Facem cunoștință cu mașinile din #ElectricRomânia 2020: Kia e-Niro - dragostea pentru SUV-uri compacte poate avea zero emisii

Publicat vineri, 28.08.2020 12:16 de Bogdan Mirică

Kia e-Niro încearcă să combine dragostea europenilor pentru SUV-uri, manifestată intens în ultimii ani, cu toate cunoștințele brandului în domeniul electrificării. SUV-ul sud-coreean promite o autonomie confortabilă pentru #ElectricRomânia 2020.

Fiecare sezon de UEFA Europa League are surprizele lui. Aproape în fiecare an o echipă străpunge grupele după un parcurs bun în calificări. Ba mai mult, cotonogește zdravăn echipe de calibru, luate prin surprindere de dozele uriașe de nerv și talent.

Parcursul Kia în segmentul mașinilor electrice pare că s-a inspirat din competiția pe care sud-coreenii o și sponsorizează. Atunci când nimeni nu se aștepta, adică prin 2013, Kia lucra deja la un Soul electric. Mașina se lansa în 2015 și avea să-i asigure brandului un set de cunoștințe esențiale pentru dezvoltarea unei game electrice.

La cinci ani distanță, roadele cunoașterii sunt culese de a doua generație a lui Soul, dar și de un model surpriză: e-Niro. Acesta vine să completeze ofensiva unui crossover care nu cunoaște propulsia convențională. Există deja pe piață versiunile Niro Hybrid și Niro Plug-in Hybrid, iar de anul acesta, în România, avem și un Niro electric. La timp pentru a juca alături de cele mai importante mașini electrice din România într-un tur (#ElectricRomânia) pe care merită să-l urmărești ca pe parcursul echipei tale preferate în competițiile internaționale.

Dezvăluit pentru prima dată în anul 2018, la Expoziția Internațională a Vehiculelor Electrice din Coreea de Sud, Kia e-Niro (botezat Niro EV pe piața din Asia și Statele Unite) a ajuns în România abia anul acesta. Are la bază rețeta de succes a fratelui de concern Hyundai Kona EV, însă dimensiunile îl fac să privească asupra acestuia părintește, pentru că este mai lung cu aproximativ 20 de centimetri.

Cu o lungime de 4.37 metri, Kia e-Niro ar putea să-i considere adversari pe Nissan Qashqai, Skoda Karoq, Opel Grandland X și Peugeot 3008. Spun „ar putea” pentru că aceștia nu au încă versiuni electrice. Abia au început, timid, cu versiuni plug-in hibrid. Prin urmare, în acest moment, Kia e-Niro se simte destul de singur în segment. Asta pentru că s-a grăbit să exploateze dragostea europenilor pentru SUV-uri compacte și deschiderea către propulsia alternativă.

TUȘE ALBASTRE ȘI UN INTERIOR TEHNOLOGIZAT

Designul lui Kia e-Niro nu se îndepărtează foarte mult de cel al fraților hibrid și plug-in hybrid, care au adunat peste 200.000 de clienți în patru ani. Cu toate acestea, coeficientul său aerodinamic este mai mic, ajungând la 0.29 Cx, față de 0.30 Cx al versiunilor hibride.

Inspirația estetică vine de la conceptul Niro EV, prezentat la Salonul de Electronice CES Las Vegas. Avem deja celebra grilă „tiger nose”, însă, spre deosebire de modelele convenționale, ea este plină și ascunde clapeta de încărcare. În partea inferioară a spoilerului există lumini LED diurne sub forma unui bumerang. Ca să sugereze și mai bine electrificarea, mașina beneficiază de câteva inserții albastre tot în partea inferioară a spoilerului.

Clienții primesc standard jante de 17 inch, finisate în două tonuri de argintiu. Gama de culori de caroserie însumează 10 nuanțe, iar posteriorul primește și el câteva detalii albastre pentru a crea o sinonimie cu spoilerul frontal. Inserțiile albastre de la nivelul caroseriei au o corespondență cromatică și la interior, unde avem un contur în aceeași nuanță pentru gurile de ventilație și cusături contrastante pentru tapițerie.

În funcție de echipare, pasagerii se pot bucura de o tapițerie din piele sau din textil cu piele sintetică. Consola centrală a fost simplificată grație folosirii unui schimbător shift-by-wire, care are o conexiune electronică cu motorul. Ambientul futurist este completat de iluminarea ambientală color, de un spațiu cu încărcare wireless pentru telefonul mobil și de cele două ecrane, unul pentru instrumentele de bord și unul central.

