Ciclistii vor airbaguri externe, montate pe capota

Publicat miercuri, 23.04.2008 11:15 de Bogdan Mirică

Federatia Ciclistilor Olandezi vrea sa forteze constructorii auto sa monteze airbaguri externe pe capota automobilelor.

Tot mai multi constructori mondiali se preocupa si de siguranta pietonilor, nu doar de cea a pasagerilor, dezvoltand caroserii care sa amortizeze impactul violent. Cu toate acestea, rezultatele obtinute de majoritatea modelelor in cadrul testelor EuroNCAP de siguranta a pietonilor sunt dezastroase. In prezent, cel mai mare punctaj a fost inregistrat de Citroen C6, care a primit din partea EuroNCAP doar trei stele.

Aceste probleme au ridicat numeroase nemultumiri, prima organizatie care a luat atitudine fiind Federatia Olandeza de Ciclism, care sustine montarea unor airbaguri pe capota tuturor automobilelor.

Pentru a-si sustine cauza, ciclistii citeaza un studiu recent, desfasurat in Olanda, potrivit caruia peste 60 de vieti omenesti ar fi putut fi salvate daca pe capota vehiculelor ar fi fost instalate airbaguri. Acelasi studiu arata ca prezenta unor asemenea perne de aer ar fi putut preveni ranirea grava a 1500 de persoane.

Federatia Olandeza de Ciclism solicita guvernului sa dea curs unei legi care sa forteze constructorii auto sa instaleze airbaguri externe, pe capota modelelor. Ciclistii sustin ca solutia deja exista, suedezii de la Autoliv Inc dezvoltand un airbag extern care se declanseaza de la baza parbrizului in momentul unui impact. Mai mult decat atat, constructori cu renume ca Jaguar si Nissan au dezvoltat deja capote care absorb energia impactului cu un ciclist sau un pieton.

  • dj22sib, miercuri, 23.04.2008 11:50

    Si pentru asta cine ar mai trebui sa plateasca... Tot soferii => masini mai scumpe, de parca nu ar fi si asa prea scumpe

  • curios, miercuri, 23.04.2008 12:27
    airbag

    Nu ştiu în ce măsură airbagurile exterioare ar fi o soluţie salvatoare.Probabil chestiunile de specialitate legate de amplasarea şi iniţierea declanşării airbagurilor vor fi soluţionate, însă cred că ar fi mai eficient să se construiască piste speciale pentru biciclişti, care să nu se intersecteze cu autovehicolele şi nici să nu fie alăturate carosabilului auto.La viteze ceva mai mari nici airbagul nu salvează viaţa celor implicaţi.Fără a fi neaparat subiectiv, cred că doar aşa se pot preveni tragediile bicicliştilor.În altă ordine de idei, de ce nu s-ar monta airbaguri adaptate pe biciclete, atunci - poate - protecţia conjugată a unor astfel de mijloace montate pe autovehicule şi biciclete ar fi mai eficientă !?!

  • AndreiRN, miercuri, 23.04.2008 18:23
    Hmmmmm

    Traficul ar trebui imbunatatit inainte de a modifica masinile la extreme. De ce nu ar merge atat biciclistul cat si masina intr-un balon colorat strident pt vizibilitate?

  • Virgil, miercuri, 23.04.2008 19:02
    Eista deja piste speciale

    In Olanda biciclistii deja au piste speciale si uneori sunt mult mai numerosi decat masinile. Atitudinea de mai sus : "Si pentru asta cine ar mai trebui sa plateasca... Tot soferii?" este injusta atata timp cat soferul nu pateste nimic in cazul unei coliziuni cu un ciclist, pe cand ciclistul risca sa-si piarda viata sau sa ramana ologit. Deci ciclistul deja plateste prin riscul marit, de ce sa nu plateasca si soferul?Si in plus soferul polueaza planeta si creste costurile medicale puse in carca societatii (incidenta marita de boli de inima din cauza de sedentarism).

  • AndreiRN, joi, 24.04.2008 18:54
    Corectitudine

    Da, dar soferi au platit pt asfaltul pe care ciclisti il folosesc pe gratis. Cand vor aparea taxe de inmatriculare si la biciclete si carnet de conducere si pt biciclisti atunci se va putea discuta de o oarecare egalitate. Pana atunci biciclisti primesc totul pe gratis.

