Cercetătorii de la Harvard au inventat asfaltul pe care nu se poate pune polei

Publicat marţi, 16.11.2010 14:03 de Mircea Meșter

Poleiul, cel mai mare duşman al maşinilor pe timp de iarnă, poate fi combătut eficient cu ajutorul nanotehnologiei. O echipă de cercetători de la Harvard a dezvoltat o suprafaţă de rulare care promite să facă inutilă prezenţa utilajelor de deszăpezire.

Pentru că iernile grele dau bătăi de cap autorităţilor din toate ţările lumii, singura soluţie pentru ca maşinile să poată circula fără risc mare de accidente în anotimpul rece pare să vină din domeniul cercetării. Astfel, o echipă de oameni de ştiinţă din cadrul Universităţii Harvard a descoperit o suprafaţă de rulare pe care nu se aşează polei nici măcar la -30 de grade Celsius.

Este vorba de un strat superficial aplicat asfaltului care foloseşte nanotehnologia pentru a preveni împrăştierea picăturilor de apă. Dacă stropii se transformă foarte repede în gheaţă pe asfalt normal, aceştia nu reuşesc să se împrăştie pe învelişul dezvoltat de cercetătorii de la Harvard. Acesta este inspirat din textura ochilor ţânţarilor, rolul cililor fiind însă luat de milioane de lamele microscopice din silicon.

Evident, apa continuă să îngheţe la temperaturi mai coborâte de zero grade Celsius, dar forma gheţii (particule independente de gheaţă în locul unei suprafeţe mari plate acoperite) face ca aceasta să se topească rapid când roţile unei maşini calcă pe suprafaţa respectivă. 

Echipa de la Harvard a început deja testele suprafeţei inventate, însă nu a prezentat implicaţiile economice ale implementării unei astfel de soluţii.

via | Yahoo

  • vxf, marţi, 16.11.2010 14:24
    -30

    Oricum la temperaturi mai joase de -30 grade zapada si gheata nu mai sunt suprafete derapante , se apropie de aderenta nisipului , deci daca asfaltul asta previne formarea poleiului pana la -30 este excelent.

  • Hadouken, marţi, 16.11.2010 19:44

    din pacate deloc fezabil, in conditiile in care nantotehnologia este inca in faze incipiente, iar costurile si dezvoltarea pe scara mare inseamna ca vom astepta poate un deceniu pana la implementarea ei. Important e ca pasul a fost facut.

  • edi80, miercuri, 17.11.2010 08:50
    @Hadouken

    Amice explica sau macar zi si mie ce inseamna cuv "nantotehnologia" k eu sincer nu am auzit in viata mea!! poate oi fi eu mai prost ....dar te rog explica caci probabil sunt mai multi care nu au inteles!! cu respect...

  • Hadouken, miercuri, 17.11.2010 20:30
    @edi

    inseamna manipularea la o scara nano a materiei. Folosind reactii chimice si nu manipulare fizica, se pot crea structuri si forme de dimensiuni foarte mici, dar cu proprietati extraordinare... cum ar fi nanotuburile din carbon, fiind de peste 300 ori mai puternice decat echivalentul in otel. Din pacate, deocamdata cel mai lung nanotub este de putin peste 18.5 cm, asa ca mai avem de asteptat. Daca tot veni vorba, un nanometru este 1×10^-9m adica 0,0000000001m, iar un nanotub are cativa nanometrii diametru.

  • Dan de la CJ, marţi, 07.12.2010 13:04
    Cat e pretul....

    Păi pentru implementare ar fi mai multe probleme: În primul rând dacă la noi un km costă de ordinul milioanelor de euro doar pentru asfaltare, nu vreau să știu cât vor cere guvernantii români pentru a aplica un strat de asfalt cu asemenea tehnologie. În alta ordine de idei, de masini de dezapezire tot va fi nevoe pentru că din câte am citit în articol, asfaltul nu topește sau îndepărtează si zapada care se depune si care se va transforma in gheață prin călcare. De aceea din acest punct de vedere nu ar fi viabil pe străzi. Nu în ultimul rând, acel micro, nano-strat s-ar uza foarte repede tocmai datorită dimensiunilor lui, astfel că acel asfalt ar deveni unul normal, într-un timp record, unde mai pui caruța de bani dată/km de asfaltare.