TEST COMPARATIV: Google Navigation versus Navon N670 cu iGo 8
Automarket a testat pentru voi două dintre cele mai noi sisteme de navigație prin GPS disponibile pe piața din România. Vă prezentăm avantajele și dezavantajele fiecăruia.
Sistemele de navigație au devenit, în ultimii ani, elemente fără de care nu îți poți imagina o călătorie în străinătate sau chiar în zonele necunoscute din țară. Hărțile clasice pe hârtie - altă dată "prietenii" de nădejde ai unui șofer atunci când acesta ajunge în orașe absolut noi pentru el - au dispărut din mai toate mașinile, ultimii "mohicani" care utilizează acest tip de ajutoare de orientare fiind cei care fie nu au încredere în sistemele de navigație prin GPS, fie cei pe care aceste sisteme i-au lăsat în pană temporară. Evident, la acest trend a participat atât evoluția tehnologică, care îți oferă hărți ultracomplete, viteză de procesare mare și un display din ce în ce mai capabil, cât și prețul în scădere al acestui tip de sisteme de navigație.
Automarket a testat pentru dumneavoastră cele mai noi sisteme GPS disponibile publicului din România și vă prezintă avantajele și dezavantajele fiecăruia. Este vorba de Navon N670 cu iGo 8 și de Google Navigation, aplicație pe care Google o oferă gratuit prin Google Maps tuturor celor care dispun de un telefon cu sistemul de operare Android.
INTRODUCERE
Un test comparativ este - spun producătorii celor două sisteme - unul oarecum forțat. Motivul: cele două sisteme nu se află în competiție directă. Dacă cei de la Google susțin că noua lor Navigație nu își propune să fie o alternativă la sistemele GPS clasice, Navon N670 iGo 8 - sistem adus în România de Falcon Electronics - este un pachet GPS în adevăratul sens al cuvântului. Și totuși, ambele au aceleași funcții, ambele pot fi utilizate fără probleme la navigația în mașină și ambele te duc de la punctul A la punctul B pe cel mai scurt, cel mai rapid sau cel mai economic drum posibil.
INSTALARE ŞI UPDATE
Capitolul Instalare este unul superfluu în acest context. Vorbim de două sisteme care ajung în fața utilizatorului preinstalate. Dacă sistemul GPS Navon N670 are preinstalată cea mai nouă versiune de soft iGo 8, telefoanele cu Android vor dispune de o iconiță "Navigation" imediat după ce posesorii vor instala pe telefon ultima versiune Google Maps, disponibilă în Android Market. Atenție, nu căutați "Navigație" în Android Market, aplicația nu este disponibilă de sine stătătoare. Pur și simplu se instalează automat la update-ul Google Maps, devenind o aplicație nativă a telefonului.
La capitolul Update de software, Navigația Google stă ceva mai bine și primește puncte pentru ușurința utilizării. Practic, atunci când cauți o destinație pe telefon, softul creat de Google îți afișează automat ultima versiune disponibilă a hărților, pe care o downloadează automat pe loc pentru a-ți afișa traseul. Mai mult, Google Navigaton te va lăsa să introduci corecturi ale traseului (apariția unui nou sens giratoriu, de exemplu), elemente pe care inginerii Google le vor introduce în sistem imediat după ce le analizează.
Navon N670 se bazează pe un site creat special pentru update-ul hărților. Îți faci cont pe naviextras.com, conectezi aparatul la computer și apoi descarci ultima versiune a hărților. Tot acolo poți să-ți downloadezi "extraopțiuni", așa cum sunt pachetele 3D pentru Europa de Vest, pachetul care îți afișează prețul carburanților la benzinăriile pe lângă care treci sau un pachet adițional complet cu puncte de interes (POI). Unele gratuite, altele contracost. Nu e neapărat complicat, dar e ceva mai multă bătaie de cap decât în cazul navigației Google.
