FEATURE: Ascensiunea lui Mihai Marinescu în Formula 2
Automarket vă prezintă o analiză a performanţelor obţinute de Mihai Marinescu în sezonul 2011 al Formulei 2 şi vă dezvăluie opţiunile braşoveanului pentru anul viitor.
După un sezon 2010 în care România a fost reprezentată în sporturile cu motor de Mihai Marinescu în Formula 2 şi Doru Sechelariu în GP3, anul 2011 a început sub semnul incertitudinilor. Deşi semnase un contract cu echipa Tech1 Racing, Sechelariu nu a strâns bugetul necesar şi a fost nevoit să renunţe la GP3, în timp ce Marinescu se confrunta cu probleme similare pentru a continua în Formula 2.
În cele din urmă, braşoveanul în vârstă de 22 de ani a fost singurul reprezentant al României în sporturile cu motor în acest an, însă a reuşit să se ridice la înălţimea aşteptărilor: după un debut de sezon mai degrabă modest, Marinescu a progresat constant în a doua parte a anului, totul culiminand cu victoria obţinută pe legendarul circuit de la Monza.
Teoretic, şi-a demonstrat valoarea pentru că anul viitor să facă pasul în GP2, anticamera Formulei 1, însă misiunea de a găsi sponsori care să-i asigure bugetul nu va fi una uşoară.
A FI SAU A NU FI ÎN FORMULA 2
La finalul sezonului 2010 încheiat pe locul 11 în clasamentul general, Marinescu şi-a propus să continue pentru încă un sezon în Formula 2, iar speranţele sale păreau să fie întemeiate: la testele de la Silverstone din luna martie, a ocupat locul trei în clasamentul general, după ce în prealabil stabilise timpul de referinţă într-una dintre cele patru sesiuni şi nu terminase niciodată mai jos de locul patru.
Au urmat pregătirile de la Snetterton, acolo unde a impresionat pe ploaie, însă revenit în ţară Marinescu avea o veste proastă pentru toţi fanii săi din România. "Am fost întrebaţi de organizatori dacă putem confirma pentru campionat. Răspunsul nostru a fost nu. Nu vom face cursa de la Silvestone".
Şi totuşi, cu numai şase zile înainte de începerea sezonului, Marinescu revenea pe blogul personal cu o informaţie de ultimă oră: "După multe eforturi am reuşit să strângem necesarul pentru prima etapă a Campionatului Mondial FIA Formula 2. După această etapă nu ştiu ce se va întâmpla". România putea zâmbi din nou: un român urma să ne reprezinte ţara într-o competiţie puternică din lumea sporturilor cu motor!
DEBUT DE SEZON: MEREU ÎN APROPIEREA PODIUMULUI
Impulsionat de strângerea bugetului necesar pentru prima etapă a sezonului, Marinescu avea toate motivele să fie optimist ca va reuşi să-şi îmbunătăţească performanţele comparativ cu 2010. "Aşteptările sunt mari din două motive: testele au fost foarte bune, iar pregătirea pe care am făcut-o în această iarnă a fost net superioară pregătirilor făcute până acum".
Prima jumătate a sezonului a confirmat progresele realizate de braşovean ca pilot, reuşind constant să se claseze în apropierea podiumului. De altfel, chiar de la etapa inaugurală de la Silverstone a reuşit să termine pe locul patru, după o cursă lipsită de emoţii în care a câştigat o poziţie la start. A continuat evoluţiile pozitive şi în a doua cursă de la Silverstone, pe care a încheiat-o pe locul cinci graţie penalizării lui Will Bratt, deşi a plecat doar de pe locul nouă al grilei de start.
