TOP 10: Cele mai importante momente din cariera lui Sebastien Loeb în WRC

Publicat miercuri, 02.10.2013 14:03 de Daniel Popescu

Sebastien Loeb a selectat 10 dintre cele mai importante evenimente de pe parcursul carierei sale în Campionatul Mondial de Raliuri.

Raliul Franţei de la sfârşitul acestei săptămâni va marca retragerea lui Sebastien Loeb din Campionatul Mondial de Raliuri, după o carieră începută în 2001 şi pe parcursul căreia a doborât numeroase recorduri mondiale.

Cunoscut în special pentru cele nouă titluri mondiale consecutive, francezul şi-a trecut în cont şi alte performanţe remarcabile: 78 de victorii, 116 podiumuri, 896 de probe speciale câştigate şi 1619 puncte. În plus, pilotul care iniţial s-a remarcat prin titluri la gimnastică a înregistrat doar 20 de abandonuri pe parcursul carierei.

Cu numai câteva zile înainte de a-şi lua rămas bun de la competiţia care l-a făcut celebru pentru a începe anul viitor o nouă provocare în Campionatul Mondial de Turisme, Loeb a acceptat provocarea de a selecta cele mai importante momente din cariera sa în WRC. 

  • Raliul Sanremo 2001

    După performanţele obţinute în Campionatul Francez de Raliuri şi WRC-Juniori, Loeb primeşte la 27 de ani oportunitatea de a concura în Raliul Sanremo cu un Citroen Xsara WRC. Francezul îşi ia prin surprindere rivalii şi termină etapa pe locul doi în clasamentul general, moment în care este asaltat de oferte.

    "Înaintea raliului am trimis faxuri constructorilor în care le reaminteam că sunt prin zonă. După Sanremo, toată lumea m-a sunat pentru a semna un contract pentru un sezon complet. Chiar dacă ştiam că urma să concurez doar o jumătate de sezon în 2002, am vrut să rămân cu Citroen. Cred că am luat decizia corectă" - Sebastien Loeb.

  • Raliul Monte Carlo 2003

    2003 a fost primul sezon complet al lui Loeb în WRC, iar francezul avea să devină rivalul lui Petter Solberg în lupta pentru titlul monial. Coechipierii săi erau mult mai titraţii Carlos Sainz şi Colin McRae, însă Loeb a început anul cu o victorie în cel mai important raliu al competiţiei, cel de la Monte Carlo. Gustul victoriei a fost cu atât mai dulce cu cât McRae şi Sainz au completat podiumul.

    "A fost destul de intimidant să am drept coechipieri doi campioni mondiali. Întotdeauna a fost o atmosferă bună între noi, chiar şi când am început să obţin rezultate bune. Au făcut diferenţa pentru mine şi pentru Citroen" - Sebastien Loeb.

  • Raliul Franţei 2004

    Raliul Franţei din sezonul 2004 are o semnificaţie aparte pentru Loeb. Nu numai că este etapa de WRC din ţara sa natală, dar francezul a obţinut atunci matematic primul titlu de campion din carieră.

    "Primul titlu a fost foarte special, pentru că l-am obţinut în Franţa. Toată lumea a fost acolo: familia mea, prietenii mei. Am fost încântat că am reuşit să-l câştig pentru tatăl meu. Nu a spus prea multe când am fost împreună, dar unii jurnalişti mi-au spus că el a vorbit cu ei despre ce înseamnă asta pentru el. Am fost foarte mândru de ceea ce obţinusem" - Sebastien Loeb. 

  • Raliul Noii Zeelande 2007

    Oarecum surprinzător, următorul moment definitoriu pe lista lui Loeb este un raliu pe care l-a terminat pe locul doi. Numele adversarului său (Marcus Gronholm) şi modul dramatic în care a pierdut pentru numai trei zecimi de secundă l-au făcut însă pe francez să-şi reamintească de acest episod.

    "A existat multă tensiune. Am condus până la ultima buclă, dar niciodată nu am avut un avans mai mare de trei secunde. În penultima proba specială, Gronholm a preluat conducerea cu şapte zecimi. Totul s-a decis în superspecială. Am câştigat proba, dar am pierdut raliul pentru numai trei zecimi de secundă" - Sebastien Loeb. 

  • Raliul Finlandei 2008

    Până la ediţia din 2008, Raliul Finlandei fusese câştigat numai de piloţi nordici, cu excepţia lui Carlos Sainz în 1990, Didier Auriol în 1992 şi Markko Martin în 2003. Loeb avea să devină al patrulea pilot non-nordic care triumfă în această ţară, însă dificultatea etapei şi-a spus cuvântul în impresiile sale de la final.

