei superificiali sa vada aceleasi modele. Dar e cazul sa ne trezim si sa vedem diferentele ca sunt enorme. Daca natura ar fi gandit ca tine, nu am mai fi avut pere, ca deja aveam mere. Tot fructe, aceeai consistenta, aceeai logica de constructie. Dar alt gust, Gigele, alt gust.
-
Sorin Cismas, joi, 29.11.2012 17:52
E foarte bine ca mai apucam sa vedem ce gandesc oameni de genul asta. In gramada de zoaie din presa gasesti rar interviuri simple. Cat despre Adam nu cred ca va fi foarte vandut in Romania, dar sunt sigur ca europenii vor aprecia aer proaspat in orase.
-
Gigel80, joi, 29.11.2012 20:44
Uite aici un Vauxhall Combo care defapt e Fiat Doblo http://www.vauxhall.co.uk/vehicles/vauxhall-range/vans/new-combo/index.html
-
Giga-Motors, vineri, 30.11.2012 21:50
Dragul tatii Loeb (Niels, adica), poate ca voi chiar vreti sa cuceriti esantionul de "liliputani" al pietei auto, dar, cel putin in opinia mea, modelele mini se adreseaza unor oameni de dimensiuni veleitare......mini. Avantajul (de fapt, atuul) nu poate fi decat unul singur, indiferent ce valente tehnice i se atribuie: consumul......Ca daca vin eu cu dimensiunile mele......generoase (fizic vorbind :D) si daca mai urca macar inca unul ca mine, la prima curba mai stransa, daca o abordez cu viteza......paaa ! Suprafata sasiului chiar are importanta. Este drept ca un Spark, de pilda, alearga foarte "cool" pentru gabaritul sau, dar......daca taceam, tot gras ramaneam :)
-
BaditzaEx, sâmbătă, 01.12.2012 17:12
@Giga-Motors sa fi sigur ca-n SUA nu se va vinde, mai toti europenii fata de mancatorii de burger de peste ocean, sunt :)) Aici , la noi oamenii au o greutate '' anormala '' 2 barbati ( tineri ) de pana-n 30 de ani cantarind cat o adolescenta de peste ocean ( adica vreo 165kg ) ;-) in alta ordine de idei, mie mi se pare un exercitiu de imagine laudabil si mai ales faptul ca ofera unui client ( care nu este nevoit sa cheltuie 100k ) placerea de a-si personaliza masina ( produsul cumparat ) exact cum isi doreste; o pata de culoare intr-o lume din ce in ce mai gri... Este ideala masina pt tipi si tipe nonconformisti, tineri care locuiesc in citadine super-aglomerate. Este o pata de culoare care-ti mai descreteste fruntea si mintea ( celor care stiu sa aprecieze si nu doar sa blameze )
Citeste si
-
INTERVIU | marţi, 16 octombrieInterviu cu Johan de Nysschen, noul preşedinte al mărcii InfinitiInfiniti, marca premium din Japonia are un nou preşedinte. La Salonul Auto de la Paris a răspuns la câteva întrebări legate de viziunea sa asupra viitorul brandului Infiniti. Citeste tot
-
INTERVIU | luni, 8 octombrie10 întrebări şi răspunsuri despre Opel Adam cu Martin Golka (Marketing Opel)Automarket a discutat la Salonul de la Paris cu unul dintre oamenii care au asistat la conceperea, dezvoltarea şi apariţia celui mai mic model Opel din istorie: Martin Golka, managerul de marketing Opel pe zona modelelor de segmente inferioare. Citeste tot
-
INTERVIU | vineri, 5 octombrie10 întrebări pentru Laurens van den Acker, ”părintele” noului ClioLaurens van den Acker, ”părintele” noului Clio şi designerul Renault, a stat de vorbă cu noi la Salonul Auto de la Paris. Olandezul ne-a povestit despre roşul mai frumos decât cel găsit la Ferrari şi despre ce ar fi schimbat la noul Clio. Citeste tot
"Care au fost liniile de bază pe care a fost construit Adam?" Raspuns: Fiat 500. I rest my case.