UTILIZARE ŞI FUNCŢIONARE
Din modul în care Google a gândit funcționarea lui Google Navigation derivă cel mai mare dezavantaj al acestui sistem. Practic, sistemul funcționează doar în prezența unei conexiuni la internet, fie că aceasta se face prin wireless sau prin internetul mobil inclus sau nu în abonamentul posesorului telefonului. Astfel, dacă utilizarea sistemului este relativ simplă în România, acolo unde traficul de date pe telefon nu are prețuri foarte mari în 2011, ieșirea din țară este problematică din acest punct de vedere, deoarece orice căutare vă va cere permisiunea de a downloada cel mai recent traseu prin conexiunea de care dispuneți la acel moment. Dacă nu aveți abonament de date sau acesta este blocat în afara granițelor, sistemul nu funcționează.
Cei de la Google au rezolvat parțial această problemă prin modul de funcționare efectivă a sistemului. Astfel, atunci când căutați un traseu și sunteți conectat la o rețea wireless, Google Navigation va descărca nu doar traseul complet până la destinație, ci și câteva variante paralele, întreaga hartă fiind disponibilă ulterior pe telefon, indiferent dacă pe traseu dispuneți sau nu de internet. Altfel spus, puteți căuta un traseu către o destinație anume atunci când sunteți la hotel în Paris, iar navigația va funcționa prin GPS exact așa cum o face pe un sistem GPS clasic. Odată ajunși la destinație, nu veți avea posibilitatea de a căuta drumul înapoi spre hotel decât dacă aveţi la dispoziție din nou o conexiune de internet. Dacă greșiți drumul pe traseu, harta ceva mai largă descărcată de sistem vă va oferi o recalculare rapidă, chiar dacă nu dispuneți de internet.
Evident, în cazul GPS-ului Navon N670 iGo 8 nu există această problemă, toate hărțile fiind descărcate anterior în aplicație. Funcționarea sa este facilă pentru cei obișnuiți cu acest tip de sisteme, iar timpul în care trebuie să vă obișnuiți cu pachetul este extrem de scurt. Pur și simplu îl deschizi, alegi țara destinației, tastezi orașul, strada, numărul și ai plecat.
PERSONALIZARE ŞI OPŢIUNI
Sistemul oferit de Navon pe N670 cu iGo îți oferă posibilitatea de a afișa traseul în format 3D, astfel că navigația prin orașe devine din ce în ce mai ușoară pentru cei neobișnuiți cu peisajele din jur datorită faptului că reperele sunt vizibile atât prin parbriz, cât și prin sistem. Evident, așa cum ne-am obișnuit pe sistemele GPS, ai posibilitatea de a-ți aranja elementele afișate după nevoi și preferințe: distanța până la destinație, timpul calculat până la destinație, viteza actuală și multe altele.
Cei de la Google nu-ți oferă atâtea posibilități de personalizare a ecranului principal de navigație, dar vin cu câteva elemente care apar în premieră în această industrie. Astfel, pe display-ul telefonului tău poți vedea, dacă ai nevoie, fotografia intersecției prin care urmează să treci, peste care Navigation a adăugat o săgeată care-ți indică direcția în care trebuie s-o iei pentru a urma traseul. Practic, sistemul folosește un hibrid între Navigation și Google Street View, totul pentru a ușura orientarea celui de la volan. Un alt serviciu Google prin care navigaţia este ușurată este Satellite View din Google Maps, hărțile fiindu-ți oferite pe display, la cerere, văzute prin satelit. Un element util dacă știi că trebuie să virezi la stânga după pâlcul de copaci la prima după intersecție. La fel ca la capitolul Utilizare și Funcționare, problema este că Satellite View și Street View sunt disponibile doar prin internet, iar descărcarea rapidă pe telefon a imaginii viitoarei intersecții este problematică din punctul de vedere al traficului de date.