Când vine vorba de aspecte practice, e-Niro promite un ampatament de 2.7 metri, suficient pentru a primi confortabil pasageri și pe bancheta din spate. În plus, portbagajul are o capacitate de 451 de litri, în ton cu ce promit SUV-urile compacte din acest segment.

AUTONOMIE CONFORTABILĂ, ÎNCĂRCARE RAPIDĂ

Înfrățit cu Hyundai Kona EV de platforma utilizată, noul Kia e-Niro beneficiază de același pachet generos de baterii. Sunt două opțiuni, în funcție de bugetul și de nevoile de autonomie ale fiecărui client.

Versiunea de bază folosește o baterie de 39.2 kWh pentru a oferi o autonomie de 289 de kilometri în ciclu combinat, calculat după normele WLTP. Încărcarea bateriei de la 20 la 80% se poate face de la o priză de 100 kW în doar 42 de minute. Adică o pauză de cafea și sandviș. Foarte important de reținut pentru cei care își fac deja socotelile pentru un e-Niro de bază: mașina vine în această configurație cu un motor de 136 cai putere și un cuplu motor de 395 Nm. Suficient pentru a asigura un sprint de la 0 la 100 de km/h în 9.8 secunde.

Cei care vor confortul unei autonomii generoase, dar și sprintul celebru al unei electrice, au la dispoziție versiunea superioară, cu motor de 204 cai putere și baterie de 64 kWh. Cuplul motor este similar cu cel al versiunii mai modeste, adică tot 395 Nm, însă accelerația de la 0 la 100 de km/h se face în doar 7.8 secunde. Bineînțeles, cu o baterie așa mare, autonomia crește considerabil până la 455 de kilometri. Iarăși vorbim despre o valoare oficială, calculată în regim WLTP. Dacă mașina va fi folosită doar în oraș, Kia merge și mai departe și promite o autonomie maximă de 615 kilometri.

Pentru că în țara noastră anumite ierni pot fi capricioase, Kia e-Niro beneficiază de un sistem de preîncălzire a bateriei, care poate menține o temperatură constantă pentru acumulator, atunci când mașina este conectată la o priză. Astfel, autonomia nu scade dramatic pe timpul iernii. Nu lipsește nici pompa de căldură, care poate recicla energia și o poate folosi pentru încălzire și ventilație.

Pentru a prelungi distanța parcursă între încărcări, e-Niro beneficiază și de un set de padele în spatele volanului, menite să regleze intensitatea cu care este recuperată energia atunci când ridici piciorul din accelerație.

DOTĂRI ȘI SIGURANȚĂ

O mașină electrică atât de avansată nu a uitat nici de sistemele de siguranță. Kia e-Niro este echipat cu un sistem de evitare a coliziunilor frontale, care poate aplica frâna în situații de urgență. Nu lipsește pilotul automat adaptiv și cel de păstrare a benzii de rulare. Practic, o tehnologie de rulare autonomă de nivel 2. Șoferul este avertizat atunci când starea lui de oboseală poate deveni un pericol, iar pe timp de noapte vizibilitatea este îmbunătățită de asistentul pentru faza lungă.

Pe lista de dotări, clientul poate bifa un volan încălzit, scaune încălzite și ventilate, un sistem audio JBL și un ecran multimedia generos pe care navigația poate afișa informații despre punctele de încărcare. De asemenea, șoferul își poate planifica o călătorie ținând cont de prizele de pe drum.

CUM SE INTEGREAZĂ KIA e-NIRO ELECTRIC ÎN PIAȚA MODELELOR EV

Așa cum vă spuneam și mai sus, Kia e-Niro se simte destul de singur în acest segment. Este primul crossover compact care are curajul de a miza pe o propulsie complet electrică. În România, gama va include, pe lângă cele două versiuni de putere și autonomie, și două niveluri de echipare diferite. Ele se numesc Vision și Future și promit să ofere dotări numeroase.

Prețurile pornesc de la 40.460 de euro pentru versiunea de 136 de cai putere și echipare Vision. Dacă scădem un tichet Rabla și Ecobonusul de aproape 10.000 de euro oferit de stat, ajungem la o valoare finală de 29.731 de euro.