    "După acea victorie am spus că nu aş încerca să câştig din nou, pentru că nivelul de risc existent când treceai chiar pe lângă copaci cu 180 de kilometri pe oră părea prea mare pentru mine. Totuşi, am fost suficient de încrezător pentru a câştiga de încă două ori (n.r - 2011 şi 2012). Acestea se numără printre cele mai prestigioase victorii de care m-am bucurat în cariera mea de pilot" - Sebastien Loeb. 

  • Raliul Japoniei 2008

    Loeb a terminat doar pe locul trei raliul Japoniei din sezonul 2008, însă etapa rămâne una importantă în amintirea nonuplului campion mondial datorită modului în care a sărbătorit cucerirea matematică a unui nou titlu.

    "Am zburat spre Tokyo duminică seara, iar pe drumul de transfer intre aeroporturi am deturnat shuttle-ul şi am oprit în centrul oraşului. Săracul şofer a trebuit să stea trei ore cu maşina parcată în cartierul de top pentru viaţa de noapte din Japonia. S-a băut foarte mult în acea noapte şi câţiva oameni s-au îmbolnăvit, dar asta s-a întâmplat doar pentru că menta pusă în mojito (n.r - cocktail care conţine rom, zahăr, suc de lămâie, apă minerală şi mentă) nu era proaspătă!" - Sebastien Loeb. 

  • Raliul Norvegiei 2009

    Raliurile pe zăpadă sunt de departe cele mai spectaculoase din Campionatul Mondial de Raliuri, însă pentru Loeb ediţia din 2009 a etapei norvegiene este mai presus de altele. Motivele francezului sunt, bineînţeles, condiţiile meteo, dar şi lupta echilibrată cu cel care avea să-l înlocuiască pe Citroen, Mikko Hirvonen.

    "Condiţiile au fost perfecte. Am avut un start bun de gheaţă acoperit cu gheaţă compactată şi nămeţi atât de solizi încât puteau ieşi larg în viraje pentru a te sprijini de ei. Încă o dată am avut o luptă grozavă cu Hirvonen de la început până la final. Niciunul nu a comis greşeli până la final şi au fost mai puţin de 10 secunde între noi" - Sebastien Loeb. 

  • Raliul Greciei 2009

    Unul dintre cele numai 20 de accidente suferite de Loeb în WRC a avut loc în Raliul Greciei din sezonul 2009, atunci când francezul s-a rostogolit de mai multe ori. Accidentul a avut urmări şi în restul sezonului, întrucât Loeb a obţinut rezultate mai slabe şi a câştigat titlul cu un singur punct avans în faţa lui Hirvonen.

    "Fără îndoială, acela a fost cel mai mare accident al nostru. S-a întâmplat din nou din cauza unei lipse temporare de concentrare. Maşina s-a rostogolit violent de mai multe ori, iar după aaccident îmi căutam telefonul. De fapt, a rămas într-o carcasă mică ataşată de uşă, iar partea dificilă a fost să găsesc usa respectia, care se desprinsese de maşină!" - Sebastien Loeb. 

  • Raliul Franţei 2010

    Raliul Franţei din 2010 a reprezentat unul dintre cele mai emoţionante momente pentru Loeb. Pentru prima oară în istorie, traseul a trecut prin Haguenau, localitatea natală a francezului, care a izbucnit în lacrimi după ce a fost încoronat drept campion în faţa familiei.

    "Să fiu încoronat drept campion acasă, în Haguenau, a fost ceva ce nu am crezut că va fi vreodată posibil. Când m-am întâlnit cu Severine (n.r - soţia lui) şi prietenii pe drumul de legătură spre Strasbourg, nu m-am putut abţine şi ochii mi-au lăcrimat puţin. Şi vă pot spune că asta nu mi se întâmplă în fiecare zi" - Sebastien Loeb. 

  • Raliul Franţei 2012

    Doi ani mai târziu, Raliul Franţei a marcat un nou eveniment important: cucerirea ultimului titlu de campion mondial în WRC, la capătul unei etape pe care a câştigat-o în faţa lui Jari Matti Latvala şi Hirvonen.

    "Am fost foarte motionant, dar mai presus de toate am fost mândru că am parcurs această călătorie cu (copilotul) Daniel Elena şi Citroen Racing. Fanii, familiile şi echipa noastră au fost acolo şi a trebuit să câştigăm pentru ei. În orice caz, nu m-am simţit niciodat trist şi nu am avut regrete, pentru că am ştiut că finalul acestei călătorii va marca startul unei noi aventuri" - Sebastien Loeb. 

Mai departe...