ESP-ul, dotare obligatorie pe toate modelele europene?

Publicat marţi, 20.05.2008 18:01 de Bogdan Mirică

Saptamana viitoare, Uniunea Europeana va adopta legislatie care prevede existenta ESP-ului in dotarea standard.

Uniunea Europeana va face un pas important in domeniul sigurantei auto saptamana viitoare, cand va da publicitatii noile reglementari impuse constructorilor de automobile. Din primele informatii vehiculate in presa, se pare ca producatorii europeni vor fi nevoiti sa ofere in echiparea standard pneuri cu zgomot redus la rulare, sistem electronic de control al stabilitatii si de masurare a presiunii din cauciucuri.

Cea mai mare dificultate pe care o vor intampina constructorii europeni va fi de departe echiparea vehiculelor noi cu pneuri capabile sa indeplineasca normele de rulare cu zgomot redus. Pe langa acest criteriu deosebit de important, pneurile vor fi nevoite sa respecte cerintele privind aderenta in conditii umede si rezistenta la rulare, trasatura menita sa reduca consumul si emisiile de gaze.

Comisia Europeana va impune reguli stricte si pentru constructorii de masini de mare tonaj, acestia fiind nevoiti sa isi echipeze modelele cu sisteme de franare avansate si avertizare pentru depasirea liniei de separare a benzilor. Propunerea mai are insa mult timp pana va putea fi implementata, ea urmand sa fie supusa votului Parlamentului European.

Noile reguli vor simplifica legislatia privind siguranta modelelor produse in Europa, inlocuind 50 de directive si 100 de amendamente. Asociataia Producatorilor Europeni de Automobile a declarat ca, desi majoritatea constructorilor au dezvoltat aceste sisteme de siguranta, vor implementa solutiile mai greu in interiorul propriei game din cauza eforturilor depuse deja pentru indeplinirea normelor CO2.

via | Reuters

  • Vlad, marţi, 20.05.2008 18:16
    Bravoooo

    Bravo trebuia luata masura asta de foarte mult timp. Fiecare masina ar trebui sa aiba esp cu conditia sa poata fi decuplat temporar daca utilizatorul doreste.

  • X, marţi, 20.05.2008 18:25

    deci o sa avem golan cu ESP???????????

  • cozappz, marţi, 20.05.2008 18:46
    da Doamne!

    Noroc cu UE. @x: Da, golan cu ESP, oricum eu am dat ~600E pt esp si tpm pe alt tip de masina si raman la ideea ca pentru noi cei "linistiti" e o masura buna. Se poate instala si buton de dezactivare pt cei cu sange fierbinte ;)

  • ---, marţi, 20.05.2008 23:40
    ABS, ESP, DSA, CST, CNN, PSD, NATO, UE....

    ESP-ul trebuia introdus obligatoriu, deodata cu ABS-ul...mai demult, acum e cam plina piata de masini fara ESP...si chiar fara ABS....

  • Gregory, miercuri, 21.05.2008 03:42
    F TARE

    ESP si toate noile sisteme de siguranta trebuiesc introduse,cred ca este spre binele nostru al conducatorilor auto.

  • Claudiu, miercuri, 21.05.2008 07:35

    E prea mult ESP pe orice masina, cele foarte mici de oras nu au neaparat nevoie, de exemplu: spark, smart, etc. ESP e bun la o masina medie in sus, la toate e un pic overkill.

  • wormostar, miercuri, 21.05.2008 09:13
    ESP+ABS

    Ce vrajeala polo happy cumparat la incputul anului asta are doar servo frana si nici macar optional nu se poate monta ABS caci am cerut acest lucru. Dar in romania unde ABS este lux ESP va fi super lux si evident nu se pa pune pe masini. Hooooooooooooooooo!

  • Giulai, miercuri, 21.05.2008 09:49
    ESP pe Fiat Panda

    E super ideea, eu am o Panda 1,2 Dinamyc cu ESP (optional), 600 Euro; se chiama VDC si are mai mult decat ESP. E util pe orice masina, mai ales iarna.

  • Alex, miercuri, 21.05.2008 09:51
    Foarte tare

    Eu am esp si chiar e bun, am si buton on/off da sincer nu prea am apasat pe el, daca vrei sa fugi cu masina cumpara-ti un audi,bmw cu cel putin 140( depinde daca iti iei a6 cu 140:|...) si date cu el, garantat cu esp activat tot senzatii tari simti iar daca esti fan cerculete iati un bmv tractiune spate si gata;). Pana una alata cand or pune astia pe logan esp o sa fie ras o sa ajunga ragalia aia de masina vreo 15 mii

  • MotoSadik, miercuri, 21.05.2008 10:22
    ESP ... extra senzorial perception

    Nu vad necesitatea ESP -ului pe masini mici. Iar la cat de instabil e Loganul (si nu numai) nu il va ajuta enorm. Raman la ideea de ABS + EBD. E arhisuficient.

