Am experimentat pe viu noul BMW i7: 5 tehnologii care ne-au impresionat

Publicat luni, 06.02.2023 12:09 de Alexandru Monenciu

După ce, anul trecut, am călătorit la Bratislava pentru a vedea în premieră noua generație BMW Seria 7, acum am avut ocazia să experimentăm pe îndelete nava amiral a mărcii bavareze. Mai jos am trecut în revistă 5 tehnologii care fac din modelul german una dintre cele mai sofisticate limuzine de pe piață.

Constructorul german de automobile a lansat noua generație Seria 7, a șaptea, la jumătatea lunii aprilie 2022. La doar câteva zile de la debutul oficial, noi am călătorit la Bratislava, alături de jurnaliști din mai multe țări, pentru a vedea pe viu limuzina germană.

Poți citi/reciti aici despre prima noastră întâlnire cu BMW Seria 7. Tot acolo, poți urmări o prezentare video a versiunii electrice i7. Pentru că da, așa cum bine știi deja, limuzina bavareză este disponibilă, în premieră, și într-o versiune cu zero emisii.

Dacă atunci condițiile nu au fost propice pentru o experiență așa cum ne-am fi dorit, acum am avut ocazia să ne reîntâlnim și să cunoaștem pe îndelete versiunea electrică i7.

Ne-am relaxat pe scaunele Executive Lounge, în timp ce am urmărit un film pe noul ecran Theatre Screen, am pipăit tapițeria specială care combină pielea Merino cu lâna cașmir și, poate cel mai important, am butonat toată tehnologia care face ca noua generație Seria 7 să fie una dintre cele mai sofisticate limuzine de pe piață.

Vorbim despre o mașină care pornește în România de la puțin peste 130.000 de euro. Dotările opționale au făcut ca prețul exemplarului din imaginile alăturate să ajungă la 193.000 de euro.

Dacă te gândești că numai interiorul de care pomeneam mai sus (denumit Gran Lusso BMW Individual) costă 11.275 de euro, îți poți da seama cum s-a ajuns la acest preț de listă final.

Acum că v-am făcut cunoștință, cât de cât, cu noul BMW i7, haideți să descoperim 5 tehnologii care, cel puțin pe noi, ne-au lăsat cu gura căscată.

1. SISTEM DE PROPULSIE ELECTRIC, INOVATOR

A șaptea generație BMW Seria 7 poate fi comandată alături de o motorizare diesel, cu sistem mild-hybrid la 48V, iar clienții pot bifa și două versiuni plug-in hybrid, cu unitate termică pe benzină. Dar, marea premieră este versiunea pur electrică i7.

BMW i7 xDrive60 este echipat cu două motoare electrice care dezvoltă în total 544 de cai putere și 745 Nm. În ciuda unei mase proprii nu tocmai de neglijat (puțin peste 2.6 tone), limuzina bavareză atinge 100 de km/h în 4.7 secunde.

Mai interesantă, însă, este construcția sistemului de propulsie electric eDrive de generația a cincea.

Fără să intrăm în prea multe detalii tehnice, BMW și-a folosit expertiza de peste cinci decenii în domeniul electrificării pentru a dezvolta un sistem de propulsie care se diferențiază de competiție.

Pe scurt, acesta utilizează două motoare electrice sincron care nu folosesc așa numitele pământuri rare (magneți permanenți) pentru rotor. Cu alte cuvinte, sistemul combină eficiența unui motor sincron, cu flexibilitatea caracteristică motorului asincron.

Tocmai de aceea, cel de la volan are la dispoziție două moduri de condus: B, sau posibilitatea de a conduce utilizând o singură pedală, și D, care permite mai multe niveluri de regenerare a energiei. Inclusiv modul Adaptiv, care alternează între funcția de coasting și frânarea regenerativă, în funcție de condițiile de trafic.

Mai mult, pentru că motoarele sunt cuplate direct la roți, BMW i7 oferă un răspuns instant la orice apăsare a accelerației, pe care l-am simțit și noi din plin. Totodată, este prezent și sistemul Launch Control, în modul Sport.

Pentru că BMW nu putea să lase lucrurile atât de simple, bavarezii au colaborat cu renumitul compozitor Hans Zimmer pentru un răspuns sonor pe măsură. Suplimentar, în habitaclu este transmisă o vibrație specifică. Un fel de "burnout" fără zgomot și fum. Un burnout electric, dacă vrei.

Acest fenomen este posibil prin oscilații foarte precise ale rotorului motoarelor sincron, oscilații care mai apoi sunt transmise la roți, respectiv la anvelope, fără ca talpa de contact a celor patru roți să se modifice.

