FEATURE: Cele mai interesante 10 uzine auto din istorie
Uzinele auto nu au fost mereu hale industriale fără suflet. Până acum ceva vreme, unele erau considerate chiar opere de artă arhitectonică. Iar unele dintre ele au avut parte de o istorie zbuciumată. Iată 10 dintre cele mai cunoscute exemple.
O uzina auto este un loc fascinant pentru muritorul de rând. Este locul unde o bucată de tablă primeşte forma automobilului pe care îl folosim zi de zi. Este un proces extrem de complex şi laborios, iar uzinele auto de astăzi sunt adevărate complexe industriale ce se întind pe zeci de hectare. Dar nu a fost mereu aşa. Acum ceva vreme, uzinele auto erau parte din peisajul urban al multor oraşe din lume. Chiar şi Bucureştiul interbelic a cunoscut aceast trend, uzina Ford din Calea Floreasca integrându-se în arhitectura zonei. Astăzi, uzina este pe jumătate dărâmată după ce a trecut prin diverse variante de reconversie şi va fi subiectul unui material special dedicat pe Automarket. Dar să vedem care sunt cele mai spectaculase uzine auto din toate timpurile.
1. Fiat Lingotto, Torino
Este, poate, cea mai cunoscută uzină auto din toate timpurile. La vremea ei a fost o construcţie avangardistă ce avea cinci etaje pe care se întindea banda de asamblare şi care culmina cu pista de încercări, amplasată pe acoperiş. Celebra clădire este amplasată pe Via Nizza din cartierul Lingotto din Torino, de unde şi numele ei. Construcţia a început în 1916, uzina fiind dată în folosinţă în 1923. Designul aparţine arhitectului Matte Trucco, el fiind cel care şi-a imaginat uzina auto pe cinci etaje şi pista de încercări de pe pe acoperiş. La vremea ei era cea mai mare uzină auto din lume, peste 80 de modele diferite Fiat fiind produse aici, inclusiv celebrul Fiat Topolino din 1936. În 1970, uzina era deja depăşită de suratele sale mai moderne, fiind închisă ulterior, în 1982. A urmat o dezbatere publică despre viitorul acestei clădiri simbolice pentru Torino. Arhitectul Renzo Piano a câştigat concursul şi a transformat uzina Fiat într-un spaţiu public ce adăposteşte săli de concerte, teatre, un centru de conferinţe, magazine şi un hotel de lux. Partea de est a clădirii este folosită acum de Universitatea Politehnică din Torino, dar pista de încercări de pe acoperiş a fost păstrată şi poate fi vizitată de către public.
2. Palacio Chrysler, Buenos Aires, Argentina
Palacio Chrysler, Buenos Aires, Argentina
La cinci ani după ce Fiat inaugura uzina de la Lingotto, distribuitorul Chrysler din Argentina construia o clădire care mergea pe aceeaşi idee. Palacio Chrysler, (Palatul Chrysler) era gândit pentru teste şi chiar pentru competiţii cu automobile Chrysler, deoarece pe acoperiş se afla o pistă ovală lungă de aproape o milă. Clădirea a fost construită în 1927 de către reprezentatul Chrysler în Argentina, Julio Fevre. Fevre reuşise să obţină dreptul de a reprezenta exclusiv marca americană în Argentina după 10 ani de import. Arhitectul care a desenat această clădire a fost Mario Palanti. În perioada când a fost construită, zona Palermo Chico din Buenos Aires era încă aerisită, fotografiile vremii subliniind măreţia incredibilei clădiri.
Din păcate, clădirea a fost astăzi transformată. Numele ei este acum Palacio Alcorta, iar pista de curse a dispărut. În timpul celui De-al Doilea Război Mondial, comerţul a intrat în declin în Argentina, iar asamblarea de autovehicule Chrysler a luat sfârşit. Clădirea a fost reconvertită abia în 1990, şi astăzi adăposteşte un luxos complex rezidenţial. Pista a fost înlocuită de un acoperiş rotund, iar partea centrală adăposteşte acum o piscină.
3. Uzina din sticlă Volkswagen, Dresda, Germania - Die Gläserne Manufaktur
Volkswagen are numeroase uzine în întreaga lume, dar poate cea mai spectaculoasă este Uzina de Sticlă de la Dresda (Dresden), Germania. Numele original este Die Gläserne Manufaktur. Aici a luat naştere modelul Phaeton, iar cei care l-au construit s-au bucurat de pereţii de sticlă ai acestei uzine, care lasă lumina naturală să pătrundă pe benzile de asamblare. Uzina futuristă din fost oraş est-german foloseşte şinele tramvaiului public pentru a transporta elmente de caroserie prin intermediul unor vagoane speciale. O altă curiozitate a uzinei VW de la Dresda este faptul că nu dispune de locuri pentru fumători. VW a acordat o atenţie deosebită mediului înconjurător, uzina de la Dresda neproducând zgomote mari sau reziduuri toxice. Una dintre explicaţii: la Dresda se face doar asamblarea finală, caroseriile fiind produse la Zwickau. Transportarea acestora se face cu camionul, iar restul de componente cu ajutorul sistemului CarGo Trams. În plus, uzina de sticlă este prietenoasă cu vizitatorii, putând acomoda până la 250 de turişti pe zi. Volkswagen a reuşit să facă din uzina din Dresda o atracţie turistică într-un oraş încărcat de istorie.
