Ce înseamnă inscripția DOT de pe anvelope? Specialiștii avertizează: "Pe lângă DOT, contează și cum au fost depozitate anvelopele"
Data în care au fost produse anvelopele pe care urmează să le achiziționați este importantă, dar este vital modul în care acestea au fost depozitate înainte de achiziție. Automarket analizează situația cu ajutorul specialiștilor Michelin.
Dacă dimensiunile anvelopelor sunt un element cunoscut marcat pe flancul acestora, inscripția DOT de pe flancul a devenit în ultimii ani reperul principal al cumpărătorilor atunci când vine vorba de calitatea achiziției. Însă, deși o parte din codul DOT este relevant pentru a afla luna exactă a fabricației anvelopelor, există elemente și mai importante care indică starea fizică a acestora.
"DOT a devenit o fascinație pentru consumatori, însă mai important decat DOT-ul este modul în care au fost depozitate anvelopele. Astfel, dacă o anvelopă este produsă și livrată către un depozit în care este păstrată în mod corespunzător, fără a fi expusă - printre alți factori - luminii directe a soarelui sau contactului cu hidrocarburile și rămâne acolo un an, în așteptarea unui cumpărător, uzura sa este asemănătoare cu cea care ar fi existat dacă ar fi fost montată pe un vehicul și folosită timp de trei saptamâni" a declarat pentru Automarket Balázs Sztrányai, Specialist Produs în cadrul Michelin Europa Central-Sudică.
"Din acest punct de vedere, folosirea nu este egală cu depozitarea și nivelul de performanță al produsului nu este influențat de timpul petrecut în depozit. Ca reper, este de reținut că anvelopele depozitate îmbatrânesc de 17 ori mai lent decât cele utilizate", continuă oficialul Michelin.
Ce înseamnă de fapt DOT?
Ne explică același Balázs Sztrányai, care spune că în spatele acestui acronim se află Departamentul de Transporturi, un departament guvernamental din SUA care a cerut ca acest marcaj să existe pe fiecare anvelopă comercializată în America de Nord pentru a ușura controlul calității produselor folosind coduri pentru identificarea momentului exact al fabricației. Cu toate acestea, cele trei litere sau mai degrabă cifrele care le urmează au devenit un instrument pentru crearea concepțiilor greșite legate de durata de funcționare a anvelopelor.
Pentru Michelin, DOT înseamnă întregul cod care este scris pe anvelopă, pentru că data producției nu este singura care definește vârsta anvelopelor. Însă pentru majoritatea consumatorilor data fabricației este cea relevantă și trebuie marcată pe flancul anvelopei.
În prezent, data fabricației este formată dintr-o succesiune de 4 cifre (sau 3 cifre + semnul ◄ în cazul anvelopelor produse înainte de anul 2000), gravate pe flanc: primele două cifre indică săptămâna fabricaţiei, iar ultimele două, anul fabricaţiei.
Spre exemplu, 1904 înseamnă că anvelopa a fost fabricată în a 19-a săptămână a anului 2004. 348◄ înseamnă că anvelopa a fost fabricată în a 34-a săptămână a anului 1998.
Cum se produc anvelopele și de unde știm cum au fost depozitate?
Producătorii de anvelope utilizează un moment de producție defazat față de punerea în vânzare a acestora. Astfel, în general anvelopele de vară pentru sezonul următor sunt produse în această iarnă, la fel cum anvelopele pentru această iarnă au fost produse în cursul verii anterioare. Logica acestui fapt constă în volumul de anvelope care trebuie bifat pentru ca producătorii se se ridice la nivelul cererii de pe piață.
"Procesul de producție începe cu 5-6 luni înainte de a putea fi achiziționate de către consumatori, astfel că, în general, anvelopele de vară sunt produse iarna și invers", confirmă Balázs Sztrányai.
În acest sens, singura metodă pentru ca un client să fie sigur că anvelopele au fost depozitate corect înainte de cumpărare este ca achiziția să fie realizată de la un dealer certificat. Lista cu dealerii autorizați este în general disponibilă pe site-ul fiecărui producător de anvelope în parte.
Producători premium cu dealeri autorizați în România:
Michelin: lista de dealeri autorizați
Nokian: lista de dealeri autorizați
Continental: lista de dealeri autorizați
Pirelli: lista de dealeri autorizați
Dunlop: lista de dealeri autorizați
Goodyear: lista de dealeri autorizați
Vredestein: lista de dealeri autorizați
Anvelopele SH nu sunt recomandate din cauza lipsei istoriei
În concluzie, anvelopele achiziționate de pe piața second-hand nu sunt niciodată recomandate de producători din cauza faptului că istoria depozitării și utilizării acestora nu este în general cunoscută.
"Noi nu recomandăm consumatorilor anvelopele SH din motive de siguranță, nu poți avea control asupra vieții anterioare a anvelopei, nu cunoști condițiile în care au fost folosite și depozitate. Michelin recomandă o perioadă de utilizare a anvelopelor de 5 ani și control anual efectuat de un specialist chiar și pentru anvelopele cu care sunt echipate roţile de rezervă. Mai mult decât atât, recomandăm înlocuirea anvelopelor de peste 10 ani cu unele noi, chiar dacă acestea dacă par apte de utilizare şi nu au atins limita legală de uzură", încheie specialistul companiei franceze.
Am vazut intr-un Super Market de la noi ,la vanzare,anvelope de iarna noi dar care aveau patru ani vechime de la data fabricatiei. Tot aceeasi teapa ti-o poti lua si cu acumulatorul auto,nu trebuie sa fie mai vechi de un an,poti afla anul de fabricatie de pe codul lui,pansonat pe borna sau cateodata in functie de culoarea lui. D'aia un acumulator nu tine niciodata ca cel original din fabrica,pentru ca a stat mult nefolosit,am vazut baterii la vanzare vechi si de trei ani. Stiu ca anvelopele trebuie aruncate daca sunt mai vechi de 5 ani,chiar daca mai au "carne"pe ele.