Analiză: Războiul opţionalelor. Cât costă aceleaşi sisteme pe diferite modele de pe piaţă?
Am vrut să aflăm care sunt costurile unor anumite opţiuni în funcţie de marca aleasă. Oare este mai ieftin să cumperi o anumită opţiune la mărcile de buget şi mai scumpă la cele premium sau există şi excepţii?
Când ne gândim să achiziţionăm un automobil nou, ne dorim ca aceasta să fie cât mai aproape de preferinţele noastre. Asta înseamnă că trebuie să bifăm cu atenţie din lista de opţionale sistemele de care avem nevoie. Şi costurile nu sunt mici. Ne-am gândit să comparăm preţurile pentru câteva sisteme opţionale între constructori, începând cu mărci de buget, trecând prin cele normale şi ajungând în segmentul premium.
Am ales trei sisteme opționale care se regăsesc de cele mai multe ori pe lista clienților și am comparat prețurile pentru aceste sisteme la diferiți producători auto. Primul sistem ales este cruise control-ul (pilot automat sau tempomat, așa cum mai este cunoscut), o dotare absolut necesară pentru orice automobil care va parcurge distanțe lungi. Este mult mai comod să setezi viteza dorită pe autostradă și să ai grijă doar de volan mai ales atunci când urmează să parcurgi o distanță considerabilă. În plus, sistemul cruise control a devenit astăzi unul inteligent, mai ales pe automobilele premium. Cu ajutorul unui radar amplasat în partea din față a automobilului, sistemul poate "vedea" mașinile din față și adaptează viteza de înaintare în funcție de trafic.
Apoi am ales scaunele încălzite, o opțiune pentru confortul celui de la volan și a pasagerului din față, mai ales în diminețile reci de toamnă și iarnă. Scaunele încălzite îți oferă un confort suplimentar, mai ales în combinație cu tapițeria de piele care poate fi foarte rece atunci când temperaturile ambientale scad.
Ultimul sistem ales pentru studiul nostru sunt senzorii de parcare. Cu toții am avut probleme la parcarea cu spatele în spații înguste sau când în spate se ascund obstacole invizibile. Senzorii de parcare sunt extrem de utili în aprecierea distanței și majoritatea clienților își doresc un asemenea sistem pe mașina nouă abia achiziționată.
Am comparat prețurile celor trei sisteme opționale pentru modele produse de e o gamă largă de constructori, începând cu Dacia, trecând prin zona modelelor compacte produse în Germania, Franța, Japonia și Coreea pentru a ajunge apoi și în zona premium unde am selectat câteva modele produse de Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volvo și Porsche.
Cruise Control
Pilotul automat sau sistemul cruise control este o dotare extrem de utilă, mai ales dacă parcurgem distanțe lungi pe autostradă. Cunoscut și sub numele de tempomat sau regulator de viteză (denumire regăsită la modelele din Franța), pilotul automat permite setarea unei viteze și menținerea ei fără a mai fi nevoie să atingi pedala de accelerație. Sistemele mai moderne permit și frânarea automată și menținerea distanței față de automobilul din față prin intermediul unui radar amplasat în grila radiatorului și a unei camere de luat vederi.
De cele mai multe ori, pilotul automat este inclus în pachete de dotări, sau, mai rar, este oferit în dotarea standard a mașinii. Am găsit acest lucru la modelul Peugeot 308, iar la modelele compacte din Japonia sau Coreea regăsim această dotare pe nivelele de echipare superioare. Este un lucru știut că mărci ca Honda, Toyota, Hyundai sau Nissan preferă să ofere mai multe nivele de echipare și foarte puține opțiuni. Mărcile europene oferă o mai mare posibilitate de configurare. Cel mai mic preț pentru sistemul cruise control l-am găsit la modelul Ford Fiesta facelift, 150 euro, urmat îndeaproape de Skoda Octavia cu 163 euro. Un preț amețitor l-am găsit la Mini, pentru a echipa noul Mini One Hatchback cu pilot automat trebuie bifată o opțiune de 537 euro. Interesant este că în zona modelelor premium prețurile sunt relativ similare pentru această opțiune, suma fiind de aproximativ 300 euro.
