Downsizing-ul ar putea atinge un nou nivel: o companie testează motorul care poate funcţiona cu doar doi din trei cilindri

Publicat joi, 17.07.2014 19:27 de Sebastian Toma

Un furnizor german de componente auto lucrează la un sistem de dezactivare a cilindrilor pentru motoarele care au doar trei cilindri în linie. Sistemul poate reduce consumul de carburant cu cel puţin 3%.

Schaeffler, o companie germană specializată în furnizarea de tehnologie dedicată motoarelor cu ardere internă, a anunţat că lucrează la un sistem care să permită dezactivarea unui cilindru la unui propulsor cu trei cilindri. Unitatea respectivă este încă pe bancurile de probe ale companiei, versiunile prototip urmând să fie montate pe vehiculele de test în termen de şase până la 12 luni . Nemţii spun că motorizarea respectivă ar putea să funcţioneze în anumite situaţii doar cu doi din cei trei cilindri disponibili, iar acest lucru ar reduce semnificativ consumul de carburant, estimările momentane anunţând o economie de cel puţin 3%.

TOP 10: Vedetele downsize

Cei de la Schaeffler lucrează la un sistem care să permită dezactivarea unuia sau mai multor cilindri pentru diferite tipuri de propulsoare. Cea mai mică unitate dintre acestea este un motor cu trei cilindri în linie care poate funcţiona cu numai doi cilindri, dar nemţii nu exclud aplicarea tehnologiei respective şi la motoare mai mari, cu patru, şase sau chiar opt cilindri. Din păcate pentru consumatorul final, tehnologia necesită anumite modificări la nivelul motorizării şi al vehiculului, deci motoarele cu trei cilindri şi sistem de dezactivare a unui cilndru ar putea să facă maşinile care le echipează mai scumpe. Vestea bună este că un motor cu trei cilindri în linie este mai uşor de dezactivat decât un motor cu patru sau mai mulţi cilindri, indiferent de aranjament, deoarece are mai puţine porturi de admisie şi de evacuare, iar asta înseamnă mai puţine componente în mişcare necesare pentru a le închide pe acestea. Va fi necesar un sistem care să decidă momentul oportun pentru dezactivarea unui cilindru, care va evalua comportamentul şoferului pentru a stabili când are loc respectiva acţiune.

Renault lucrează la motoare biturbo de serie şi la un Clio hibrid

Inginerii de la Schaeffler vor folosi o parte din componentele sistemului de distribuţie variabilă pentru a putea dezactiva cilindrii unui motor, fiind utilizat dispozitivul din imaginea alăturată pentru a controla electromecanic ridicarea supapelor.
Motorul Anului 2014: Ford 1.0 EcoBoost câştigă premiul cel mare pentru a treia oară la rând. Lista completă a câştigătorilor
Germanii de la Schaeffler au deja o tehnologie de dezactivare a cilindrilor care implică închiderea supapelor de admisie şi de evacuare ale cilindrului respectiv, dar noul motor necesită un sistem care să contracareze eventualele vibraţii şi sunete neplăcute pe care le-ar putea genera un motor care funcţionează cu doi din trei cilindri activi. Constructorii care ar putea beneficia primii de această tehnologie sunt cei care au deja în gamă asemenea motoare, dar nemţii de la Schaeffler au o interdicţie contractuală de a dezvălui care sunt aceştia. Nemţii de la Schaeffler furnizează sistemul MultiAir pentru Fiat şi Chrysler şi spun că avantajul viitoarelor sisteme de dezactivare a cilindrilor pentru motoarele cu trei cilindri sunt mai mari decât un sistem hibrid datorită diferenţei de masă adusă de acesta, pe lângă costul sistemului efectiv.

AŞA FUNCŢIONEAZĂ SINGURUL MOTOR 4L CARE ARE SISTEM DE DEZACTIVARE A CILINDRILOR

Via WCF | WardsAuto

  • Suleyman, joi, 17.07.2014 20:06

    O sa ajungem sa avem atatea sisteme pe o masina incat costurile de intretinere o sa depaseasca valoarea masinii intr-un timp foarte scurt. A avut dreptate cine a zis ca masinile ce s-au facut pana prin anii 05 au fost masini bune.

  • Andy, joi, 17.07.2014 21:34

    Tehnologia noua e interesanta si mai in gluma mai in serios parca vad ca prin 2020 vom avea masini cu 2 cilindri si 8-10 viteze (automate) cu litraj intre 0.5 si 1.4 si care vor dezvolta inre 70 si 200 de cai :-) care eventual se vor conduce singure...

