ANALIZĂ: Motoarele cu trei cilindri - viitorul modelelor de oraş

Publicat miercuri, 04.08.2010 11:02 de Cornel Șocariciu

Protejarea mediului prin scăderea emisiilor de CO2 şi prin reducerea consumului de carburant a dus la reapariţia motoarelor cu trei cilindri. Acestea sunt tot mai des utilizate de constructori în segmentul mic şi mini.

Protejarea mediului înconjurător a devenit o adevărată provocare pentru toţi constructorii auto. Maşinile produse de aceştia trebuie să îndeplinească anumite standarde ecologice care se traduc prin cantitatea de CO2 eliminată în atmosferă. Din acest motiv constructorii se văd nevoiţi să renunţe la "monştrii" cu şase, opt, zece sau doisprezece cilindri şi să îşi întorcă privirea către motoarele cu trei cilindri.

Propulsoarele cu trei cilindri prezintă numeroase avantaje, printre care consumul de carburant redus, scăderea masei şi cheltuieli de producţie mai mici. Există însă şi dezavantaje: unităţile cu trei cilindri ies în evidenţă prin zgomotul şi vibraţiile produse în timpul utilizării.

NISSAN

Cel mai recent propulsor cu trei cilindri este cel introdus de Nissan pe noua generaţie a lui Micra. Acesta are o capacitate cilindrică de 1.2 litri şi funcţionează după principiul lui Miller. Prin această metodă, valva de admisie se închide mai târziu decât cea a unui motor cu patru cilindri, ceea ce face ca amestecul de aer cu carburant să ardă mai lent şi mai eficient. Emisiile produse de propulsorul celor de la Nissan sunt de 95 g/km, valori record pentru o unitate pe benzină de acest tip.

VW

Nici Grupul VAG nu a stat pe gânduri şi a introdus un agregat cu trei cilindri de 1.2 litri. Unitatea a debutat anul trecut odată cu noua generaţie a lui VW Polo şi produce până la 105 de cai putere, iar emisiile de CO2 sunt şi ele reduse. Acest propulsor este disponibil şi pe modelele Skoda Roomster şi Fabia sau Seat Ibiza.

TOYOTA/PSA

Japonezii de la Toyota au venit şi ei cu o soluţie împreună cu Grupul PSA. Aceştia au dezvoltat o unitate cu trei cilindri de 1.0 litri care poate fi regăsită pe Toyota Aygo, Yaris, iQ, Citroen C1 sau Peugeot 107. Agregatul japonezilor dezvoltă o putere de 68 de cai.

SMART

Motorul cu trei cilindri cu cea mai mică cilindree este cel prezent pe Smart. Acesta are doar 0.8 litri şi este capabil să producă 54 de cai putere. Deşi pare de necrezut, nu acesta este cel mai mic propulsor cu trei cilindri folosit până acum pe un model de serie. În anul 1979, Suzuki a introdus o unitate de 543 de centimetri cubi odată cu debutul modelului Alto.

FIAT

Downsizing-ul dus la extrem. Dacă ceilalţi producători au în vedere trei cilindri, italienii au luat acest aspect mult mai în serios şi în această vară au lansat noile motoare de 0.9 litri cu doar doi cilindri. Noul agregat italian va fi disponibil în trei versiuni de putere (65, 85 şi 105 CP). Consumul de carburant al unui astfel de propulsor este de 4.1 litri, iar emisiile de CO2 se rezumă la 95 g/km. 

Via | Focus

  • Claudiu, miercuri, 04.08.2010 11:21
    Noul BMW Seria 3 va avea si motoare in 3 cilindri

    Si in clasa medie va debuta motorul in 3 cilindri, noul BMW Seria 3 ce va debuta in 2012 va avea sub capota si motoare in 3 cilindri .

  • Radu, miercuri, 04.08.2010 13:12
    1.0 toyota/psa

    motorul de 1.0 68cp regasit pe aygo/c1/107 este absolut genial. am un 107 si il indragesc mult de tot.

  • gabi_o, miercuri, 04.08.2010 13:20
    tico/matiz

    "SMART Motorul cu trei cilindri cu cea mai mică cilindree este cel prezent pe Smart. Acesta are doar 0.8 litri şi este capabil să producă 54 de cai putere. Deşi pare de necrezut, nu acesta este cel mai mic propulsor cu trei cilindri folosit până acum pe un model de serie." Dar de cel pus pe tico/matiz care produce 52CP, de ce nu amintiti?

