FEATURE: Cele mai mari surprize în prima cursă de Formula 1 a unui sezon
Automarket vă prezintă o selecţie a celor mai mari surprize înregistrate în prima cursă de Formula 1 a unui sezon competiţional, de la Stirling Moss în 1958 la Jenson Button în 2009.
Sezonul 2012 al Formulei 1 a debutat cu rezultate apropiate de cele aşteptate de cei mai mulţi dintre fani, întrucât McLaren şi Red Bull Racing au ocupat primele patru poziţii ale clasamentului.
Performanţele mai puţin satisfăcătoare obţinute de Ferrari (doar un loc 5 prin Fernando Alonso) nu au constituit o surpriză pe fondul numeroaselor probleme înregistrate în ultimii ani, iar Lotus şi Mercedes au demonstrat că deţin monoposturi competitive în ciuda rezultatelor mai puţin impresionante.
Totuşi, dacă ediţia din acest an a început mai mult sau mai puţin conform aşteptărilor, istoria Formulei 1 este plină de evenimente surprinzătoare în cursa de debut a unui sezon, care au avut darul de a da naştere unor noi concepte revoluţionare pentru inovaţiile de pe monoposturi şi de a încânta fanii competiţiei. Iată numai câteva dintre cele mai elocvente exemple.
1958 - PRIMA VICTORIE PENTRU UN MONOPOST CU MOTOR MONTAT ÎN SPATE
Ferrari era principala favorită să câştige Marele Premiu al Argentinei, cursa de debut a sezonului 1958, întrucât rivalii de la Vanwall şi BRM nu au participat la eveniment din cauza unor probleme la motoare, iar Maserati nu era tocmai în vârful ierarhiei.
Lucrurile nu au stat însă deloc aşa, întrucât Stirling Moss avea alte planuri la unica sa apariţie într-un monopost privat Cooper gestionat de Rob Walker.
Plecat de pe locul şapte al grilei de start, britanicul a progresat în pluton şi a devenit lider în turul 35, după ce i-a depăşit pe Liugi Musso, Jean Behra şi Mike Hawthorn, ultimii doi înregistrând probleme de supraîncălzire a motorului, dar şi după intrarea la boxe a lui Juan Manuel Fangio.
Totuşi, nimeni nu credea într-o victorie a lui Moss, întrucât britanicul nu efectuase încă nicio opritre la boxe. Pilotul Cooper avea însă alte planuri, întrucât încă de la start şi-a stabilit o strategie fără opriri la boxe, stilul său de pilotaj fiind foarte puţin solicitant pentru pneuri şi consumul de carburant.
Moss a surprins astfel printr-o victorie la limită obţinută în Argentina cu un avans de numai 2.7 secunde în faţa lui Musso, iar pneurile monopostului Cooper erau roase până la armatură. Marele Premiu al Argentinei din 1958 a devenit astfel prima cursă de Formula 1 câştigată de o echipă privată şi de un monopost cu motor montat în partea din spate.
1967 - EVALUAREA CARE S-A TRANSFORMAT ÎN VICTORIE
Pedro Rodriguez era considerat un potenţial talent al Formulei 1 atunci când a fost invitat de Cooper să concureze la volanul unui monopost mai vechi în cursa de debut a sezonului 1967, care a avut loc pe circuitul Kyalami din Africa de Sud.
Totuşi, nimeni nu s-a aşteptat ca mexicanul să obţină locul al patrulea pe grila de start şi să demonstreze un pilotaj excelent la doar a 10-a participare într-o cursă de Formula 1.
Rodriguez a profitat la maxim de abandonul lui Jack Brabham din turul 41, de intrarea la boxe a lui Denny Hulme din turul 59 pentru a utiliza mai mult ulei de frâne şi de realimentarea cu carburant efectuată de John Love cu numai şapte tururi înainte de final pentru a obţine o victorie spectaculoasă într-o cursă în care a avut şi defecţiuni la transmisie.
1977 - JODY SCHECKTER SURPRINDE PRIN FIABILITATE
Cu doi ani înainte de a obţine titlul mondial pentru Ferrari, Jody Scheckter a concurat pentru Wolf, iar noul sezon nu părea să înceapă bine în urma numeroaselor defecţiuni tehnice suferite pe parcursul antrenamentelor şi a locului 11 ocupat pe grila de start.
Cu toate acestea, totul s-a schimbat în ziua cursei: monopostul a dat dovadă de o fiabilitate ieşită din comun care i-a permis sud-africanului să urce constant în pluton: Jochen Mass, James Hunt şi John Watson au abandonat rând pe rând din motive tehnice, iar cu şase tururi înainte de final Scheckter l-a depăşit pe liderul Carlos Pace şi a preluat conducerea cursei.
Până la final, sud-africanul a reuşit chiar să-şi construiască un avans de peste 40 de secunde din cauza unor probleme tehnice înregistrate de Pace, obţinând astfel o victorie confortabilă în cursa de debut a sezonului.
1989 - MANSELL OBŢINE O VICTORIE NESPERATĂ PENTRU FERRARI
Poate părea ciudat să includem Ferrari la capitolul victorii surprinzătoare, însă nimic nu indica faptul că Nigel Mansell va trece primul linia de sosire în Marele Premiu al Braziliei, etapa de debut a sezonului 1989. Scuderia venea după o iarnă presărată cu numeroase defecţiuni tehnice la cutia de viteze semi-automată, care au continuat inclusiv în antrenamente.
Totuşi, Mansell a reuşit să se califice pe locul al şaselea al grilei de start, însă nimic nu anunţa ceea ce avea să vină. Ayrton Senna şi Gerhard Berger s-au acroşat la start, iar Alain Prost a avut defecţiuni la ambreiaj, ceea ce i-a permis lui Mansell să urce pe prima poziţie în clasament în turul 16. De aici, britanicul a făcut o cursă fără greşeală şi a trecut peste o defecţiune minoră la direcţie pentru a-şi adjudeca victoria.
2009 - BRAWN GP, ECHIPA FANTOMA
Una dintre cele mai surprinzătoare victorii din istoria Formulei 1 rămâne cea a lui Jenson Button de la Melbourne. Renăscuta în ultimul moment din cenuşa Honda Racing, Brawn GP a impresionat în testele de iarnă, însă nimeni nu ar fi crezut că va reuşi să domine cu atâta autoritate noul sezon.
Cursa inaugurală din Australia nu a avut practic istoric: Button a plecat din pole position şi a câştigat fără emoţii, fiind secondat de coechipierul său Rubens Barrichello. De departe, cel mai fericit a fost însă Ross Brawn, ale cărui eforturi de pe parcursul iernii pentru a salva echipa de la închidere fuseseră în sfârşit răsplătite.
CONCLUZII
Istoria Formulei 1 a fost presărată cu numeroase surprize în cursa de debut a unui sezon, însă exemplele de mai sus evidenţiază încă o dată faptul că aceasta competiţie a oferit mai mult spectacol în primele sale decenii. Potenţialul unei surprize era semnificativ mai ridicat în perioada de început, când în Formula 1 pasiunea şi talentul contau semnificativ mai mult decât banii.
Pe măsură ce s-a transformat într-o afacere de câteva miliarde de euro pe an, Formula 1 a devenit apanajul echipelor sprijinite de constructori, iar potenţialul apariţiei unor surprize de proporţii s-a diminuat dramatic.
Victoria lui Vettel cu Torro Rosso. Plus pole position-ul lui Hulkenberg (dar asta nu a fost finalizat cu ceva interesant in cursa)