FEATURE: Cele mai spectaculoase victorii pe ploaie din istoria F1
Automarket vă prezintă o selecţie a celor mai spectaculoase şi mai dramatice victorii obţinute pe ploaie în istoria Formulei 1.
Ploaia asigură întotdeauna o doză sănătoasă de spectacol în cursele de Formula 1, întrucât diferenţele de performanţă dintre monoposturi se estompează, iar piloţii au ocazia să-şi demonstreze cu adevărat abilităţile în condiţiile dificile ale unui circuit îmbibat cu apă.
Marele Premiu al Malaysiei este un bun exemplu în acest sens, alături de Marele Premiu al Canadei din sezonul precedent, însă acestea au şi un alt punct în comun mai puţin fericit: ambele curse au evidenţiat tendinţa tot mai accentuată a FIA ca imediat după începerea ploii să neutralizeze cursele prin introducerea Safety Car-ului sau chiar să întrerupă cursele prin steag roşu până la îmbunătăţirea condiţiilor meteo.
Aceste decizii sunt luate exclusiv cu scopul de a asigura securitatea piloţilor într-un sport în care nu a mai existat niciun accident fatal de la moartea tragică a lui Ayrton Senna din 1994.
Mai mult, istoria Formulei 1 este plină de exemple de curse desfăşurate pe ploaie în condiţii mult mai dificile decât cele din Malaysia şi care au continuat fără intervenţia unui Safety Car într-o perioadă în care condiţiile de securitate ale monoposturilor şi circuitelor erau într-un stadiu aproape inexistent de dezvoltare.
Care sunt câteva dintre cele mai dificile şi mai celebre curse pe ploaie vei afla din cadrul acestui feature, în care vom aborda numai Mari Premii desfăşurate pe parcursul secolului trecut.
STIRLING MOSS - NURBURGRING - 1961
Într-o cursă pe ploaie, inspiraţia de a alege pneurile potrivite este crucială pentru rezultatul final. În Marele Premiu al Germaniei din 1961, desfăşurat pe celebrul circuit de la Nurburgring, inspiraţia a fost de partea lui Stirling Moss.
Britanicul a devenit lider după abandonul lui Jack Brabham şi câştigarea unui duel cu Phil Hill, însă a câştigat cursa în primul rând datorită unei strategii inspirate: pe parcursul cursei, circuitul s-a uscat suficient de mult pentru ca piloţii să adopte cauciucurile de uscat, însă Moss a preferat să rămână cu pneurile de ploaie, anticipând că precipitaţiile îşi vor face din nou apariţia.
Britanicul a avut dreptate: în momentul în care ploaia a revenit, a putut rămâne pe circuit cu acelaşi set de pneuri, mai ales că acestea nu s-au deteriorat pe uscat. Victoria devenise astfel o simplă formalitate.
Totuşi, ar fi nedrept să ignorăm complet cursele pe ploaie din anii 2000, întrucât şi în această perioadă au existat numeroase curse spectaculoase.
Jenson Button a obţinut prima victorie în Formula 1 în Marele Premiu al Ungariei din 2006, Fernando Alonso a câştigat la Nurburgring în 2007 pe o ploaie torenţială care l-a transformat pe debutantul Markus Winkelhock în lider temporar absolut neaşteptat la volanul unui Skyper, iar Jenson Button a câştigat anul trecut la Montreal după ce a plecat de pe locul şapte şi a efectuat nu mai puţin de şase intrări la boxe.
Unde e Barcelona 1996? Foarte slab articolul