Bateria noului i7 utilizează celule NMC811, adică Nichel, Mangan, Cobalt în proporție de 8:1:1. Trebuie menționat că BMW utilizează cobalt din surse controlate, Maroc sau Australia, așadar materiale din exploatări care respectă drepturile omului.

2. PORTIERE CU 4 MODURI DE DESCHIDERE

Nici portierele noului BMW Seria 7 nu sunt atât de simple pe cum par. Asta pentru că ele pot fi deschise, cu comandă electrică, în patru moduri.

Utilizatorul poate utiliza un buton programabil, denumit Hash, pentru a deschide oricare dintre cele 4 portiere, sau chiar pe toate 4 deodată. Apoi, ușile pot fi deschise de la un buton "clasic" (interior/exterior). Mai mult, dacă este selectată această funcție, ușa șoferului se închide automat la apăsarea pedalei de frână.

Totodată, portierele pot fi comandate și din meniul iDrive, prin intermediul display-ului central. Dacă nici această modalitate nu este pe placul tău, poți utiliza oricând comanda vocală.

În acest caz, sistemul este capabil să identifice inclusiv locul de pe care vine comanda "Open my door". Dacă, să zicem, stai pe locul din spatele șoferului, se va deschide ușa stânga-spate.

3. CINEMA PE ROȚI

Odată cu noua generație Seria 7, BMW aduce cinematograful la tine în mașină. Odată instalat confortabil pe locurile din spate (apropo, cel din dreapta se transformă într-un fotoliu extensibil, dacă ai norocul să nu ocupe nimeni scaunul pasagerului din față), nu ai cum să ratezi ecranul uriaș Theatre Screen.

Display-ul tactil, cu diagonala de 31 de inch și rezoluție 8K, face ca experiența la bordul limuzinei bavareze să fie completă. Ecranul dispune de un sistem de operare Amazon Fire TV, astfel că pasagerii pot utiliza aplicații de streaming video ca Amazon Prime Video, Netflix sau Youtube.

Conținutul poate fi redat în format 16:9, sau poate extins la 21:9 și 32:9. Imaginea poate fi afișată centrat, pe partea stângă sau pe dreapta.

Apoi, poți seta poziția ecranului: mai aproape de tine sau mai departe și poți regla chiar și unghiul de înclinație al ecranului. Mai mult, poziția se ajustează automat în funcție de poziția scaunelor față.

Sistemul audio Bowers & Wilkins, cu 18 incinte și o putere de 655W, este standard. Dar melomanii vor aprecia cu siguranță sistemul opțional Bowers & Wilkins Diamond, cu care a fost echipată și mașina din imagini.

Acesta utilizează 36 de boxe și are o putere totală de 1.965W. Totodată, dispune suplimentar de tehnologia 4D, cu generatoare de vibrații, pentru toate cele 4 scaune.

BMW Seria 7 se transformă într-un cinema pe roți cu ajutorul modului Theatre. Odată activat, ecranul coboară din plafon, perdeluțele se închid automat, iar lumina ambientală se reglează pentru ca tu să poți viziona filmul preferat. În acest fel, călătoriile lungi vor deveni o adevărată plăcere. Cel puțin pentru pasagerii din spate.

Dacă tot suntem la capitolul display-uri, limuzina germană vine în standard cu tehnologia Curved Display, adică o structură curbată care integrează ecranul instrumentarului digital de bord și display-ul sistemului multimedia.

În spate, "vechea" tabletă a dispărut, iar în locul ei au apărut două ecrane de 5.5 inch, încastrate în mânerele portierelor. Așa poți regla, spre exemplu, temperatura din habitaclu cu un efort minim.

4. REALITATE AUGMENTATĂ

Și cel de volan este răsfățat cu tehnologie de ultimă generație. Realitatea augmentată (AR) este unul dintre exemple.

Pe lângă Head-up Display-ul, pe care BMW l-a perfecționat de-a lungul timpului, noul Seria 7 utilizează informație video peste care suprapune informații digitale în timp real.

În cazul unei parcări, sau a unor manevre automate, cel de la volan poate selecta și poate avea confirmarea vizuală a locului de parcare și/sau a traiectoriei automate a mașinii, folosind o imagine video afișată pe sistemul cu patru camere video, la 360 de grade, pe display-ul central de 14.9 inch.

Și instrumentarul de bord digital are funcție AR. Pe imaginile filmate de o cameră video, montată în dreptul oglinzii retrovizoare, sunt afișate informații de la sistemul de navigație.