Scaune încălzite
Scaunele încălzite aduc un plus de confort în diminețiile reci de iarnă și toamnă și sunt în special apreciate de către publicul feminin. Sunt aproape obligatorii dacă mașina este echipată cu tapițerie de piele, fiind singura soluție pentru a avea un scaun primitor atunci când afară sunt -15 grade și durează ceva până sistemul de climatizare va încălzi interiorul mașinii.
Pentru a ne bucura de această dotare, va trebui, de cele mai multe ori, să o alegem din lista de opționale. Doar producătorii asiatici oferă această dotare ca echipare standard, dar doar pe nivelele superioare de echipare. Prețurile variază de la 100 euro pentru Dacia (atenție, la producătorul autohton, putem alege scaune înălzite doar pentru modelele Duster, Dokker și Lodgy) și pot urca până la 400-450 euro în zona producătorilor premium. Aici, scaunele au mai multe trepte de încălzire și uneori chiar și ventilație.
Senzori de parcare
Senzorii de parcare ne fac viața mai ușoară atunci când trebuie să parcăm în zone mai strânse. Ca să nu folosim metoda pariziană (dă-i până se aude), atunci avem nevoie de senzori de parcare. De cele mai multe ori în regăsim doar în spate, dar există și modele care au senzori și în față. Majoritatea sistemelor oferă o avertizare sonoră, uneori asociată și cu un sistem grafic afișat pe display. Funcționează cel mai bine în combinație cu o cameră de marșarier.
Prețurile pentru această opțiune încep de la 177 euro (Peugeot 308) și pot ajunge până la peste 800 euro la marca Mini, de exemplu. La modelele premium, un set complet de senzori și cameră video costă între 400 și 550 euro.
Cruise Control | Scaune încălzite | Senzori parcare | |
Dacia Logan | 250 | 100 Disponibil doar pe Duster, Lodgy |
200 |
VW Golf | 387 | 326 | 315 |
Opel Astra | 400 | 315 | 850 |
Ford Fiesta | 150 | 250 | 322 |
Skoda Octavia | 163 | 174 | 597 |
Renault Megane | 800 | 160 | 460 |
Peugeot 308 | Gratuit | 226 | 177 |
Honda Civic | Indisponibil în echiparea de bază. Gratuit de la echiparea Sport |
Indisponibil pe primele două echipări. Gratuit în echiparea Executive |
Indisponibil pe primele două echipări. Gratuit în echiparea Executive |
Toyota Auris | Indisponibil pe primele patru echipări. Gratuit în echiparea Sol |
Gratuit | Indisponibil pe primele patru echipări. Gratuit în echiparea Sol |
Hyundai i30 | Indisponibil pe primele echipări. Gratuit de la echiparea Exclusive Heat+ |
Indisponibil pe primele echipări. Gratuit de la echiparea Highway Heat+ |
Indisponibil pe primele patru echipări. Gratuit de la echiparea Exclusive Special Edition |
Nissan Qashqai | Gratuit | Indisponibil pe primele două echip. Gratuit în echiparea Tekna |
Indisponibil pe primele două echip. Gratuit în echiparea Tekna |
Mini Hatchback | 537 | 305 | 831 |
BMW Seria 3 | 326 | 389 | 516 |
Mercedes-Benz C-Klasse | 334 | 403 | 496 |
Audi A4 | 1.205 | 414 | 473 |
Volvo V40 | 294 | 346 | 409 |
Porsche 911 | 393 | 470 | 583 |
*Cifrele cu caractere bold semnifică faptul că sistemul face parte dintr-un pachet de opțiuni.
** Pentru modelele la care acest lucru a fost posibil, costul opţiunilor a fost adăugat la varianta de bază a modelului.
Sa-mi fie cu iertare, dar informatiile nu sunt reale (sau poate nu sunt actualizate). Doar doua exemple: la Vw Golf- Cruise Controlul este gratuit incepand cu a doua versiune de echipare (Comfortline) iar la Audi A4 confundati Cruise controlul cu Adaptive Cruise Control (care fie vorba intre noi este cu totul si cu totul altceva!). Sa mai continui?