10 motive să urmăreşti sezonul 2015 al Formulei 1
Lupta pentru titlu dintre Lewis Hamilton şi Nico Rosberg, evoluţia lui Sebastian Vettel la Ferrari, revenirea lui Fernando Alonso la McLaren, dar şi perspectivele lui Max Verstappen, cel mai tânăr pilot din istorie, sunt doar câteva dintre cele motivele pentru care merită să urmăreşti sezonul 2015 al Formulei 1.
Sezonul 2015 al Formulei 1 propune câteva subiecte majore care au potenţialul de a genera poveşti umane fascinante.
Este probabil exact ceea ce are nevoie cea mai importantă competiţie din lumea sporturilor cu motor după un sezon 2014 dominat în special de controversele legate de introducerea noilor unităţi de propulsie cu motoare turbo V6 de 1.6 litri şi de aspectul inestetic al monoposturilor.
Chiar dacă Mercedes se anunţă încă de pe acum marea favorită la titlul mondial, rivalitatea dintre Lewis Hamilton şi Nico Rosberg, precum şi schimbările din cadrul echipelor de top vor aduce în prim-plan provocările inerente care vor sta în calea progresului pentru Ferrari sau McLaren.
1. Rivalitatea dintre Hamilton şi Rosberg
După 12 zile de teste, nu există niciun dubiu: Mercedes deţine cel mai competitiv monopost şi cel mai bun motor. Chiar dacă pe parcursul testelor piloţii au acuzat şi mici neplăceri în privinţa setărilor, este greu de crezut că va exista vreo echipă care va putea opri dominaţia autoritară de anul trecut.
În acest context, întreaga atenţie se va concentra asupra luptei pentru titlul mondial dintre Lewis Hamilton şi Nico Rosberg. Hamilton şi-a demonstrat abilitatea de a obţine victorii chiar şi după sesiuni dezamăgitoare de calificări, însă comiterea unor erori i-a permis de multe ori lui Rosberg să recupereze terenul pierdut.
Va reuşi Hamilton să fie mai rapid în calificări şi să reducă numărul de erori? Va reuşi Rosberg să fie mai rapid şi mai agresiv în dueluri în timpul curselor? Dacă vom avea răspunsuri pozitive la ambele întrebări, confruntarea are toate şansele să devină explozivă, aşa cum s-a întâmplat şi la Marele Premiu al Belgiei de anul trecut. "Cred că se respectă reciproc pe circuit şi nu am niciun dubiu că lupta se va intensifica. Amândoi au învăţat şi şi-au îmbunătăţit jocul comparativ cu rivalul", anticipează directorul de motorsport al Mercedes, Toto Wolff.
▶ Mercedes - revanşa lui Rosberg
2. Vettel calcă pe urmele lui Schumacher la Ferrari
După patru titlu mondiale consecutive, Sebastian Vettel a simţit nevoia unei noi provocări după ce Red Bull Racing şi Renault au amestecat greşit ingredientele noului regulament tehnic, astfel că a profitat de oportunitatea oferită de Ferrari, fără îndoială cel mai important brand din Formula 1. Cunoscut pentru profesionalismul şi spiritul său glumeţ, germanul s-a adaptat rapid la noua sa echipă şi, cel puţin după testele din această iarnă, pare să fie un element cheie în în revenirea Scuderiei în top.
Practic, Vettel speră să repete povestea de succes a lui Michael Schumacher, care a cucerit două titluri pentru Benetton înainte de a obţine cinci trofee pentru Ferrari. Singura schimbare pe care o vrea germanul este că intervalul de timp până la succes să fie mai mic de cinci ani.
"Când eram copil, cel mai mare idol al meu a fost Michael Schumacher în monopostul roşu şi este o onoare incredibilă să am în sfârşit şansa de a concura un Ferrari. Sunt extrem de motivat să ajut echipa să revină în top. Îmi voi da inima şi sufletul pentru ca acest lucru să se întâmple", au fost cuvintele sale în momentul semnării contractului cu Ferrari.
▶ Sebastian Vettel, contract pe trei ani cu Ferrari
3. Alonso lasă trecutul în urmă şi revine la McLaren
Vettel l-a înlocuit la Ferrari pe Fernando Alonso, care a încercat în zadar să ajungă la Mercedes după cinci ani frustranţi petrecuţi la Maranello. McLaren reprezintă un pariu riscant pentru dublul campion mondial din mai multe motive: echipa traversează o amplă perioadă de schimbări după refacerea parteneriatului tehnic cu Honda, în timp ce precedenta sa descălecare la Woking din 2007 s-a încheiat într-un mod dramatic cu acuzaţii de spionaj şi conflicte majore cu Ron Dennis.
