Amintiri din Muntenegru: Mazda a lansat versiunile 2018 ale modelelor sale în noua țară-senzație a Adriaticii
Dacă nu ai vizitat până acum Muntenegrul, probabil că impresia pe care o ai despre această țară este una neclară. Când conduci noile modele lansate de Mazda pe șoselele impecabile proaspăt turnate și când ajungi pe plajele din Kotor, impresia ți se va schimba însă radical.
Japonezii de la Mazda au renunțat de câțiva ani la strategia clasică a constructorilor auto, care lansează o nouă generație a unui model și apoi "uită" de mașină până după doi, trei sau patru ani, când acesta primește un facelift mai mult sau mai puțin vizibil. În loc de această abordare tradițională, Mazda preferă să anunțe anual sau o dată la doi ani modificări la nivelul gamei, acestea mergând de la simple update-uri tehnologice la facelift-uri mai degrabă subtile. Niponii mizează astfel pe o strategie pe care o regăsim în special în zona producătorilor mari de telefoane, care între două generații cu modificări majore prezintă actualizări anuale mai degrabă în zona de software decât în cea hardware.
Upgrade-uri anuale, vânzări în creștere
Această strategie a fost pusă în aplicare conform cutumelor și în 2018, când Mazda a anunțat modificări majore la nivelul majorității modelelor de bază ale mărcii. Într-o perioadă în care Mazda crește de la an la an la nivel de vânzări atât la nivel european, cât și la nivel local și național, modificările anuale par să aibă efect pozitiv asupra numărului de clienți care se orientează spre marca japoneză: în Europa, Mazda a reușit să încheie ultimul an fiscal cu 242.000 de mașini vândute (+1%), în timp ce zona central-est europeană, care înglobează și România, a atins un nivel e vânzări de 27.600 de mașini. Piața românească a participat activ la atingerea acestui volum de vânzări, fiind a cincea din regiune (1946 de mașini în anul fiscal 2018-2019) după Polonia, Cehia, Ungaria și Slovacia.
De altfel, vânzările românești ale celor de la Mazda au continuat să crească în 2018. Statisticile oferite de producător arată un plus de 35% în primele șase luni ale anului în comparație cu aceeași perioadă a anului anterior (1129 de mașini în 2018 versus 834 la finalul lunii iunie 2017).
La nivelul modelelor preferate de clienții români, diferențele față de ceea ce preferă clienții celorlalte țări din regiune nu diferă major. Astfel, Mazda 3 rămâne campioana vânzărilor atât în zona central-est europeană, cât și în România. Dacă cele 19 țări ale zonei (Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croația, România, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Kosovo, Bosnia, Macedonia, Moldova, Albania, Turcia, Malta, Cipru și Grecia) completează podiumul vânzărilor cu CX-3 și cu CX-5, ordinea celor două modele este inversată în România, unde clienții mizează în primul rând pe CX-5, și abia apoi pe CX-3.
"Promoția 2018", prezentată în Muntenegru
Mazda 6, CX-5, CX-3 și MX-5 au fost modelele pe care japonezii au pus accent în 2018 la capitolul modificări și actualizări. În așteptarea noii generații Mazda 3, care a fost prezentată oficial la finalul lunii noiembrie în cadrul Salonului Auto de la Los Angeles și anunță modificări masive la nivelul gamei (implicit apariția noii tehnologii Skyactiv-X pe motoarele pe benzină care schimbă aprinderea cu scânteie caracteristică motoarelor otto cu aprindere prin compresie, caracteristică motoarelor diesel) niponii au îmbunătățit oferta celor patru modele prin adăugarea unor facilități tehnologice noi, printr-o serie de schimbări estetice și prin schimbări la nivelul unora dintre motoare.
Prezentarea noutăților din gamă a avut loc în Muntenegru, una dintre țările care fac parte din zona central-est europeană despre care aminteam mai sus, și ne-a oferit șansa de a analiza o parte dintre elementele nou apărute în lista de opțiuni ale acestor modele. Nu a fost însă un test drive propriu-zis, "felul principal" fiind înlocuit de "aperitive" care ne-au dat ocazia de a gusta informal din actualizările la care clienții au acces în showroom-uri. Am reușit astfel să experimentăm îndeaproape, dar foarte scurt noile Mazda 6, MX-5 și CX-3, însă programul nu ne-a oferit șansa de a analiza și CX-5, care va rămâne obiectul unui test detaliat ulterior.
