Cronica Raliului Dakar 2022: Al-Attiyah câștigă în fața lui Loeb. Un record bătut după 28 de ani

Publicat marţi, 18.01.2022 22:28 de Tiberiu Safta

Timp de două săptămâni grele, cu un total de peste 8000 de kilometri de parcurs, ediția din acest an a faimosului raliu Dakar, a fost un adevărat test pentru participanții vechi și noi,

Pentru fanii motorsportului, intrarea în noul an înseamnă startul unui nou sezon competițional. Fie că este vorba despre Formula 1, Campionatul Mondial de Anduranță, MotoGP sau alte categorii din frumoasa lume a sporturilor cu motor, fiecare sezon nou aduce mai multe elemente noi, mai interesante decât sezonul precedent. 

ÎNCEPUT DE LA ZERO

Evident că multe dintre aceste sporturi își încep noul sezon în diferite perioade de timp. Unele încep la începutul primăverii, altele chiar pe la jumătatea anului. Însă există și câteva categorii care încep chiar de din primele zile ale anului, în ianuarie. Unul dintre cele mai dure evenimente din motorsport este, bineînțeles, Raliul Dakar.

Raliul Dakar este, din 1979 până în prezent, primul eveniment sportiv de natură internațională. Nu doar în motorsport. Ci în general. Ediția din acest an a Raliului Dakar a debutat chiar în ziua de 1 ianuarie 2022. Pentru al treilea an consecutiv, cea de-a 44-a ediție a faimosului eveniment s-a desfășurat integral în Arabia Saudită. Pe parcursul a două săptămâni de competiție, concurenții au avut de parcurs o distanță totală de peste 8000 de kilometri de la Ha’il până la Jeddah. Dintre aceștia, peste 4000 de kilometri aveau să fie parcurși în regim de probă specială. Mai mult, anul acesta Raliul Dakar face parte, pentru prima dată, dintr-un campionat mondial, numit Campionatul Mondial de Rally Raid (W2RC).

Așa cum ne-a obișnuit, evenimentul a acomodat diverse categorii de vehicule de competiție, de la mașini, motociclete și ATV-uri până la camioane, SSV-uri și chiar o categorie destinată mașinilor clasice. Iată, așadar, cum s-a desfășurat raliul Dakar pentru fiecare categorie în parte.

MAȘINI: O LUPTĂ ÎN TREI

Categoria mașinilor a suferit câteva schimbări majore în acest an, atât la echipele participante, cât și la regulamentul tehnic. Toyota a luat startul în ediția din acest an cu o versiune nouă a modelului Hilux, construit după noul regulament T1+. Printre schimbări se numără roți mai mari, o cursă a suspensiei mai mare și un motor nou, mai mic, dar mai performant.

Marca japoneză câștigase numai o singură dată acest raliu, în 2019, grație pilotului qatarez Nasser Al-Attiyah. În acel an, caravana Dakar avea să concureze pentru ultima dată în America de Sud, înainte de mutarea raliului în Arabia Saudită. După doi ani în care qatarezul s-a clasat pe podium la cursa din apropiere de țara sa, Al-Attiyah a venit la această ediție determinat să cucerească titlul și pe deșertul din Arabia Saudită și să adauge o nouă reușită alături de victoriile sale precedente din 2011, 2015 și 2019. Alături de Al-Attiyah, la echipa de uzină Toyota s-au alăturat sud-africanul Giniel de Viliers (câștigătorul Dakarului din 2009) și olandezul Henk Lategan.

Deși nu face parte din echipa de uzină, eroul local Yazeed Al-Rajhi a intrat în competiție cu o Toyota Hilux de specificație similară. Pilotul saudit avea să primească și el susținerea echipei de uzină.

O echipă relativ nouă, dar care promite mult este Bahrain X-Raid, un proiect al specialiștilor de la Prodrive. În acest an, linia de piloți avea să fie formată din Sebastien Loeb, Nani Roma și Orlando Terranova. Pentru Loeb, misiunea sa a fost una clară: să câștige raliul. Dintre toate cursele mari de raliu, Dakarul nu i-a zâmbit francezului, însă pleca cu o mare șansă să se lupte pentru victorie împotriva echipei Toyota.