Performanţele au atras atenţia Ministerului Turismului, care a decis să-i sprijine participarea la trei etape, în timp ce Primăria Braşov a asigurat încă o etapă. Până să primească efectiv banii, braşoveanul a fost nevoit să contracteze credite private pentru a concura în Franţa pe circuitul de la Magny-Cours, acolo unde a înregistrat însă şi primul abandon al sezonului, în urma unui incident în chiar primul tur al cursei inaugurale. A fost însă un simplu accident, pentru că manşa de duminică a fost mult mai prolifică după ce a terminat pe locul cinci. Faptul că a plecat de pe locul trei al grilei de start reprezenta deja un avertisment că primul podium nu este chiar atât de departe.
Sezonul lui Marinescu a continuat cu alte două clasări în puncte pe celebrul circuit de la Spa-Francorchamps, acolo unde a obţinut locurile opt şi cinci la capătul a doua curse în care a reuşit să efectueze în total nu mai puţin de 10 depăşiri, însă în etapa următoare de la Nurburgring a înregistrat şi cele mai slabe rezultate înregistrate în 2011: un abandon şi un loc 11 pe circuitul german au consemnat prima şi ultima etapă din 2011 în care nu a reuşit să câştige niciun punct.
Campionatul a continuat într-o manieră nefericită la Brands Hatch, acolo unde a înregistrat o penalizare de trei poziţii pe grila de start şi un abandon în primul tur al primei curse. În ciuda celor două abandonuri suferite într-un interval de numai trei curse, braşoveanul şi-a recăpătat moralul în mai puţin de 24 de ore şi a terminat pe un excelent loc patru în cursa de duminică. Această performanţă avea să reprezinte însă doar un preambul pentru un final incredibil de sezon.
VICTORIA DE LA MONZA
Marinescu a înregistrat constant progrese în prima parte a sezonului, iar abandonurile au părut să vină mai degrabă pe fondul unor ghinioane şi defecţiuni tehnice. Cu toate acestea, ascensiunea din ultimele trei etape ale sezonului 2011 a reuşit să ia multă lume prin surprindere. Totul a început cu etapa din Austria desfăşurată pe modernizatul circuit Red Bull Ring cu două curse copiate la indigo pe care le-a terminat pe podium: a plecat de pe locul patru, a efectuat o depăşire în primele tururi şi s-a menţinut pe locul trei până la final.
Au fost primele podiumuri pentru Marinescu în Formula 2, însă lucrurile aveau să devină chiar şi mai bune, pentru că urma etapa de la Monza, circuitul care reprezintă a doua casă pentru braşovean şi locul unde, aşa cum îi place lui să spună, "a început nebunia" cu sporturile cu motor.
La capătul unui tur foarte bun în calificări, Marinescu a obţinut primul pole position în Formula 2, iar după-amiază a reuşit să controleze cursa şi să obţină prima victorie din carieră în această competiţie, nu înainte de a reveni pe prima poziţie la finalul primului tur după ce fusese depăşit iniţial de Alex Brundle.
"Sunt foarte fericit, în special pentru că s-a întâmplat aici, la Monza. Mă simt ca acasă aici. Am avut un start dificil, Alex m-a depăşit în prima şicană, dar în următorul tur mi-am făcut mutarea, l-am depăşit şi apoi am pilotat în siguranţă" - Mihai Marinescu.
Din păcate, ziua de duminică a fost mult mai puţin prolifică: o defecţiune la valva de admisie în calificări urmată de o problemă la planetară dreapta în warp-up l-au împiedicat pe Marinescu să ia startul în cursă. Dornic să demonstreze că victoria din urmă cu 24 de ore nu fusese doar o întâmplare, braşoveanul a revenit pe circuit spre jumătatea cursei, a efectuat cel mai bun timp al cursei şi s-a retras din nou la boxe.
Mai mult, faptul că a încheiat sezonul 2011 cu un nou podium printr-un loc trei în a doua cursă desfăşurată pe circuitul de la Barcelona reprezintă cea mai bună dovadă a progreselor realizate de pilot pe parcursul unui sezon dificil în care problema bugetului a fost stresantă. Care este însă secretul seccesului?
