FEATURE: Implicarea Puma în motorsport

Publicat miercuri, 19.10.2011 13:11 de Daniel Popescu

Automarket vă prezintă povestea inedită a implicării în sporturile cu motor a germanilor de la Puma, unul dintre cei mai importanţi producători de echipament sportiv din lume.

Formula 1 este asociată permanent cu tehnologia şi cu inovaţiile introduse de echipe în competiţia acerbă pentru supremaţie. În ultimii ani se repetă insistent că performanţa monopostului a devenit crucială, reprezentând undeva la 80% din rezultat, în timp ce aportul pilotului s-a diminuat spre 20%.

Acesta este însă doar vârful aisbergului. Indiferent cât de rapid este un monopost, valoarea pilotului rămâne esenţială pentru succes. Iar în acelaşi timp, indiferent cât de rapid şi talentat este un pilot, acesta are nevoie de o condiţie fizică exemplară pentru a face faţă provocărilor: viteze de top de peste 300 km/h asezonate cu frânari bruşte şi forţe de până la 4.5 - 5 G.

Închis şi înghesuit în cockpitul strâmt, pilotul are nevoie de un confort cât mai ridicat pentru a rămâne în cea mai bună formă, iar aici un rol crucial îl au combinezonul şi pantofii sport. Producătorii de echipament sportiv şi pantofi sport au înţeles oportunitatea oferită de cea mai importantă competiţie din lumea sporturilor cu motor şi s-au implicat activ în Formula 1 în ultimul deceniu, iar unul dintre numele cele mai cunoscute în domeniu este Puma.

PRIMII PAŞI ÎN MOTORSPORT

Fondată în 1948 de Rudolf Dussler, fratele lui Adolf Dassler, creatorul brandului Adidas, Puma s-a implicat în sport încă din primii ani de existenţă. Inevitabil, fotbalul a reprezentat prima ţintă pentru producătorul german, iar în anii '80 a venit rândul tenisului. Primii paşi în lumea sporturilor cu motor aveau să fie făcuţi în anii '70, când Puma a furnizat echipament sportiv pentru diverşi piloţi şi echipe din numeroase competiţii, însă debutul propriu-zis în Formula 1 a fost realizat în 2001.

Dornică să pătrundă în Marele Circ, însă în acelaşi timp conştientă de provocările majore cărora trebuia să le facă faţă, Puma a decis să înceapă într-un mod cât mai simplu pentru a căpăta experienţă şi a semnat un parteneriat cu Jordan, o echipă indepedentă condusă de irlandezul Eddie Jordan care se descurcă mai mult decât onorabil în plutonul de mijloc.


Impulsionată de colaborarea fructuoasă cu Jordan, Puma trece la pasul următor şi, în 2003, semnează un parteneriat cu BMW-Williams, una dintre echipele de top. În paralel, germanii devin furnizorii oficiali de echipament pentru Campionatul Mondial de Raliuri, marcând astfel un nou debut în lumea sporturilor cu motor.

ASOCIEREA CU FERRARI ŞI MICHAEL SCHUMACHER

Ambiţiile celor de la Puma erau însă mult mai mari. După numai un an, germanii semnează probabil cele mai importante parteneriate pe care le-au avut în sporturile cu motor.

În primul rând, Puma devine furnizorul de echipament sportiv al Scuderiei Ferrari, echipa care a dominat autoritar Formula 1 în prima jumătate a a deceniului trecut, parteneriat care include şi licenţa pentru toate produsele de merchandising ale team-ului italian. Parteneriatul are atât de mult succes încât este prelungit pe termen lung chiar în acest an.

În al doilea rând, Puma devine furnizorul de încălţăminte de curse pentru Michael Schumacher, care în acelaşi an avea să câştige al şaptelea titlu mondial în Formula 1.

Inevitabil, acestea sunt parteneriatele care au adus cea mai bună recunostere a brandului Puma, Ferrari şi Schumacher fiind două nume care vând foarte bine. Tot în această perioadă, Puma furnizează echipament sportiv pentru Sauber şi Minardi.

RED BULL RACING - A CITIT PUMA VIITORUL?

În mod ironic, Puma a semnat parteneriatele cu Ferrari şi Schumacher exact în anul în care aceştia au obţinut ultimul trofeu împreună. Nu ştim dacă germanii au avut o presimţire, însă în 2007 au semnat un parteneriat cu concernul Red Bull care a vizat toate echipele din motorsport ale producătorului de băuturi energizante: Red Bull Racing şi Toro Rosso în Formula 1, Red Bull Nascar şi Red Bull Air Race.

Roadele acestui parteneriat au început să fie culese după numai un an, când Sebastian Vettel devenea cel mai tânăr câştigător al unei curse de Formula 1 după triumful cu Toro Rosso de la Monza. Peste alţi doi ani, acelaşi Vettel devenea cel mai tânăr campion mondial din Formula 1 purtând în picioare încălţămintea sport a producătorului german.


MERCEDES GP - INSPIRAŢIE PENTRU UN SUCCES VIITOR?

Pe lângă prelungirea parteneriatului cu Ferrari, 2011 a marcat un alt eveniment important pentru Puma: a semnat un contract similar cu Mercedes GP care va intra în vigoare anul viitor. Germanii par să fie din nou inspiraţi, întrucât şi-au reunit forţele cu Schumacher şi există semne conform cărora Mercedes GP va înregistra progrese suplimentare anul viitor, obiectivul echipei fiind să obţină victorii.

CE PRESUPUNE UN ASTFEL DE PARTENERIAT?

Natura exactă a unui parteneriat variază de la un contract la altul, însă aproape de fiecare dată acesta include furnizarea combinezoanelor pentru piloţi, a echipamentului sportiv pentru angajaţii echipei prezenţi la fiecare etapă de Formula 1 şi, eventual, a celor de la fabrică.

În plus, producătorul furnizează şi încălţămintea piloţilor şi membrilor de echipă. Implicit, fiecare contract are şi o natură financiară, însă producătorul are numeroase beneficii de imagine prin asociaerea cu o echipă, mai ales dacă este una de talia Scuderiei Ferrari.

De asemenea, Puma are dreptul de a comercializa produse de merchandising cu însemnele Scuderiei Ferrari în cadrul unui magazin oficial, element care contribuie la creşterea vânzărilor datorită popularităţii de care se bucură echipa în rândul fanilor Formulei 1.

CONCLUZII

Un parteneriat intre un producător de echipament sportiv şi o echipă de Formula 1 are beneficii pentru ambele părţi. Echipa are posibilitatea de a utiliza produse de calitate oferite de un producător recunoscut pe plan mondial, în timp ce producătorul are numeroase beneficii, atât pe plan financiar, cât şi de imagine, care conduc la creşterea brandului.