AM TESTAT: Detectorul de radar Yupiteru Supercat SVE29-R
Automarket a testat preţ de două săptămâni detectorul de radar cu încărcare solară Yupiteru Supercar SVE29-R. Acesta costă 390 de lei şi creatorii săi pretind că poate detecta un radar de la aproape trei kilometri.
Preţ de două săptămâni am testat Yupiteru Super Cat SVE29-R, un detector de radar cu alimentare solară şi cu posibilitatea încărcării opţionale prin fir clasic. Acesta a debutat pe piaţa din România la finele anului 2009. Vorbim de un detector care poate fi încărcat atât de la priza de 12 volţi din maşină, cât şi din celula solară integrată. Supercat SVE29-R nu are nevoie continuă de un cablu pentru a funcţiona, deoarece are o baterie Ni-Mh integrată.
CÂT COSTĂ ŞI CE CONŢINE PACHETUL?
Yupiteru Super Cat SVE29-R costă 390 de lei şi are o garanţie de doi ani. Accesoriile standard includ o clemă pentru instalarea pe parasolar, un cablu de alimentare de la brichetă pentru reîncărcare care are o lungime de doi metri şi două benzi adezive cu "arici" pentru montajul opţional pe bord. Spre deosebire de majoritatea detectoarelor de pe piaţă, Yupiteru SVE29-R nu are un sistem de montare pe parbriz cu ventuze, ci foloseşte fie o clemă care îl ajută să se prindă de parasolar, fie două benzi adezive cu "arici".
CUM SE MONTEAZĂ ŞI CUM SE FOLOSEŞTE?
Montajul acestui detector este extrem de simplu în ambele variante şi nu îţi fură foarte mult timp. Este extrem de indicat să staţionaţi atunci când îl montaţi, în ciuda faptului că lipsa firelor ar putea spune altceva. În timp ce soluţia de montare prin lipire pe bord este comună şi poate fi găsită şi la detectoarele convenţionale alimentate doar de la brichetă, montajul la parasolar este ceva nou în comparaţie cu ceea ce oferă celelalte detectoare de pe piaţă – dar nimic inedit în comparaţie cu alte detectoare alimentate solar.
Montajul la parasolar se efectuează prin ataşarea clemei metalice flexibile în lăcaşul dedicat de pe corpul detectorului şi prinderea acestuia de unul dintre parasolarele maşinii. Deşi primul impuls vă face să îl instalaţi la parasolarul din dreptul şoferului – aşa cum am făcut şi noi – vă recomandăm montajul la parasolarul din dreapta. Avantajul acestei soluţii de montaj este că puteţi folosi în continuare parasolarul şoferului fără să fiţi nevoiţi să purtaţi ochelari de soare când sunteţi la volan. Montarea la parasolarul pasagerului nu încurcă deloc nici încărcarea solară, nici încărcarea prin cablu, deoarece celula solară este rabatabilă, iar cablul de încărcare are doi metri.
Montarea detectorului pe bord prin lipirea benzilor de arici pe bord şi pe partea inferioară a acestui dispozitiv este contraindicată în România din cauza potenţialelor tentative de furt. Detectorul va fi extrem de vizibil pentru hoţi dacă îl montaţi în acest loc – asa cum sunt şi ventuzele de detector montate pe parbriz – lucru care ar putea face un hoţ disperat să vă spargă geamul în căutarea unui asemenea dispozitiv.
Evident, dacă uitaţi detectorul pe bord acesta va fi văzut mult mai uşor decât dacă îl ţineţi într-un loc ferit. Este recomandat să nu uitaţi detectorul nici la parasolar, deoarece vă supuneţi unor riscuri similare. De asemenea, dacă montaţi detectorul pe bord, nu îl veţi putea folosi în acelaşi mod şi pe altă maşină fără să cumpăraţi o bandă adezivă cu arici suplimentară. Mai mult decât atât, nu toate autovehiculele au un bord plat sau paralel cu drumul pentru a putea permite montajul acestui instrument în condiţii perfecte.