De dragul banilor, în cazul lui Alonso, şi de dragul de a avea un pilot de referinţă, în cazul McLaren, cele două părţi au ajuns la un surprinzător acord de pace cu unicul scop de a avea succes în Formula 1. Nimeni nu poate prezice dacă pacea va fi una de lungă durată sau la fel de fragilă precum armistiţiul actual din Ucraina, însă modul în care va evolua spaniolul în combinezonul McLaren va reprezenta fără îndoială unul dintre reperele sezonului.
▶ Alonso revine la McLaren după 8 ani
Din păcate, în urma accidentului de la Barcelona, pentru Alonso sezonul va începe cel mai devreme în Malaysia, iar până atunci vor continua numeroasele speculaţii şi incertitudini cu privire la circumstanţele reale în care s-a petrecut acesta.
▶ Accidentul lui Fernando Alonso în imagini
▶ Video: Simularea accidentului lui Alonso de la Barcelona
▶ McLaren: "Cauza accidentului lui Alonso a fost vântul imprevizibil"
4. Va învinge Williams pe Mercedes cu propriile arme ale germanilor?
La finalul anului trecut, Williams s-a evidenţiat ca cea mai importantă rivală a celor de la Mercedes, iar testele de iarnă au arătat o echipă britanică într-o formă bună, în ciuda faptului că au preferat să stea la cutie în primele două sesiuni.
Prin urmare, premisele sunt încurajatoare, iar Williams speră să lupte cu regularitate pentru podiumuri şi, ocazional, să se infiltreze în lupta pentru victorii, în special dacă (sau când?) cei de la Mercedes se vor lovi de probleme. Va reuşi însă o echipă indepedentă ca Williams să lupte pentru titlul mondial cu un constructor de talia Mercedes, în condiţiile în care ambele echipe folosesc acelaşi motor?
Pat Symonds, directorul tehnic creditat cu o mare parte din "vina" pentru revirimentul echipei, crede că secretul succesului ar putea sta în combustibilul dezvoltat împreună cu Petrobras. "Lucrăm la dezvoltarea carburantului. Teoretic, nu există niciun motiv pentru care Petrobras nu poate dezvolta un combustibil mai bun decât Petronas (n.r - furnizorul de carburant pentru Mercedes), aşa că asta poate fi un avantaj. Nu suntem încă acolo, dar lucrăm la asta", spune el.
▶ Williams - stabilitatea care garantează progresul
5. Ferrari a înregistrat progrese vizibile
Recrutarea lui Vettel reprezintă doar una dintre numeroasele schimbări pe care le-a traversat Ferrari în pauză dintre sezoane. După plecarea preşedintelui Luca di Montezemolo şi restructurarea din temelii a departamentului tehnic, Scuderia a promovat mai mulţi italieni în funcţii cheie şi i-a dat mâna liberă directorului tehnic James Allison să conducă revoluţia de la Maranello.
Rezultatele au început deja să se vadă: nu numai că noul monopost este vizibil mai performant decât cel de anul trecut, dar inclusiv atmosfera din cadrul echipei este mult mai bună, departe de tensiunile din 2014. Atât de bună, încât Kimi Raikkonen a fost văzut frecvent zâmbind, ceea ce l-a determinat pe şeful Maurizio Arrivabene să afirme că finlandezul este "bolnav". "Raikkonen ne demonstrează că simte monopostul mai bine şi zâmbeşte, iar asta este foarte, foarte ciudat. Este foarte motivat şi se înţelege foarte bine cu noul coechipier, iar asta este grozav", spune Arrivabene.
Cel mai probabil, Ferrari va reuşi să revină în lupta pentru podiumuri şi să câştige ocazional câteva curse prin jocul circumstanţelor, însă aspiraţiile la titlu nu sunt încă posibile în contextul dominaţiei Mercedes.
▶ Ferrari - renaştere sub bagheta lui Vettel
6. Renaştere dificilă pentru McLaren-Honda
După zâmbetele de la lansarea noului monopost, McLaren a revenit rapid cu picioarele pe pământ: renunţarea la performantele motoare Mercedes în favoarea noutăţii absolute propuse de Honda nu se dovedeşte, cel puţin până în prezent, prea inspirată.
Lovită de numeroase defecţiuni tehnice, printre care cele la sistemul MGU-K, scurgeri hidraulice, scurgeri de ulei sau probleme la senzori, McLaren se va confrunta cu noi provocări în momentul în care va rula monopostul la capacitate maximă în Marile Premii.
Echipa este încrezătoare că a găsit o soluţie finală pentru componentă care asigură sigiliul sistemului MGU-K, însă circumstatele aparent misterioase ale accidentului suferit de Alonso pun noi beţe în roate pentru echipă. "Am făcut probabil jumătate dintre tururile la care ne aşteptam. Aşa că în ceea ce priveşte planul suntem cu 50% în urmă", spune şeful Eric Boullier.
