Robert Kubica - de la ratarea carierei în Formula 1 la campion în raliuri în mai puţin de trei ani
Robert Kubica a avut nevoie de mai puţin de trei ani pentru a trece peste ratarea carierei în Formula 1 şi a câştiga un titlu de campion în raliuri după accidentul dramatic suferit în 2011.
6 februarie 2011. Robert Kubica suferă un accident dramatic în timpul participării la Ronde di Andora, un raliu aproape necunoscut din Italia. Polonezul este nevoit să suporte mai multe operaţii în urma rănilor severe suferite la piciorul, braţul şi mâna dreaptă. Rând pe rând, pilotul echipei Renault este nevoit să renunţe la speranţele de a concura în Formula 1 în sezoanele 2011 şi 2012.
27 octombrie 2013. Robert Kubica devine campion în raliuri la clasa WRC2 din cadrul Campionatului Mondial de Raliuri. În mod ironic, tipul de competiţie care i-a ruinat cariera în Formula 1 îi oferă oportunitatea de a rămâne în sporturile cu motor şi de a-şi demonstra puterea de a trece peste momente grele.
Drumul parcurs de polonez în ceva mai mult de doi ani şi jumătate de pe patul de spital la şampania stropită pe podiumul Raliului Spaniei nu a fost însă deloc unul uşor...
-
Iulie 2012 - test cu Ford Fiesta RS WRC
La un an şi jumătate după accidentul suferit în raliuri, Kubica are parte de primul test într-o maşină de competiţie, atunci când participă la o sesiune privată de teste cu Ford Fiesta RS WRC la centrul de dezvoltare deţinut de Ford la Circuit des Ecuyers, în centrul Franţei. Deloc surprinzător, polonezul preferă să păstreze testul secret, iar presa internaţională află despre acesta la aproximativ o lună după ce a avut loc. "Robert a pilotat maşina, ştim asta. Şi a pilotat bine. Are o pasiune mare pentru raliuri", sunt singurele informaţii primite pe surse despre testul său, în contextul în care Ford refuza să confirme (sau să infirme) informaţiile apărute în presă.
-
Septembrie 2012 - primul raliu de după accident
Robert Kubica participă la Ronde Gomitolo di Lana, un raliu local din Italia, la volanul unui Subaru Impreza World Rally Car. Este prima competiţie oficială la care ia startul după accidentul din februarie 2011 şi îşi demonstrează imediat abilităţile după ce câştigă toate cele patru probe speciale şi obţine victoria cu un avans de aproape un minut în faţa următorului clasat. "Nu voiam să obţin un rezultat bun cu orice preţ. Pilotajul este un pic ca mersul pe bicicletă, nu poţi uita cum se face, dar am vrut să-mi verific condiţiile fizice şi psihice într-o competiţie. Drumul este în continuare lung, dar peste câteva zile voi participa la un raliu adevărat cu mai multă încredere", sunt cuvintele polonezului după victorie.
-
Noiembrie 2012 - primul accident, în solicitantul Rally du Var
Kubica obţine un Citroen C4 WRC pentru două raliuri. Mai întâi, câştigă fără emoţii Rally di Como cu un avans de peste o jumătate de minut, în ciuda unor defecţiuni la frânele spate apărute în urma unui accident minor. Prima provocare majoră o reprezintă însă Rally du Var, un raliu cunoscut pentru dificultatea sa, iar polonezul domină competiţia fără drept de apel până în penultima probă specială. Atunci, o greşeală în notiţele copilotului său îl determină să abordeze un viraj cu o viteză cu 40 km/h mai mare decât cea adecvată, iar Citroen C4 WRC ia foc, fără că piloţii să fie răniţi. Prestaţia să îi impresionează însă pe cei de la Citroen. "Am fost foarte impresionat de Robert. Este în formă. Trebuie să spun că timpii săi au fost surprinzători. Şi-a bătut rivalii pe fiecare probă specială şi tot timpul a fost foarte motivat", preciza Yves Matton, şeful Citroen Racing, la finalul raliului.
-
Ianuarie 2013 - test în DTM, dar niciun plan pentru a reveni pe circuit
Mercedes îl invită pe Kubica să efectueze un test cu maşina constructorului german pentru Campionatul German de Turisme. Este practic prima tentativă serioasă a polonezului de a reveni la competiţiile pe circuit, însă planurile acestuia de viitor sunt clare şi se învârt în jurul raliurilor. "Sunt foarte încântat că Mercedes mi-a oferit oportunitatea de a testa maşina lor de DTM şi aştept cu nerăbdare să mă aclimatizez din nou la o maşină de curse pe circuit", preciza el înainte de test. În realitate, nici nu s-a pus problema ca fostul pilot de Formula 1 să concureze în DTM, ca urmare a faptului că avea deja planuri bine stabilite pentru raliuri.
-
Martie 2013 - campanie fără succes în Campionatul European de Raliuri
Prestaţiile din Rally di Como şi Rallye du Var cu C4 WRC i-au convins pe oficialii Citroen să sprijine un program limitat al lui Kubica în Campionatul European de Raliuri. Polonezul impresionează prin viteza, însă campania este marcată de numeroase accidente: În Raliul Insulelor Canare, Kubica abandonează din postura de lider în a zecea probă specială după ce le câştigase pe primele opt, pentru ca în Raliul Azore să fie din nou lider înainte de a încetini vizibil din cauza ceţii şi de a se rostogoli în urma unei greşeli personale, ocupând la final locul şase. În Raliul Corsicii, polonezul este din nou lider, dar abandonează în PS 5 în urma unei defecţiuni tehnice la sistemul de aliminentare care generează inclusiv un mic incendiu la maşină. Nu are mai mult succes nici în faţa propriilor suporteri în Raliul Poloniei, acolo unde abandonează cu defecţiuni la suspensie după ce loveşte o piatră de pe traseu.
