FEATURE: Povestea taurilor care au dat numele modelelor Lamborghini
Istoria Lamborghini se leagă strâns de pasiunea fondatorului său pentru lumea coridei. Nu e de mirare că Miura, Diablo, Reventon şi, mai nou, Aventador amintesc de numele unor tauri care au scris istorie în Spania.
Sunt constructori auto care se laudă cu cele mai ieftine produse. Alţii se laudă cu o calitate exemplară. Unii vin cu cele mai bune motoare, iar majoritatea se laudă cu un consum mic. Puţini reuşesc să facă maşini simbolice, care atrag privirile mulţimii şi smulg aprecieri la scenă deschisă, chiar şi după ce au ieşit la pensie.
Lamborghini este unul dintre exemple. Constructorul din Sant'Agata Bolognese, a cărui istorie începe în 1963, din dorinţa de a detrona Ferrari, este unul dintre numele care se înscrie în clasa elitistă a creaţiilor pe patru roţi. Chiar şi simpla rostire a numelui rezonează puternic în conştiinţa pasionaţilor şi trezeşte proiecţii exotice. De-a lungul anilor, Feruccio Lamborghini a implantat în subconştientul tuturor nume precum Miura, Diablo sau Murcielago.
PRIMII "TAURI": MIURA şi ESPADA
Ideea de a boteza viitoarele sale creaţii pe patru roţi cu nume de tauri celebri i-a venit lui Feruccio în 1962, după o vizită la grajdurile Miura, de lângă Sevilla, deţinute de Don Eduardo Miura Fernandez. Forţa brută şi agilitatea exemplarelor deţinute de Don Eduardo au constituit o sursă de inspiraţie pentru Feruccio.
În 1966 ia naştere primul automobil Lamborghini cu numele unui taur. Miura, un omagiu adus omului care a dat naştere unei rase de tauri cu totul specială. Cel de-al patrulea exemplar Miura creat de Feruccio i-a fost oferit cadou lui Don Eduardo, chiar la ferma sa de tauri, în semn de recunoştinţă.
Modelul a fost primit cu entuziasm de public şi a inaugurat o tradiţie de botez, care s-a repetat până în zilele noastre, cu mici excepţii. După Miura, Lamborghini a lansat modelului cu patru locuri Espada, dedicat oamenilor care asistă în permanenţă toreadorul în arenă. Construit între 1968 şi 1978, Espada a devenit cel mai de succes model Lambroghini al vremii, totalizând 1217 exemplare vândute.
REVENTON ŞI ISLERO, TAURII CARE AU UCIS ÎN ARENĂ
A urmat apoi Islero, un omagiu adus taurului din rasa Miura, care a reuşit să-l ucidă pe vestitul matador Manolete, în data de 28 august 1947. Taurul, al doilea pentru Manolete în ziua fatidică, i-a secţionat acestuia artera, intrând astfel în istoria coridelor spaniole.
Un alt nume devenit celebru după uciderea unui toreador este Reventon. Taurul, aparţinând grajdurilor celebrului crescător Don Heriberto Rodriguez, a reuşit o performanţă extraordinară în 1943, atunci când l-a ucis pe toreadorul mexican Felix Guzman. În spaniolă, cuvântul înseamnă „explozie” sau „aprindere”.
Numele a fost folosit de Lamborghini pentru a boteza unul dintre cele mai exclusiviste supercaruri ale sale. Reventon a debutat la Frankfurt, în 2007, şi a fost produs în doar 20 de exemplare. Deşi designul său radical, inspirat din aviaţie, a impresionat publicul, din punct de vedere mecanic Reventon era aproape identic cu fratele său Murcielago.
DIABLO ŞI MURCIELAGO ŞI-AU CÂŞTIGAT DREPTUL LA VIAŢĂ
Poate unul dintre cele mai populare modele Lamborghini din istorie, Diablo, îşi trage numele de la un taur crescut în grajdurile lui Duca de Veragua. Exemplarul a devenit celebru în 1869, atunci când a dus un duel epic cu celebrul toreador El Chicorro. Povestea este similară şi pentru Murcielago, modelul pe care îl vedem şi astăzi destul de des pe stradă.
Murcielago este numele unui alt taur care a făcut istorie în Spania, 10 ani mai târziu după Diablo. Murcielago a reuşit să îi ţină piept unui alt matador faimos, Rafael El Lagartijo Molina Sanchez. Viaţa sa a fost cruţată pentru curajul de care a dat dovadă.
GALLARDO ŞI JALPA, RASE DE TAURI CU TRADIŢIE
Nu trebuie să uităm nici de modelul sportiv Jalpa, care a fost botezat după o rasă de tauri de luptă din Spania. Jalpa s-a dorit a fi un model mai accesibil decât Countach, echipat cu un motor V8, capabil să dezvolte 258 de cai putere. Desenat de Bertone, modelul sportiv a fost vândut din 1981 până în 1988, atunci când italienii au fost preluaţi de către Chrysler.