Avantaj pentru Navon N670 iGo8 și la capitolul comenzi vocale. Deși teoretic ar trebui să existe posibilitatea ca Google Navigation să-ți ofere indicații vocale în limba română dacă și telefonul este setat pe această limbă, nu am reușit să ne mișcăm altfel decât împinși de la spate de o voce feminină care transmite indicațiile în engleză. Nu ar fi o mare problemă, dar alegerea limbii aplicației ar trebui să fie o prioritate pentru cei de la Google într-o versiune ulterioară. În cazul lui Navon N670, Ioana și Marcel sunt la datorie și te ajută cu indicații în română, pentru ca toată lumea să înțeleagă ce are de făcut, indiferent de ce limbi a învățat la școală.
Pe de altă parte, ambele sisteme îți dau posibilitatea de a alege tipul de rută pe care o vrei: pentru mașină sau pentru pietoni. La fel, ambele îți oferă posibilitatea de a alege ruta după cea mai rapidă, cea mai economică sau cea mai scurtă. Nici opțiunea de a evita autostrăzile sau șoselele cu plată nu lipsește din oferta celor două sisteme.
CĂUTAREA DUPĂ ADRESĂ
Când vorbim de căutarea unui anume punct de interes (fie că acesta este o adresă exactă sau un nume de clădire sau de companie), cele două sisteme se completează reciproc impecabil. Practic, fiecăruia îi lipsește un element pe care celălalt îl are.
Navon N670 cu iGo 8 reușește să găsească fără nicio problemă adresa exactă a oricărui punct de interes, cu numărul stăzii inclus. Și cum de obicei vrem să ajungem într-un anume loc căruia îi știm adresa exactă, sistemul produs de Navon pare soluția ideală. Motivul: Navigația Google nu-ți oferă posibilitatea de a căuta o adresă exactă, mulțumindu-se să-ți ofere destinația finală pe strada pe care o cauți. Navigația gratuită de pe telefon nu te va duce, astfel, la un număr anume de pe o anumită stradă decât în cazuri speciale. Practic, navigația pe care cei care dispun de telefoane Android o pot utiliza se bazează exclusiv pe Google Maps, acolo unde punctele de interes sunt introduse de utilizatori, iar adresele exacte lipsesc.
Exemplul concret: Am căutat Calea Călărașilor numărul 32 (București). În timp ce Navon N670 iGo 8 ne-a arătat exact adresa, Navigația Google s-a mulțumit să ne indice ca destinație strada pe care o căutam și atât.
CĂUTAREA DUPĂ PUNCTE DE INTERES (POI)
Dacă la adresa exactă Google Navigation rămâne în urmă, softul dezvoltat de gigantul american recuperează la căutarea simplă, de tip POI, unde este mult mai complet și mult mai rapid. Practic, bazându-se pe Google Maps, care la rândul său se bazează mai ales pe puncte de interes introduse online de utilizatorii de internet din toată lumea, Google Navigation reușește să îți ofere cea mai facilă căutare de tip POI de pe piața GPS-urilor. Este de ajuns să introduci în căsuța destinației "Palatul Parlamentului", "Arcul de Triumf", numele unui hypermarket sau cel al unei companii și acesta te trimite fără probleme imediat acolo, chiar dacă tu nu ai la dispoziție adresa exactă. Mai mult, dacă ești interesat de un film, cauți simplu și generic "cinema", iar sistemul îți afișează cele mai apropiate cinematografe din zona în care te afli.
Evident, iGo 8 de pe Navon N670 îți oferă și el câteva POI-uri, dar acestea sunt mult mai puține și pot fi accesate exclusiv prin meniul greoi POI din meniul general. Astfel, trebuie să urmezi pașii POI - Alegerea categoriei POI - Alegerea subcategoriei POI - Tastarea numelui (sau căutarea generală fără nume). Nu poți însă căuta, de exemplu, drumul spre sediul unei companii sau spre cel al celui mai apropiat centru de constatări daune auto.