"Am descoperit o metodă prin care să mă antrenez şi să mă pregătesc pentru fiecare cursă, iar acesta a fost un salt necesar pentru a termina pe podium, pentru a converti acele tururi rapide în podiumuri la finalul curselor. Sunt foarte fericit pentru ce s-a întâmplat în ultimele curse şi sunt puţin dezamăgit de începutul sezonului, în care am ratat multe puncte. Aş fi putut termina pe unul dintre primele trei locuri, acesta fiind obiectivul meu la începutul sezonului, însă rămân foarte încrezător după aceste rezultate şi în special după ultimul podium de la Barcelona, care pentru mine este un circuit dificil. Trebuie să mulţumesc tuturor celor care m-au ajutat, tuturor sponsorilor şi întregii echipe care a fost în spatele meu, pentru că fără ei nu aş fi putut fi la această masă" - Mihai Marinescu la conferinţa de presă de după ultima cursa de la Barcelona.
În urma rezultatelor obţinute pe parcursul anului, Marinescu a terminat sezonul 2011 al Formulei 2 pe locul cinci în clasamentul general cu 138 de puncte.
CE URMEAZĂ ÎN SEZONUL 2012?
După doi ani petrecuţi în Formula 2 şi, mai ales, după rezultatele excelente din ultima parte a acestui an, obiectivul natural pentru Marinescu este ca anul viitor să participe în GP2, practic ultimul pas înainte de Formula 1.
Ca de obicei, principalul obstacol îl reprezintă în continuare banii, în condiţiile în care bugetul necesar pentru un sezon în această competiţie costa între 1.5 - 2 milioane de euro. Spre deosebire de Formula 2, GP2 este o competiţie pe echipe, iar unele dintre acestea ar putea accepta chiar şi o sumă mai mică, însă cert este că Marinescu ar avea nevoie de minim 700.000 de euro pentru a se alinia pe grila de start.
Avantajul de a concura în GP2 este unul semnificativ: românul ar avea ocazia să fie prezent permanent în preajma echipelor de Formula 1, întrucât cursele de GP2 se desfăşoară simultan cu cele din Marele Circ, astfel încât prestaţiile sale pot atrage atenţia celor din Marele Circ.
În cazul în care nu va găsi bugetul necesar, alternativa o reprezintă World Series by Renault 3.5, competiţie în care va fi introdus un nou monopost, ceea ce înseamnă că toţi piloţii vor pleca cu şanse egale. Aparent, aceasta competiţie reprezintă însă un pas înapoi comparativ cu Formula 2, mai ales că bugetul necesar nu este tocmai unul redus. Potrivit unor date dezvăluite de publicaţia britanică Motorsport, un sezon în World Series by Renault necesită între 700.000 - 1.000.000 de euro.
"Anul viitor ar fi foarte bine să concurez în GP2. În Formula 2 nu mai pot să progresez, iar World Series este o opţiune bună, pentru că vor introduce un monopost nou care egalează valorile campionatului. Prima opţiune pentru anul viitor ar fi GP2, a doua opţiune este World Series, iar a treia opţiune nu există" - Mihai Marinescu, în exclusivitate pentru Automarket în luna septembrie.
Inevitabil, visul oricărui pilot şi, implicit, al lui Marinescu, este să-şi reprezinte ţara în Formula 1.
"Este o onoare pentru mine să reprezint motorsportul romanesc la acest nivel. Este munca mea de ani de zile şi dorinţa care m-a determinat să ajung la acest nivel. Sunt onorat că sunt susţinut de România, pentru că vreau să reprezint România în Formula 1 şi să aduc motorsportul mondial în România. Am toate şansele să ajung în Formula 1 şi trebuie să continui în acest ritm de a câştiga" - Mihai Marinescu în luna octombrie.
Mihai Marinescu a demonstrat că îşi merita locul în elită sporturilor cu motor, însă pentru a ajunge în top are nevoie de sprijin financiar. Nu ne rămâne decât să-i dorim să găsească finanţare pentru a putea reprezenta România în sporturile cu motor şi în sezonul 2012.
multa bafta mihai!!!