5 lucruri pe care trebuie să le știi despre noul Nissan X-Trail

Publicat luni, 05.12.2022 18:21 de Alexandru Monenciu

După ce am văzut cum a evoluat Nissan X-Trail, de-a lungul celor 4 generații, a venit momentul să trecem în revistă 5 lucruri pe care trebuie să le știi despre cea mai nouă iterație X-Trail. Un model pe care noi l-am condus în cadrul testelor internaționale din Slovenia.

În anul 2000, cu ocazia Salonului Auto de la Paris, japonezii de la Nissan prezentau lumii întregi prima generație X-Trail. Un model care avea să urce rapid în topul SUV-urilor de segment C, comercializate în întreaga lume.

Cea mai bună dovadă sunt cele 7 milioane de exemplare comercializate în ultimii 22 de ani. Recunoașterile primite în tot acest timp au transformat Nissan X-Trail într-unul dintre cele mai apreciate modele din segmentul său. Unul, luat de multe ori drept etalon de către competiție.

Am povestit deja despre evoluția celor 4 generații ale SUV-ului japonez, într-un articol dedicat pe care te invităm să îl citești/recitești AICI.

Așadar, în acest material, nu vom relua informațiile, ci ne vom concentra pe 5 lucruri esențiale despre cea mai nouă iterație Nissan X-Trail. Una care a debarcat, la începutul lunii septembrie 2022, în Europa. Adică la peste doi ani de la prezentarea lui Rogue în SUA (vărul de peste ocean a lui X-Trail) și la două luni de la debutul lui X-Trail în Japonia.

Noi am avut ocazia să conducem noua generație Nissan X-Trail, chiar în cadrul testului internațional care a avut loc în Slovenia. Impresiile noastre le poți citi AICI.

1. DESIGN DE NAVĂ AMIRAL

Odată cu lansarea celei de-a 4-a generații X-Trail (construită pe arhitectura CMF-C, la fel ca Mitsubishi Outlander), Nissan a decis să schimbe foaia în ceea ce privește designul exterior și cel interior.

Cu alte cuvinte, constructorul nipon a optat pentru un design contemporan, care are multe de împărțit cu fratele Qashqai.

Noua filosofie de design Nissan mizează, în primul rând, pe o grilă frontală V-Motion, care este și activă pentru un plus de aerodinamică. Avem apoi un set de blocuri optice, frontale, duble. În partea de sus se regăsesc luminile LED diurne, care devin și semnalizare, iar dedesubt sunt poziționate farurile propriu zise (fază scurtă și lungă, echipate cu LED-uri adaptive).

Stopurile sunt și ele cu LED, un detaliu pe care îl vom regăsi pe orice mașină modernă care se respectă.

Jantele pot ajunge până la 20 de inch, iar paleta de culori exterioare include 10 nuanțe. În premieră pentru X-Trail, Nissan oferă un acoperiș contrastant, astfel că reies mai multe combinații de culori.

Per total, Nissan X-Trail pare acum mult mai impunător, comparativ cu modelul anterior, dar și mult mai tăios. Sper că toată lumea e de acord cu asta.

Noua generație X-Trail este vârful de gamă Nissan, cel puțin în Europa, iar acest lucru se vede imediat ce deschizi portierele. Din punct de vedere al designului interior, constructorul nipon a făcut un mare pas înainte, nemaiputând fi acuzat că a rămas încremenit în timp.

Prima dată observi cele două display-uri de 12.3 inch: unul pentru instrumentarul de bord digital, iar celălalt pentru sistemul multimedia.

Aerul premium se simte peste tot: de la planșa de bord moale, la scaunele confortabile care pot fi îmbrăcate, fie în material textil, fie în piele Nappa perforată, fie într-un material ce se poate curăța foarte ușor. În caz că te gândești la o serie de activități în aer liber.

Nissan X-Trail poate fi comandat cu 5 sau 7 locuri. Potrivit reprezentanților companiei, pe ultimul rând de scaune pot intra persoane de până la 1.60 metri, dar, așa cum am descoperit și noi, trebuie să faci unele compromisuri.

În funcție de varianta aleasă, volumul portbagajului este, fie 575 litri, fie 475 litri.

2. TEHNOLOGIE DE ULTIMĂ GENERAȚIE

Tehnologia nu era unul dintre punctele forte ale lui Nissan X-Trail. Acest lucru s-a schimbat, însă, odată cu debutul noii generații.

Am menționat deja cele două display-uri de 12.3 inch. Lista mai include o oglindă retrovizoare, care se poate transforma într-o cameră video cu vizibilitate spate, sistem Head-Up Display de 10.8 inch (printre cele mai mari din segment), scaune încălzite și sistem audio dezvoltat de Bose.

Sistemul multimedia vine cu Apple CarPlay și Android Auto fără fir, Google Alexa, asistent vocal nativ "Hey Nissan" și navigație integrată. Totodată, poți să conectezi până la 7 dispozitive la rețeaua Wi-Fi a mașinii.