Dacă activezi funcția de condus semiautonom, sistemul îți arată în timp real traiectoria mașinii pe bandă (cu o bandă verde și linii verzi sau galbene). Mai mult, este capabil să identifice mașinile din apropiere.

5. SISTEME DE ASISTENȚĂ PENTRU UN CONDUS AUTONOM

Nu în ultimul rând, BMW Seria 7 este echipat cu o gamă largă de sisteme de asistență. Limuzina va oferi, în premieră, un sistem de condus autonom de nivel 3.

Dar, până când acesta va fi permis pe toate drumurile publice, ai la dispoziție câteva funcții inteligente care ușurează condusul. Mașina are un radar, cu rază de funcționare de până la 300 de metri, cameră video frontală de 8MP, radare laterale și spate, dar și sistem de ultrasunete pe toate laturile.

Să nu mai spunem că senzorul radar din față este încălzit, iar camerele video pot fi curățate (cu soluție de parbriz) cu ajutorul unor duze ascunse în interiorul caroseriei. Sistemul recunoaște când sunt murdare camerele și recomandă curățarea lor.

Reversing Assistant Professional este o altă premieră introdusă de noul BMW Seria 7: memorează traseul atunci când mergi înainte, cu o viteză de până la 36 km/h, iar apoi mașina merge cu spatele pe același traseu.

Sistemul era disponibil și înainte, dar acum face acest lucru pe o distanță de până la 200 de metri și poate evita obstacole statice nou apărute, cu o deviere de 30 cm de la axa traseului.

Similar este sistemul Maneuver Assistant. De această dată fără posibilitatea de evitare a obstacolelor, sistemul salvează traseul de parcare cu fața, iar mai apoi îl poate reproduce oricând șoferul se apropie de orice zonă din traseul parcat.

Cu ajutorul camerelor video, sistemul identifică, tot în premieră, locurile de parcare după marcajele rutiere. Așa cum spuneam mai sus, locurile de parcare disponibile sunt marcate pe imaginea filmată în timp real, folosind realitatea augmentată.

Așadar, orice parcare va fi floare la ureche, pentru că sistemul poate efectua atât parcarea laterală, cât și pe cea cu fața sau cu spatele (gararea).

BMW promite o actualizare software, în primăvara acestui an, așa că sistemul Maneuver Assistant și manevrele de parcare vor fi putea fi efectuare și din telefon.

CONCLUZII

Noul BMW Seria 7 este înțesat de tehnologie, așa că ne-a fost greu să alegem doar 5 lucruri despre care să vorbim pe larg. Limuzina bavareză este una dintre cele mai sofisticate de pe piață, o mașină care face ca orice călătorie (mai ales cele lungi) să fie o adevărată plăcere.

  • Deputy, luni, 06.02.2023 12:23

    Interesant, dar asteptam mai multe detalii despre partea mecanica, motor, cutie, ansamblul hibrid si sau electric, etc. Articolul se bazeaza mai mult pe gadgeturile noului i7. Autoshow ar trebui sa puna mai mult accent pe partea de automobil.

  • nume, luni, 06.02.2023 12:45

    "(...) În acest fel, călătoriile lungi vor deveni o adevărată plăcere." Si uite asa scade si poluarea. In loc sa zbori din Munchen pana in Maroc, ca sa te asiguri personal ca lucratorii din mina de cobalt si-au primit pauza de pranz, iei BMW-ul i7.

  • nsrei, luni, 06.02.2023 12:58

    un lucru care m a impresionat la noile bmw. Unele modele au grila de radiator urate, foarte urate, dar modelul testat este la superlativ extrem de urat. trebuia neaparat sa fie cromata ca sa impresioneze mai bine. sau haurita...

  • Seriff, luni, 06.02.2023 13:08

    Daaa miai luato din gura ca sa zic asa si eu vroiam sa zic tot asa nu stiu ce sa zic dar cred ca as zice ca neam gandit amandoi lafel cu treaba asta daca era un 50 de mi cu rabla era ok dar asa nu se merita sa arunci cu bani mai bine investesti in alceva mult mai eficeint din puntul mei de vedere voi ce crede-ti ? qed

  • Pendelete, luni, 06.02.2023 14:07

    Camionul Volvo electric s-ar preta mai bine pt vizionarea unui film. Cred că ieși mai câștigat.