Din ce am observat în cele două săptămâni petrecute împreună cu detectorul japonez, detecţia pare să fie mai bună la montajul pe parasolar. Cei de la Yupiteru declară că detectorul are aceleaşi performanţe indiferent de modul în care este montat, dar experienţa din aceste zile ne-a arătat că este de preferat varianta montării la parasolar. Desigur, fiecare client are preferinţele şi nevoile sale, cum fiecare model are un parbriz diferit, care are o înclinaţie diferită şi un bord diferit şi nu putem generaliza o metodă optimă de montaj. Spre exemplu, diferenţa de înălţime dintre montajul la parasolar şi montajul pe bord dispare dacă vorbim de un TIR, al cărui bord este la o înălţime superioară faţă de plafonul oricărui autoturism. Aceeaşi ipoteză o putem aplica şi în cazul comparaţiei unui SUV cu un model sport, acesta din urmă având o înălţime evident mai redusă.
UTILIZARE
Super Cat SVE29-R are trei butoane şi trei LED-uri. Două dintre butoane sunt comutatoare laterale – unul pentru pornit/oprit şi altul pentru volum, în timp ce al treilea este folosit atât pentru funcţia de mut – printr-o apăsare scurtă, cât şi pentru funcţia de Test – printr-o apăsare de lungă durată. Led-urile afişează faptul că detectorul este pornit, necesitatea încărcării bateriei şi detecţia unui radar.
Printre neajunsuri putem enumera lipsa LED-urilor care ne afişează starea încărcării bateriei şi banda în care radarul a detectat o alertă. În plus, autonomia mare a bateriei nu scuză lipsa a 2-3 LED-uri care să ne transmită cât de încărcată este bateria. Nu cerem elemente care nu sunt necesare – cum este o busolă, ci doar diverse funcţii care să ne ajute să exploatăm cât mai bine produsul japonezilor.
Am fi apreciat o metodă de montaj convenţională – cum este cea cu ventuză în defavoarea montajului cu "arici" deoarece toate detectoarele pe care le-am folosit până în acest moment beneficiau de acest tip de montaj. În plus, nu toate parasolarele sunt suficient de subţiri pentru a monta rapid şi simplu acest detector.
CE PERFORMANŢE ARE SVE-29R?
Cei de la Yupiteru anunţă că modelul detectează în benzile X şi K, iar modelul oferă o acoperire de 360 de grade, surprinzând şi radarele din spatele acestuia. Detectorul poate să funcţioneze până la 50 de ore fără să fie încărcat de la priza de 12 volţi, iar încărcarea completă se realizează în 15 ore de la soare – nefiind nevoie ca acestea să fie continue. Graţie tehnologiilor Stealth şi New H, detectorul SVE29-R poate să surprindă modul Instant-On al noilor radare BEE III. Modul POP funcţionează tot în banda K, iar alertele pentru fiecare dintre cele două moduri sunt diferite - din fericire, acest mod nu este activat pe radarele livrate în ţara noastră.
În ceea ce priveşte performanţele de detecţie şi eliminarea alarmelor false, vorbim de un detector destul de inteligent şi relativ performant. În teorie, un radar are o bătaie maximă de 1.600 metri, iar în condiţii ideale atmosferice şi de relief acest dispozitiv are o bătaie maximă de 900 m. Cei de la Yupiteru declară ca SVE-29R poată să detecteze un radar de la 2.250 metri graţie sensibilităţii sale cotate la nivelul SUPER***. Acest nivel de sensibilitate a fost atins prin montarea unui noi ghid de undă care derivă din modele ce oferă patru stele în materie de sensibilitate.
Ne-am încercat forţele cu un radar fix, care afişează viteza cu care circulă şoferii. După calculele noastre, avem detecţie clară, cu semnal neîntrerupt, de la 800 metri. Această performanţă este una medie la prima vedere, dar dacă luam în vedere faptul că aparatul respectiv şi punctul din care a fost detectat semnalul în banda K nu sunt în linie dreaptă, avem un rezultat foarte bun. Celelalte detectoare cu fir cu care am trecut prin zona respectivă au furnizat o detecţie în linie dreaptă de la aproximativ 500 metri – în funcţie de performanţe.
Din puţinele întâlniri pe care le-am avut cu noile radare ale Poliţiei Rutiere, constatăm că SVE29-R surprinde cu promptitudine atât radarul Python II, cât şi radarul BEE III în modul always-on. Ne-am întâlnit cu maşinile poliţiei române – probabil cu radarul pornit în modul normal - şi le-am detectat de la o distanţă rezonabilă încât să reducem viteza cu 10-15 km/h fără să provocăm un accident în lanţ. Vă reamintim că zona de fotografiere şi măsurare a vitezei este reglată de operatorul radar şi este între 200 şi 300 de metri. Cât timp detectorul vă avertizează înainte să ajungeţi în zona periculoasă, aveţi timp să încetiniţi dacă nu depăşeaţi cu mult viteza legală.