Cea mai mare noutate la această categorie o reprezintă debutul celor de la Audi. Marca din Ingolstadt a venit cu o mașină electrică, construită sub incinta regulamentului T1 Ultimate, o categorie destinată mașinilor cu propulsie alternativă. Audi a venit cu o linie de piloți extrem de puternică, fiind recrutați Carlos Sainz Sr, Mattias Ekstrom și Monsieur Dakar însuși, Stephane Peterhansel.

AL-ATTIYAH VS. LOEB. PROBLEME PENTRU AUDI

Raliul a început cum nu se putea mai bine pentru Nasser Al-Attiyah, care a câștigat proba de prolog și prima probă care conta cu adevărat, 1B. Din acel moment, pilotul Toyota și-a consolidat poziția de lider în clasamentul general, iar pe parcursul raliului a început o bătălie pentru victorie cu Sebastien Loeb.

Pentru Audi, însă, Raliul Dakar avea să-și arate celebra dificultate. După ce au înregistrat timpi buni pe prima probă specială, au început să apară problemele de natură tehnică. În proba cu numărul 2, Stephane Peterhansel, campionul en titre în Dakar, avea să tragă pe dreapta cu puntea spate distrusă. Problemele cu suspensia spate au persistat atât pe mașina lui Petehansel, cât și pe mașina lui Sainz pe parcursul întregului raliu. Era clar din acest moment, că șansele la o victorie erau, practic, nule.

Cu toate că a avut parte de aceste probleme, Audi a reușit să câștige nu mai puțin de patru probe în acest raliu. Toți cei trei piloți au reușit victorii de probă, inclusiv Peterhansel, pentru care acest raliu s-a transformat într-o sesiune de teste la viteze de competiție.

AL-ATTIYAH, REGELE DEȘERTULUI SAUDIT

Lupta pentru victorie avea să se dea între Nasser Al-Attiyah și Sebastian Loeb. Pilotul de la echipa Bahrain X-Raid avea să joace rolul de vânător. Însă, așa cum a fost cazul în mai toate edițiile raliului în care Loeb a participat, ghinionul avea să-l lovească din nou. Pe proba specială cu numărul 3, francezul și-a avariat transmisia, ceea ce l-a lăsat numai cu tracțiune față pe parcursul probei și cu o pierdere mare de timp față de Al-Attiyah. La finalul primei săptămâni de concurs, Loeb avea un deficit de 50 de minute față de qatarezul de la Toyota.

Chiar și cu o problemă tehnică suferită de Al-Attiyah la transmisie și cu o penalizare de timp pentru purtarea incorectă a centurilor de siguranță, qatarezul avea să câștige raliul cu un ecart de 27 de minute față de Sebastien Loeb. Podiumul a fost completat de către Yazeed Al-Rajhi, acesta devenind primul saudit din istoria raliului care urcă pe podium, chiar acasă la el. Cel mai bine plasat Audi a fost cel al lui Mattias Ekstrom, pe poziția a 10-a. Așadar, anul viitor, Audi are un mare potențial să se lupte pentru victorie.

În cadrul acestei categorii am avut și două echipaje din România, care au ajuns cu bine la finalul raliului. Echipajul format din Mihai Ban și Ștefan Cătălin Ion, mai bine cunoscut sub numele de scenă Cheloo, a terminat pe poziția 54 la general. Celălalt echipaj, format din Iacob Ilie Buhai Hotea și Turdean Tudor a terminat pe locul 58 în clasamentul general.

CAVALERII PE DOUĂ ROȚI

La categoria motociclete, printre protagoniști se numără: KTM, Honda, Yamaha și echipa Gas Gas. Campionul en titre la această categorie, argentinianul Kevin Benavides, a trecut de la Honda la KTM, în locul lui Sam Sunderland, care s-a mutat la Gas Gas.

Categoria motocicletelor a fost plină de nume care aveau șanse foarte mari să câștige acest raliu, unii dintre ei fiind deja victorioși în edițiile trecute. Printre acești concurenți îi mai amintim pe: Toby Price, Matthias Walkner, Pablo Quintanilla, Nacho Corenjo, Adrien van Beveren, Ross Branch, Ricky Brabec, Joan Barreda Bort și Daniel Sanders.