  • chitz, marţi, 29.04.2008 19:14
    @AndreiRN

    soselele sunt construite din bani publici...adica de oricine plateste taxe intr-o tara. Ca se pun extra-taxe, asta e alta poveste (vezi taxa pt autostrazi)

  • dukat, vineri, 02.05.2008 10:12

    Piste pentru biciclisti exista, cel putin in tarile din vestul Europei. In Haga (Olanda) in majoritatea cazurilor pista pt. biciclisti e mai lata decat trotuarul, si sa nu spun ca deplasarea cu bicicleta e mai sigura decat pe jos...in primul rand nu prea vezi pietoni (poate cand se duc cu cainele la plimbare) ci numai biciclete, iar soferii au foarte mare grija de biciclisti.

  • Radu Mititean, joi, 03.07.2008 22:33
    Precizari

    Nu este vorba de Federatia Olandeza de Ciclism, ci de Liga Biciclistilor din Olanda (Fietsersbond), care nu are legatura cu ciclismul ( in sensul sau de sport). Propunerea este de fapt la nivel mai larg, sustinuta de Federatia Europeana a Biciclistilor (ECF), si vizeaza doar adaptarea studiilor si standardelor propuse in proiectul ENCAP astfel incat solutiile preconizate ( airban frontal extern este doar una dintre ele) sa fie utile nu numai pietonilor ( cum se propune acum) ci si biciclistilor care ar intra in coliziune cu zona frontala a unui autoturism. Am vazut studiile recente si sunt relevante, si am vazut si prototipurile de airbaguri externe frontale... Rolul lor ar fi la coliziuni, care se petrec cand traseul autoturismelor se intersecteaza cu a altra, ex cu trecerile pentru pietoni si pt biciclisti. La care unii automobilisti nu opresc si nu cedeaza trecerea, producandu-se accidente care sunt foarte adesea grave sau chiar mortale pentru pietoni si biciclisti, dar cu urmari minore pt automobilisti. Acest dezechilibru se cere corectat. Pistele pt biciclisti si trotuarele nu rezolva nimic, ca nu de coliziuni din spate sau acrosari laterale se ocupa setul propus de masuri de design extern si dotari pt autoturismele viitorului... Radu Mititean presedinte - Federatia Biciclistilor din Romania tel. 0744-576836 E-mail [email protected] PS Si eu sunt sofer, am masina, conduc... stiu cum este si din postura respectiva...

  • vld, joi, 11.12.2008 10:43
    airbaguri

    Daca ar exista o masina care sa poata face fata tuturor accidentelor (plina in interior numai de airbaguri), atunci ar putea exista si povestea cu airbag-urile exterioare . Ganditi-va ce tampenie... loveste soferu un pieton (fara sa franeze) senzorii au citit impactu... si au sarit airbagurile.... soferu pierde controlu ...... atunci cine e mai important ? soferu sau pietonu ...?(soferu)

  • crs, duminică, 14.12.2008 19:20
    airbaguri

    si eu am probleme cu petonii:))) uneori ii vad cam greu

  • bbbbbbbbbbbb, duminică, 18.01.2009 16:24
    cccccccccccccc

    daca ar fi masini cu airbaguri sa se umple cu cacat automat ar cel mai sigur ai muri cu stil > ai muri in cacat

  • ZZ, joi, 26.02.2009 19:44
    da,airbagul

    oameni buni,airbagul extern ar fi foarte bun.Din diferite motive,nedorite de nimeni,oamenii ajung in fata unei masini si sunt accidentati grav,mor,sau etc.Nimeni nu vrea asta.Dar in ultima instanta daca ar fi un airbag extern care sa se deschida ,impactul s-ar diminua ,mult. Ar salva vieti.O sa apreciati asta daca veti fi in nefericita situatie de a fi lovit,pe trecere sau oriunde.

  • Cordy, duminică, 15.01.2012 09:45
    ANhQDwlJwo

    Phenomenal braekdwon of the topic, you should write for me too!