FEATURE: Ayrton Senna vs. Alain Prost: Rivalitatea pentru supremaţie
Automarket vă prezintă povestea luptei epice dintre Ayrton Senna şi Alain Prost pentru supremaţia în Formula 1, una dintre cele mai faimoase şi tensionate pagini din istoria competiţiei.
“Când a murit, am simţit că a murit şi o parte din mine, deoarece carierele noastre au avut o legătură extrem de puternică” - Alain Prost despre Ayrton Senna. |
Se spune că stă în natura omului să-şi aducă aminte doar de învingători. Raportat la Formula 1, înseamnă să ne aducem aminte doar de piloţii care au câştigat titluri mondiale şi au doborât diverse recorduri. Însă Formula 1 nu înseamnă doar rezultate. Înseamnă, în egală măsură, şi pasiune, dedicaţie, muncă şi... rivalitate.
Iar când vine vorba despre rivalitate, există un singur cuplu care iese în evidenţă prin emoţiile pe care le-a oferit şi continuă să le ofere fanilor din întreaga lume: Ayrton Senna - Alain Prost.
Brazilianul Senna a fost mai rapid, mai impulsiv, cu un temperament specific latin, în timp ce francezul Prost a fost mai inteligent, mai calculat şi mai precaut. Amândoi au fost însă piloţi de clasă mondială care, în ciuda tuturor controverselor în care au fost implicaţi, au sfârşit prin a se respecta unul pe celălalt tocmai datorită talentului cu care fiecare dintre ei a fost înzestrat.
PRIMUL CONTACT - BRAZILIA, 25 MARTIE 1984
Ayrton Senna şi Alain Prost au fost pentru prima oară împreună pe grila de start a unui Mare Premiu la startul sezonului 1984. Prost tocmai revenise la McLaren după un contract de trei ani cu Renault şi se afla în faţa celui de-al cincilea său sezon în Formula 1, în timp ce Senna se afla în faţa debutului în Formula 1 la modestă echipa Toleman chiar în faţa propriilor suporteri.
Diferenţa de valoare dintre McLaren şi Toleman i-a impedicat pe cei doi să lupte de la egal al egal: Prost a câştigat cursa după ce s-a clasat al patrulea în calificări, în timp ce Senna a abandonat în turul 8 din cauza unei probleme la motor după ce a plecat de pe locul 16. Nu a durat însă mult până când talentul brazilianului a ieşit la iveală...
MAESTRUL PLOII - MONACO, 3 IUNIE 1984
O ploaie torenţială afectează cursa de la Monaco din 1984, a şasea etapă a sezonului, iar Senna obţine doar locul 13 în calificări. În timp ce mulţi alţi piloţi au probleme încă de la startul cursei din cauza condiţiilor meteo dificile, brazilianul îşi demonstrează calităţile tehnice şi începe o serie impresionantă de depăşiri. În turul 19 ajunge deja pe locul doi, însă are de recuperat 35 de secunde faţă de liderul Prost, plecat din pole position.
Cu fiecare tur care trece, francezul face semne disperate pentru ca organizatorii să oprească cursa din cauza ploii, în timp ce brazilianul recuperează constant câte trei secunde. Speranţele lui Prost prind contur în turul 32, când organizatorii întrerup cursa, prilej cu care Prost încetineşte chiar pe linia de start-sosire, iar Senna, ajuns în imediata sa apropiere, îl depăşeşte şi se consideră câştigător. Bucuria pilotului Toleman este de scurtă durată, întrucât clasamentul final este cel din turul 31, când Prost era încă lider.
ÎMPĂCAREA - AUSTRALIA, 3 NOIEMBRIE 1993
Împăcarea oficială avea să aibă însă loc în chiar ultima cursă a sezonului 1993, la Adelaide, în Australia. A fost ultima cursă a lui Prost în Formula 1 şi ultima oară când cei doi au urcat împreună pe podiumul de premiere, Senna în calitate de câştigător, iar francezul pe treaptă a doua.
"În drumul spre podium a început să vorbească cu mine puţin şi m-a întrebat: 'Ce vei face acum?'. Am fost foarte surprins! I-am spus că nu ştiu încă, iar el a replicat: "Te vei îngrăşa!" şi mi-a zâmbit. Iar apoi, pe podium, şi-a pus braţul în jurul meu şi am dat mâna".
RĂMAS BUN ÎN STIL DE MARI CAMPIONI - IMOLA, 30 APRILIE 1994
După retragerea din Formula 1, Prost a devenit ambasador pentru Renault, furnizorul de motoare al celor de la Williams, echipă la care se transferase Senna în acelaşi an. Brazilianul traversa un sezon modest la echipa britanică, iar înainte de calificările de la Imola a fost abordat prin radio de nimeni altul decât Prost. "Salut, Senna! Cum îţi mai merge? Te rog să câştigi o cursă în curând!", a fost mesajul francezului, iar brazilianul nu s-a lăsat mai prejos. "Un salut pentru prietenul meu Alain! Îmi este dor de tine!".
Din nefericire, dorinţa lui Prost nu avea să se îndeplinească, pentru că Senna avea să-şi piardă viaţa a doua zi într-un tragic accident.
"Nu cred că este imposibil ca, în timp, să fi devenit prieteni. Până la urmă, am împărţit foarte multe împreună, dar a existat un lucru care nu s-a schimbat niciodată, nici măcar atunci când relaţia a mers cel mai prost: respectul pe care l-am avut unul pentru celalat ca piloţi" - Alain Prost
Rivalitatea Senna - Prost a împărţit frecvent fanii în două tabere distincte. Unii spun că Senna a fost mai bun, pentru că a fost mai rapid, alţii spun că Prost a fost mai bun, pentru că a fost mai inteligent. Adevărul este însă că nu contează care dintre ei a fost mai bun.
Tot ce contează este că Senna şi Prost au încântat milioane de fani prin rivalitatea lor de pe circuit şi continuă să-i impresioneze şi pe tinerii care nu au avut şansa să urmărească Formula 1 în acea perioadă. Pentru că rivalitatea Senna - Prost va rămâne întotdeauna în istoria Formulei 1, iar imaginile de mai jos, care surprind cele mai spectaculoase dueluri dintre cei doi, stau mărturie în acest sens:
"A fost o poveste fantastică, nu credeţi? Şi cred că, într-un fel, ducem puţin lipsă de aşa ceva în zilele noastre." - Alain Prost
Super articol Daniel, dar se termina in coada de peste. plus ca lipsesc cateva amanunte si cel mai important concluziile. stiu ca este un subiect delicat, dar tocmai asta este pareta frumoasa. la un titlu prost vs senna te astepti sa gasesti si niste raspunsuri... :(