  • non-mecanic, joi, 17.07.2014 22:08

    nu inteleg totusi de ce nu se blocheaza niste supape pe deschis ca sa nu mai faca compresie cilindrul dezactivat? Cel putin din video-ul din articol, pare ca supapele sunt pe inchis deci compresia are loc.

  • tzenu_bmw, joi, 17.07.2014 23:13

    Downsizing-ul este si va fi pana in anii 2020' la putere..... ar fi interesant sa avem ca pe vremuri V12 de 2L(Ferrari avea asa ceva si multi alti) un 6 in linie la o cilindree de 1L ar fi o motorizare tare interesanta.... cred ca sar scoate fara probleme 130-150hp dintr-un asemenea motor

  • andrei, vineri, 18.07.2014 09:51

    totusi, 3%? nici nu merita efortul de a gandi doar un amarat de 3%. daca zicea 30 mai ziceam. dar pt 3 nici nu m-as gandi la ce se poate face, d-apai sa mai si fac.

  • vianu, vineri, 18.07.2014 10:21

    @andrei copile inmulteste 3% cu numarul de masini vandute cu aceasta tehnologie apoi inmulteste cu numarul de kilometri efectuati si consumul mediu pe un an de zile. Multiplica totul cu 8 (sa zicem ca asta e varsta pana la casare). Vezi ce iti iese 3 ca valoare absoluta e insignifiant dar daca pui in balanta toate solutiile tehnice de micsorare a consumului vei intelege impactul insumat al fiecarui artificiu de acest gen PS. "nu merita efortul de a gandi".....ma uimeste faptul ca te-ai obosit sa scrii si 3 randuri. Daca scriai 30, de exemplu, ai fi putut sa ai pretentia ca esti romancier :))

  • tzenu_bmw, vineri, 18.07.2014 11:34

    @vianu..... andrei are un gram de adevar in povestea lui........ gandestete ca daca e sa 'oprim' un cilindru din 3 eficienta ar trebui sa fie pe la 33,33,ceva %(logic vorbind binenteles...) mas fi asteptat si eu ca asemenea tehnologi sa scada consumu cu aproximativ 10-15% binenteles ca si 1% e important daca e sa calculam 'milioanele' de kilometri care pot fi parcursi cu o masina de acest calibru....

  • andrei, vineri, 18.07.2014 12:46

    Vianu draga, eu gandesc, mult mai mult decat o faci tu. sa tai 1 cilindru si sa ai doar 3%, nu merita efortul, asta e ideea. pt ca taierea aia vine cu: - planificare, executie in practica, iar toate astea costa. si costa baban. pot scadea consumul cu 3%, scazand din greutate corespunzator, iar pe partea de materiale mai sunt multe de descoperit si inovat. nu tin minte ca in ultimii ani sa fi venit vreunul cu imbunatatiri (oficiale) mai mici de 5%, asa ca 3% e ori o greseala, ori nici nu merita luata in seama. iar cu copile poti sa i te adresezi lui fi-tu, nu mie. si ironiile astea de 2 lei pastreaza-le pentru prietenii tai. ca sa nu mai zic ca atunci cand te adresezi asa, sansele sa fii luat in seama sunt nule

  • vianu, vineri, 18.07.2014 13:09

    @andrei sa nu-mi spui, esti un geniu nedescoperit care nu se da jos din pat pentru 3% iar inginerii astia (si cei de la WV - din cate inteleg sunt cei mai porniti pe dezactivarea cilindrilor)) isi iau banii inutil. Inca putin si atingi granita celor 30 de randuri si te recunosc ca un filosof in viata. Ai putea sa ne vorbesti apoi despre fi-tu, prietenii tai si procentu' pe care il incasezi cand gandesti Pana atunci iti acord nota 3 pentru ca n-ai fost atent la faza asta: estimările momentane (pe bancurile de probe) anunţând o economie de cel puţin 3% urmand si prototipurile in 6-12 luni. copile

