FEATURE: Reveniri celebre ale campionilor mondiali în Formula 1
Automarket vă prezintă câteva dintre cele mai spectaculoase reveniri în Formula 1 ale unor campioni mondiali. Câţi dintre ei au reuşit să câştige din nou titlul mondial?
În viaţa fiecărui pilot de Formula 1 vine un moment în care ajunge la concluzia că este momentul potrivit să se retragă din activitate. De cele mai multe ori, piloţii nu se pot despărţi cu uşurinţă de volanul celor mai cunoscute monoposturi de curse din sporturile cu motor, motiv pentru care nu este deloc surprinzător că unii dintre ei sunt tentaţi să revină pe circuit.
În sportul dinamic care este Formula 1, orice absenţă poate avea efecte negative asupra competitivităţii, în special dacă regulamentul tehnic a suferit modificări majore. Tocmai de aceea, în general, echipele mizează doar pe piloţi care şi-au demonstrat deja clasa mondială atunci când decid să accepte un pilot deja retras din activitate.
În istoria Formulei 1 există câteva nume celebre care au ales să revină în Formula 1 după cel puţin un sezon de pauză. Unele reveniri au avut succes deplin, altele doar pe jumătate, iar unele au fost eşecuri lamentabile. Care sunt acestea aflaţi în cadrul acestui feature.
ALAIN PROST - WILLIAMS - 1993
După cele trei titluri mondiale cucerite în 1985, 1986 şi 1989 alături de McLaren, Alain Prost a semnat cu Scuderia Ferrari şi a devenit coechipierul lui Nigel Mansell. După un sezon 1990 în care a obţinut cinci victorii şi a terminat pe locul doi, a urmat un an mult mai modest din cauza unui monopost Ferrari prea puţin competitiv. Frustrat de faptul că nu a mai putut câştiga nicio cursă şi de cele numai cinci podiumuri, triplul campion mondial a criticat în mod public monopostul Ferrari, pe care nu a ezitat să-l compare cu un camion. Reacţia italienilor? Concediere cu efect imediat.
Prost a avut ocazia să concureze în anul următor pentru Ligier, însă a ales să facă pauză în 1992 înainte de a reveni în Formula 1 la Williams un an mai târziu, impulsionat de dominaţia autoritară a lui Mansell, care a cucerit titlul mondial. Francezul şi-a intrat imediat în rol şi a câştigat cursa inaugurală a sezonului din Africa de Sud, pentru ca ulterior să-şi asigure în total şapte victorii în primele 10 curse, suficient pentru a castiga titlul.
Totuşi, după antepenultima cursă a sezonului din Portugalia, Prost a anunţat că nu intenţionează să-şi apere titlul şi s-a retras pentru a doua şi ultima oară din Formula 1, pentru a-i permite marelui său rival Ayrton Senna să semneze cu echipa britanică.
NIGEL MANSELL - WILLIAMS (1994) - MCLAREN (1995)
Chiar dacă şi-a început cariera în Formula 1 în 1980, Nigel Mansell a cunoscut succesul abia în 1992. La volanul unui monopost Williams FW14B, britanicul a câştigat primele cinci curse ale sezonului şi a fost învins de Ayrton Senna în etapa următoare de la Monte Carlo pentru o diferenţă de numai 0.2 secunde la capătul unui duel spectaculos purtat timp de patru tururi pe străzile din Principat.
Alte patru victorii şi două podiumuri i-au asigurat titlul mondial la finalul sezonului, însă relaţia sa cu oficialii Williams era departe de a fi perfectă. Nemulţumit că nu a fost informat de sosirea lui Prost în cadrul echipei pentru sezonul următor, Mansell a decis să se retragă din Formula 1 şi să concureze în Statele Unite.
Revenirea în Formula 1 s-a petrecut în timpul sezonului 1994 în contextul tragicului sfârşit pe care l-a avut Ayrton Senna. Mansell a fost angajat de Williams pentru a pilota monopostul în Franţa şi în ultimele trei etape ale sezonului, reuşind să-şi adjudece o victorie în ultima cursă a anului, desfăşurată în Australia.
Nu puţini sunt cei care au anticipat că Mansell se va retrage din nou în glorie, însă britanicul avea alte planuri: în sezonul următor a concurat pentru McLaren în cursele din San Marino şi Spania, nu înainte ca inginerii să modifice monopostul pentru ca un Mansell supraponderal să poată avea loc în cockpit.
Un loc 10 şi un abandon au reprezentat rezultate suficient de elocvente pentru ca Mansell să ia în cele din urmă decizia finală de a se retrage din competiţie.
