EuroNCAP va nota si comportamentul ESP-ului

Publicat vineri, 19.03.2010 15:56 de Mircea Meșter

EuroNCAP va supune masinile la un test de stabilitate in urma caruia masinile vor fi notate aditional la capitolul siguranta. La testele efectuate in 2009, toate masinile au trecut probele de stabilitate.

Organizatia independenta EuroNCAP a anuntat ca a adaugat in lista de teste de siguranta la care este supusa o masina si rezultate care au in vedere modul in care sistemul ESP se comporta atunci cand este activat in situatii limita.

CUM TESTEAZA EuroNCAP?

Testele de control al stabilitatii vizeaza comportamentul masinii in asa-numitul test al elanului, in care masina care ruleaza cu 80 km/h schimba brusc banda si revine apoi imediat pe banda initiala. Manevra se repeta de mai multe ori pentru fiecare masina, organizatorii testelor ridicand viteza de rulare a masinii sau unghiul de virare de fiecare data. Mai mult, testele sunt efectuate cu si fara ESP-ul cuplat in cazul masinilor care permit decuplarea sistemului. Organizatorii noteaza ulterior raspunsul directiei si viteza la care robotul programat sa vireze scapa masina de sub control.

PRIMELE REZULTATE

Conform primelor rezultate publicate de EuroNCAP, care au ca subiecte 40 de modele testate de EuroNCAP in cursul anului 2009, toate masinile au reusit sa treaca testele. Cu toate acestea, EuroNCAP a indreptat critici asupra modelelor Subaru Impreza si Alfa Romeo MiTo din cauza faptului ca butonul de decuplare a ESP-ului poate fi apasat accidental (pe Impreza) sau din cauza faptului ca masina a picat testul in modul de rulare Dynamic (in cazul lui MiTo).

CE ESTE ESP-ul?

Sistemul ESP functioneaza comparand in timp real directia si franele cu ceea ce masina face de fapt. Daca senzorii detecteaza ca masina derapeaza intr-un viraj, acesta aplica automat franele pe fiecare roata separat pentru a aduce masina din nou pe trasa si pentru a evita un accident.

Conform analizelor, masinile care dispun de sistemul ESP au cu 25% mai putine sanse sa fie implicate intr-un accident fatal decat cele care nu au sistmul ESP activ.

via | EuroNCAP (inreg.)

 

  • kretzoooo, vineri, 19.03.2010 16:58
    mai multa siguranta

    era bine sa fie obligatoriu si airbag-uri laterale si/sau cortina, nu mai zic de genunchi, frane spate disc nu tambur ... ce sa te faci scump dom'le scump

  • icon, vineri, 19.03.2010 17:19

    1. testul elanului este subiectiv atat timp cat este efectuat de om (chiar si cu mai multe "treceri") 2. din ce in ce mai multa electronica pe masini. Acestea vor da senzatia de "sofer foarte bun" lucru absolut fals, individul de la volan ajungand sa creada ca, indiferent de situatie, se va descurca.

  • RTI, vineri, 19.03.2010 17:41
    penibil

    ai dreptate, este penibil sa mai ai frane pe tamburi si un singur airbag(la unele masini)

  • Blue, vineri, 19.03.2010 17:49
    @icon

    Cainii latra ursul trece.... Tot timpul au fost oameni care s-au opus progresului si modernizarii. Degeaba, lumea evolueaza rapid si n-are timp de nostalgii si chestii din astea. Toate sistemele astea sunt si ele facute cu cap, iar rezultatul se vede pe strazi. Numarul de decese/nr de masini in circulatie reprezinta rezultatul, care din fericire este unul imbucurator. Prefer soferi mai prosti si ajutati elctronic care sa nu o comita, decat o duzina de drifteri si experti, pentru ca oricat de buni sunt ei nu pot sa gestioneze neprevazutul, electronica poate. Chestia asta cu "senzatia de sofer bun" tine de educatie, nu de ce masina conduci.

  • MF, vineri, 19.03.2010 17:52
    ESP

    E drept ca la Impreza butonul de ESP poate fi apasat cu genunchiul. Oricum majoritatea virajelor intr-o Impreza se abordeaza cu ESP-ul decuplat pentru distractie maxima :)) Celor care vor arunca cu voturi negative le spun doar ca glumesc. ESP-ul este important pentru orice masina indiferent de tipul tractiunii (FWD, AWD, RWD etc.)

  • icon, vineri, 19.03.2010 18:06
    @blue

    nu cred ca ai priceput exact ce am vrut sa zic....tocmai pentru ca si eu sunt satul de drifteri si experti incapabili sa parcheze sau care trec pe contrasens in viraje Eu zic sa respiri adanc si sa mai reflectezi.... Stii.....prostia omoara, nu electronica.

  • Blue, vineri, 19.03.2010 18:18
    @icon

    Pai tocmai asta e, ca eu nu vorbeam de categoria la care te referi tu. Aia oricum sfrasec prin stalpi, sau mai grav in altii, indiferent de ce masina conduc, pentru ca, repet, nu au educatie. Crezi ca daca ar invata sa mearga pe o masina neasistata ar fi soferi mai buni? Ma indoiesc....tu spui: prostia omoara. Eu vorbeam tocmai de cei care se pricep binisor cu "covrigul" . Chiar si lor se poate intampla sa apare ceva imprevizibil, o groapa noptea, o caine, o betiv pe marginea drumului. Cunostinte lor nu mai conteaza intr-o asemenea situatie cand trebuie sa ocolesti din scurt la viteza mare (mai ales daca iti vine masina de pe contrasens si mai e si ud pe jos), in schimb ESPul are sanse mari sa te ajute.

  • Blue, vineri, 19.03.2010 18:19
    erata

    *un caine, un betiv Graba...ma scuzati

  • Slr, sâmbătă, 20.03.2010 19:20

    Testele de siguranta ar trebui sa fie facute in zilele nostre pe la 75 80 kmh ! De cand stiu eu sunt efectuate le 55-65 kmh ! Nu credeti ca ar trebui standardul ridicat la testele de siguranta? Chiar daca preturile la masini ar fi mai mari pana nuoa tehnologie de siguranta s-ar generaliza,preturile ar cobori la un nivel acceptabil ! Tote noutatile radicale au un pret ridicat la inceput... Cu toate ca masinile de astazi sunt mult mai sigure decat cele din anii 9o,nu se observa o dezvoltare radicala in domeniul de sigaranta autoturismelor,din pacate !

  • Turbo, luni, 22.03.2010 10:48
    Decese pe sosele

    In State, in 2009 s-au inregistrat cele mai putine decese pe sosele din ultimii 40 de ani. Si la asta au conlucrat toti participantii la trafic impreuna cu fabricantii de autovehicule si cei ce intretin drumurile. Uneori e dezamagitor ca ESP-ul e folosit ca sa scapi de un crater din mijlocul drumului! Dar si-a meritat banii daca ti-a salvat viata o data.