Produs până de curând de Lamborghini, Gallardo a fost, fără îndoială, cel mai popular produs al italienilor în urmă cu aproape un deceniu, fiind asamblat în peste 10.000 de exemplare din 2003, anul lansării. Numele a fost inspirat de o faimoasă rasă de tauri, una dintre cele cinci tradiţionale spaniole crescute pentru competiţie.
În spaniolă, numele "gallardo" poate fi tradus prin "galant". Prezentat în 2008, conceptul Estoque a păstrat şi el tradiţia, numele său fiind inspirat de sabia tradiţională folosită de matadori în timpul coridelor pentru a da lovitura finală.
LAMBORGHINI AVENTADOR
La Sant'Agata Bolognese s-a născut încă un simbol, care a dus mai departe moştenirea unui Feruccio care a iubit atât de mult taurii. Cum probabil deja intuiți, numele lui Aventador îşi trage seva din acelaşi pământ spaniol, udat cu sânge: corida.
Şi de această dată vorbim tot de un taur, ca în cazul predecesorilor Murcielago sau Diablo. Aventador este numele unui exemplar, crescut în grajdurile lui Celestino Quadri Vides, care în 1993 făcea furori în arena de la Zaragoza.
Aici, animalul primeşte Trofeo de la Pena La Madronera, pentru curajul incredibil de care dă dovadă de-a lungul confruntării violente şi sângeroase. Astfel, numele ales de oficialii italieni cinsteşte onoarea lui Feruccio Lamborghini, care a decis ca semnul său zodiacal să devină o filosofie pentru brandul auto.
LAMBORGHINI HURACAN
Înlocuitorul celui mai popular model, Gallardo, nu putea sa nu aibă un nume legat de taur. Prin urmare, producătorul italian s-a întors destul de mult în timp. Cam prin secolul 19, de unde și predecesorul Diablo și-a luat numele.
Astfel, în 1879, un taur cu numele Huracan a devenit celebru deoarece a dat dovadă de niște calități ofensive impresionante și un curaj ieșit din comun în luptele din Alicante. Ca un lucru mai puțin cunoscut, modelul Lamborghini cu motor V10 a fost la un pas să se numească Cabrera, un alt taur faimos.
LAMBORGHINI URUS
Spuneam mai devreme că Gallardo a fost cel mai popular model la vremea lui. Totuși, Urus este în altă ligă când vine vorba de vânzări. SUV-ul este cel mai bine vândut din istoria mărcii. Spre exemplu, numai în 2022 s-au vândut peste 5.000 de unități. Urus are o semnificație și o istorie interesantă.
Acest nume este luat dintr-o specie de tauri sălbatici foarte mari, care au trăit în Europa, Asia și în partea de nord a Africii. Anumite exemplare puteau să ajungă la o înălțime de 180 centimetri și aveau o greutate de aproximativ 1.500 de kilograme. Ultimul exemplar în viață al unui Urus a murit în Polonia în anul 1627.
LAMBORGHINI REVUELTO
Pentru cel mai nou model Lamborghini, rămânem la timpuri de mult apuse. Asta pentru că, numele de Revuelto vine de la un taur faimos, dar haotic, ce distrugea tot în cale, în 1880, prin arenele din Barcelona. O celebritate în luptele de tauri, se spune că acest taur a sărit în tribune de opt ori de-a lungul carierei, cauzând răni serioase celor prezenți.
În același timp, în limba spaniolă, Revuleto înseamnă „amestecat”, o trimitere inteligentă la primul sistem hibrid instalat pe un Lamborghini. Acesta combină motorul termic cu trei motoare electrice.
CINE A RUPT TRADIȚIA?
Au fost însă şi câteva modele celebre care au rupt tradiţia numelor inspirate de lumea coridei şi a taurilor de rasă. Unul dintre dintre ele a fost Countach, în 1974, botezat după o exclamaţie piemontează, pe care bărbaţii o foloseaua la vederea unei femei frumoase.
Se spune că designerul lui Countach, Nuccio Bertone, a folosit această exclamaţie atunci când a văzut prima dată schiţa modelului. Au urmat apoi vehiculul 4x4 LM002 şi modelul Silhouette. În zilele noastre, Lamborghini a schimbat abordarea și nu a mai apelat la nume provenite din lumea luptelor de tauri pentru modele limitate și exclusive.
De exemplu, modelul Sesto Elemento (20 de automobile produse) are o denumire foarte interesantă. Înseamnă „al șaselea element” și vine de la elementul cu numărul șase din tabelul periodic al lui Mendeleev, care este carbonul.
Patru ani mai târziu, apare și Centenario, în traducere însemnând centenar. Acest model a fost lansat pentru a celebra aniversarea cu numărul 100 al lui Ferruccio Lamborghini (1916-1993), fondatorul companiei. Ca un ultim exemplu, Sian FKP 37, fabricat tot în 20 de modele, a apărut în 2020. Numele provine de la un cuvânt din regiunea Bologna și înseamnă „strălucirea fulgerului”.
Mai multe detalii despre noile nume alese de Lamborghini și despre conexiunea lor cu România, într-un articol viitor, pe care îl coacem la foc mic pentru voi. Rămâneți aproape de Automarket.ro!
Masini legendare, au fost agatate ca poster pe multi pereti in toata lumea.