Top 10: Cele mai bune curse ale lui Sebastian Vettel la Red Bull Racing

Publicat miercuri, 08.10.2014 13:41 de Daniel Popescu

Sebastian Vettel a fost protagonistul unor curse memorabile pe parcursul celor opt sezoane petrecute în Formula 1 la Toro Rosso şi Red Bull Racing.

Sebastian Vettel va părăsi Red Bull Racing la sfârşitul sezonului 2014 şi va pune astfel capăt unei cariere de şase ani alături de echipa austriacă.

Recrutat de Red Bull imediat după debutul în Formula 1 pentru BMW-Sauber la Marele Premiu al Statelor Unite din 2007, germanul a concurat iniţial pentru Toro Rosso înainte de a progresa la Red Bull Racing în 2009.

După câteva curse impresionante care au rămas însă în umbra dominaţiei celor de la Brawn GP, Vettel şi-a început dominaţia în Formula 1 în 2010 şi a obţinut patru titluri mondiale consecutive, pe lângă contribuţia la cele patru titluri mondiale la constructori obţinute de echipa sa.

Înainte să-l vedem pe cvadruplul campion mondial în combinezonul roşu al Scuderiei Ferrari, este momentul potrivit să rememorăm câteva dintre cele mai importante curse ale lui Vettel la Red Bull Racing în ordine cronologică.

  • Monza 2008 - victorie istorică pentru Toro Rosso

    Vettel şi-a demonstrat abilităţile de campion încă de pe vremea când a concurat pentru Toro Rosso, iar Marele Premiu al Italiei de la Monza rămâne şi în prezent dovada calităţilor sale pe ploaie. Pe o ploaie puternică, germanul a devenit cel mai tânăr pilot care pleacă din pole position, însă nimeni nu se aştepta ca acesta să reziste în astfel de condiţii şi pe parcursul cursei. Vettel a răsturnat însă calculele hârtiei şi a câştigat cursa de la Monza din sezonul 2008 desfăşurată integral pe ploaie, ocazie cu care a scris din nou istorie: a devenit cel mai tânăr câştigător al unei curse şi a adus prima şi, până în prezent, ultima victorie a Scuderiei Toro Rosso în Formula 1. Performanţa a fost cu atât mai important cu cât s-a petrecut în ţara natală a celor mai mulţi ingineri şi mecanici Toro Rosso de la fabrică din localitatea italiană Faenza. 

  • China 2009 - prima victorie pentru Red Bull Racing

    Sezonul 2009 a început cu o dublă victorie a lui Jenson Button de la Brawn, care anunţa o dominaţie a britanicului în cursa spre titlu. La doar a treia cursă pentru Red Bull Racing, Vettel şi-a arătat însă primele intenţii în Marele Premiu al Chinei, desfăşurat de asemenea pe o ploaie puternică. Germanul a plecat din pole position şi a rămas sub protecţia Safety Car-ului în primele opt tururi, însă ulterior nu a avut emoţii pentru a trece primul linia de sosire, cu excepţia unei coliziuni uşoare cu Sebastien Buemi de la Toro Rosso. A fost a doua victorie personală şi primul succes pentru Red Bull Racing. 

  • Japonia 2009 - numărul 1

    În acelaşi sezon 2009, Vettel şi-a mai trecut în cont o victorie în Marele Premiu al Marii Britanii prin care a întrerupt o serie de patru victorii consecutive din partea lui Button, însă succesul obţinut de la Suzuka a rămas cu o semnificaţie aparte pentru german. Pe lângă faptul că a rămas în cursa pentru titlul mondial (cu şanse minime), germanul a câştigat aici după ce a plecat din pole position şi a stabilit cel mai bun timp în cursă fără să aibă mari emoţii. Astfel de performanţe fuseseră obţinute şi la Silverstone, însă aici a apărut pentru prima oară semnul pe care ulterior avea să-l repete de fiecare dată când pleca din pole position sau câştiga: celebrul deget arătător cu care îşi indica propria performanţă. 

  • Abu Dhabi 2010 - victorie dramatică pentru primul titlu

    Sebastian Vettel avea a treia şansă la titlul mondial înaintea ultimei curse a sezonului 2010, întrucât trebuia să recupereze 15 puncte în detrimentul lui Fernando Alonso şi şapte puncte în faţa coechipierului Mark Webber. Vettel şi-a făcut treaba ca la carte, întrucât a plecat din pole position şi a câştigat cursa fără emoţii, însă pentru titlu avea nevoie de o clasare cel mult pe locul şase. Norocul său a fost o greşeală de strategie din partea Scuderiei în urma căreia spaniolul a ajuns în spatele lui Vitaly Petrov în turul 18. Prin prisma oportunităţilor limitate de depăşire oferite de circuitul Yas Marina, spaniolul nu a reuşit să treacă de pilotul echipei Lotus şi a fost nevoit să-şi recunoască înfrângerea în lupta pentru titlul suprem. 

  • Monaco 2011 - victorie sub presiune

    Misiunea lui Vettel părea simplă la cursa de la Monaco din 2011: cu plecare din pole position, pilotul Red Bull Racing era mare favorit la victorie, însă un accident colectiv a dus la apariţia pe circuit a Safety Car-ului. Germanul a fost dezavantaj de faptul că, la ieşirea Safety Car-ului de pe circuit, avea pneuri cu o durată de viaţă de 50 de tururi, astfel că a fost sub presiunea lui Fernando Alonso şi Jenson Button, semnificativ mai rapizi. Vettel a reuşit să le ţină piept într-o manieră impresionantă, însă a fost salvat şi de un accident colectiv care a generat apariţia steagului roşu. Într-o astfel de situaţie, piloţii au putut schimba pneurile, astfel că Vettel a trecut cu uşurinţă primul linia de sosire după reluarea cursei. 