▶ McLaren - o nouă eră alături de Alonso şi Honda
7. Max Verstappen va fi revelaţia sezonului
Decizia curajoasă a celor de la Red Bull de a-l promova în Formula 1 pe Max Verstappen la numai 17 ani s-ar putea dovedi una excelentă. Chiar dacă hotărârea a determinat FIA să schimbe modul de acordare a superlicentelor, Verstappen a impresionat deja prin talent şi maturitate.
Cum altfel ai putea explica că este pilotul cu cele mai multe victorii în sezonul de debut din Formula 3 Euroseries şi că s-a adaptat rapid la monopostul Toro Rosso de Formula 1, fără să comită nicio greşeală majoră pe parcursul celor trei sesiuni de teste? "În privinţa abilitaţilor sale, ne aşteptăm să fie competitiv de la prima cursă. Nu jucăm la loterie, ştim ce facem. Iar succesul nostru (n.r - cu Vettel şi Daniel Ricciardo) demonstrează că avem dreptate", spune Helmut Marko, consultantul Red Bull.
▶ Poveştile motorsportului: Ascensiunea lui Max Verstappen din karting în Formula 1 în numai doi ani
8. Ascensiunea lui Daniel Ricciardo la Red Bull
Puţini i-au acordat şanse lui Daniel Ricciardo să-i facă faţă lui Sebastian Vettel în 2014, însă a obţinut trei victorii şi l-a surclasat fără drept de apel pe mult mai titratul său coechipier. Australianul se îndreaptă spre sezonul 2015 cu o nouă provocare: după plecarea lui Vettel, a devenit practic liderul echipei Red Bull Racing, iar aşteptările fanilor au crescut exponenţial.
Şansele ca acesta să se implice în lupta pentru titlul mondial vor depinde însă în bună măsură de performanţele monotorului furnizat de Renault. Constructorul francez a avut anul trecut cea mai modestă unitate de propulsie, însă a înregistrat progrese vizibile în special în ultimele două sesiuni de teste.
Deficitul de putere faţă de Mercedes, estimat anterior la circa 50 de cai putere, nu va putea fi anulat integral, însă chiar şi un progres în privinţa fiabilităţii şi o uşoară îmbunatăţire de performanţă ar trebui să permită echipei să lupte cu Ferrari şi Williams pentru a doua poziţie în clasamentul constructorilor. "Nu vom fi 100% pregătiţi pentru Melbourne", avertizează oficialii Renault.
▶ Red Bull Racing - în căutarea succesului de altădată
9. Plutonul codaş al suferinţei
Lotus, Sauber şi Force India au suferit numeroase probleme financiare pe parcursul anului trecut, însă în 2015 par să aibă destine diferite. Lotus a trecut la motoare Mercedes, iar rezultatele încep deja să se arate, astfel că Romain Grosjean şi Pastor Maldonado pot spera la performanţe mai bune decât cele de anul trecut.
În schimb, Force India a efectuat doar trei zile de teste cu noul monopost după o serie de probleme cu plăţile către furnizorii de componente, care au cerut achitarea facturilor în avans. Echipa speră să revină pe linia de plutire începând cu Marele Premiu al Spaniei, când vor fi implementate o serie de îmbunătăţiri dezvoltate în tunelul de vânt de la Koln al celor de la Toyota.
Între timp, cei de la Sauber vor progresa natural datorită unui motor Ferrari mai performant, însă nu ştiu încă nici măcar cu ce piloţi vor utiliza în cursa de debut din Australia, după ce justiţia a decis că Giedo van der Garde are un contract valabil pentru sezonul 2015, chiar dacă echipa a semnat între timp cu Marcus Ericsson şi Felipe Nasr.
▶ Sauber - mai rau nu se poate
▶ Lotus - progres prin tehnologie Mercedes
▶ Force India - necunoscuta de pe grila de start
10. Manor, cenuşăreasa circuitului
Renăscută din cenuşa Marussiei, Manor se pregăteşte pentru sezonul 2015 al Formulei 1 fără să fi oferit vreo informaţie sau imagine cu noul monopost. Echipa nu a parcurs niciun tur cu noul monopost, construit în realitate pe scheletul celui furnizat anul trecut de Marussia, şi a semnat contracte cu Will Stevens şi Roberto Merhi, care împreună au o singură prezenţă în Marele Circ.
Cel puţin pentru sezonul 2015, echipa nu se poate aştepta decât la ocuparea ultimelor două poziţii pe grila de start. În mod ironic, acest lucru le ajuta pe celelalte echipe codase să evite ruşinea ultimului loc.
▶ Calendarul complet al sezonului 2015 al Formulei 1
▶ Schimbările de regulament pentru sezonul 2015
Parerea mea este ca McLaren are probleme mari si nu termina in Australia cursa si mullte altele!!!Vettel locul 5 la final!!!Alonso maxim locul 7 !!! Rosberg ajutat mai mult de echipa !!!Campion Rosberg!!! Massa locul 3-4 in Australia si 4 la finall!!!Surpriza anului o sa fie Sainz!!!