COMPLEXITATEA HĂRŢILOR
Pentru a vedea care dintre cele două sisteme are la dispoziție cea mai completă hartă, am ieșit din București și am mers spre zona Ploiești-Cheia-Brașov, unde am părăsit șoseaua principală (DN 1A) și am ieșit de pe asfalt prin satele din zonă. Rezultatul a fost clar și nu ne-a surprins: iGo 8 îți oferă pe Navon N670 o hartă mult mai complexă decât cea pe care o are la dispoziție Google Maps și, implicit, Google Navigation. Experiența de care dispune compania maghiară Nav N Go, producătorul software-ului iGo, a făcut ca România să fie cartografiată pe sistemele care utilizează iGo 8 până în cele mai mici detalii. Am urcat, astfel, într-unul dintre satele izolate ale Carpaților de Curbură, iar iGo ne-a indicat fără probleme locul în care ne aflam și traseul pe care îl aveam de urmat pentru a ieși din nou pe șosea.
În cazul lui Google Navigation, complexitatea este ceva mai redusă. Iar odată ieșiți de pe șoseaua principală, eram pierduți pe câmp pentru software-ul oferit de Google. Acest lucru se datorează mai ales faptului că hărțile de care dispune Google în România nu sunt de producție proprie, fiind cumpărate de la producători specializați.
Foarte interesant este însă faptul că Google Navigation a recunoscut o pensiune aflată la circa un kilometru de șoseaua principală, chiar dacă ne-a indicat-o în afara hărții oficiale cartografiate. În tot acest timp, Navon N670 iGo 8 a știut drumul până acolo, dar nu avea habar de faptul că în zonă se află o pensiune.
ACHIZIŢIE
Deși pare ușoară, analiza prețului achiziției celor două sisteme nu este deloc una facilă. Teoretic, logica simplă ne spune că Navigația Google este disponibilă gratuit utilizatorilor Android, în timp ce Navon N670 iGo 8 costă 649 de lei cu harta full a Europei. Practic, însă, pentru a utiliza Google Navigation ai nevoie de un telefon sau de o tabletă care utilizează cel puțin versiunea 1.6 a sistemului de operare Android, iar prețul unui astfel de gadget este unul destul de ridicat.
Încă un dezavantaj punctual al lui Google Navigation din acest punct de vedere este faptul că sistemul nu este disponibil utilizatorilor care au pe telefon iOS (Apple), Windows Mobile sau Symbian (Nokia). Cel puțin deocamdată.
Pe de altă parte, pe lângă prețul de achiziție al lui Navon N670 iGo 8, un utilizator care dorește să-și completeze sistemul cu poziționarea camerelor radar sau al altor POI-uri adiționale trebuie să plătească. Un alt dezavantaj - poate cel mai important pe lângă prețul inițial de achiziție - este faptul că hărțile au update gratuit timp de un an, utilizatorul fiind nevoit să-și updateze hărțile contracost ulterior. Această problemă nu există pe Google Navigation.
Un alt cost ascuns este cel al suportului pentru mașină. Dacă Navon N670 vine cu suportul integrat la pachet în momentul achiziției, utilizatorii unui telefon Android trebuie să-și achiziționeze un suport de parbriz pe măsura aparatului sau unul universal.
VITEZĂ ŞI PERFORMANŢE
"Reconfigurarea traseului" este clasica expresie pe care fiecare dintre șoferi o urăște. Când ai greșit drumul, sistemul încearcă să-ți refacă traseul inițial pe altă rută, și e bine ca asta să se întâmple foarte repede. La acest capitol, cele două sisteme sunt la egalitate. După câteva încercări voluntare de schimbare bruscă a traseului, am observat că viteza de recalculare este relativ identică, cu excepții mici de o parte și de alta în funcție de intersecție.
În ceea ce privește viteza de calculare a traseului până la destinație, Navon N670 s-a mișcat puțin mai repede decât Samsung Nexus S, telefonul pe care am încercat Google Navigation. Chiar dacă procesorul de 500 MHz și memoria de 128 MB ale lui Navon N670 ar fi trebuit să fie depășite net de cifrele mai bune ale lui Nexus S (1 GHz și 512 MB), faptul că telefonul rulează în același timp mai multe aplicații stă la baza unei întârzieri de facto la calcul. Dacă însă îl transformăm pe Nexus S în sistem GPS pur și renunțăm la toate celelalte elemente ale sale (telefon, internet, Bluetooth, player), gadgetul dezvoltat de Samsung se mișcă mai bine.