  • Mana-rece-suflet-cald, luni, 06.02.2023 14:15

    Eu am înțeles că doar s-a atins, pipăit, etc exemplarul. Ce review despre motorizare, partea mecanică, etc. Și imaginile alese subliniază doar ecranele și luminițele din interior, plus râtul de porc oribil. Subțire, foarte subțire. Articole la kilogram, ca să fie, să se bifeze reclamele online, iar noi să pierdem vremea scriind comentarii. Dă-i românului un text despre un BMW sau o Dacia și vei vedea zeci de comentarii de toate felurile. Măcar de la scris, mai încălzesc și eu mâna asta rece...

  • quest, luni, 06.02.2023 14:44

    @ mana repede pardon! rat de porc ii zice la noul mertan exclusiv.

  • Fast_and_Curious, luni, 06.02.2023 15:23

    @Alexandru Moneciu - fraza urmatoare este facuta la misto? "În ciuda unei mase proprii nu tocmai de neglijat, limuzina bavareză atinge 100 de km/h în 4.7 secunde." Cititorul trebuie sa inteleaga ce presupune "o masa proprie nu tocmai de neglijat". Ce inseamna asta? 500 kg, 1 tona, 2 tone, 3 tone + remorca? La tehnologia de realitate augmentata, am condus un Mercedes CLA in Dec. 2019 si avea deja aceasta tehnologie, foarte buna de altfel. Nu prea inteleg in ce consta noutatea in acest caz. Mai punem ca modelul asta de BMW a fost desenat de ceva echipa de juniori in China si aprobat de Board-ul BMW dupa petrecerea de Craciun, cand erau toti parfumati si afumati. O uratenie pe roti. Imi aduce aminte de Pontiac Aztek, SsangYong Rodius si Fiat Multipla, varianta pre-facelift. Farurile sunt o reinterpretare total nereusita a celor de la Genesis (producatorul auto, nu trupa)

  • Mihai, luni, 06.02.2023 15:54

    Asta e exemplu clar ca BMW urmeaza ce declara sefii: motoarele diesel vor mai fi in gama vreo 20 de ani si ecranele distrag soferii si vor deveni istorie in 10 ani. Bla bla bla marca BMW. Declaratii ca si emisii, vanzari manipulate. Marca asta chiar face ce zice :)) Am mare incredere in ea.

  • Marius, luni, 06.02.2023 21:21

    L-am văzut și pipăit sâmbătă, nu contest in nici un fel inovațiile și tehnologia inbarcată dar din punct de vedere estetic este de-a dreptul urât, nu mi-a trezit nici o emoție, mare și urât atât din față cât și din spate, păcat că BMW în 2023 nu reușește să ofere inovație și în privința design-ului

  • Pendelete, luni, 06.02.2023 22:25

    Cu noile prețuri la încălzire, grila de tip calorifer simbolizează lucsu.

  • Dutz, marţi, 07.02.2023 03:43

    Ce sa mai vrei de la o așa limuzină in 2023? Da na, criticul român atotștiutor care a dovedit in țara lui tot ce trebuie dovedit: infrastructura, curățenie, bun simț, instituții eficiente si corecte etc. Personal cred ca este prea mult briz, briz (ecrane, luminițe etc.), dar cum am spus este o chestie care-si “trăiește viața”, sper ca se vor mai tempera in viitor si clasicul va reintra in preferințe chiar dacă se va găsii un compromis cu minunatele ecrane.

  • r, miercuri, 08.02.2023 09:38

    Ca să spun adevărul comparativ cu o Tesla S Plaid are performanțe la jumătate (putere , accelerație) dar la preț dublu.

  • Mana-rece-suflet-cald, miercuri, 08.02.2023 10:27

    Parchează încă două mașini identice, stânga - dreapta în parcarea aia din Brașov (din prima poză) și vezi atunci cum se face daună de 5.000 de Euro la ușile laterale. Știu, mașinile astea nu sunt pentru cei ce stau la bloc, dar mai ajun și ei în parcări publice, în mall-uri, etc. În curând ser vor inventa ușile care se deschid prin rulare verticală. Sau, se dau jos toți pasagerii, inclusiv șoferul și se parchează mașina din telefon. Dacă ai semnal, baterie, etc.

  • ds, miercuri, 08.02.2023 10:33

    Discotecile din anii 80 erau joacă de copii pe lângă ce lumini și afafiuri are asta în interior. Pe bune, treaba asta se dorește a fi chiar un trend?

  • Mihai, duminică, 12.02.2023 10:28

    Voi ati experimentat, altii il au deja in curte: https://ziare.com/bmw/ceremonie-achizitionare-bmw-tigani-romi-romania-1788378 O marca deosebita pentru oameni deosebiti.