Poveştile Formulei 1: 8 lucruri inedite despre fabrica Red Bull Racing

Publicat miercuri, 24.09.2014 13:36 de Daniel Popescu

Fabrica Red Bull Racing de la Milton Keynes este compusă din numeroase departamente distincte care contribuie la performanţele monoposturilor pe circuit.

Red Bull Racing a dominat Formula 1 între sezoanele 2010-2013 prin cucerirea a patru titluri mondiale consecutive la piloţi şi constructori.

Succesul echipei se datorează în bună măsură investiţiilor făcute în fabrica echipei din localitatea britanică Milton Keynes, care a fost preluată de Red Bull după achiziţionarea celor de la Jaguar la sfârşitul anului 2004.

Fabrica a prins viaţă în 1997 odată cu echipa Stewart Grand Prix şi s-a extins semnificativ în cele aproape două decenii care au trecut de atunci. În prezent, la Milton Keynes se fabrică monoposturile, cutiile de viteze, iar de anul viitor va exista un departament special care va sprijini Renault în dezvoltarea unităţilor de propulsie. 

  • Camera de Operaţiuni gestionează monoposturile de pe circuit

    La parterul clădirii principale se află camera de Operaţiuni, acolo unde inginerii gestionează monoposturile indiferent pe ce circuit se află acestea. De aici, inginerii asigură sprijin în timp real pentru echipa de la curse prin frunizarea de date despre telemetria monoposturilor, sisteme de control ale FIA, poziţionarea monoposturilor prin GPS sau mesajele radio. Cantitatea de date transferate este de aproximativ 100 GB, motiv pentru care o conexiune performantă la internet este esenţială. 

  • Departamentul de producţie

    Cea de-a treia clădire din cadrul fabricii Red Bull este cea mai puţin impresionantă, dar este esenţială pentru succes. La departamentul de producţie se produc toate componentele şi părţile monopostului, care sunt implementate apoi pe monoposturile care ajung la Marile Premii. În plus, inginerii lucrează intens inclusiv după plecarea monoposturilor spre circuite. Regulamentul actual permite echipelor să schimbe anumite componente înaintea antrenamentelor de sâmbătă dimineaţa, motiv pentru care echipele de top precum Red Bull lucrează intens vineri seara. Pe baza rezultatelor obţinute în antrenamentele de vineri, inginerii proiectează îmbunătăţiri pentru componente, care sunt apoi transportate rapid pe calea aerului pentru a ajunge sâmbătă dimineaţă pe circuit. 

  • Asamblarea monoposturilor

    Cea de-a doua clădire a fabricii Red Bull Racing este dedicată departamentului care se ocupă cu asamblarea monoposturilor. Cea mai frenetică activitate este în pauza de iarnă, atunci când inginerii şi mecanicii asamblează numeroasele componente ale monoposturilor, dar şi în pauza dintre curse, când se introduc diverse update-uri, în special în funcţie de natura circuitului. Aspectul inedit al departamentului este că aici se efectuează şi antrenamentele mecanicilor pentru opririle la boxe, întrucât monoposturile sunjt chiar lângă ei. Chiar dacă teoretic podeaua nu reprezintă cea mai bună suprafaţă pentru teste, performanţele obţinute de mecanici în condiţiile reale de pe circuit demonstrează că programul este unul mai mult decât benefic. 

  • Bancul de probe pentru cutiile de viteze

    Red Bull Racing îşi dezvoltă propriile cutii de viteze, care sunt furnizate şi pentru cei de la Lotus. După procesul de fabricare, cutiile de viteze sunt testate intensiv într-un dinamometru pentru şasiuri, atât în privinţa performantelor brute, cât şi a cerinţelor necesare pentru fiecare circuit din calendarul competiţional. În plus, cutiile de viteze sunt testate şi în condiţii mult mai dificile decât cele întâmpinate în timp real pe circuite. Un alt aspect esenţial este fiabilitatea, întrucât regulamentul tehnic este din ce în ce mai restrictiv, iar un pilot trebuie să folosească o cutie de viteze la şase Mari Premii consecutive, altfel este penalizat pe grila de start. 

  • Departamentul componentelor realizate la scară

    Producţia propriu-zisă a componentelor se realizează după ce inginerii înţeleg care este cea mai bună variantă de dezvoltare a acestora. Pentru acest lucru se folosesc modele la scară 60% care sunt ulterior evaluate în tunelul de vânt. Avantajul acestei strategii este realizarea rapidă a unor replici perfecte pentru componente şi inclusiv pentru monoposturi cu scopul de a evalua potenţialele performante ale acestora într-un timp cât mai scurt. În plus, echipele economisesc sume semnificative din bani, întrucât dezvoltarea replicilor pentru tunelul de vânt necesită fonduri mai mici decât în cazul componentelor reale. 

  • Tunelul de vânt

    Toate componentele realizate la scară sunt montate pe un monopost la scara 60% echipat cu pneuri furnizate de Pirelli şi apoi introduse în tunelul de vânt. Acesta nu face parte propriu-zis din fabrica Red Bull Racing, întrucât se află la 30 de minute de mers cu maşina, însă deplasarea merită din plin, întrucât asigura echipei informaţii vitale despre comportamentul monopostului în funcţie de parametri fiecărui circuit. Corelarea datelor din tunelul de vânt cu cele de pe circuit este vitală, întrucât în caz contrar monopostul nu obţine performanţele anticipate atunci când ajunge la Marile Premii. De exemplu, Ferrari a avut numeroase probleme cu tunelul de vânt la scara 50%, care a fost închis timp de un an pentru a fi modernizat şi adus la scara 60%.

  • Simulatorul de curse

    Red Bull racing mizează şi pe un simulator de curse în cadrul căruia piloţii învaţă cum să abordeze anumite circuite. Astfel, pilotul ia loc într-un cockpit simular cu cel al unui monopost, cu un volan real, situat pe o platformă care permite înclinarea cu şase grade pentru a simula, de exemplu, abordarea bordurilor. Circuitul este reprezentat virtual pe mai multe monitoare, iar feedback-ul primit de cockpit îi permite practic să simuleze experienta unui tur de circuit. Simulatorul a căpătat o importanţă majoră în Formula 1 după interzicerea testelor în timpul sezonului în 2009, iar de multe ori reprezintă oportunitatrea ideală pentru că piloţii să înveţe configuraţia unui circuit care debutează în claendarul competiţional. 

  • Birourile tehnice, locul unde se desenează monoposturile

    Situate la primul etaj al clădirii principale, birourile tehnice adăpostesc numeroşi ingineri care lucrează la designul componentelor pentru monoposturi. Aceştia lucrează în permanenţă pentru a aduce update-uri frecvente la cât mai multe curse, iar principala provocare este gestionarea datelor între numeroasele departe ale echipei. Acest lucru se realizează atât prin şedinţe clasice, cât mai ales prin intermediul aplicaţiilor software, care ajută la sincronizarea detaliilor tehnice. Printre departamentele care lucrează aici se număra Performanţă Aerodinamică, Dinamica Vehiculului, Computational Fluid Dynamics (CFD) sau Analiza de Stres.
Mai departe...
  • ion, marţi, 20.10.2015 04:48

    succes mai departe a84c