Cand masinile comunica

Publicat joi, 07.12.2006 21:30 de Mircea Meșter

Cum ar fi ca masina din fata sa va anunte in avans de pericolele existente sau sa va indice blocajele din trafic? Sistemul exista si a fost testat cu succes de Mercedes.

Soferilor li se pragatesc gadgeturi interesante in viitorul apropiat. Daca acum cateva zile vorbeam de sistemul City Safety de la Volvo, astazi ne ocupam de un pachet dezvoltat de germanii de la Mercedes. Tehnologia se numeste “Car-2-X Communication”, face parte dintr-un proiect european denumit WILLWARN (Wireless Local Danger Warning) si dupa ce va incepe productia sa in serie va revolutiona siguranta activa auto.

Noua tehnologie a fost deja testata pe cinci masini si face ca acestea sa comunice practic intre ele pentru a preveni situatii neprevazute din trafic. Astfel, daca masina echipata cu sistemul german se afla intr-o zona cu o situatie neprevazuta (ceata deasa, carosabil inghetat sau alte automobile stationate pe marginea drumului in arii nesigure), aceasta comunica cu masinile care dispun de acelasi sistem si vin din spate. In aceste conditii, soferii care se apropie de respectiva zona se pot pregati de situatia ivita si isi pot adapta viteza si tinuta de drum la timp.

DaimlerChrysler, grupul din care face parte Mercedes, a testat pentru prima data o astfel de tehnologie acum sase ani in trafic deschis, rezultatele subliniind un succes clar la public. Unul dintre marile avantaje este faptul ca sistemul nu necesita aparate scumpe cu instalare fixa care sa transmita sau sa primeasca informatiile, totul decurgand cu ajutorul undelor radio care previn toate masinile din zona pe o raza de 500 de metri. Interesant este faptul ca masinile care primesc informatiile paseaza la randul lor datele mai departe, tot pe o raza de 500 de metri, astfel ca soferii care dispun de noua tehnologie Mercedes vor putea afla de incidentul expus cu mult timp inainte sa ajunga la locul acestuia. Mai mult, noua tehnologie nu necesita senzori aditionali, deoarece toate informatiile necesare sunt afisate cu ajutorul datelor provenite de la sistemele ABS si ESP, de senzorii care citesc unghiul de rotire a volanului, de termometrul exterior si de sistemul de navigatie.

Vestea buna este ca sistemul Mercedes ar putea fi pus in aplicare mai devreme decat se poate crede datorita faptului ca germanii au constientizat utilitatea acestuia si au decis sa implice si alte companii din sectorul auto la dezvoltarea acestuia. In aceste conditii, DaimlerChrysler va oferi toate informatiile necesare tuturor companiilor interesate, realizand faptul ca stabilirea unei retele ampla depinde de dezvoltarea in masa a sistemului.

Pentru ca sistemul sa poata fi aplicat este nevoie insa de intelegerea autoritatilor pentru montarea unor receptoare radio pe marginea soselelor si autostrazilor. Aceste noduri radio stationare ar putea oferi, pe langa o legatura intre masini, si informatii aditionale legate de trafic sau retele de internet wireless. In plus, pe langa rolul de atentionare asupra pericolelor, noua retea radio va putea imbunatati traficul ajutand soferii sa caute rute ocolitoare mai putin populate in orele de varf.

  • Lotzi, joi, 07.12.2006 21:54
    ok german

    Mi se pare una dintre inventile care vor revolutiona industria...... Internet la bord si comunicare cu masinile din aria de 500 de metri din jurul tau.... Numai germanii puteau gandi o chestie din asta.

  • laur, vineri, 08.12.2006 08:44
    m-km

    odata sunt 500metri, odata 500 kilometri...se vorbeste totusi de acelasi sistem.

  • danyrolux, vineri, 08.12.2006 09:28
    500 m

    cu siguranta este vorba de 500 metri! ar trebui sa corecteze articolul!

  • Andy, vineri, 08.12.2006 09:58
    ABS si ESP???

    "toate informatiile necesare sunt afisate cu ajutorul sistemelor ABS si ESP..." ce treaba au ABS-ul si ESP-ul cu afisarea? poate ca fraza se refera la faptul ca sistemul foloseste informatiile senzorilor ABS, ESP, termometrului si ale altor sisteme pentru a le procesa si afisa apoi cu ajutorul display-ului multifunctionl...Mai multa atentie la exprimare, va rog!

  • Mircea Mester, vineri, 08.12.2006 10:08
    Metri

    Evident, era vorba de metri. Merci de semnalare.

  • Andy, vineri, 08.12.2006 20:49
    abs esp

    NE LASI MAI DESPTEPTULE! FA-TE SI TU REDACTOR SI DUPA AIA TE APUCI DE CORECTURI!LASA-NE!! CA NU ESTI CRITIC DE NU STIU CA SA ROGI TU SA FIE ATENT LA EXPRIMARE!DACA AI FII IN LOCUL DANSULUI NU AI MAI VB! SALUTARE

  • vlad, duminică, 10.12.2006 04:11
    andy

    Daca tu inghiti toate gogosile, n-ai decat...Foarte buna observatia... Nu are nimic afisajul cu abs. Nu e vina noastra ca redactorii sunt neatenti sau ca traducerea articolului, de prin alta revista, de catre un incepator este proasta! Andy... Mi-e mila de astia ca tine...