10 întrebări şi răspunsuri despre Opel Adam cu Martin Golka (Marketing Opel)

Publicat luni, 08.10.2012 18:50 de Mircea Meșter

Automarket a discutat la Salonul de la Paris cu unul dintre oamenii care au asistat la conceperea, dezvoltarea şi apariţia celui mai mic model Opel din istorie: Martin Golka, managerul de marketing Opel pe zona modelelor de segmente inferioare.

Standul Opel de la Paris a fost animat de prezenţa a 13 exemplare ale celui mai nou model sosit în gama constructorului german. Noul Opel Adam - căci despre el este vorba - şi-a dovedit în capitala Franţei multiplele personalităţi, dictate de nenumăratele posibilităţi de personalizare pe care clienţii i le pot atribui modelului de oraş. 

Pentru a intra puţin în secretele lui Adam şi pentru a afla mai multe despre ce vrea modelul german să facă în gama Opel am discutat la Paris cu Martin Golka, managerul de marketing Opel pentru modele de segmente inferioare. Oficialul mărcii germane ne-a făcut cunoştinţă cu secretele lui Opel Adam şi ne-a introdus în povestea dezvoltării modelului citadin german.

  • Am văzut la standul Opel de la Paris noul Adam. E un model foarte diferit de ceea ce a încercat marca până acum. Ce vrea Adam de la noi şi cu ce poate ajuta acest model brandul Opel?

    Adam ne ajută să intrăm într-un segment complet nou pentru noi, e vorba de un segment pe care noi îl numim “mini fashion”. Cred că prin Adam avem posibilitatea de a aduce foarte mulţi clienţi noi către Opel. Adam îşi va găsi o poziţionare unică, foarte bine delimitată în gama noastră. Va sta dedesubtul lui Agila, care este un model concentrat pe funcţionalitate, cu o poziţie mai înaltă la volan, dar şi imediat sub Corsa, care este modelul nostru mainstream de segment mic, cel care trebuie să aducă volume în vânzări. Adam se concentrează pe un nivel extraordinar de personalizare în ceea ce priveşte culorile şi soluţiile. Este pur şi simplu impresionant văzând cum poţi să transformi complet această maşină.
  • Practic, în ultimul an v-aţi dublat prezenţa în segmentele inferioare prin lansările lui Mokka şi a lui Adam. Cum se vede din interior această dublare a volumului de muncă?

    Aş spune că e o problemă de lux. Intrăm în segmente noi şi extrem de interesante pentru Opel. Mokka se poziţionează în segmentul SUV-urilor mici, unul dintre cele care au crescut foarte repede în această perioadă în anumite pieţe ale Europei. Cu Mokka am avut o primire fantastică atât în ceea ce priveşte presa, cât şi dealerii şi clienţii. Avem două noi produse care trebuie să transforme brandul Opel într-unul mai sexy, mai tânăr, mai inovativ, mai trendy, mai aplecat către zona lifestyle. Deci nu e o problemă, ci o problemă de lux. Da, ne-am dublat numărul de modele şi totul a devenit mai complex, dar ne bucurăm că am putut să facem asta.
  • Adam este una dintre cele mai importante premiere la Salonul de la Paris. Am aflat între timp că proiectul a fost realizat de la zero în doar 3 ani, un timp foarte scurt pentru o maşină în 2012. Totuşi, ce aţi fi schimbat dacă aţi fi putut să lansaţi acest tip de maşină acum câţiva ani?

    Am fi creat şi construit maşina în exact acelaşi mod în care am făcut-o şi acum. Într-adevăr, vorbim de un timp de dezvoltare extrem de scurt, de trei ani, ceea ce a însemnat că am avut nevoie de o colaborare foarte strânsă între membrii echipelor de ingineri, de design şi de marketing. La final a ieşit un concept de maşină solid, bine construit, într-un timp compresat la maximum. Dar cred că am fi făcut totul la fel dacă ar fi fost vorba să începem acest proiect acum 5 ani, de exemplu.
  • Care a fost momentul în care Opel a spus “Da, avem nevoie de o maşină de segment mini, trebuie s-o facem. Începem acum!”?

    Totul începe cu cercetările de piaţă, care îţi dau o idee despre anumite trenduri, iar trendul maşinilor mini pline de viaţă este evident un punct forte al pieţei în ultimii ani. Am ajuns la concluzia că clienţii sunt gata să cheltuiască mulţi bani pentru a primi o maşină perfect personalizată pe nevoile şi gusturile lor. Pe de altă parte, în biroul de marketing ne-am gândit “Hei, trebuie să întinerim brandul. Trebuie să aducem noi clienţi pentru Opel, trebuie să creştem”. Şi nu poţi să creşti decât mergând înspre acele segmente care cresc la rândul lor, care îi inspiră pe oameni să te privească ca pe o opţiune de luat în seamă.
  • Numele maşinii este scris peste tot în comunicarea Opel cu majuscule: ADAM. De obicei, când vedem asta, vorbim de un acronim. Având în vedere că nu este cazul lui Adam, de ce e atât de important pentru Opel să scrie numele cu litere mari?

    Majusculele subliniază caracterul puternic şi personalitatea maşinii. E un nume care iese clar în evidenţă – şi tocmai de aceea l-am şi pus pe stâlpii laterali spate ai maşinii. Maşina strigă “Sunt aici, sunt tare, sunt încrezătoare, sunt musculoasă, am o personalitate puternică”. Maşina este parte a personalităţii fiecăruia, iar majusculele pur şi simplu îşi anunţă prezenţa într-un mod extrem de puternic, de decis.
  • Folosiţi mesajul “Non-retro” când vorbiţi despre această maşină. Dar, nu mai departe de anul trecut, Citroen a folosit cam acelaşi mesaj în promovarea lui DS3. Şi chiar dacă vorbim de un segment superior în cazul modelului Citroen, ţintele erau aceleaşi: Fiat 500 şi Mini. În ce măsură v-a încurcat mesajul Citroen de anul trecut, având în vedere că dezvoltarea lui Adam era deja într-o fază avansată?