NIKI LAUDA - MCLAREN - 1982-1985
Pentru un dublu campion mondial precum Niki Lauda, sezoanele 1978 şi 1979 au fost mai mult decât dezamăgitoare la volanul unui monopost Brabham: 9 abandonuri şi o singură victorie, respectiv 11 abandonuri în 13 etape. În Canada nu a mai rezistat presiunii şi, la jumătatea sesiunii de antrenamente, a anunţat brusc că se retrage din Formula 1 cu efect imediat. Nu a abordat o altă competiţie din lumea sporturilor cu motor, însă şi-a încercat norocul cu succes în afaceri prin construirea de la zero a propriei sale linii aeriene.
Totuşi, la presiunea lui Ron Dennis, Lauda a acceptat provocarea de a reveni în Formula 1 la McLaren în 1982. În primul sezon de la revenire şi-a trecut în cont două victorii în Statele Unite şi Marea Britanie, pentru ca în 1983 să nu obţină nicio victorie.
Totul avea însă să se schimbe în 1984, atunci când austriacul a făcut pereche cu Alain Prost, iar McLaren a dominat sezonul cu autoritate. Prost a obţinut şapte victorii, însă Lauda şi-a adjudecat titlul mondial cu un avans de numai 0.5 puncte în ciuda celor numai 5 victorii.
În anul următor, Lauda a mai obţinut o singură victorie în Olanda înainte de a se retrage din nou la sfârşitul sezonului.
MICHAEL SCHUMACHER - MERCEDES - 2010-?
Una dintre cele mai neaşteptate reveniri în Formula 1 a fost cea a lui Michael Schumacher. În momentul retragerii din activitate la sfârşitul sezonului 2006 pentru a-i face loc lui Kimi Raikkonen, germanul nu mai avea nimic de demonstrat: 7 titluri mondiale şi 91 de victorii erau doar câteva dintre recordurile deţinute.
Şi totuşi, în vara anului 2009, septuplul campion mondial a fost tentat să revină în Formula 1 ca înlocuitor pentru Felipe Massa la Ferrari. Tentativa a eşuat din cauza unor probleme medicale la gât, însă dorinţa de a concura din nou în Formula 1 a fost mult prea mare, iar Mercedes i-a oferit oportunitatea ideală.
Monopostul insuficient de competitiv pentru a lupta cu echipele de top, dar şi vârsta relativ înaintată pentru Marele Circ, l-au împiedicat pe Schumacher să obţină rezultatele pe care şi le-ar fi dorit.
Până acum, nu a reuşit să termine niciodată pe podium în cele două sezoane complete de la revenire, iar cel mai aproape a fost anul trecut în Canada, când a terminat pe locul patru o cursă plină de spectacol pe ploaie. Contractul său expiră la sfârşitul acestui an, însă nu este exclus ca Schumacher să-şi prelungească înţelegerea pentru cel puţin încă un sezon.
KIMI RAIKKONEN - LOTUS - 2012?
Kimi Raikkonen a cucerit titlul pentru Ferrari în 2007 la primul său sezon în monopostul roşu, însă doi ani mai târziu situaţia a fost radical diferită din cauza monopostului F60 prea puţin competitiv.
Un caracter aparte prin felul său de a fi, finlandezul a devenit liderul echipei după accidentul suferit de Felipe Massa în calificările din Ungaria din 2009 şi a demonstrat că poate obţine rezultate bune şi cu un monopost dificil, câştigând la Spa-Francorchamps după ce l-a depăşit pe surprinzătorul lider Giancarlo Fisichella în debutul cursei.
Totuşi, Ferrari avea alte planuri şi l-a recrutat în locul său pe Fernando Alonso, moment în care Raikkonen s-a reorientat spre McLaren. Pretenţiile financiare considerate exagerate şi dorinţa de a fi cât mai liber de constrângerile publicităţii au condus în cele din urmă la o retragere forţată din Formula 1.
Refugiat în WRC timp de două sezoane, finlandezul nu a reuşit să impresioneze şi a decis să revină în Formula 1 în 2012, găsind o oportunitate la Lotus, care avea nevoie de un lider pe circuit. A demonstrat că are potenţialul de a obţine rezultate favorabile, însă câteva erori personale şi ploaia din Malaysia l-au împiedicat până acum să se apropie de podium. Mai are însă aproape două sezoane la dispoziţie să demonstreze că nu este totul pierdut.
Cu scuzele de rigoare, as dori adresa de e-mail al d-lui admin .