MOTOGP FACE CUNOȘTINȚĂ CU DAKAR

Și dacă tot am vorbit de concurenți celebri, anul acesta am avut parte și de un fost pilot în MotoGP, în persoana lui Danilo Petrucci. Italianul a devenit, de altfel, primul pilot care a concurat în MotoGP și care a reușit să obțină o victorie de etapă în acest raliu. Chiar dacă succesul a fost împlinit după o penalizare primită de australianul Toby Price pe proba cu numărul 5.

O LUPTĂ PÂNĂ LA FINISH

Sam Sunderland, singurul câștigător britanic al Dakarului, avea să bifeze o nouă victorie, alături de cea obținută în 2017. Lupta pentru victorie la această categorie a fost una extrem de strânsă, fiind un ecart de numai 3 minute și 27 de secunde între Sunderland și cel de-al doilea clasat, Pablo Quintanilla. Acesta este al doilea cel mai mic ecart după cel din 1994, atunci când Edi Orioli avea să câștige cu un avans de doar un minut și 13 secunde în fața lui Jordi Arcarons.

Daniel Sanders avea să fie lider după primele două probe, înainte ca poziția să-i fie luată de coechipierul său, Sam Sunderland. Pe parcursul următoarelor probe s-a desășurat o bătălie intensă pentru prima poziție între Sunderland, Matthias Walkner, Sanders, Adrien van Beveren și Pablo Quintanilla. Asta în timp ce alte nume mari ca Toby Price, Ricky Brabec și Kevin Benavides aveau să sufere din cauza unor probleme tehnice și ale unor erori de navigație.

După ieșirea lui Sanders din cursă, într-un accident bizar pe o secțiune de legătură, liderul clasamentului general a fost mai întâi Sunderland, apoi van Beveren, din nou Sunderland, apoi Walkner și van Beveren, înainte ca Sunderland să-și consolideze poziția de lider după penultima probă a raliului. Sunderland a câștigat pentru a doua oară în Dakar și, cu această ocazie, Gas Gas a devenit al șaselea constructor de motociclete care a triumfat în acest raliu.

PILOȚI REMARCABILI

Performanțe notabile la această categorie au fost obținute și de pilotul Hero, Joaquim Rodrigues, care a câștigat proba cu numărul 3. Victoria de probă i-a dedicat-o regretatului Paulo Goncalves, care și-a pierdut viața în timpul ediției din 2020.

La categoria Rally2, pentru debutanți, Mason Klein, în vârstă de numai 20 de ani avea să se impună, terminând chiar pe locul 9 la general. Desigur nu putem încheia fără să menționăm și categoria Original by Motul pentru piloții fără asistență și care reprezintă adevăratul spirit al raliului Dakar. Aici, victoria a fost obținută de către lituanianul Arunas Gelazninkas.

Românul Emanuel Gyenes nu a lipsit nici anul acesta, bifând a 13-a participare în dificilul raliu. Gyenes a terminat pe locul 5 în clasament și pe locul 40 la general.

GIROUD, O VICTORIE PENTRU TATĂL SĂU

Categoria quad-urilor a fost câștigată în acest an de către francezul Alexandre Giroud. El a reușit să domine categoria, terminând cu un ecart de peste 2 ore în fața lui Francisco Moreno. La început, bătălia avea să se dea între Laysvidas Kancius, Giroud, Manuel Andujar și Pablo Copetti. După probleme tehnice pentru Kancius și Andujar, bătălia pentru victorie s-a dat între Giroud și Copetti. Cel din urmă avea să abandoneze cu un motor defect, lucru ce i-a permis lui Alexandre Giroud să triumfe în această categorie.

De altfel, pentru francez, este o victorie specială, deoarece a câștigat Raliul Dakar la 25 de ani după ce tatăl său, Daniel Giroud, a fost primul concurent din istoria raliului care a ajuns la final cu un quad.