În cazul versiunii mai puternice, cu motor de 204 cai și baterie de 64 kWh, socotelile pornesc de la 45.172 de euro. Cu toate beneficiile oferite de stat pentru astfel de mașini, versiunea ajunge să coste 34.443 de euro.

LISTĂ DE PREȚURI KIA E-NIRO
MOTORIZĂRI NIVEL DE ECHIPARE
(Preț în Euro, TVA inclus)
MOTOR PUTERE
(CP)
AUTONOMIE
(WLTP)
VISION FUTURE
Electric
100 kW
Baterie 39.2 kWh
136 289 40.460 40.781
Electric
150 kW
Baterie 64 kWh
204 455 45.172 45.494

Nivelul de echipare standard, adică Vision include, printre altele, o tapițerie din piele sintetică și textil, Bluetooth, jante de 17 inch, faruri cu halogen, lumini de zi cu LED, ecran multimedia de 8 inch, comenzi audio pe volan, airbag pentru genunchii șoferului (pe lângă cele clasice), instrumentar de bord de 7 inch, climatizare și toate sistemele de siguranță amintite mai sus.

Bineînțeles, așa cum ne-a obișnuit, Kia păstrează garanția de 7 ani și pentru e-Niro, semn că și mașinile electrice pot oferi fiabilitate.

În cadrul #ElectricRomânia, mașina care ne va însoți este un Kia e-Niro în versiunea sa cea mai puternică, de 204 cai putere, cu bateria de 64 kWh și cu nivelul de echipare de top Future. Prețul acesteia pornește de la 45.494 de euro, însă opționalele adăugate au urcat valoarea sa la 51.690 de euro cu TVA inclus. Bineînțeles, valoarea finală poate fi mai ușor digerată cu ajutorul Rabla și Ecobonusul oferite de stat.

FIȘA MAȘINII CARE NE VA ÎNSOȚI ÎN ELECTRIC ROMÂNIA 2020 BY VITESCO


#ElectricRomânia 2020 este turul României cu 8 mașini electrice lansate în România în ultimele 12 luni.

Proiect conceput și dezvoltat de Automarket.ro

OFERIT DE: Vitesco Technologies

PARTENERI: Renovatio e-charge, Enel X, Michelin, MOL Plugee, MOON, Server Config, SYNLAB

  • aha, vineri, 28.08.2020 13:57

    Super-frumoasă! De fapt Kia&Hyundai au cam rupt piața aproape pe toate segmentele, fie ca sunt suv-uri, compacte, subcompacte, motoare termice, diesel sau nu, electrice, hybride, plug-in. Iar garanția de 7 ani e cireașa de pe tort. Bravo lor! Fiind aproape cît Sportage cred ca i-ar sta bine și cu jante pe 19 și cred ca există la dotările superioare.

  • netam-nissan, vineri, 28.08.2020 14:30

    super-frumoasa? or diferi ele gusturile dar un control al dioptriilor nu cred ca v-ar strica, dle aha. e sigur buna insa stivuitorul meu ii cam da clase la dizain.

  • aha, vineri, 28.08.2020 14:47

    @netam-nissan... șiii... cam care ar fi problema ta dacă eu așa o consider??? Chiar nu mă interesează părerea ta.

  • joe, vineri, 28.08.2020 15:07

    Super pret in sus,,”disainul” nu sparge gura targului,,mai ales partea din spate cu stopurile alea,parca lipite si nu aduse la nivel.Nu pricep eficacitatea semnalizarilor puse jos,,pe bara\spate,,nici la unele Kia nici la Hyundai.Iar de moatoarele termice,,prea setoase si caluti schiopi fata de concurenta..De ne-am bucura ca se incarca 80% in cateva minute la statii de 100 kw,,daca ele nu exista,in plus sunt zone din estul tarii care cu greu gasesti una sau doua statii de incarcare(Br\GlMacin,Tl)

  • Tatraurs, vineri, 28.08.2020 15:59

    Partea din spate arata ca un clovn deprimat cazut in patima alcoolului.Nu inteleg de ce toate masinile electrice arata ca niste electrocasnice,zici ca sunt toate desenate de cei care deseneaza si prajitoarele de paine.

  • ACE - Craiova, vineri, 28.08.2020 18:48

    Un best buy pentru Romania, la aceasta ora dpdv al masinilor pur electrice disponibile in piata!!!