Din estimările noastre, aveţi aproximativ 500 de metri din momentul în care detectorul începe să vă avertizeze sonor până când treceţi de radarul poliţiei. Această distanţă înseamnă că puteţi "forţa" limita legală cu 15- maximum 20 km/h în cazul în care sectorul de drum vă permite acest lucru şi să puteţi frâna la timp pentru a intra în marja de eroare acceptată a radarului, care este de +/- 10km/h, ceea ce înseamnă că nu veţi primi amendă decât dacă depăşiţi viteza legală cu minim 11 km/h. Aşadar, dacă treceţi cu 15 km/h peste limita legală, acest detector vă poate ajuta. De altfel, scopul unui detector de radar este de a evita amenda dacă legea este "îndoită" uşor, nu încălcată flagrant.
Aşa cum ne arată şi cei de la Yupiteru, există un nivel superior de performanţă în materie de detecţie. Acesta este nivelul EXTRA, cotat cu patru steluţe, de care beneficiază unitatea SVE-66R. Unitatea respectivă costă 750 RON, dar puteţi cumpăra un SVE-28R cu nivelul de detecţie ULTRA( patru stele) cu 490 RON.
CUM STĂ CU ALARMELE FALSE?
Pentru că nu putem să nu avem un dispozitiv electronic perfect, care să nu întâmpine nicio eroare, vorbim şi de alarme false în ceea ce priveşte detecţia radarelor. Pe măsură ce trecem de la un nivel de preţ la altul, numărul şi incidenţa alarmelor false scade semnificativ. Din păcate, detectorul nu poate fi setat pentru a evita sesizarea şoferului la alertele ce au loc în banda X, care provoacă alerte numeroase şi pentru alte detectoare de radar. Situaţia a fost îngreunată şi mai mult din moment ce detectorul nu are un LED de avertizare în funcţie de banda în care are loc alerta, deci trebuie să învăţaţi să le distingeţi după sunetul alertei şi frevenţa acesteia.
Aşadar, nu puteţi evita alertele false de la primul drum cu detectorul SVE29-R pe bord. Va trebui să circulaţi corect o perioadă, până când veţi înţelege diferenţa de sunet dintre o alertă corectă şi o alertă falsă. Ca regulă generală, o alertă de radar are un sunet crescător în intensitate, pe când alarmele false tind să fie extrem de scurte, uneori fiind vorba de semnale "oarbe" şi chiar singulare. Niciun detector din gama Yupiteru nu poate să renunţe la alertele din banda X, această posibilitate de programare fiind disponiblă doar pentru modelele concurente extrem de scumpe, cu un preţ mai mare de 1.000 lei.
YUPITERU SUPER CAT SVE29-R
- DETECŢIE: 3.5/5
Există detectoare mai performante chiar şi în gama Yupiteru, deşi acestea sunt mai scumpe.
- UTILIZARE: 3.5/5
Am fi preferat un sistem de montaj cu ventuze în locul ariciului cu autocolant. Nivelul de încărcare al bateriei nu este afişat prin LED. Are doar două butoane, utilizarea e facilă. Interesantă soluţia montajului pe parasolar.
- PREŢ: 4.5/5
SVE29-R costa 390 RON, în timp ce detectorul cel mai ieftin de pe piaţă are un preţ de 150-180 RON, iar cel mai scump costă aproape 1700 RON.
- ALARME FALSE: 4/5
Deşi detectorul prezintă ocazional câte o alarmă falsă, aceasta este uşor de distins de alerta radar graţie duratei scurte de emisie.
- DIMENSIUNI: 5/5
Detectorul japonezilor este extrem de compact, iar masa acestuia este şi ea foarte redusă.
- DESIGN: 4/5
Mărimea sa redusă şi "clapa" celulei solare îl fac să semene mai degrabă a telefon cu clapetă decât a detector.
- BATERIE: 4.5/5
Acumulatorul Ni-Mh al lui SVE29-R oferă o autonomie de 50 de ore, dar aceasta nu poate fie evaluată prin intermediul unor LED-uri.
Acum cu noile RADARE ale "capetelor de creta" poti sa iti cumperi tu ce detector vrei,,, ca din 3 radare pe traseu sigur 2 te prind