Avancronică Italia - ultimul spectacol european al sezonului

Publicat joi, 05.09.2013 13:19 de Daniel Popescu

Ferrari şi Fernando Alonso speră să obţină o victorie în faţa propriilor suporteri care să-i apropie de Sebastian Vettel în lupta pentru titlu, pe un circuit unde germanul a câştigat o singură dată pentru Red Bull.

Marele Premiu al Italiei de la sfârşitul acestei săptămâni marchează finalul sezonului european al Formulei 1 şi, în acelaşi timp, una dintre ultimele oportunităţi pentru Ferrari de a-l împiedica pe Sebastian Vettel să devină pentru a patra oară campion mondial.

Chiar dacă până la finalul sezonului mai sunt opt curse, Monza este ultimul circuit din calendar cu specificaţii care nu se potrivesc caracteristicilor monopostului Red Bull Racing.

În plus, Monza este gazda cursei de casă pentru Scuderia, astfel că o victorie obţinută aici ar avea o importanţă majoră. Etapa italiană vine însă într-un moment mai puţin prielnic pentru Ferrari. Alonso nu a mai câştigat de la Marele Premiu al Spaniei din luna mai, iar pe lângă Red Bull are acum şi un alt rival de temut: Mercedes.

Germanii au obţinut cinci pole position-uri şi trei victorii în ultimele şase curse şi ocupă locul doi în clasamentul constructorilor, însă speranţele Scuderiei se leagă de problemele pe care aceştia le-au avut la Spa-Francorchamps cu monopostul W04. De altfel, în condiţiile în care circuitele de la Spa şi Monza sunt asemănătoare, Mercedes este una dintre puţinele echipe care va introduce în Italia un nou pachet aerodinamic, ca urmare a problemelor întâmpinate în Belgia.

Fernando Alonso are nevoie de o victorie la Monza

Între timp, Lotus pare să fi ieşit uşor din lupta pentru cele două titluri mondiale, însă este pregătită să speculeze orice greşeală a celor trei echipe de top. Despărţite de numai patru puncte, McLaren şi Force India vor continua lupta pentru locul cinci în clasamentul constructorilor, în timp ce Williams speră să câştige din nou puncte pentru a reprezenta o ameninţare pentru o echipă Sauber aflată în continuare în dificultăţi financiare.

CIRCUITUL DE LA MONZA

Viteză şi linii drepte lungi. Aceasta ar fi, pe scurt, cea mai potrivită caracterizare pentru circuitul de la Monza, care oferă doar şase succesiuni de viraje şi în care piloţii concurează cu acceleraţia la maxim aproximativ 70% din timp.

În plus, suspensiile joacă un rol important aici ca urmare a faptului că piloţii abordează agresiv bordurile în contextul vitezelor ridicate atinse. Tocmai de aceea, circuitul favorizează echipele cu monoposturi dotate cu motoare puternice precum Ferrari şi Mercedes, în timp ce restul speră ca deficitul unităţilor furnizate de Renault să nu fie atât de mare.

La fel ca şi în ultimii doi ani, piloţii vor avea la dispoziţie două zone de depăşire DRS. Primul punct de detecţie pentru diferenţa de o secundă este situat înainte de intrarea în virajul Lesmo 2, iar activarea sistemului DRS se va putea face pe linia aproximativ dreaptă care leagă virajele 7 şi 8. Al doilea punct de detecţie este amplasat înainte de intrarea în Parabolica, sistemul DRS putând fi utilizat pe linia dreaptă de start-sosire.

TUR VIRTUAL LA MONZA

DATE GENERALE CIRCUIT

Lungime tur 5.783 km
Numar tururi 53
Distanta totala 306.72 km

STRATEGII PENTRU PNEURI

Vitezele mari atinse pe circuitul de la Monza creează forţe longitudinale majore pentru pneuri în zonele de frânare, astfel că apariţia fenomenului de “blistering”, prin care bucăţi de cauciuc se desprind de pe pneuri, este foarte posibilă.

Acesta este unul dintre motivele pentru care Pirelli furnizează în Italia pneuri medium şi hard, cele mai dure specificaţii din gamă. Totuşi, este posibil ca cei mai mulţi piloţi să opteze pentru strategii cu o singură oprire la boxe, aşa cum s-a întâmplat şi anul trecut, când numai şapte piloţi au trecut de câte două ori pe la standuri.

INFORMAŢII METEO

După vremea capricioasă de la Spa-Francorchamps, piloţii sperau să aibă parte de soare la Monza. Prognoza meteo nu este încă tocmai favorabilă: potrivit datelor furnizate de serviciul AccuWeather, antrenamentele de vineri şi cursa de duminică ar putea fi afectate de ploi, unele cu caracter torenţial, însă predicţiile exacte sunt greu de făcut în acest moment. În schimb, sâmbătă se anunţă o zi mai plăcută, chiar dacă nu este exclus să plouă. Temperatura maximă în fiecare dintre cele trei zile va fi de 28-29 de grade.