MĂRIME ŞI DISPLAY
Navon N670 are un display TFT LCD rezistiv de 5 inch. Acesta îți oferă posibilitatea de a vedea foarte bine traseul, singurele mici probleme apărând la soare puternic, când ecranul nu face față luminii și devine ceva mai șters decât cel al lui Nexus S. Apropo de telefonul pe care am testat Google Navigation, acesta dispune de un display Super AMOLED de 4 inch cu suprafață oleofobică care face față şi luminii. Avantajul lui Google Navigation este însă faptul că sistemul este disponibil pe orice gadget Android, de la telefoanele de 4.3 inch (diagonala maximă disponibilă la această oră în România, pe HTC Sensation) până la tabletele cu diagonala evident mai mare.
În ceea ce privește mărimea, dezavantajul sistemului Navon în comparația noastră este faptul că telefonul nu are nevoie de spațiu adițional de depozitare. Iar 11.3 pe 8.4 centimetri în plus într-o geantă, în torpedoul mașinii sau în bagaje ar putea conta.
AUTONOMIE
Ambele gadgeturi comparate de Automarket dispon de baterie Litiu-Ion, dar capacitatea lor este diferită: 1500 mAh pentru Nexus S versus 1000 mAh pentru Navon N670. Durata de funcționare autonomă este, în concluzie, și ea diferită. Evident, acesta este un avantaj exclusiv în afara mașinii, când sistemul de navigație este utilizat ca pieton, un astfel de pachet GPS fiind menținut de obicei constant în priză atunci când el este prins de parbriz în mașină.
Interesant este faptul că Navon susține că autonomia lui N670 este de 2.5 ore la funcționare normală, iar Nexus S a ținut ceva mai puţin (circa două ore) în condițiile în care a fost folosit cu toate funcțiile sale adiționale "cuplate", parţial din cauza faptului că procesorul său este mai puternic. Așadar, dacă vreți să utilizați Google Navigation ca pieton și vreți ca bateria să vă țină ceva mai mult, încercați să dezactivați cât mai multe dintre celelalte funcții ale telefonului sau tabletei pe care le folosiți.
UNDE LE GĂSEŞTI?
Google Navigation este o aplicaţie care se instalează automat în telefon la următorul update al Google Maps. Aici găseşti PAGINA OFICIALĂ A APLICAŢIEI. Navon N670 cu iGo 8 poate fi comandat din MAGAZINUL ONLINE al celor de la Falcon Electronics.
CONCLUZII
Am testat două sisteme de navigație care se completează reciproc aproape perfect în materie de performanțe, hărți, puncte de interes, ușurința în utilizare, autonomie și opțiuni. Practic, dacă un producător ar putea realiza un sistem GPS care să folosească cele mai bune elemente ale lui Google Navigation (pe Nexus S) și ale lui iGo 8 (pe Navon N670), ar rezulta un pachet perfect. Până atunci, Automarket consideră că Navon N670 cu iGo 8 este soluția ideală pentru vacanțele în străinătate și pentru traseele "ascunse" ale României, iar Google Navigation este exact ceea ce trebuie să folosești atunci când ai nevoie de indicații imediate de urgență. Altfel spus, având în vedere că software-ul oferit de Google este gratuit, vi le puteți permite pe ambele. Ajută.
Cel mai bun sistem de navigatie pe mobil este serviciul OviMaps de la Nokia, in special cel instalat pe versiunile de Symbian S60V5 si 3.1. Nu ai nevoie de conexiune la internet si cel putin in orase este foarte exact. Instalarea si Updatarea sunt deasemenea operatiuni destul de facile. Si foarte important: este GRATUIT.