FEATURE: 14 iulie 1951: Ziua în care Ferrari a devenit legendă
Automarket vă prezintă povestea din spatele primei victorii obţinute de Ferrari în Formula 1 în 14 iulie 1951 prin Jose Froilan Gonzalez pe circuitul de la Silverstone.
Ferrari este singura echipă care a participat în fiecare sezon al Formulei 1 şi una dintre cele care a scris istorie în cea mai importantă competiţie din lumea sporturilor cu motor.
În mod ironic, Ferrari a ratat exact prima cursă de Formula 1 din istorie, care a avut loc pe circuitul de la Silverstone în 13 mai 1950, întrucât echipa a fost nemulţumită de banii pe care trebuia să-i primească în schimbul participării în competiţie. Debutul s-a petrecut cu ocazia următoarei etape, desfăşurată pe circuitul stradal de la Monaco.
Cu toate acestea, Silverstone avea să capete o importanţă crucială în istoria Ferrari un singur an mai târziu, atunci când Scuderia condusă de celebrul Enzo Ferrari avea să obţină prima victorie în Formula 1. Automarket vă prezintă în continuare detalii inedite despre cursa care avea să marcheze transformarea celor de la Ferrari într-o legendă a sporturilor cu motor.
CONTEXT ISTORIC
Primul sezon al Formulei 1 a fost marcat de dominaţia Alfa Romeo, care a câştigat toate cele şapte etape, cu excepţia celei desfăşurate la Indianapolis. Ferrari a început anul cu un monopost Ferrari 125 dotat cu motor V12 de 1.5 litri şi a continuat cu un Ferrari 275 propulsat de un motor V12 de 3.3 litri pentru a încheia sezonul cu un Ferrari 375 echipat cu o unitate V12 de 4.5 litri.
Acesta din urmă a fost primul monopost construit de Ferrari pe baza regulamentului Formulei 1 de după cel de-al Doilea Război Mondial, iar Scuderia a decis să mizeze pe această maşină şi în sezonul 1951. Primele patru etape ale sezonului au fost dominate din nou de Alfa Romeo, însă istoria avea să urmeze un alt curs începând cu Marele Premiu al Marii Britanii din 14 iulie, a cincea etapă din 1951.
JOSE FROILAN GONZALEZ
Unul dintre piloţii de referinţă ai Scuderiei Ferrari din primul deceniu al Formulei 1 a fost Alberto Ascari, însă cel care avea să-şi treacă în cont prima victorie a echipei a fost argentinianul Jose Froilan Gonzalez. Născut în 5 octombrie 1922, conaţionalul cvintuplului campion mondial Juan Manuel Fangio avea 28 de ani când a ajuns pe circuitul de la Silverstone la jumătatea lunii iulie.
Argentinianul a obţinut primul pole position din istoria Ferrari după ce a fost cronometrat cu 1:43.4 pe un circuit de 4.649 km alcătuit din numai opt viraje, majoritatea de 90 de grade, despărţite de şase linii drepte foarte lungi.
DESFĂŞURAREA CURSEI
Conform regulamentului din acel an, prima linie a grilei de start era formată din patru piloţi, iar alături de Gonzalez se aflau Fangio, Nino Farina (ambii cu Alfa Romeo) şi coechipierul său Ascari. La start, toţi cei patru piloţi de pe prima linie a grilei au derapat, iar cei trei piloţi aflaţi pe a doua linie a grilei de start i-au depăşit cu uşurinţă. Gonzalez a coborât astfel pe locul patru în primul viraj, însă la finalul celui de-al doilea tur ocupa din nou prima poziţie, după ce i-a depăşit succesiv pe Luigi Villoresi, Felice Bonetto şi Consalvo Sanesi.
Aflat permanent în spatele său, Fangio l-a depăşit în turul 10 şi a devenit lider, însă Gonzalez ştia că acesta urma să intre la boxe pentru realimentarea cu combustibil, motiv pentru care nu a forţat. Intrarea la boxe a lui Fangio a avut loc în turul 39, moment în care Gonzalez a redevenit lider.
Ulterior, acesta a efectuat la rândul său o intrare la boxe, însă a alimentat cu numai 20 de litri de carburant şi a revenit pe circuit pe prima poziţie, pe care nu a mai cedat-o până la finalul ultimului tur cu numărul 90. Gonzalez a trecut astfel primul linia de sosire cu un avans de 50 de secunde şi a adus prima victorie pentru Ferrari în Formula 1. Aveau să treacă alte trei zile pentru ca pilotul argentian să înţeleagă semnificaţia momentului.
Momentul in care Gonzalez trece linia de sosire la Silverstone in 1951.
BUCURIA LUI ENZO FERRARI
În urma victoriei obţinute la Silverstone, Gonzalez a fost invitat la Maranello de Enzo Ferrari, iar argentianul a rămas impresionat de ceea ce a descoperit în biroul italianului, potrivit propriilor sale declaraţii.
"Mi-am dat seama ce semnificaţie are victoria din această cursă în ziua de miercuri de după etapă, când l-am întâlnit pe Enzo la Maranello. În biroul său era agăţată o fotografie cu victoria mea chiar în spatele biroului său! Mi-a cerut să dau un autograf pe ea şi să descriu cum a decurs cursa în cel mai mic detaliu, iar apoi mi-a oferit un ceas de aur cu Căluţul Cabrat. Numai după trei zile am înţeles cu adevărat a fost o victorie specială" - Jose Froilan Gonzalez.
Gonzalez, in centru, pe podiumul de premiere
60 DE ANI DE ISTORIE
Au trecut şase decenii de la performanţă argentianului, iar Ferrari s-a transformat într-o echipă emblemă pentru Formula 1: 821 de curse, 16 titluri mondiale la constructori, 15 titluri la piloţi, 216 victorii, 205 pole positionuri şi 226 de curse în care a stabilit cel mai bun timp. În ciuda numeroaselor schimbări suferite de Formula 1 pe parcursul deceniilor, Ferrari a rămas, într-un fel sau altul, în topul Formulei 1.
"Pe atunci eram amatori! Dacă la începutul carierei nu aveai cască, concurai cu ceva care îţi ţinea părul legat, dar care nu îţi oferea niciun fel de protecţie... Astăzi, se depune multă muncă pentru pregătirea fizică, te antrenează în simulator... Noi nu am avut nicio idee despre astfel de lucruri. Iar progresele în termeni de tehnologie pentru monoposturi sunt incredibile. Pe vremea mea, aveam doar volan, schimbător de viteze, frână, pedală de acceleraţie şi nimic altceva. Cel mai important lucru este că monoposturile de astăzi sunt mult mai sigure". - Jose Froilan Gonzalez.
Ajuns la vârsta de 88 de ani, Jose Froilan Gonzalez continuă să urmărească fiecare cursă de Formula 1 la televizor. Numai el poate şti ce a simţit în momentul în care Fernando Alonso a câştigat cu aceeaşi echipă pe acelaşi circuit la exact 60 de ani după ce el însuşi a scris istorie pentru Ferrari.
Pentru cei care vor sa vada cum era atmosfera in F1 in sezonul 1950-1951: http://www.youtube.com/watch?v=O7REfnTV5iA