  • jackass, miercuri, 21.05.2008 10:47
    bravo

    Bravo Automarket!! Asta zic si eu stire de interes national. Keep up the good work!

  • ~!~TEXAN~!~, miercuri, 21.05.2008 11:02
    Nu e rau ...

    Am un Mercedes C200 si nu de putine ori mi s-a intamplat sa simt cum actioneaza esp (pe ploaie in curbe , zapada) ... ar fi ceva sa vedem un Sandero echipat cu esp ...

  • s2000, miercuri, 21.05.2008 11:09
    ESP

    o chestie buna...oricum..macar ABS sa fie standard..pentru ca te scoate din multe belele..

  • gigilica, miercuri, 21.05.2008 12:06
    esp

    as vrea sa stiu cati dintre cei care au scris sau vor scrie au pe masinile lor ABS, ESP etc. si aceste sisteme i-au scos dintr-o situatie periculoasa, tinând cont ca ABS-ul in unele situatii prelungeste distanta de franare. Atat timp cat conduci responsabil nu sunt chiar necesare

  • sunshine64sm, miercuri, 21.05.2008 12:25
    Si pe cind astea si in romania ?

    De parca nici asa nu avem destule legi si destui parlamentari, mai ne trebe inca o "comisie de specialitate" care sa adapteze legile astea si in romania. Ca si legi sintem jalnici. Iar de stilul de condus ce sa mai zic ? ESP-ul asta ma poate ocroti in fata unui tembel care intra cu masina in mine ???

  • Optimus, miercuri, 21.05.2008 14:25
    Tepuse

    Si tepuse in loc de airbaguri ca sa nu mai moara prostii ca mieii in masini bengoase. Asa, de frica, ar tine viteza mai jos.

  • boss, miercuri, 21.05.2008 14:39
    :)

    Foarte tare mi se pare normal :)

  • Bogdan, miercuri, 21.05.2008 15:44
    ABS si distante...

    Gigilica, daca nu stii, mai bine intreaba politicos despre ce e vorba. Pentru ca ABS+EBD+ESP te ajuta cu adevarat, nu sunt jucarii puse la misto pe masini ca sa ia degeaba banii oamenilor. In alta ordine de idei te asigur, o masina cu ABS va opri in orice conditii intr-o distanta mai mica decat una care nu are.

  • danboss, miercuri, 21.05.2008 15:57

    ABS-ul chiar lungeste distanta de franare, ceea ce face este sa ajute la mentinerea controlului directiei. Chiar a fost un astfel de test la o emisiune auto (nu mai stiu care), pe asfalt ud, la vreo 70km/h au franat aceeasi masina cu ABS-ul activ, apoi dezactivat, rezultatul fiind ca fara ABS distanta de franare a fost mult mai mica. Este adevarat ca, la franarea cu ABS, la proba cu obstacole, au putut evita obstacolele.

  • alex, miercuri, 21.05.2008 16:40
    corect!

    in completarea comentariului lui danboss tin sa mentionez ca pe gheata o masina echipata cu ABS se comporta incomparabil mai bine fata de una doar cu sistem de franare clasic. in astfel de situatii chiar te scoate din....

  • eu, miercuri, 21.05.2008 17:02
    ue

    Mai de mult se zicea ca din 2008 e obligatoriu abs din cate vad inca nu este in UE. Acum ESP , deci mai stam mult si bine inca vreo 5 ani pt abs si inca vreo 5 pt esp :)). Chestia cu cauciucuri mai silentioase ar fi f bine daca s-ar implementa cat mai repede.

  • flameburn, miercuri, 21.05.2008 17:51
    ABS + ESP

    Multi cumparatori si conducatori habar nu au ce inseamna un astfel de sistem pe masina, chiar prefera sa fie optional, oricum si viata lor e optionala. Am masina dotata cu asa ceva si stiu bine despre ce vorbesc. Am avut destule evenimente din care am iesit viu datorita acestor sisteme. Pentru inconstienti: ABS - sistem antiblocant al rotii in timpul franarii, cel mai vizibil este in timpul iernii pe polei sau zapada. Asigura oprirea masinii fara derapaje pe suprafete cu polei, zapada, nisip, ulei...etc. ESP - sistem de stabilitate al masini, la fel ca si ABS'ul se observa cel mai bine in lunile de iarna. Asigura stabilitatea masinii la manevre necontrolate. (Aviz celor care se cred prudenti!) Vitezomanii ar trebuii sa il aiba in vedere, orice depasire din scurt poate duce la derapaj necontrolat fara ESP. Aceste sistem sunt valabile pentru orice timp de vehicol cu 3-4 roti si motor, chiar daca unii sustin ca in oras nu e cazul, dar o franare pe carosbil umend in oras te fereste de o combinatie cu cel din fata.