REZULTATE ÎN ULTIMII CINCI ANI

Sebastian Vettel aniversează în acest weekend cinci ani de la prima victorie din cariera în Formula 1, după celebrul succes pe ploaie obţinut în 2008 pentru Toro Rosso.

Sezon Castigator
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
2010 Fernando Alonso (Ferrari)
2009 Rubens Barrichello (Brawn GP)
2008 Sebastian Vettel (Toro Rosso)

STATISTICI PENTRU MARELE PENTRU AL ITALIEI

▶ Monza este cel mai rapid circuit din calendarul Formulei 1. La intrarea în prima şicană, piloţii ating până la 340 km/h, însă frânează până la 80 km/h într-un spaţiu de numai 150 de metri;

▶ pilotul care a plecat din pole position la Monza la câştigat opt dintre ultimele 10 curse şi 10 dintre ultimele 13 ediţii;

▶ 1971 este singurul sezon în care câştigătorul cursei de la Monza nu a plecat din primii 10 de pe grila de start (Peter Gethin), deşi circuitul a găzduit permanent Formula 1 începând din 1950, cu excepţia anului 1980;

▶ Mercedes a obţinut opt pole position-uri în primele 11 Mari Premii ale sezonului. Celelalte trei sunt trecute în dreptul lui Vettel.

PROGRAM

Marele Premiu al Italiei va avea loc după următorul program, conform fusului orar al României: 

Eveniment Ziua Ora Program TV
Antrenamente 1 vineri, 6 septembrie 11:00 DigiSport 1
Antrenamente 2 vineri, 6 septembrie 15:00 DigiSport 1
Antrenamente 3 sambata, 7 septembrie 12:00 DigiSport 1
Calificari sambata, 7 septembrie 15:00 DigiSport 1
Cursa duminica, 8 septembrie 15:00 DigiSport 1
  • eu, joi, 05.09.2013 14:27

    Frumos articol, la obiect, toate detaliile. Felicitari

  • Sadox, joi, 05.09.2013 14:32

    Cica se anunta o dubla Ferrari.

  • dany, joi, 05.09.2013 14:33

    Vettel a demonstrat in ultimii ani atat la Spa cat si la Monza ca nu mereu e valabila regula ca pe aceste doua circuite sa castige masina cu motor puternic si care atinge o viteza mai mare in linia dreapta. Degeaba ai o viteza de top daca iesi lent din sicane si viraje! Degeaba ai o viteza de top (care in anii trecuti ajungea la 370 km/h) daca abordezi incet virajele si din acest motiv nu te poti apropia de masina din fata! S-a vazut clar cum inertia superioara din Eau Rouge l-a ajutat pe Vettel sa treca in zbor pe langa Hamilton pe linia dreapta desi teoretic monopostul Mercedes are viteze de top superioare!

  • andrey11, joi, 05.09.2013 15:40

    @STATISTICI PENTRU MARELE PENTRU AL ITALIEI Marele PREMIU al Italiei

  • ferr, joi, 05.09.2013 18:31

    Amice @dany Monopostul Mercedes la Spa a avut viteza de top inferioara. Cred ca monopostul Ferrari a fost cel mai rapid pe linia dreapta. Tin minte ca Alonso si Massa n-au putut fi depasiti nici cu DRS.

  • ., joi, 05.09.2013 20:07

    Sunt sigur ca va fi foarte multa lume la cursa . Daca in Spania 85% din oameni au fost in rosu imi imaginez aici .Sunt sigur ca Alonso va termina cel putin pe locul 2 iar Vettel nu va urca mai sus de 4.

  • V6-TheCuteLittleToys, joi, 05.09.2013 22:47

    Cred ca titlul articolului e gresit... ar fi trebuit sa fie denumit "Avancronică Italia - ultimul spectacol european cu motoare V8". Odata cu venirea noilor "jucarii" V6 de 1.6, formula 1 va fi cu totul altfel. Nu vom mai auzi acel sunet pur al motoarelor F1. Monoposturile vor fi mai incete, mai grele. Sunt tari care an de an au indicele de poluare extrem de ridicat iar astia de la FIA care o data la 2 saptamani, ~9 luni pe an, ~10 ore in fiecare week-end de Mare Premiu polueaza putin(acum sincer, nu stiu cat de mult polueaza aceste motoare V8, dar sa fim seriosi, nu vor depasi in viata asta pe China spre exemplu la indici de poluare) s-au gandit sa aduca si ei motare "verzi" in competitie. In fine... degeaba ne plangem noi, fanii. Cheia e la tata Bernie si la sefii FIA.

  • Gruiță, vineri, 06.09.2013 00:02

    Și mie îmi place articolul. Unul din subtitluri are totuși o greșeală: "PENTRU" în loc de "PREMIU".