Uber în România: cât costă şi cum se foloseşte serviciul care transformă orice şofer în taximetrist
Uber, serviciul care permite şoferilor să împartă maşina cu pasageri necunoscuţi, s-a lansat şi în Bucureşti
Bucureştenii au la dispoziţie o metodă alternativă de transport urban prin intermediul serviciului Uber, care permite şoferilor să împartă maşina cu alte persoane care doresc să ajungă la o anumită destinaţie.
Serviciul, care foloseşte un concept cunoscut pe plan internaţional drept car-sharing, a apărut pentru prima oară în iunie 2010 în San Francisco (Statele Unite) şi s-a extins rapid în întreaga lume pentru a deservi în prezent peste 280 de oraşe din 55 de ţări.
Cum se foloseşte Uber?
Pentru a utiliza serviciul Uber, trebuie să descarci aplicaţia cu acelaşi nume disponibilă pentru smartphone-urile iPhone şi cele cu sistem de operare Google Android sau Windows Phone şi să te înregistrezi cu datele personale, inclusiv cu numărul de telefon. Pentru utilizarea serviciului este obligatoriu să oferi datele unui card bancar cu care ulterior vei achita costul transportului.
Pentru a călători cu Uber, alegi locul de pornire prin intermediul aplicaţiei şi poţi urmări pe hartă sosirea şoferului Uber, într-un mod asemănător cu principiul de funcţionare al aplicaţiilor companiilor tradiţionale de taxi.
Cine sunt şoferii Uber?
La selectarea unui şofer Uber în cadrul aplicaţiei primeşti câteva informaţii de bază despre acesta: numele complet, o fotografie şi numărul de înmatriculare al maşinii cu care te transportă.
Potrivit oficialilor Uber, toţi şoferii înregistraţi în cadrul platformei sunt verificaţi individual şi respectă câteva cerinţe de bază: au peste 21 de ani, deţin permis de conducere valid, nu au cazier judiciar şi sunt proprietarii unei maşini asigurate conform legii. Uber susţine că verifică inclusiv antecedentele rutiere ale şoferilor, însă legislaţia românească nu prevede o modalitate prin care acestea pot fi dezvăluite unor terţe persoane.
Ca măsură de siguranţă, Uber oferă posibilitatea clientului să trimită unui prieten o hartă online prin care să poată fi urmărit prin GPS pentru a se convinge că ajunge la destinaţie.
Cât costă să călătoreşti cu Uber?
O călătorie cu un şofer Uber presupune costuri calculate asemănător cu cele practicate de companiile de taximetrie. Astfel, pornirea costă 1.39 lei, tariful pe kilometru este de 1.39 lei, iar staţionarea costă 0.23 lei pe minut. În cazul în care călătoreşti cu mai multe persoane înscrise în Uber, ai posibilitatea să împarţi costul călătoriei: fiecare individ poate fi taxat automat cu aceeaşi sumă de bani.
Uber a realizat şi câteva simulări pentru mai multe tipuri de călătorii:
▶ Aeroportul Henri Coandă - Piaţa Universităţii: 40 lei;
▶ Centru Vechi - Drumul Taberei: 18 lei;
▶ Calea Floreasca - Gara de Nord: 11 lei.
Practic, tarifele sunt similare cu cele afişate de companiile de taximetrie din Bucureşti, care solicită 1.39 lei pentru pornire, 1.39 lei/km şi 13.9 lei/oră de staţionare, echivalentul a 0.23 lei/minut.
Tariful minim pentru o călătorie este de 6 lei, iar în cazul în care renunţi la comandă plăteşti o taxă de 6 lei.
Până în 25 aprilie, orice utilizator nou al serviciului primeşte un voucher în valoare de 30 de lei la efectuarea primei călătorii prin introducerea codului UBERBUCHAREST în aplicaţie înainte de efectuarea plăţii.
Cum plăteşti o călătorie cu Uber?
Călătoria realizată prin serviciul Uber poate fi achitată exclusiv prin intermediul cardului bancar cu care te-ai înregistrat în aplicaţie. Plata se efectuează online prin intermediul aplicaţiei şi nu necesită utilizarea fizică a cardului bancar într-un dispozitiv de tip POS. Astfel, nu trebuie să plăteşti cash şi nici să laşi bacşiş şoferului.
Totuşi, oficialii Uber nu explică metoda prin care este calculată suma de plată (posibil prin sistemul GPS al smartphone-ului şoferului). De asemenea, oficialii Uber nu menţionează dacă este necesară o conexiune activă la internet pentru realizarea tranzacţiei.
Cum poţi deveni şofer Uber?
Pentru a deveni şofer Uber, trebuie să îndeplineşti o serie de condiţii: să ai peste 21 de ani, să deţii un permis de conducere valid, să nu ai cazier judiciar şi să fii proprietarul unei maşini asigurate conform legii. În plus, maşina respectivă trebuie să fie medie sau mare, să aibă patru uşi şi să fie într-o stare tehnică excelentă. Înscrierile se pot face pe site-ul oficial al serviciului.
Potrivit unor informaţii neoficiale, un şofer câştigă aproximativ 70% din plăţile efectuate de clienţi, în timp ce restul de circa 30% reprezintă comisionul Uber.
Controverse legislative: car-sharing-ul, la un pas să fie interzis prin lege
Serviciul Uber este în pericol să devină ilegal în România în viitorul nu foarte îndepărtat.
La sfârşitul lunii august 2014, Guvernul României a aprobat un proiect de lege care prevede că persoanele fizice sau juridice care efectuează transport public de persoane cu un autoturism, dar nu au autorizaţie pentru transportul în regim de taxi sau în regim de închiriere, vor fi sancţionate cu o amendă cuprinsă între 1.000 şi 5.000 de lei. La începutul lunii octombrie 2014, legea a fost votată şi de Senat, astfel că pentru a intra în vigoare mai trebuie aprobată de Camera Deputaţilor şi publicată în Monitorul Oficial.
În prezent, nu este cert dacă şi când va intra această lege pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor. Adoptarea legii ar afecta atât călătoriile gratuite sub forma autostopului, cât şi serviciile contra-cost precum Uber, care ar deveni practic ilegale.
Echipa Automarket a adresat o serie de întrebări oficialilor Uber cu scopul de a afla detalii concrete despre modul în care se calculează costurile călătoriei şi cum se efectuează plata serviciilor cu cardul bancar, precum şi modul în care va gestiona compania o eventuală adoptare a legii care interzice practicarea acestei forme de transport. Vom actualiza articolul cu aceste informaţii atunci când oficialii Uber vor răspunde la întrebări.
Nu va avea succes in Bucuresti si nici in Romania! Intr-o tara civilizata in care ai certitudinea cat de cat ca stii cine se urca in masina ta ar fi ceva. In Bucuresti va creste doar rata infractionalitatii si a furturilor - chiar daca se presupune ca trebuie sa ai card de credit pentru aplicatie. Iar cei pe care ii vedeti dimineata in Bucuresti in intersectiile supraaglomerate ( singuri in masina), acele persoane nu vor dori sa imparta ( sharuiasca) masina cu nimeni altcineva - indiferent de tarif! Singura alternativa care ramane viabila pe termen lung si nu polueaza este: " utilizarea metroului si mijloacelor de transport in comun" cat si modernizarea acestor mijloace, iar in cazul infrastructurii metrorex - extinderea acesteia catre zonele periferice cat si crearea unui al doilea inel magistrala metrou. Astept sa-mi primesc portia de minusuri, ca de obicei!