  • Valencia 2011 - o nouă triplă pole, victorie, fastest lap

    Marele Premiu al Europei de la Valencia, găzduit la numai două etape distanţe de Monaco, a oferit una dintre cele mai categorice victorii ale lui Vettel în Formula 1. Pe un circuit pe care depăşirile erau foarte dificile chiar şi în comparaţie cu Monaco, germanul şi-a adjudecat pole position-ul, a plecat excelent la start şi nu a cedat deloc prima poziţie până la final. În plus, Vettel a stabilit şi cel mai bun timp în cursă, ocazie cu care a stabilit o nouă tripla formată din pole position, victorie şi fastest lap. 

  • Japonia 2012 - Grand Slam-ul de la Suzuka

    În drumul spre cel de-a treilea titlu mondial consecutiv, Vettel a obţinut o nouă performanţă majoră în Marele Premiu al Japoniei. Pe circuitul de la Suzuka, unul dintre cele mai apreciate de către piloţi după Spa-Francorchamps, germanul nu a avut practic rival. A obţinut pole position-ul cu peste două zecimi de secundă în faţa coechipierului Mark Webber, a fost lider în fiecare tur al cursei, chiar şi în momentele în care a intrat la boxe pentru schimbul de pneuri, a obţinut victoria şi a stabilit cel mai bun timp în cursă. Cu alte cuvinte, Vettel a obţinut aici ceea ce piloţii numesc Grand Slam. 

  • Abu Dhabi 2012 - o revenire spectaculoasă

    Una dintre criticile aduse lui Vettel pe parcursul anilor a fost că obţine victorii doar atunci când pleacă din pole position şi că nu şi-a demonstrat abilităţile în condiţii dificile. Excluderea din calificările pentru Marele Premiu din Abu Dhabi i-a oferit însă ocazia perfectă să demonstreze contrariul. Plecat din pitlane, Vettel a avut un uşor contact cu Bruno Senna şi şi-a avariat aripa faţă după ce l-a observat cu întârziere pe Daniel Ricciardo, însă în urma unei serii impresionante de depăşiri a ajuns rapid pe locul 10. Puţin după jumătatea cursei, ajutat şi de o strategie inteligentă de la boxe, Vettel a progresat până pe locul patru, iar în cele din urmă a terminat pe locul trei, un rezultat neaşteptat după excluderea din calificări. 

  • Brazilia 2012 - dramatism în lupta pentru titlu

    După problemele din Abu Dhabi, Vettel spera ca locul patru obţinut în calificări să-i facă misiunea mai uşoară pentru a câştiga titlul. Totuşi, după un start ratat şi după ce a fost lovit din spate de Bruno Senna, germanul a ajuns pe ultimul loc, pentru ca apoi să înceapă o cursă de recuperare pentru a reveni în puncte. A pierdut din nou poziţii preţioase după o defecţiune la radio care a generat haos la oprirea la boxe, însă asta nu l-a împiedicat să efectueze numeroase depăşiri pentru a termina cursa pe locul şase, suficient pentru al treilea titlu mondial. 

  • Singapore 2013 - dominaţie absolută

    Marele Premiu al statului Singapore din sezonul 2013 marcat probabil cea mai clară dominaţie a lui Vettel într-o cursă de Formula 1. În ciuda unui start mai bun din partea lui Nico Rosberg, Vettel şi-a păstrat prima poziţie câştigată în calificări, a condus fiecare tur şi nu a fost perturbat nici măcar de intrarea Safety Car-ului pe circuit. La reluarea cursei, Vettel şi-a construit un avans de 30 de secunde în faţa lui Fernando Alonso, cel care avea să ocupe locul doi. Cu această ocazie, germanul şi-a asigurat al treilea Grand Slam din carieră, întrucât a stabilit şi cel mai bun timp în cursă. 

Mai departe...
  • adi44, miercuri, 08.10.2014 14:16

    in tittlu spunea cele mai bune curse la RBR nu si la Torro Rosso

  • GrosJan, miercuri, 08.10.2014 14:44

    Interlagos 2012 e cea mai buna cursa a lui. Il implora echipa sa mearga mai incet dupa ce reusise sa revina dupa incidentul din primul tur. Dar ela era ritmul lui, nu forta, nu risca

  • ferr1, miercuri, 08.10.2014 21:21

    Păi dacă avea o mașină mai rapidă cu o secundă pe tur decât Ferrari, ce voiai să facă în Brazilia 2012? Dar poate să spună cineva o cursă bună făcută de Vettel în acest sezon? Noroc că în Japonia s-a întrerupt cursa și a prins podiumul, altfel... Că eu știu câteva curse foarte bune făcute de Ricciardo în 2014, și nu mă refer neapărat la cele în care a câștigat, unde a reușit datorită problemelor echipei Mercedes.

  • Gheorghe, joi, 09.10.2014 01:38

    Seb a aratat de fiecare data acel semn (degetul aratator ridicat) dupa ce a obtinut o victorie in formula 1 chiar inainte de Marele Premiu al Japoniei din 2009. A inceput chiar cu prima victorie a sa de la Monza din 2008. Nu stiu daca arata acest semn si in competitiile inferioare dar in F1 a fost tot timpul prezent. Dovada ca a fost prezent si inainte de MP al Japoniei din 2009: http://www.formula1.com/gallery/race/2008/800/ http://www.formula1.com/gallery/race/2009/821/ http://www.formula1.com/gallery/race/2009/813/general/saturday.html http://www.formula1.com/gallery/race/2009/813/