UN RECORD DE 28 DE ANI, DOBORÂT

La categoria T3, pentru prototipuri ușoare, chilianul Chaleco Lopez a obținut victoria, în ciuda faptului că nu a obținut nicio singură victorie de etapă pe întreg parcursul raliului. Sud-americanul nici nu a plecat din postura de favorit, deoarece acest lucru i-a fost atribuit echipei Red Bull cu ale sale prototipuri OT3.

Linia de piloți a fost formată din Seth Quintero, Cristina Gutierrez, Guillaume de Mevius și Andreas Mikkelsen. Toți au fost cotați cu șanse egale să câștige acest raliu. Însă, oarecum straniu, toți piloții echipei s-au confruntat cu probleme tehnice majore care i-au scos din lupta pentru victorie. Seth Quintero era cel mai dezamăgit dintre toți. Americanul, care deține recordul pentru cel mai tânăr câștigător de etapă în Raliul Dakar, a ratat o șansă enormă de a câștiga raliul după doar proba cu numărul 2.

Însă, tânărul pilot, de numai 19 ani, avea să domine raliul, după ce a câștigat 12 probe. Astfel, el a reușit să bată recordul pentru cele mai multe victorii de etapă într-un raliu Dakar, stabilit de Pierre Lartigue în 1994.

La categoria T4, pentru SSV-uri de serie, bătălia s-a dat între un alt american, Austin Jones și un debutant din Brazilia, Rodrigo Luppi de Oliveira. Chiar dacă victoriile de probă au fost împărțite între frații polonezi Goczal, în speță Marek și Michal și chiar de către Aron Domzala, constanța pe probe a fost cheia succesului.

După ce a condus clasamentul SSV-urilor, Luppi de Oliveira s-a confruntat cu probleme tehnice, ceea ce i-a permis lui Jones să preia poziția de lider. În timpul ultimei probe, coechipierul său, Gerard Farres, conducea categoria și era pe cale să câștige, când a pierdut timp cu o problemă la instalația electrică.

Asta i-a permis lui Austin Jones să câștige raliul cu un avans de numai 2 minute și 37 de secunde.

CAMIOANELE ÎN DAKAR, O AFACERE KAMAZ

Categoria greilor din Dakar a fost dominată, din nou, de către Kamaz. De la începutul mileniului și până în prezent, producătorul de camioane din Rusia a câștigat acest raliu de 17 ori, inclusiv cu victoria din acest an, ceea ce este o statistică remarcabilă. Kamaz a ocupat primele patru poziții din clasament, cu Dmitry Sotnikov câștigător, Eduard Nikolaev pe locul al doilea, Anton Shibalov pe poziția a treia și Andrei Karginov pe poziția a patra.

  • MarDark, miercuri, 19.01.2022 00:10

    Aștept cu mare drag prima electrică care va parcurge cei 8000 de km de la Dakar

  • PMC, miercuri, 19.01.2022 08:25

    Abia astept Dakar pe baterii. Sa vedem masinutze asa... pe la un sfert cat sunt astea de acuma, stand toate cu shtecherul implantat in bot sau in posterior. Va fi o imagine de zile mari. Voi rade cu lacrimi. Si o sa ma bucur si mai mult ca n-o sa mai traiesc asa mult in lumea total imbecila care se prefigureaza la orizont. :)

  • bobo, miercuri, 19.01.2022 11:43

    Audi s-a concentrat atat de mult pe baterii si motoare ca a uitat ceva esential in Dakar- robustetea masinii. hei, macar nu au luat foc bateriile.

  • ds, miercuri, 19.01.2022 13:43

    Interesant că în ultimii mulți ani doar Iveco a reușit să spargă monopolul Kamaz, deși Kamaz nu figurează în vreun top al camioanelor. Iar anul acesta cea mai bună clasare a unui alt camion este tot Iveco, locul 5, primele 4 locuri fiind Kamaz.

  • Sak, miercuri, 19.01.2022 14:38

    @MarDark & PMC Masini electrice full au fost in anii trecuti. Nu cu rezultate bune dar nici cu bugete ca Audi. Audi s-a prezentat anul asta cu un hibrid, e drept tractiunea fiind electrica. Dar lumea uita istoria Dakar sau nu stie si marketingul cu bugete mari prinde repede :)