  • R, miercuri, 21.05.2008 20:51
    Doamneee, pute lumea de prosti

    ABS-ul ala de care spun unii ca are distanta de franere in unele cazuri mai amre dact "fara" acela este de asemenea un ABS de generatie mai veche, in cazul ABS de generatie noua nu mai existra asa ceva, pt. ca i s-au adaugat niste sisteme de calculare a aderentei pe fiecare roata in parte (numit EBD - electronic Brake Distribution) Iar cei care spun ca ESP-ul nu foloseste (chiar si la masini mici) habar nu au ce e aia soferie si cu ce se mananca. ESP-ul este util pe absolut orice masina, indiferent daca este ploaie, uscat, gheatza, nisip etc. dar asta o stiu soferii nu ageamiii. Este adevarat ca e palcut pt unii sa aiba buton de decuplare, optiune pe care nu e oferita pe toate masinile dotate cu ESP.

  • florin, miercuri, 21.05.2008 23:37
    giglica stai cuminte

    Gigilica, nu prea ai habar de nimic legat de chestiile astea cu 4 roti. Subscriu si eu la experientele celor scosi de ABS din situatii critice. Sa intri intr-o depasire si sa-ti apara ceva neprevazut, sa vezi atunci cum te tine ABSul pe traiectorie in timp ce franezi la maxim si incerci sa intri la loc. De asemenea, pe macadam am patit-o in Tg Mures, cand EBDul a aratat cum se poate opri un Megane care are o roata fata intr-o denivelare si doar 3m pina la masina din fata. Drumuri bune va doresc si sa nu aveti nevoie de sistemele astea!

  • cry, joi, 22.05.2008 23:06
    Pentru atotcunoscatorii din "ograda"

    Am Solenza de 4 ani, nu am simtit nevoia de ESP, poate un ABS ar fi fost ceva necesar. Lasati-o cu cunostintele generale pentru copii din coltul blocului si mai bine conduceti prudent dar si mai bine tineti distanta aia de siguranta si nu va mai bazati atat pe sisteme. Un sofer tare este cel carre nu se bazeaza pe sisteme. S-auzim de bine si fara evenimente rutiere.

  • danboss, vineri, 23.05.2008 15:55
    pt R

    EBD-ul ajuta doar daca ai aderenta scazuta la o roata sau 2, dar la celelalte ai aderenta buna. Daca aderenta este la fel de scazuta la toate rotile, EBD-ul nu are ce sa mai faca (EBD - electronic brake distribution), comportarea masinii fiind identica cu cea fara EBD.

  • DSC, marţi, 27.05.2008 09:13
    ABS + alte sisteme

    Eu nu as baga mana in foc asa de mult pentru distanta mai mica cu ABS + EBS decat fara... In cartea masinii mele spune la atentionare ca in functie de conditiile de drum franarea cu ABS+EBD poate fi mai lunga decat cea fara. Cat de spre ESP, DSC, VSC etc (ma refer la cele de control al stabilitatii pentru nestiutori) ar trebui bagat si pe caruta :). Ce spuneti voi ca in traficul Bucurestean nu este suficient va inselati. Odata gresesti si faci un tet-a-que (adica te rasucesti cu masina). Am vazut un matiz (masina mica :))) care din cauza faptului ca au udat pe jos sa se racoreasca a luat curba mai strans (nu avea mai mult de 35-40 km/h) si a inceput sa danseze pe sosea (undeva pe la Hosimin). Norocul lui a fost ca l-au evitat cei din spate si a avut mult loc in laterale. Deci, cei care spuneti ca nu este necesar pentru oras, masini mici, tocmai si din contra. in General masinile mici sunt mai instabile. Doh!!!

  • Andrei, sâmbătă, 09.08.2008 09:11
    ESP

    Am un polo cu abs, dar fara ESP, as vrea sa-mi iau si esp, inainte, iarna cu un jetta (1990) am patit intr-o curba, cu masina pusa la punct, revopsita, c motor complet nou,intr-o curba de 120 de grade, mergeam in viteza I si s-a intamplat..., direct in sant. Nu mai risc niciun minut. Vreau ESP neaparat!!!