De ce Muntenegru? Pentru că este una dintre destinațiile turistice foarte populare ale Europei. Deși au trecut prin două războaie plus un bombardament NATO din 1989 până astăzi, ultimele mișcări de trupe având loc acum doar 19 ani, muntenegrenii au reușit să-și transforme radical țara în ultima perioadă, iar zona de litoral a devenit una dintre preferatele celor care-și doresc o vacanță liniștită în condiții care rivalizează cu cele din țările vest-europene. În plus, infrastructura este în continuă dezvoltare: sesiunile de teste ne-au făcut cunoștință atât cu părțile istorice ale țării locuite de doar 620.000 de locuitori, cât și cu "oferta" naturală și cu noile șosele construite în zone imposibile, așa cum sunt versanții abrupți care coboară spre Golful Kotor, acolo unde orașul Sfântul Ștefan găzduiește nu doar turiști, ci și vedete internaționale care preferă să-și petreacă vacanțele departe de ochii insistenți ai curioșilor. Cele 120 de plaje ale Muntenegrului adună 300.000 de vizitatori pe zi în vârf de sezon, coasta Adriatică a țării fiind una dintre părțile cât se poate de europene ale acestui stat.
Apropo de "părțile cât se poate de europene" ale Muntenegrului: dacă nu ești familiarizat cu acest aspect, vei fi surprins să afli că o țară care nu se află în Uniunea Europeană folosește euro ca monedă națională. E una dintre petele de culoare ale unui stat care oferă foarte, foarte multe pete de culoare.
Mazda 6 în 2018: confort interior și mai multă tehnologie
Am făcut cunoștință cu șoselele perfect asfaltate ale coastei Adriatice la volanului unui Mazda 6 care odată cu "sezonul" 2018 a primit o gamă largă de îmbunătățiri interesante, implicit un nou nivel de echipare de vârf denumit Takumi Plus. Dacă modificările estetice sunt minore și vor fi observate doar de ochii antrenați ai fanilor mărcii japoneze, apariția farurilor LED în echiparea de bază și a jantelor de 19 inch completează gama de noutăți de la interior: scaune noi redesenate care pot fi comandate cu încălzire și ventilație, noul display de 8 inch pentru zona de infotainment care permite afișarea unei imagini la 360 de grade a mașinii și este acum compatbibil cu Apple CarPlay și Android Auto, dar și display-ul care ia locul cadranelor analog și Head-up Display-ul cu proiecție pe parbriz oferit de Mazda încă din nivelul de echipare standard (Challenge).
În scurta plimbare cu noua "iterare" Mazda 6, am avut la dispoziție versiunea diesel de 2.2 litri care dezvoltă 184 CP și 445 Nm, un plus de putere față de varianta 2017 a modelului japonez. Nu am avut timp să analizez pe larg modificările dinamice aduse de noul motor, în ciuda faptului că noile suspensii sunt un plus evident față de vechiul model, dar promit că revin asupra subiectului într-un test dedicat în România. Același motor este oferit și într-o versiune de 150 CP. Între timp, fanii motorizărilor aspirate pe benzină, una dintre caracteristicile care scoate Mazda în evidență în era turbo, se pot baza pe versiunile de 145 și 165 CP ale motorului de 2.0 litri sau pe unitatea de 2.5 litri care dezvolta 194 CP. Toate motoarele de pe noua versiune Mazda 6 sunt compatibile cu noile standarde WLTP, iar motorizările diesel au primit sistem de tratare AdBlue a emisiilor. Lista completă de prețuri Mazda 6 în versiune 2018 și detaliile legate de noile dotări pot fi consultate în acest articol.
Mazda MX-5 în 2018: +24 CP pe motorul de 2.0 litri și mai multă siguranță
În a doua zi de teste din Muntenegru am avut ocazia de a testa versiunea de 1.5 litri și 131 CP a lui MX-5 pe drumurile care urcă spre canionul Tara, o minune naturală a cărui adâncime maximă atinge 1300 de metri și un loc pe care-l voi vizita cu siguranță într-o vacanță prelungită în Muntenegru. Situat în Parcul Național Durmitor, care conține printre altele 22 de vârfuri muntoase care urcă peste 2200 de metri, canionul este un spectacol vizual și le oferă curajoșilor ocazia de a încerca senzații tari cu ajutorul unor tiroliene care te lasă să aluneci pe deasupra hăului creat de râul Tara, cel mai lung fir de apă din Muntenegru.
