FEATURE: Secretele succesului lui Vettel în Formula 1
Automarket vă prezintă câteva dintre motivele pentru care Sebastian Vettel a câştigat al doilea titlu mondial în Formula 1. Niciunul dintre acestea nu are legătură cu monopostul Red Bull.
"Sebastian Vettel este talentat, determinat, muncitor şi rareori face aceeaşi greşeală de două ori. Nu este arogant. Dacă are performanţe sub nivelul de care simte că este capabil se enervează foarte mult" - Adrian Newey, directorul tehnic al echipei Red Bull Racing. |
Sebastian Vettel calcă din ce în ce mai puternic pe urmele lui Michael Schumacher după ce a devenit cel mai tânăr dublu campion mondial din istoria Formulei 1, însă nu puţini sunt cei care consideră că performanţele sale se datorează aproape în exclusivitate rapidităţii monopostului Red Bull Racing.
Cei care fac parte din această categorie uită însă că germanul a câştigat puncte în Formula 1 chiar de la prima cursă (cu BMW-Sauber în Marele Premiu al Statelor Unite din 2007) sau că a câştigat prima cursă în Formula 1 cu un monopost Toro Rosso cel mult de mijlocul plutonului pe o ploaie torenţială la Monza în 2008.
Este adevărat, Red Bull Racing deţine cel mai rapid monopost de Formula 1, însă aceasta nu este singura explicaţie pentru dominaţia categorică a lui Vettel din acest sezon. Cea mai bună dovadă este că Mark Webber, care beneficiază de exact acelaşi monopost, nu şi-a trecut în cont nici măcar o victorie în primele 15 curse ale sezonului.
Ar fi însă o explicaţie prea simplistă. În realitate, Vettel a avut succes în 2011 datorită unui cumul de calităţi care au prea puţină legătură cu performanţele monopostului Red Bull.
MUNCĂ INTENSĂ
Pentru Sebastian Vettel, sezonul 2011 al Formulei 1 a început la numai cinci zile după câştigarea titlului de anul trecut. Pe circuitul de la Abu Dhabi, echipele de Formula 1 au avut prima oportunitate să testeze pneurile Pirelli, care urmau să fie folosite în premieră în sezonul 2011.
Dintre cei şase piloţi ai echipelor de top Red Bull Racing, Ferrari şi McLaren, Vettel a fost singurul care a evaluat noile cauciucuri în ambele zile de teste, deşi era singurul care merita o vacanţă. Fernando Alonso şi Felipe Maassa au efectuat câte o zi de teste pentru Ferrari, în timp ce Webber, Lewis Hamilton şi Jenson Button nici măcar nu au urcat în cockpit. Era doar primul semn că germanul este determinat să-şi apere titlul prin muncă. Multă muncă.
ATENŢIE LA DETALII
Testul din noiembrie cu noile pneuri nu a fost însă suficient pentru Vettel, care a dorit să ştie mai multe despre acestea. Şi unde poţi afla amănunte inedite despre compoziţia şi comportamentul acestora decât la sediul central al producătorului Pirelli de la Milano? Aşa se face că într-o zi de decembrie, când rivalii săi se pregăteau pentru sărbătorile de iarnă, Vettel a făcut o vizită surpriză la sediul Pirelli, luându-l prin surprindere inclusiv pe Paul Hembery, directorul Pirelli Motorsport.
"Am fost impresionaţi când a venit să ne vadă şi cred că asta ne-a oferit încă o dovadă a tipului de pilot care este. Ce a făcut cu noi face în mod sigur în toate activităţile sale. Singurul pilot care ne-a mai pus atât de multe întrebări este un alt german, care este puţin mai în vârstă şi are ceva mai multe titluri. Asta a fost interesant" - Paul Hembery.
Deloc surprinzător, germanul la care face referire Hembery este Michael Schumacher, pilotul care îşi vede recordurile doborâte unul câte unul de bunul său prieten.
ADAPTABILITATE
Celebrul naturalist britanic Charles Darwin spunea, în cadrul Teoriei Evoluţioniste, că singurele specii care supravieţuiesc sunt cele care se adaptează cel mai bine condiţiilor de mediu, iar Vettel face cu siguranţă parte dintr-o astfel de specie.
Un exemplu este rapiditatea cu care s-a adaptat la noul sistem Drag Reduction System (DRS): în timp ce restul piloţilor comentau în termeni mai mult sau mai puţin pozitivi noua tehnologie, pilotul echipei Red Bull a înţeles că punctul cheie al tehnologiei este să deschizi aripa spate ajustabilă cât mai devreme după ieşirea dintr-un viraj.
"Vettel a fost capabil să deschidă aripa spate aproape imediat după ce accelera la ieşirea din virajul doi şi să o menţină deschisă pe tot parcursul virajelor trei şi patru de mare viteză" - Glenn Freeman, jurnalist la Autosport, despre cum a utilizat Vettel sistemul DRS în testele de iarnă de pe circuitul de la Jerez.