-
Aprilie 2013 - debut promiţător pe macadam
Fafe Rally Sprint din Portugalia marchează debutul lui Robert Kubica pe macadam. În ciuda lipsei de experienţă pe această suprafaţă, polonezul termină celebrul raliu din Portugalia pe un onorant loc cinci. Performanţa este cu atât mai importantă cu cât polonezul concurează cu Cotroen DS3 RRC, o versiune inferioară maşinilor DS3 WRC şi Ford Fiesta RS WRC cu care au luat startul piloţii clasaţi în faţa sa.
-
Aprilie 2013 - debut cu probleme în WRC2
Kubica obţine un program de şapte runde în Campionatul Mondial de Raliuri la clasa WRC2. Mult mai important decât campania limitată din ERC, a doua competiţie din cadrul WRC îi oferă polonezului oprtunitatea de a fi alături de cei mai buni piloţi de raliuri din lume. Startul este însă ezitant, asemănător cu cel din ERC: în prima zi din Raliul Portugaliei, polonezul abandonează după ce deteriorează trei dintre cele patru raliuri, rămânând astfel fără pneuri. Revine pe traseu în a doua zi doar pentru a abandona din nou, de data aceasta din cauza unor probleme hidraulice.
-
Aprilie 2013 - test în simulatorul Mercedes de Formula 1
În plină campanie în raliuri, Kubica surprinde prin efectuarea unor teste în simulatorul de Formula 1 al celor de la Mercedes. Din nou, informaţia apare pe surse, iar polonezul se vede nevoit să o confirme. "Pot spune că da, am fost acolo. Dar nu pot spune de câte ori sau câte tururi am parcurs. Dar există un zvon la care spun da, am fost în simulatorul Mercedes de Formula 1 în trecut", sunt singurele cuvinte ale sale. Aşa cum se va demonstra mai târziu, testul lui Kubica nu are nicio legătură cu o potenţială revenire în Formula 1, fiind mai degrabă o simplă evaluare a abilitaţilor la volanul unui monopost de curse.
-
Octombrie 2013 - Kubica câştigă titlul în WRC2
După abandonul din Raliul Portugaliei, campania lui Kubica în WRC2 continuă într-un ritm impresionant: participă la alte şase etape şi obţine cinci victorii şi un loc doi. Prima victorie este obţină în Raliul Greciei, considerat unul dintre cele mai dificile trasee din calendar, pentru ca apoi să continue cu succese similare în Germania, Italia şi Franţa. Doar în Raliul Finlandei, dominat de celebrul localnic Jari Ketomaa, se mulţumeşte cu locul doi. Victoria finală obţinută în Raliul Spaniei îl transformă în campion cu o etapă înainte de finalul sezonului. "Sunt fericit, dar mai este mult din programul meu de recuperare. Am folosit acest an ca sezon de recuperare, pentru a căpăta experienţă. Nu este niciun secret că într-o zi mi-aş dori să revin în monoposturi, dar cred că raliurile m-au ajutat foarte mult în acest an, nu numai pentru recuperare, dar şi pentru a mă ţine ocupat", sunt cuvintele sale de după raliu.
-
2014 - ce urmează?
În urma titlului obţinut la clasa WRC2, Kubica a pătruns pe lista scurtă de cinci nume a celor de la Citroen pentru sezonul 2014 al Campionatului Mondial de Raliuri. Polonezul are şanse bune să primească un loc în echipă în urma prestaţiilor modeste înregistrate de Mikko Hirvonen, în timp ce Dani Sordo şi Kris Meeke au avut la rândul lor performanţe oscilante. Ultimul rival este Mads Ostberg, care concurează în prezent pentru M-Sport. În plus, polonezul se află în negocieri şi cu M-Sport, mai ales că echipa l-a pierdut deja pe Thierry Neuville şi l-ar putea pierde şi pe Ostberg. Indiferent de situaţie, polonezul îşi va continua cel mai probabil cariera în raliuri, o revenire în cursele de monoposturi fiind improbabilă pentru anul viitor.
Citeste si
-
WRC | miercuri, 2 octombrieTOP 10: Cele mai importante momente din cariera lui Sebastien Loeb în WRCSebastien Loeb a selectat 10 dintre cele mai importante evenimente de pe parcursul carierei sale în Campionatul Mondial de Raliuri. Citeste tot
-
WRC | miercuri, 5 decembrieTOP 10: Cele mai bune momente ale lui Petter Solberg în WRCPe parcursul celor 15 ani petrecuţi în WRC înaintea retragerii anunţate în această săptămână, Petter Solberg a câştigat un titlu mondial, 13 raliuri şi simpatia a milioane de fani. Citeste tot
-
WRC | miercuri, 17 octombrieTOP 10: Cele mai importante momente din istoria Ford în WRCIstoria constructorului Ford în Campionatul Mondial de Raliuri poate fi împărţită în 10 perioade distincte în funcţie de performanţe şi de introducerea unor noi modele de maşini. Citeste tot