  • the hep, miercuri, 04.08.2010 13:20

    1.2 diesel de 105 cp la vw ? think again :P

  • Radu, miercuri, 04.08.2010 13:48
    1.2 tsi, nu tdi

    motoru 1.2 TSIl in 3 cilindri al celor de la vw este un otto supra-alimentat nu un diesel.

  • fny.ro, miercuri, 04.08.2010 13:49
    ratatii automarket

    De ce nu scrieti ce valori au emisiile la motorul de la VW?

  • Swordsman, miercuri, 04.08.2010 14:24
    Erata

    "Unitatea a debutat anul trecut odată cu noua generaţie a lui VW Polo şi produce până la 105 de cai putere" Motorul de 1.2, 3 cilindri produce maxim 70 de cai putere. Cele tsi au 4 cilindri si produc maxim 105 cp .

  • Cristi F,, miercuri, 04.08.2010 14:32
    cei trei cilindri sunt de fapt 4

    Motorul 1,2 TSI de la VW este de fapt in 4 cilindri si nu in 3, asa cumati mentionat in articol.

  • Cristi F,, miercuri, 04.08.2010 14:37
    1.0 TSI VW

    1.0 R3 12v TSI 50-55kW engine displacement & engine configuration 0,999 cubic centimetres (61.0 cu in) inline three engine (R3/I3); bore x stroke: 74.9 by 75.6 millimetres (2.95 in × 2.98 in), stroke ratio: 0.99:1 - 'square engine', 333.1 cc per cylinder, compression ratio: 10.5:1 cylinder block & crankcase cast aluminium alloy; four main bearings, die-forged steel crankshaft, contra-rotating balance shaft cylinder head & valvetrain cast aluminium alloy; four valves per cylinder, 12 valves total, double overhead camshaft (DOHC) aspiration twin-scroll turbocharger, or turbocharger with fronted mechanical charger (look 1.4TSI) fuel system common rail Fuel Stratified Injection (FSI) with 150 bars (2,180 psi) rail pressure DIN-rated motive power & torque outputs 50 kilowatts (68 PS; 67 bhp) @ 4,000-6,000 rpm; 108 newton metres (80 ft·lbf) @ 1,500-5,000 rpm 55 kilowatts (75 PS; 74 bhp) @ 5,000 rpm; 120 newton metres (89 ft·lbf) @ 1,950-4,000 rpm

  • Dr Felix, miercuri, 04.08.2010 15:37
    In sfarsit o reactie normala!!!

    Era evident ca trebuia sa se ajunga aici pt ca petrolul se cam termina! In plus motorul cu 3 cilindri este mai usor de echilibrat decat unul in 4. Ar mai inca o speranta in cresterea fiabilitatii motorului rotativ, dar inca e doar o speranta.

  • gtrazvan, miercuri, 04.08.2010 19:20
    @Dr Felix

    :)))))) Tocmai asta este problema motorului de 3 cilindri, ca este mai greu de echilibrat si este si normal

  • LauCalin, miercuri, 04.08.2010 19:49
    @automarket

    "Japonezii de la Toyota au venit şi ei cu o soluţie împreună cu Grupul PSA. Aceştia au dezvoltat o unitate cu trei cilindri de 1.0 litri care poate fi regăsită pe Toyota Aygo, Yaris, iQ, Citroen C1 sau Peugeot 107. Agregatul japonezilor dezvoltă o putere de 68 de cai." Si ati uitat sa spuneti un lucru important: a aparut acum vreo 8 ani pe Toyota Yaris iar in 2010 a castigat titplul de Engine of the year la categoria lui (repet: un motor care a aparut acum 8 ani). Iar in privinta lui 1.2 de la VW, nu a aparut anul trecut, vorbind "la rece", adica referitor la versiunea de baza, ci prin 2005 sau ceva de genul asta, in varianta de 65 CP. Il stiti probabil de pe versiunile Polo Happy de atunci :)

  • tzenu_bmw, miercuri, 04.08.2010 19:58
    cel mai cool motoras..........

    va fi cel Twin-Air de la Fiat........ pun pariu ca in 2-3 anisori multi constructoti vor avea asemenea motoare........ pana si bmw dezvolta un propulsor de 1,5l cu 3 cilindri..... Oare chiar e la moda sau problemele climatice chiar incep sa faca 'victime'??

