Automarket te învaţă cum să stai la volan
Ştiaţi că poziţia corectă la volan este importantă în cazul unui accident? Automarket vă prezintă câteva ponturi simple pentru a sta cât mai corect la volan.
Pentru majoritatea şoferilor, preţul sau consumul redus de carburant este principalul criteriu după care se ghidează în căutarea pentru o maşină nouă. Fie că vorbim de un autovehicul nou sau unul second-hand, poziţia la volan este un element foarte important care este uitat chiar şi de şoferii cu experienţă. Adesea, aceştia se aşează la volan fără să îşi mai regleze scaunul, în ciuda faptului că a condus altcineva înaintea lor. Ignorarea acestei regule de bază predată la şcoala de şoferi devine din ce în ce mai comună în ultima vreme.
Poziţia corectă la volan influenţează vizibilitatea, rapiditatea şi precizia manevrelor, dar şi gradul de oboseală al şoferului. În cazul unui accident, o poziţie incorectă la volan poate duce la răniri mult mai grave decât în cazul unui şofer aşezat corect. Problema principală apare la vehiculele extrem de ieftine sau foarte vechi, dar şi în cazul şoferilor cu un fizic ieşit din comun. În cazul modelelor foarte ieftine, producătorul nu a realizat un sistem de ajustare al scaunului foarte precis şi simplu de folosit, pe când modelele vechi fie au probleme cu funcţionarea sistemului respectiv, fie prezintă probleme de ergonomie învinse deja de noile modele.
GENUNCHII ŞI COATELE TREBUIE SĂ FIE ÎNDOITE TOT TIMPUL
Scopul unui şofer atunci când îşi reglează scaunul este de a putea atinge şi folosi toate comenzile necesare în timpul condusului fără să se întindă sau fără să facă niciun efort. De la pedale la comenzile sistemului audio, toate elementele necesare pentru o călătorie trebuie să fie la îndemâna şoferului. O altă problemă ar fi posibilitatea de reglare pe înălţime a centurii de siguranţă, facilitate care nu este încă oferită pentru toate modelele de pe piaţă. Adesea, şoferii se plâng de dureri de spate după un drum mai lung. Acest lucru este cauzat aproape întotdeauna de poziţia incorectă la volan. Spre exemplu, ştiaţi că genunchii trebuie să fie îndoiţi chiar şi atunci când apăsaţi pedalele până la fund? Evident, aceştia trebuie să fie îndoiţi la un unghi situat între 160 şi 170 de grade, scopul principal fiind evitarea intinderii genunchilor la 180 de grade pentru a apăsa pedalele până la fund.
CUM REGLEZI CORECT SPĂTARUL SCAUNULUI
Odată aleasă distanţa şezutului în raport cu pedalele, cum se reglează spătarul scaunului?Foarte simplu. Amplasaţi încheietura mâinii libere pe partea superioară a volanului. Cu cealaltă mână, reglaţi spătarul astfel încât să aveţi cotul îndoit subtil atunci când aveţi încheietura pe centrul volanului. Odată reglată poziţia, nu manevraţi volanul cu mâna amplasată pe centrul acestuia, ci folosiţi ambele mâini. Poziţia optimă pentru o maşină modernă este de 9 şi 15, respectiv mâinile şoferului trebuie să imite acele unui ceas analogic care arată ora 9:15.
DACĂ TE DOARE SPATELE, REGLAJUL INCORECT AL SCAUNULUI AR PUTEA FI DE VINĂ
Adoptarea unei poziţii corecte la volan reduce oboseala aplicată tendoanelor şi spatelui, iar riscul de rănire în cazul unui accident este redus graţie faptului că genunchii şi coatele sunt înclinate. Dacă şoferul ar avea genunchii sau coatele drepte în timpul unui accident, acesta şi-ar putea rupe unul sau mai multe oase din cauza forţei impactului.
Un alt sfat important ar să nu vă îndoiţi încheieturile în timp ce staţi la volan. Astfel, indiferent că manevraţi volanul cu ambele mâini sau schimbaţi vitezele, încheietura trebuie să fie dreaptă în raport cu antebraţul. Schimbarea treptelor de viteză ar trebui făcută cu palma deasupra schimbătorului, fără să schimbăm unghiul încheieturii mâinii. Orice efort suplimentar afectează tendoanele, iar acest lucru este periculos pe termen lung. Şoferii care insistă să conducă cu mâinile întinse vor avea probleme cu umerii, unde vor simţi dureri mari la drumuri mai lungi. Există riscul ca şoferii să-şi provoace afecţiuni ale tendoanelor dacă nu adoptă o poziţie corectă la volan nici după câţiva ani de şofat.
NU UITAŢI SĂ FACEŢI PAUZE OCAZIONALE
Pentru a preveni oboseala la drumurile lungi, este indicat ca şoferul să facă o scurtă pauză la marginea drumului la fiecare două ore. În timpul pauzei respective, şoferul ar trebui să iasă din maşină şi să facă o scurtă plimbare, sau măcar să efectueze câteva mişcări de stretching. Toate măsurile de mai sus au scopul de a reduce oboseala la volan şi de a evita rănile în timp sau adormirea la volan.
foarte bun articolul! daca l-ar citi multi si daca si ar tine cont de el...!