FEATURE: Peter Gethin, câştigătorul celei mai echilibrate curse din istoria F1

Publicat miercuri, 07.12.2011 12:28 de Daniel Popescu

Automarket vă prezintă povestea lui Peter Gethin, pilotul decedat recent la vârsta de 71 de ani care a câştigat la Monza în 1971 cu un avans de numai 0.01 secunde.

Nu a fost niciodată lider într-o cursă de Formula 1 pentru un tur complet de circuit. Nu a plecat niciodată din pole position. Nu a stabilit niciodată cel mai bun timp într-o cursă. A debutat în Formula 1 datorită unor circumstanţe deosebite şi şi-a trecut în cont doar 30 de curse.

Şi totuşi, Peter Gethin a rămas în istoria Formulei 1 pentru memorabila cursă de la Monza din 1971, pe care a reuşit să o câştige cu un avans de numai 0.01 secunde după ce a urcat de pe locul patru până pe prima poziţie în ultimul tur al Marelui Premiu al Italiei.

MOARTEA LUI BRUCE MCLAREN ÎI DESCHIDE CALEA SPRE FORMULA 1

La numai câteva luni după izbucnirea Celui De-al Doilea Război Mondial, Peter Kenneth Gethin s-a născut în satul britanic Ewell în 21 februarie 1940 în familia unui jocheu profesionist. Britanicul nu a urmat însă cariera tatălui său, întrucât a fost mult mai atras de sporturile cu motor. A început să lucreze într-un garaj şi să concureze într-un Lotus Seven, devenind la jumătatea anilor '60 unul dintre cei mai apreciaţi piloţi din Formula 3 Marea Britanie.

În 1969 participă şi câştigă titlul în prima ediţie a competiţiei Formula 5000 la volanul unui McLaren M10A. Inevitabil, performanţele i-au atras atenţia lui Bruce McLaren, care l-a invitat să concureze în Formula 1 la Spa-Francorchamps în sezonul 1970 după accidentul suferit de Denny Hulme la Indianapolis. Pentru a-şi pregăti debutul în Marele Circ, Gethin a fost invitat să testeze monopostul McLaren la Goodwood în 2 iunie 1970. În mod dramatic, britanicul avea să fie martor în acea zi la moartea lui Bruce McLaren.

"Mi s-a spus că voi concura în Marele Premiu al Belgiei de la Spa-Francorchamps, iar Bruce McLaren m-a invitat la Goodwood, unde urma să testez monopostul M14A şi apoi un M8D din competiţia Can-Am. Tocmai mă aşezam în cockpitul lui M14A când am văzut că un nor de fum se ridică în partea opusă a circuitului. Bruce McLaren nu a avut nicio şansă. Când am ajuns acolo a fost evident imediat că a murit. A fost un moment profund care m-a marcat pentru mulţi ani" - Peter Gethin.

REZULTATE MODESTE ÎN FORMULA 1

Gethin şi-a amânat debutul în Formula 1 pentru etapa următoare din Olanda, însă nu a reuşit să impresioneze şi a abandonat în turul 19 după ce plecase de pe locul 11 al grilei de start. A urmat un alt abandon în Germania, un loc 10 în Austria şi o neclasare în Italia, care au precedat punctul obţinut în Canada datorită locului şase. A terminat sezonul 1970 pe locul 23 în clasamentul general după un loc 14 în SUA şi un alt abandon în Mexic.

În ciuda rezultatelor modeste, Gethin a rămas la McLaren şi pentru sezonul 1971, trecându-şi în cont patru abandonuri în primele şapte curse. Inevitabil, relaţia cu Teddy Mayer, şeful McLaren, s-a deteriorat semnificativ, iar Gethin a plecat la BRM ca înlocuitor pentru Pedro Rodriguez, decedat cu puţin timp în urmă într-o cursă de anduranţă din Germania. Debutul a fost modest, cu un loc 10 în Austria, însă marea (şi singura) performanţă abia urma să vină.

VICTORIA DE LA MONZA

Nimic nu a prevestit succesul fulminant de la Monza, mai ales că Gethin a ocupat doar locul 11 pe grila de start şi nu a ieşit cu nimic în evidenţă în prima parte a cursei. Totuşi, abandonurile succesive suferite de Jackie Stewart, Jacky Ickx şi Clay Regazzoni l-au propulsat în clasament în timp ce americanul Mike Hailwood a atras privirile asupra lui fiind lider în cursa de debut în Formula 1.

La începutul ultimului tur al cursei, Gethin ajunsese pe locul patru, însă plutonul era unul foarte compact. I-a depăşit succesiv pe Hailwood, Francois Cevert şi, în ultimul viraj, pe Ronnie Peterson pentru a obţine prima şi singura sa victorie în Formula 1.

  • johnny_f1, miercuri, 07.12.2011 15:26

    in anul 2010, in Germania,dar in calificari,diferenta dintre locul 1,Vettel, si locul 2,Alonso a fost de doar 0.002s.Numai ca fost in calificari nu in cursa:D. vezi aici: http://www.formula1.com/results/season/2010/834/6764/

  • Osiris, miercuri, 07.12.2011 17:11
    @ johnny_f1

    In anul 1997, la Jerez, tot in calificari, diferenta dintre Villeneuve, Schumacher si Frentzen NU A FOST! ... adica difernta dintre locul 1 si 3 a fost de doar 0.000s.

  • johnny_f1, miercuri, 07.12.2011 20:14
    @osiris

    super tare!chiar nu stiam asta.ms:D