Camera Deputaţilor a modificat legea taximetriei: şoferii Uber ar putea fi amendaţi cu 1.000-5.000 de lei
Deputaţii au votat un proiect de modificare pentru legea taximetriei care prevede amenzi de până la 5.000 de lei pentru şoferii care efectuează transport de persoane fără autorizaţie. Măsura ar putea afecta şoferii Uber şi ai altor servicii similare dacă va intra în vigoare.
Camera Deputaţilor a aprobat un proiect de modificare a legii 38/2008 care priveşte transportul persoanelor în regim de taxi şi regim de închiriere. Schimbarea legii taximetriei şi a transportului în regim de închiriere vizează întărirea legii existente în domeniu şi va duce, în formula actuală, la blocarea
serviciilor de tip car-sharing cum este Uber, lansat de doar două luni în România. Cu 298 de voturi pentru şi două împotrivă, Camera Deputaţilor a introdus amezi cuprinse între 1.000 şi 3.000 de lei pentru persoanele fizice sau juridice care execută transport de persoane fără autorizaţie şi a modificat termenul de "transportatori" din anumite alineate în favoarea termenilor de "persoane fizice sau juridice care execută transport de persoane". Pentru ca aceste sancţiuni să fie aplicabile, proiectul de modificare a legii trebuie să fie aprobat de Preşedintele României.
Chiar şi înainte de această modificare, serviciul Uber nu era în concordanţă cu normele româneşti, prin faptul că este ilegal transportul comercial de persoane fără autorizaţie, dar acum există şi amenzi pentru cei care încalcă legea. În plus, norma legală nu a fost modificată privind sancţiunile care privesc şoferii prinşi că efectuează transport de persoane fără autorizaţie, care constă în suspendarea certificatului de înmatriculare al vehiculului (n.r. Talonul) pe o perioadă de şase luni. Autorizaţia de transport persoane, necesară pentru respectarea normelor legale în vigoare, se eliberează pe autoritatea de autorizare pe durată nedeterminată şi este valabilă cu condiţia vizării acesteia la fiecare cinci ani. Această autorizaţie este similară cu cea necesară taximetriştilor şi aduce piedici suplimentare pentru serviciile cum este Uber prin piedici birocratice aduse şoferilor care vor să se înscrie în program.
Din punct de vedere al legislaţiei româneşti, tipul de serviciu asigurat de Uber este clasificat drept "transport în regim de închiriere". Pentru ca un şofer să primească o autorizaţie potrivită pentru acest tip de serviciu, el trebuie să fie persoană juridică sau persoană fizică autorizată, să aibă autorizaţie de la Primărrie pentru a desfăşura activitatea de transport, să deţină autoturismul în proprietate sau în leasing, să participe la procedura de atribuire în gestiune a executării serviciilor de transport în regim de închiriere, să aibă vârsta de peste 21 de ani şi să deţină certificat de atestare profesională emis de Autoritatea Rutieră Română, pe lângă alte condiţii. Altfel spus, aplicaţia Uber şi eventualele echivalente ale sale existente nu sunt interzise prin lege şi clienţii lor nu sunt sancţionaţi în niciun fel din punct de vedere legal, dar şoferii care oferă propriu-zis serviciul de transport sunt cei expuşi rigorilor legii.
Via Digi24 | Avocatnet | Legalway | Sursă foto
Suspect de repede se misca parlamentul(cu p mic) Romaniei. Asa, din afara ai spune ca suntem o tara extraordinara, in care totul se face bine. Cat de mari sunt interesele in faza cu taximetria? Daca o aplicatie aparuta de cateva luni in Romania ii pune pe jar si ii face sa munceasca (in interesul lor), inseamna ca e ceva la mijloc. Cand au fost supuse modificarile spre dezbatere publica? Cand vor introduce obligativitatea utilizarii apei si sapunului la soferii de taxi? Dar a examenului psihologic anual? Si mai sunt, dar e inutil.