    Am decis foarte clar încă de la început să nu mergem în zona retro din punctul de vedere al designului. Ştiam că Adam va fi un concept de succes doar dacă vom avea un produs în care toţi cei vizaţi să se regăsească, doar dacă toate componentele se vor potrivi unul cu celălalt, doar dacă produsul va convinge. Ştim că nu avem moştenirea de care se bucură Cinquecento, acesta fiind unul dintre motivele pentru care am evitat să mergem pe o linie retro: nu am fi fost credibili. Dar Adam are trei mari piloni pe care se bazează: un design puternic, substanţă tehnologică şi un nivel de personalizare care depăşeşte orice în segment la această oră. Iar maşina noastră este mult mai rafinată decât cea a competitorilor, am atins un nivel al calităţii evident superior acestora şi mai avem şi tehnologia care pur şi simplu nu este disponibilă pe 500 şi care te ajută să faci mult mai multe lucruri decât poţi să faci cu un Fiat. Toate astea vin la un preţ foarte atractiv.
  • Vorbiţi de tehnologie avansată. Despre ce e vorba, mai exact?

    La nivel tehnologic, Adam vine cu lucruri care pot să convingă fără probleme un potenţial client să meargă pe mâna noastră. Oferim mult la capitolul substanţă tehnologică: conectivitate – IntelliLink e unul dintre aceste elemente şi oferă conexiune cu telefonul propriu şi o fuziune între telefon şi maşină – apoi avem suportul de biciclete FlexFlix – şi aici suntem singurii care oferă acest lucru sau un sistem avansat de asistenţă la parcare.
  • Adam se adresează femeilor sau bărbaţilor? Cum l-aţi gândit?

    Nu i-am dat lui Adam niciun fel de conotaţie şi am făcut asta dinadins. Nu are nici imagine strict feminină, nici imagine strict masculină. Este, practic, o maşină fără gen. Şi prin cele trei niveluri de personalizare – Jam, Glam şi Slam, poţi să o transformi după gusturile tale, indiferent dacă eşti bărbat sau femeie. Dacă eşti tipul sportiv, mergi pe Slam şi eventual pe pachetul OPC Line. Dacă eşti tipul elegant, mergi pe Glam şi adaugi ceva mai mult stil şi rafinament pe maşina ta. Pe scurt, dacă trăieşti în mediul urban, Adam ţi se potriveşte perfect.
  • Nu aveţi transmisie automată pe Adam în momentul lansării. De ce?

    Am decis să nu mergem pe soluţia unei transmisii automate clasice mai ales din cauze legate de masă şi de “împachetarea” modelului nostru, care este foarte mic şi compact. Pentru că Adam are doar 4.17 metri lungime, inginerii au fost nevoiţi să se confrunte cu anumite limite peste care nu au putut să treacă. Nu în ultimul rând, vorbim de preţ, pentru că decizia de a implica o cutie automată pe Adam ar fi fost costisitoare. Totuşi, vom avea o cutie semiautomată: viitoarea generaţie Easytronic. Cu schimbări de trepte mult mai “moi”, mai “subtile”. Este singura soluţie pe care o putem folosi în acest segment dacă vrem ca preţul final să nu explodeze.
  • Vorbiţi despre personalizare şi îmi vin în minte capacele pentru spiţele jantelor, o noutate absolută în industrie. Acestea pot fi montate şi demontate uşor şi pot fi modificate oricând prin cumpărarea altora. Credeţi că acesta va fi un element care va atrage îndeajuns de mulţi clienţi încât să merite? Şi încă ceva: cât de uşor se pot pierde aceste capace?

    Este un element absolut fantastic. Designerii au iubit această maşină, pentru că au avut mai multă libertate decât de obicei pentru a se juca cu forme, idei şi culori, iar apariţia jantelor ca parte integrantă a pachetului de personalizare este o idee foarte inteligentă. Dacă te vei gândi vreodată că nu-ţi mai plac jantele pe care le-ai comandat, poţi să transformi totul cu ajutorul capacelor colorate. Să nu uităm nici de avantajul practic: dacă se vor zgâria şi vrei să vinzi maşina, vei putea de asemenea să le schimbi, iar jantele vor arăta ca noi. Inginerii noştri s-au asigurat că sunt fixate corect şi că, de asemenea, nu pot fi demontate atunci când maşina este parcată. De aceea, cel mai bun mod de a-ţi schimba capacele este să fii la dealerul tău Opel, unde acestea se pot schimba uşor şi fără riscuri.
Mai departe...
  • ADAM, luni, 08.10.2012 19:36

    bineinteles ca asta a devenit o obisnuinta , mai toate modele noi de la opel devin cele mai frumoase din clasele lor in momentul lansarii pe piata ca si acest model.

  • sandman, luni, 08.10.2012 21:39

    nu inteleg de ce atata agitatie in jurul unei masini care nu spune nimic, nu o sa se vanda si vine si de la o marca nefiabila...

  • 4lifestyle, luni, 08.10.2012 22:29

    Caraghioasa masina. Nimic mai mult.

  • Alex, marţi, 09.10.2012 10:54

    Un nonsens total. Nu are traditie, nu are imagine si nu arata bine. Vrea sa se bata cu Mini Cooper, Citroen ds3 si Fiat 500 si o sa si-o ia tare de la oricare din ele.

  • Deja Vu, marţi, 09.10.2012 20:10

    Parca-i un facelift la Fiat Punto din 2006. E aiurea!