Bulgaria, Polonia și Slovacia solicită măsuri pentru reducerea importurilor de mașini în Estul Europei: "Ar trebui recondiționate"
Bulgaria, Polonia și Slovacia au semnat o declarație comună prin care solicită Uniunii Europene măsuri pentru reducerea importurilor de mașini second-hand din țările vest-europene sau montarea unor filtre suplimentare.
Statele din Uniunea Europeană au decis în această săptămână să reducă emisiile de dioxid de carbon generate de mașinile noi cu 35% până în 2030, la capătul unor negocieri dure.
Pe de altă parte, mai multe state din jumătatea estică a Europei și-au exprimat îngrijorarea cu privire la pericolul ca numărul de mașini second-hand importate din jumătatea vestică a continentului să crească.
Una dintre cauze este legată de decizia constructorilor germani de a oferi clienților o serie de reduceri prin care vor răscumpăra mașinile diesel vechi, iar alta este reprezentată de faptul că numeroase orașe din Germania și Franța au anunțat deja că intenționează să interzică circulația mașinilor vechi cu motoare diesel.
În acest context, Bulgaria, Polonia și Slovacia au semnat o declarație comună prin care solicită măsuri concrete pentru limitarea importurilor de mașini second-hand din Vestul Europei în Estul Europei.
"Numărul în creștere al mașinilor second-hand importate din statele bogate ale UE în care s-au adoptat restricții de circulație către statele UE cu venituri mai mici rămâne o problemă urgentă. Numărul orașelor din Vestul Europei care adoptă restricții sau amenzi legate de circulația mașinilor vechi crește constant", menționează cele 3 state în nota informativă.
Una dintre soluții ar fi ca pe mașinile second-hand să fie implementate filtre suplimentare pentru reducerea emisiilor înainte ca acestea să fie exportate.
"Țările care impun astfel de restricții nu ar trebui să poată exporta mașinii care nu sunt recondiționate. Totuși, pentru a fi operațională, o astfel de responsabilitate trebuie definită la nivel european", menționează documentul oficial al celor trei țări.
De altfel, propunerea este agreată inclusiv de comisarul Uniunii Europene pentru piața internă, Elzbieta Bienkovska.
Deși este afectată în mod direct de această problemă, România nu a semnat declarația comună a Bulgariei, Poloniei și Slovaciei.
Țările europene nu au posibilitatea de a interzice în mod unilateral importurile de mașini second-hand, astfel că unica speranță este legată de o legislație la nivelul întregii Uniunii Europene. O variantă alternativă ar fi ca țările din Europa de Est să interzică la rândul lor circulația mașinilor diesel vechi, însă acest lucru este văzut de statele respective drept o "sinucidere politică" din cauza ponderii ridicate a acestor mașini în parcul auto.
Via Autoactu
niste fraieri vecinii...reconditionarea insemna costuri mai mari, castiguri mai putine pentru samasari si lipsirea de auto pentru boborul insetat de masini. Ar trebui ca romania sa le ceara chiar fara centuri, fara air-bag, fara DPF, fara filtre etc, toate fiind viitoare costuri sau probleme de mentenanta. am zis corect?