Abilitatea de a exploata avantajele sistemului DRS l-au ajutat decisiv în calificări, acolo unde a obţinut 12 pole pole position-uri în 15 etape. Faptul că Webber a obţinut doar trei pole position-uri este încă o dovadă că valoarea monopostului Red Bull nu este unicul factor care a ajutat la dominaţia echipei în calificări.
Acestea sunt doar trei dintre calităţile care l-au ajutat pe Vettel în 2011 şi care au avut o influenţă majoră în înţelegerea şi adaptarea la noul regulament pentru acest sezon. Nu sunt însă şi singurele. Există alte câteva care ţin mai degrabă de felul său de a fi decât de talentul cu care este înzestrat.
LOIALITATEA
Vettel nu a uitat niciodată de unde a plecat. Nu a uitat că Red Bull l-a sprijinit pe tot parcursul carierei şi l-a influenţat semnificativ, motiv pentru care a refuzat toate ofertele primite pe vremea când impresiona la Toro Rosso. "În acea perioadă, au existat câteva echipe care, aşa cum vă puteţi imagina, au încercat să-l recruteze spunând 'hai la noi, Red Bull racing nu va face nimic pentru tine'. Dar Vettel este un caracter loial şi ne-a spus că va rămâne cu echipa care l-a dezvoltat şi care avea un contract cu el" - Adrian Newey, directorul tehnic Red Bull.
CURIOZITATEA
Curiozitatea este una dintre caracteristicile definitorii ale omului, însă Vettel a dus această trăsătură de caracter la extrem. Curiozitatea germanului se referă inclusiv la detalii tehnice ale monopostului Red Bull, de care un pilot de Formula 1 nu are nevoie neapărat pentru a concura.
"Sebastian este foarte curios despre multe lucruri şi vrea să înţeleagă totul. Este interesat de lucruri tehnice, care nu îi afectează pilotajul în mod direct. Asta este natura lui curioasă" - Adrian Newey.
La toate aceste calităţi se adaugă şi talentul fără de care nu ar fi reuşit să ajungă în Formula 1, dar şi abilitatea de a învăţa din greşeli.
"Sebastian este foarte tlaentat din punct de vedere natural, dar este şi foarte determinat şi foarte muncitor. Îţi lasă impresia că învaţă ceva nou de fiecare dată când se urcă în monopost şi rareori face aceeaşi greşeală de două ori. Este incredibil de competitiv, dar într-un mod pozitiv. Nu este arogant, iar când obţine performante sub nivelul de care se consideră capabil se enervează foarte mult" - Adrian Newey.
În ciuda acestor calităţi demonstrate în ultimii ani, nu puţini sunt cei care consideră în continuare că Vettel ar deveni un pilot de pluton în cazul în care ar pilota pentru o echipă de la jumătatea grilei de start. Chiar dacă a demonstrat că poate efectua depăşiri atunci când îşi doreşte cu adevărat, potenţialele rezultate ale germanului la o echipă din mijlocul plutonului rămân necunoscute. Atât de necunoscute, încât inclusiv germanul ar putea accepta la un moment dat al carierei provocarea de a transforma o echipă mediocră în campioana mondială.
În opinia lui reputatului director tehnic Ross Brawn, exact aceasta este provocarea de care ar avea nevoie Vettel pentru a putea ajunge la nivelul lui Schumacher.
"Provocarea lui Vettel va fi similară cu cea a lui Schumacher. Ce urmează după ce ai câştigat două titluri? Care este provocarea? Care este motivaţia? Pentru Schumacher, motivaţia a fost să meargă la Ferrari şi să aibă succes. Sunt sigur că Vettel va analiza asta, pentru că toată lumea crede că Vettel face o treabă grozavă, dar Red Bull este un monopost fantastic. Cine ştie, poate ambiţia îl va duce într-o direcţie diferită" - Ross Brawn.
Însă până când va urma un astfel de drum, Vettel va rămâne la Red Bull pentru a câştiga şi mai multe titluri mondiale decât a făcut până acum. În fond, are la dispoziţie şapte ani pentru a deveni cel mai tânăr triplu campion mondial din istorie, record deţinut în prezent de Ayrton Senna (31 de ani şi 227 de zile).
Acesta e un articol bun de citit in special pentru aceia care il critica si pun performantele lui doar pe seama monopostului. E mai mult decat atat! Nu spun ca nu are si defecte, insa in momentul acesta se vad prea putin. Fiecare om cu bune si rele. El trebuie admirat si respectat pentru tot ceea ce a reusit sa faca pana acum. Cred ca in viitor va avea parte si de mai multe incercari in cariera de pilot si cred ca intr-un fel sau altul tot va iesi cu fruntea sus.