  • mishazaitev, vineri, 18.07.2014 13:24

    @andrei Mare atentie! Vorbim despre un proiect. Iar in lumea auto, ca si in orice alt domeniu al tehnicii dezvoltarea are loc de la mic la mare. 3% poate fi acum o valoare mica, dar daca ea se poate atinge si inovatia se poate implementa in productia de serie, tehnologia va evolua si se va ajunge la procente mult mai mari in viitor. Cine isi imagina ca vom avea masini cu 2 cilindri si peste 80 cp in urma cu 10 ani?! Fiat are un asemenea motor pe piata. Crezi ca initial, in teste a avut performantele pe care le are acum?! Cu siguranta, la vremea aia, daca testele ar fi fost facute publice, cineva ar fi spus ca ele reprezinta o utopie si ca investitia nu se justifica. Cand un "nebun frumos" pe nume Henri Ford a conceput prima linie de ansamblare a autovehiculelor din lume, crezi ca nu au fost sceptici care sa spuna ca investeste bani aiurea? Si de-atunci a inceput motorizarea plantei! Inovatiile si investitiile pe care implementarea lor le necesita sunt exemple de maxim curaj. Desigur ca, uneori, ele se pot dovedi nefiabile si nerentabile ,insa, fara ele nu ar exista progres! Dovada a acestui fapt este ca majoritatea dintre noi au auzit de FORD T si s-ar putea sa fie unii care sa stie ca la uzinele Ford s-au produs Jeep-uri Willis. Dar aproape nimeni nu-si mai aminteste nimic de FORDLANDIA! Si asta pentru ca realizarile sunt cele care ne fac sa ne amintim de oamenii minunati. Atunci cand auzim de esecurile acestora insa, ne ridicam palaria in fata memoriei lor, in semn de respect pentru ca, MACAR AU AVUT CURAJUL SA INCERCE!

  • zarnesteanu, vineri, 18.07.2014 15:53

    @andrei, Stai linistit asta e vianu reloaded. Da-mi voie sa-ti explic. Intai citeste la repezeala ceva pe internet. Pe urma trage pe-aici un copy/paste. Cifre, idei, etc. Si asta e inca ok. Dar .... pe urma incepe sa puna de la el. Iar lumea lui interioara e cam ce ai citit pana acum "copile", "steluta", etc. Atitudine de pifan din armata pe care l-au frecat caporalii de l-au rupt iar cand i-a venit si lui randul ... tine-te frate. Tu @andrei insa, daca nu te potolesti, o sa ai de-a face cu @vianu faza II. Toilet words. Pe langa asta or sa apara cuvinte elegante, suflate din varful buzelor, cum ar fi: voma. laturi, flegme, etc. Pentru ca asta este de fapt esenta lui. O sa-ti spuna pe urma ca vocabularul asta ti-e rezervat numai tie, pentru ca tu esti la nivelul asta. Tot ce poti sa faci este sa intelegi ca are o zi proasta. E sfarsit de saptamana la urma urmei. Lasa-l in pace si o sa-si revina la zona de copy/paste si spoiala de civilizatie pe care o afiseaza. Acum daca ma gandesc bine. cu tot cu spatiile libere cred ca am depasit pragul de 30 de randuri si asta ma califica direct in categoria filozofilor :) Adica ceva sub mediocru in lumea lui. Daca te exprimi fluent si incerci o postare corecta gramatical, te-ai ars :) Altfel, cu toata filozofia mea, iti dau dreptate. 3% e foarte putin pentru anularea unui cilindru din 3. Dar toate se fac picatura cu picatura, pana cand suma reducderii costurilor incepe sa aiba sens si sa merite investitia. Mai ales la un producator de volum cum este VW.

  • vianu, vineri, 18.07.2014 17:30

    @misha... sper ca pe tine te-a inteles....putini accepta ca minuni nu se pot face (sau nu se mai pot face). Motorul termic si-a cam atins limitele de randament si orice artificiu (impropriu spus, tinand cont de cata munca este nevoie) trebuie luat in calcul si dezvoltat. dar asta e...unii considera ca nu merita efortul altii isi sparg creierii...

  • aka, vineri, 18.07.2014 22:13

    nu prea e ok aceasta dezactivare a cilindrilor, eu n-as recomanda asa ceva practic supapele sunt inchise inainte de evacuare pe cilindrul respectiv si inauntru se comprima gazele arse, dupa care are loc decompresia acelorasi gaze in timp la acestia care sunt dezactivati apare o uzura diferita, si e problematic daca se dezactiveaza tot aceiasi cilindrii la diesel se vede cel mai tare diferenta dar ptr cei care-si cumpara masina noua si o schimba odata cu noua generatie, nu-i nici o problema din punctul asta de vedere