3. UN ALTFEL DE HIBRID

În Europa, noua generație Nissan X-Trail poate fi comandată cu un motor convențional, adaptat, însă, vremurilor în care trăim. Asta pentru că unitatea de 1.5 litri, pe benzină, cu 163 CP, vine în compania unui sistem mild-hybrid la 12V.

Clienții care bifează această versiune primesc, obligatoriu, o transmisie CVT X-Tronic și tracțiune față.

Există și o versiune ceva mai "complicată", Nissan X-Trail fiind al doilea model din portofoliul european al mărcii nipone care poate fi comandat cu sistemul de propulsie e-Power.

Pe scurt, avem un motor pe benzină, de 1.5 litri, care nu acționează roțile, o unitate electrică, cu 330 Nm, care angrenează singură puntea față, și o baterie de 1.7 kWh (care ajunge pentru o rulare de maxim 3 kilometri).

Mulțumită acestei configurații, Nissan susține că noul X-Trail poate fi condus ca o mașină cu zero emisii. De altfel, așa cum am zis mai sus, doar motorul electric învârte roțile. Deci vei avea aceleași impulsuri la plecarea de pe loc și accelerare. Media de consum anunțată de oficialii japonezi este de 6.7 litri/100 de kilometri. Cel mai probabil, te poți apropia de o medie bună dacă mergi și prin oraș, acolo unde estimările sunt că mașina va rula 70% din timp doar electric.

În versiunea cu două roți motrice, sistemul de propulsie e-Power dezvoltă 204 cai putere. Clienții au la dispoziție și o versiune cu tracțiune integrală, caz în care mai apare un motor electric pe puntea spate. În acest caz, ansamblul dezvoltă 213 CP și peste 500 Nm cuplu (525 Nm mai exact).

Dacă optezi pentru versiunea de top, trebuie să știi că, în acest caz, accelerația până la 100 de km/h se realizează în 7.2 secunde, iar viteza maximă este limitată la 180 km/h.

4. ECHIPARE STANDARD ȘI PREȚURI ÎN ROMÂNIA

Noul Nissan X-Trail poate fi comandat și în România. La noi în țară, SUV-ul nipon este disponibil cu 4 niveluri de echipare (Acenta, N-Connecta Plus, Tekna și Tekna Plus) și pornește de la 36.040 euro, cu TVA inclus.

Chiar și în echiparea de bază, adică nivelul Acenta, Nissan X-Trail propune o listă destul de generoasă, de dotări standard. Regăsim, printre altele, jante de 18 inch, lumini LED față/spate, sistem de climatizare pe două zone, ceasuri de bord cu ecran TFT de 7 inch și display central de 8 inch.

Scaunele sunt îmbrăcate în material textil, de culoare neagră, iar volanul este îmbrăcat în piele moale. Nu lipsesc diversele moduri de condus, padelele pentru schimbarea vitezelor (în cazul modelelor mild-hybrid) și camera video pentru mersul cu spatele.

5. SISTEME DE SIGURANȚĂ

Nissan X-Trail stă foarte bine și la capitolul siguranță. Specialiștii Euro NCAP i-au acordat punctajul maxim de 5 stele, care vine tradus cam așa: 91% pentru protecția adulților, 90% pentru protecția pasagerilor copii, 70% pentru protecția pietonilor și bicicliștilor, 95% pentru sistemele de siguranță oferite în standard.

Printre acestea regăsim o armată de airbag-uri, inclusiv unul amplasat între șofer și pasager, cruise control inteligent, limitator de viteză, sistem apelare în caz de urgență, alertă la coliziunea frontală, alertă atenție șofer, frânare automată în caz de urgență (cu recunoaștere pietoni/bicicliști și asistență în intersecții) și intervenție pentru evitarea coliziunii la deplasarea în marșarier.

Tot standard sunt sistemele de asistență pentru menținerea benzii de rulare, sistemele de avertizare privind traficul din spatele mașinii, sistemul de recunoaștere a indicatoarelor rutiere și sistemul de monitorizare a presiunii din pneuri.

De asemenea, noul X-Trail poate fi echipat și cu sistemul ProPilot, care este responsabil pentru rularea semi-autonomă. Acesta funcționează împreună cu navigația și poate adapta viteza mașinii la semnele de circulație, precum și la topografia locului. Desigur, atunci când este activat pilotul automat.

În concluzie, noua generație Nissan X-Trail promite să calce pe urmele precursorilor săi și să contribuie cu o felie importantă de clienți la cei 7 milioane deja totalizați de generațiile anterioare. Este suficient să privești interiorul și exteriorul, nu mai vorbim despre experiența la volan, pentru a înțelege că japonezii au o propunere extrem de tentantă în segmentul SUV-urilor compacte.