  • Nu se merita, miercuri, 04.08.2010 21:12
    2 cilindri

    Mai echilibrat este cel in doi cilindri boxer.Teoretic motorul in patru timpi si 3 cilindri este o timpenie.Dar bine ca incearca.Pacat de fraierii care le cumpara.

  • mircea1380, joi, 05.08.2010 06:41
    @Automarket

    1.2-ul in trei cilindri de la VAG nu a aparut anul trecut, ci acum vreo 9 ani, initial pe VW Polo 9N, dupa care a fost pus si pe Skoda Fabia, Seat Ibiza si Cordoba. Motorul are mai multe variante de putere (55, 60, 64, 70 cp) si - in timp - se caracterizeaza prin zgomot, vibratii, consum de ulei si benzina. 1.2-ul lansat anul trecut este un patru cilindri cu turbina (de aici si acronimele TSi) care si el are mai multe variante de putere - 80 si 105cp.

  • Blaa...., joi, 05.08.2010 09:04
    pocnitori

    motorul in 3 cilindri este o mare porcarie....am luat tzeapa cu vw 1.4 tdi si inca ma mai chinui cu el. f zgomotos vibreaza la greu si cand pornesc motorul parca vrea sa sara din capota. Iar consumul e mic doar daca mergi cu 80-90 respectiv 4% , la 130-140 ia peste 6.

  • cric, joi, 05.08.2010 09:55
    Bune pentru oras, dar in afara?

    Bravo lor. Problema e ca se refera la masini de oras. Daca ai vrea sa iesi cu un asemena motor pe autostrada, 4 oameni in masina (daca nu e smart) si o geanta mai maricica in portbagaj, pentru ca doar atat incape in masinile astea, mai e si vara, dai drumul la AC. Care e viteza cu care se va deplasa masina si ce consum va avea? Avand in vedere ca raspunsul e previzibil, viteza mica si un consum urias, se intrevede posibilitatea cumpararii unei a doua masini pentru iesirile din oras. Cum mai salvezi planeta daca iti cumperi doua masini? Motorarele mici trebuie supraalimentate pentru a produce si ceva performanta ca sa iti ofere sansa sa te poti deplasa si in afara orasului la o viteza si un consum rezonabil.

  • brasoveanu eugen, vineri, 06.08.2010 11:23
    nu prea sunteti informati

    @automarket dragilor, mai documentati-va oleaca ... ce va e asa de greu??? motor 3 cil transversal(motor si cv pus in spate) a produs Subaru pe celebrul minibus de 7 locuri Subaru Libero 4wd cu 2 tipuri de cilindree 989cmc si 1200 cmc ... pentru echilibrare aveau un arbore echilibrator si o volanta ff mare si grea comparativ cu alte motoare in 4 cil de pe vremea aceea http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_Sumo consumul era de 5l/100km in afara am avut o astfel de masina prin anii 90 Intr-adevar cateva minusuri pentru ele erau: portbagaj spate inexistent ... masina inghesuita in interior (incapeau 7 pers daca stateai ca in conserva ... spatiu mic intre scaune ... probabil era facuta pentru piticii japonezi/slabanogi ) alta porcarie a fost pompa lor de benzina electrica cu sistemul lor electric de 2 lei care se strica cand iti era lumea mai draga si te lasa in drum similar, un minibus mai mic este cel de la Daihatsu http://www.xs4all.nl/~mjs/cabover.html

  • mircea, vineri, 06.08.2010 11:35
    @brasoveanu eugen

    Nu înţeleg ideea ta. Noi vorbim în articolul de mai sus de noua generaţie de motoare mici, nu de istoria acestui tip de motor. Ce spui tu e corect, dar nu are legătură cu subiectul.

  • Rio, marţi, 10.08.2010 09:13

    N-as merge pe un motor cu 3 cilindri. Mi se pare un motor...dezechilibrat. Parerea mea este ca dupa o vreme va genera trepidatii foarte deranjante. Nu prea il vad de viitor.