Pe versiunea de motorizare pe care am avut ocazia să o testez în Muntenegru am notat modificările aduse de constructorul japonez în special în zona sistemelor de siguranță, pentru că Mazda MX-5 beneficiază acum de încă 5 pachete integrate în cadrul pachetului i-Activesense: Advanced Smart City Brake Support detectează vehicule și pietoni, Smart City Brake Support (Reverse) detectează vehicule și obstacole care vin din spate, Driver Attention Alert emite avertizări pentru șoferi, Traffic Sign Recognition System recunoaște semnele de circulație, iar Rear View Camera simplifică manevrele de marșarier. Din punct de vedere al designului, MX-5 a primit o culoare mai închisă pentru jantele de aliaj de 16 inch și 17 inch, dar și o nuanță maro pentru plafon.
Noutatea absolută a gamei MX-5 este însă plusul de putere primit de motorul de 2.0 litri, care trece de la 160 la 184 de cai putere, în timp ce cuplul maxim a crescut ușor, de la 200 Nm la 205 Nm. Întâlnirea cu noua versiune va avea însă loc la un test intern care urmează pe Automarket. Numai bine pentru viitorul sezon estival 2019.
Mazda CX-3 în 2018: un motor diesel de 1.8 litri și un facelift discret
În sfârșit, cel mai consistent "facelift" pe care îl primește un model al gamei Mazda în 2018 este cel aplicat lui CX-3. Cel mai mic SUV din gama mărcii nipone a fost prezentat iterarea 2018 în luna martie, la Salonul Auto de la New York, și este disponibil din această toamnă și în Europa.
Actualizarea estetică aplicată SUV-ului de clasă mică lansat pe piață în 2014 se rezumă la montarea unei grile cu aceeași formă, dar cu design nou al barelor orizontale cromate, la lansarea unei noi nuanțe de caroserie - Soul Red Crystal - și la apariția în lista de opțiuni a unui set de jante de 18 inch.
Interiorul nu a primit nicio schimbare la capitolul design, dar oferă câteva elemente care cresc confortul pasagerilor și al șoferului: o cotieră centrală pentru locurile din față, frână de parcare electronică cu funcție Auto Hold, opțiunea unor faruri LED și îmbunătățiri la nivelul sistemelor de siguranță. În acest ultim caz este vorba mai ales de implementarea unui asistent de rulare autonomă în traficul aglomerat (Traffic Jam Assistant) pe versiunile cu transmisie automată. Bineînțeles, Mazda CX-3 se bucură din acest an, la rândul său, de compatibilitate Apple CarPlay și Android Auto.
Principala noutate tehnică este apariția unui nou motor diesel de 1.8 litri care dezvoltă 115 CP și 270 Nm care completează oferta complementară a motorului Skyactiv-G de 2.0 litri pe benzină care poate fi regăsit în gamă în două versiuni: de 121 și 150 CP.
În plimbarea muntenegreană am avut la dispoziție versiunea automată cu 6 trepte a noului motor diesel, care a ieșit în evidență prin două lucruri: silențiozitatea și rafinamentul, lucruri subliniate și de Dragoș într-un test pe larg al noii motorizări. Consumul mediu extraurban afișat de computerul de bord în cei 200 de kilometri parcurși la volanul noului CX-3 a fost de 5.5 litri/100 km, o valoare interesantă pentru un motor care nu pare că depune efort nici măcar pe urcări.
Mazda 3, deschizător de drum în zona infotainment
Ce îi lipsește gamei Mazda 2018? Un sistem de infotainment adus la zi din punct de vedere grafic. Dacă din punct de vedere estetic vorbim de o gamă cât se poate de proaspătă, cu modele care ies în evidență în segmentele lor prin designul dinamic și agresiv, Mazda a preferat să păstreze "glazura" pentru noul 3, care prezintă noua generație a sistemului multimedia al mărcii. Probabil că actualizările următoare ale modelelor Mazda, fie ele noi generații sau facelift-uri, ne vor face cunoștință cu evoluția pachetului Mazda Connect.
Si...la CX-5...ce e nou ?