4. Uzina Ford Highland Park, Michigan, SUA
Uzina Ford din Highland Park, Detroit nu este cea mai veche uzină Ford din lume, dar cu siguranţă este cea mai celebră. Henry Ford l-a angajat pe arhitectul Albert Khan pentru a desena uzina şi complexul de la Highland Park. Aici a debutat apoi linia de asamblare Ford, un sistem revoluţionar pentru acea vreme, uzina fiind al doilea loc în care a fost fabricat Ford Model T. Astăzi, uzina încă există, dar nu mai este funcţională, fiind transformată într-un centru de dezmembrări. Birourile sunt încă sub controlul Ford şi se pare că adăpostesc arhive ale constructorului american.
5. Kaiser/Ford/GM, Willow Run, Michigan, SUA
Uzina de la Willow Run a avut o istorie agitată. A schimbat trei proprietari şi a fost locul unde au fost asamblate celebrele bombardiere B-24 Liberator folosite de armata americană în al doilea Război Mondial. Uzina de la Willow Run este localizată între Ypsilanti şi Belleville, în statul Michigan. Proprietarul iniţial a fost Ford, care pe perioada războiului a asamblat aici avioane. După război, Ford a transferat proprietatea uzinei de la Willow Run către Kaiser Motors şi apoi către General Motors, rivalul Ford. GM a folosit aceasta uzină pentru a asambla modele Chevrolet pick-up, Nova, Caprice şi Corvair. Aceeaşi uzină a fost folosită şi pentru fabricarea de puşti M16 pentru războiul din Vietnam. Astăzi, uzina de la Willow Run este dezafectată.
6. Rolls-Royce, Springfield, Massachusetts, SUA
În perioada interbelică, Rolls-Royce a realizat că majoritatea clienţilor provin din America. Pentru a face faţă cererii de pe noul continent, marca de lux britanică a deschis o uzină pe teritoriul american la Springfield, în statul Massachusetts. Rolls-Royce producea aici şasiuri pe care le trimitea apoi la diverşi carosieri, în funcţie de dorinţele clienţilor. Uzina a funcţionat cel mai bine între 1924 şi 1931, când recesiunea economică a lovit Statele Unite. Uzina propriu-zisă a rezistat până în acest an, când a fost demolată de către noul proprietar Titeflex, un fabricant de subansamble pentru industria auto şi aeronautică. În mod ironic, Titeflex furnizează elemente pentru Rolls-Royce Group, divizia aeronautică a britanicilor.
7. Packard Plant, Detroit, Michigan, SUA
Uzina Packard din Detroit a cunoscut gloria şi decăderea. Este o clădire maiestuoasă amplasată în suburbia Hamtramck din Detroit, la doar câteva sute de metri de moderna uzină General Motors unde este asamblat modelul Chevrolet Volt. Clădirea a fost desenată tot de celebrul arhitect industrial Albert Kahn şi a fost operaţională până în 1958. Astăzi este abandonată şi în stadiu avansat de degradare. Este brăzdată de graffitti, dar îşi păstrează încă forma de altă dată. Oficialii oraşului Detroit vor să o demoleze, dar acest lucru nu se va întâmpla prea curând în acest oraş plin de probleme şi clădiri abandonate.
8. Ford Twin Cities, St. Paul, Minnesota, SUA
Uzina Ford Twin Cities din St. Paul a fost până de curând cea mai veche uzină încă operaţională a costructorului american. Ford a inaugurat această uzină în 1924 şi a folosit amplasarea pe malul fluviului Mississippi pentru a crea o uzină aproape ecologică într-o eră când acest lucru nu conta prea mult. Uzina Twin Cities folosea energia electrică creată de hidrocentrala din apropiere, iar nisipul de pe malul fluviului era folosit pentru fabricarea sticlei. Uzina a funcţionat până anul trecut, ultimele modele produse aici fiind Ford Ranger şi Mazda B-Series. Interesant este că această uzină a fost folosită şi pentru fabricarea modelului Ford T în anii '20. Un loc încărcat de istorie care a devenit la rândul lui istorie pe 16 decembrie 2011, când a produs ultimul automobil.
9. Volkswagen Westmoreland, New Stanton, Pennsylvania
În anii '70, Chrysler a cedat către Volkswagen o uzină auto neterminată din Pennsylvania. Volkswagen a asamblat aici modelul Golf - rebotezat Rabbit pentru piaţa americană - fiind primul producător străin care a construit maşini în America după Rolls-Royce în perioada interbelică. Pentru o vreme uzina a mers bine, dar problemele cu personalul şi cu sindicatele americane i-au forţat pe cei de la Volkswagen să se retragă şi să închidă uzina Westmoreland în 1988. Uzina a fost vândută apoi către Sony şi a produs televizoare între 1990 şi 2008. Din 2010, uzina este nefuncţională.
10. Iran Khodro, Teheran, Iran
Este probabil cea mai misterioasă uzină auto din lume. IKCO este cel mai mare fabricant de automobile din Iran şi din Orientul Mijlociu, dar pentru că Iran-ul nu este tocmai o ţară capitalistă, uzina este condusă diferit. Majoritatea componentelor şi subansambelor sunt produse in-house, existând foarte puţini furnizori. Uzina Khodro a construit automobile în parteneriat cu Fiat, Peugeot, Toyota şi chiar Mercedes-Benz. Tot aici se fabrică o versiune iraniană a modelului Logan, numit Renault Tondar 90. Astăzi, gama de modele produse la IKCO este foarte colorată. De pe benzile de asamblare ies modele autohtone ca Denna, Runa, Soren, Samand sau Pars, dar şi variante iraniene ale modelelor Suzuki Grand Vitara, Peugeot 206, Peugeot 207 sau Peugeot 405.
Clar uzina Fiat e mai ceva decat toate celelalte la un loc. A aparut si-n Italian Job din 69 din cate imi amintesc.