Dacia Lodgy va deveni cel mai sigur model Dacia din istorie la EuroNCAP: vine cu ESP în standard!
O lege a Parlamentului European care a intrat în vigoare în 1 noiembrie 2011 spune că fiecare model nou lansat în Europa trebuie să aibă ESP în standard pe toate versiunile de echipare. Dacă Duster ar fi avut ESP, testul EuroNCAP ar fi strâns patru stele în loc de trei.
Monovolumul Dacia Lodgy, care va fi lansat în luna martie la Salonul de la Geneva, va fi primul model din istoria Dacia care va dispune de sistem ESP în standard. Motivul nu este însă legat de o decizie proprie a celor de la Dacia, ci de o constrângere care vine pe filieră europeană. Astfel, sistemul ESP (Electronic Stability Program) devine începând cu luna noiembrie 2011 obligatoriu pentru toate modelele noi omologate în Europa, iar Lodgy şi derivatul său utilitar care vor fi lansate în martie vor fi primele modele Dacia afectate de această decizie.
CÂT VA COSTA ÎN PLUS?
Conform configuratorului de pe site-ul oficial Dacia, opţiunea ESP+ASR este disponibilă pe Duster doar împreună cu volan îmbrăcat în piele (o alegere cel puţin ciudată a celor de la Dacia). Preţul acestei opţiuni este de 1315 lei, adică în jur de 300 de euro. În schimb, celelalte versiuni nici măcar nu dispun de opţiunea ESP. Odată cu lansarea lui Lodgy, preţul versiunii de bază a monovolumului va creşte, deci, cu circa 200-300 de euro faţă de cel de listă pe care Dacia l-ar fi comunicat în cazul în care decizia Parlamentului Europan nu ar fi fost deja în vigoare. Rămâne de văzut care va fi decizia pe care o va lua constructorul de la Mioveni şi cum va jongla cu motorizările astfel încât preţul de bază al lui Lodgy să fie unul foarte competitiv.
- Asemeni fraţilor Duster şi Logan, Lodgy va fi o surpriză plăcută. Aşteptaţi până în martie şi veţi fi plăcut surprinşi. Stabilirea preţului e floare la ureche. Nu va fi un MPV convenţional. Va fi ceva un model deştept, care va sparge tiparele. Dacia va menţine însă diferenţa de circa 3000 de euro faţă de concurenţii săi principali chiar şi în acest segment, au declarat pentru Automarket.ro Gerard Detourbet şi Eric Pasquier, doi dintre responsabilii principali ai gamei Entry în cadrul Renault-Dacia.
LODGY VA AVEA PESTE TREI STELE LA EuroNCAP
Tot răul spre bine, însă. Asta pentru că, evident, apariţia ESP-ului în dotarea standard a lui Lodgy va avea un efect pozitiv în ceea ce priveşte nivelul de siguranţă al modelului mărcii de la Mioveni. Astfel, Lodgy devine primul model Dacia care va trece de trei stele la testele EuroNCAP, lipsa ESP-ului fiind motivul pentru care Duster a primit trei stele din cinci la testele de siguranţă ale organizaţiei independente europene. Duster a primit din această cauză doar 29% din punctele acordate de EuroNCAP la secţiunea Sisteme de Asistenţă. Punctajul pe care l-ar fi primit dacă ESP-ul ar fi fost inclus în versiunea standard ar fi trecut de 60%, ceea ce l-ar fi dus pe Duster la patru stele din cinci.
- "Sistemul de Control al Stabilităţii (n.r. ESP) este disponibil pe Duster ca opţiune, însă maşina nu s-a calificat cu ESP la testul EuroNCAP" - comunicatul de presă de după testul lui Duster.
Rămâne de văzut, evident, dacă Lodgy va trece la patru stele sau dacă modelul Dacia va reuşi să urce chiar la cinci stele, caz în care modelul de familie pe care Dacia îl va aduce pe piaţă în cursul anului viitor va deveni cu adevărat o maşină dezirabilă pentru vest-europeni, publicul ţintă al noului monovolum.
CUM TESTEAZĂ EuroNCAP MODELELE?
La începuturile testelor EuroNCAP, organizaţia independentă europeană decreta că testele de siguranţă trebuie efectuate cu cea mai vândută versiune a unui model, considerată cea mai relevantă pentru piaţă. Ulterior, când în cadrul testelor EuroNCAP au fost introduse testele sistemelor de asistenţă (la începutul lui 2010), decizia EuroNCAP a fost ca maşinile testate să fie echipate cu sistemele de siguranţă disponibile pe diferitele variante de echipare ale acelui model doar dacă sistemele se regăsesc în majoritatea nivelelor de echipare disponibile. Altfel spus, dacă un model are trei niveluri de echipare, iar ESP-ul se regăseşte în standard doar pe unul dintre acestea, maşina testată de EuroNCAP nu va avea ESP.
CE SPUNE PARLAMENTUL EUROPEAN?
Conform unei legi votate de Parlamentul European în mai 2008, fiecare model lansat pe piaţă în Europa începând cu 1 noiembrie 2011 este obligat să aibă în dotarea standard sistemul ESP. Mai mult, orice model nou cumpărat din showroom-uri începând cu 1 noiembrie 2014 trebuie să aibă şi el ESP standard, chiar dacă acesta nu a primit o generaţie nouă sau un facelift între 2011 şi 2014.
CE ESTE ESP-UL?
Acronimul ESP (Electronic Stability Program) este cunoscut de posesorii diferitelor mărci auto de pe piaţă în variante diferite: ESC, VDC, DSC, AFS, CST, PSM. Sistemul este însă relativ identic (Bosch echipează cu acest pachet în acest moment două treimi dintre maşinile europene care beneficiază de un sistem de asistenţă) şi funcţionează după aceeaşi logică indiferent de marcă. Pe scurt, ESP-ul îmbunătăţeşte stabilitatea maşinii în viraje detectând subvirarea sau supravirarea şi aplicând automat frâna la nivelul fiecărei roţi în parte pentru a corecta traiectoria. Unele versiuni avansate ale ESP-ului limitează pentru câteva momente şi cuplul motor, aceasta revenind la normal atunci când cel de la volan primeşte din nou control asupra roţilor şi direcţiei maşinii. ESP nu îmbunătăţeşte performanţele maşinii în viraje, aşa cum cred mulţi, ci scade la maximum riscul ăpierderii controlului maşinii.
In sfarsit, o sa fie o masina sigura. NOROC!