Planul FIA pentru salvarea Formulei 1

Publicat miercuri, 15.10.2008 12:35 de Daniel Popescu

FIA a prezentat echipelor din Formula 1 un document care prevede un plan pe 5 ani pentru reducerea dramatica a costurilor din Formula 1.

Publicatia britanica The Times a intrat in posesia unui documentat furnizat de forul mondial tututor echipelor din Formula 1.

Documentul contine detalii foarte interesante referitoare la propunerile pe care presedintele FIA, Max Mosley, le va face pentru reducerea costurilor in F1.

Astfel, in cadrul unei intalniri ce va avea loc la geneva saptamana viitoare, FIA va discuta cu echipele schimbarea radicala a regulamentului tehnic, ce are drept scop principal reducerea cositurilor cu motoarele.

Printre masurile propuse de FIA se numara introducerea motoarelor standard la inceputul sezonul 2010. Unitatile ar urma sa fie contruite de catre fiecare echipa la o fractiune din costul actual sau de catre un constructor agreat de celelalte echipe.

O alta era a motoarelor va debuta in 2013, cand trenul de rulare va incorpora sisteme de recuperare a caldurii si evacuarii aerului la un cost de dezvoltare mult mai redus decat cel actual. De asemenea, monoposturile vor trebui sa aiba mult mai multe parti comune si vor include suspensii standard. Noul motor care isi va face aparitia in 2013 va avea un consum de carburant mult mai mic.

"Suntem deschisi la idei noi. Singurele conditii sunt: costurile de dezvoltare, intretinere si producere a unitatilor pentru trenul de rulare trebuie sa fie mult mai mici decat in prezent si trenul de rulare trebuie sa fie disponibil echipelor independente la un cost minim", se arata in documentul redactat de FIA pentru echipe.

FIA incearca sa gaseasca orice metoda prin care costurile sa fie reduse drastic, o alta preocupare in acest sens fiind "standardizarea altor parti care sunt asociate unor costuri mari, dar care nu sporesc spectacolul sau interesul pentru F1", conform celor reliefate din documentul FIA.

De asemenea, FIA analizeaza posibilitatea de a interzice mecanicilor sa lucreze la monoposturi pe parcursul unui weekend de cursa.

In cadrul documentului, Max Mosley incearca sa explice sefilor de echipe ca aceste masuri sunt vitale pentru reorganizarea sportului in conditiile actualului climat economic global.

Britanicul propune ca in viitor bugetul unei echipe sa fie format exclusiv din banii alocati de FIA din drepturile comerciale. Daca acesti bani ar fi distruiti in mod egal echipelor, fiecare team ar avea la dispozitie 40-50 de milioane de lire sterline. In prezent, echipe ca McLaren, Toyota sau Honda au bugete ce depasesc de peste 3 ori aceasta valoare.

"FIA crede ca in prezent costurile in Formula 1 nu sunt sustenabile", a mai scris Mosley in document. "Chiar si inainte de problemele financiare globale echipele au cheltuieli mai mari decat veniturile, iar acestea din urma constau in sponsorizari si drepturi comerciale. Prin urmare, echipele independente depind de oameni de afaceri miliardari, in timp ce echipele constructoare se bazeaza pe fondurile masive furnizate de companiile-mama".

Mosley se teme ca, in contextul actual, mai multe echipe vor fi nevoite sa se retraga din Formula 1, urmand exemplul celor de la Super Aguri. "Exista un pericol real care ar putea duce la reducerea numarului de competitiori, care adaugandu-se celor doua locuri deja vacante pe grila ar ajunje la un nivel inacceptabil. Punctul de vedere al FIA este ca Formula 1 poate fi sanatoasa numai daca o echipa poate concura cu un buget competitiv sau cu o suma aproapiata de cea primita pentru drepturile comerciale".

FIA a confirmat ca a trimis tuturor echipelor un document cu principalele puncte ce vor fi discutate saptamana viitoare la Geneva, insa purtatorul de cuvant al forului mondial a refuzat sa intre in detalii pe aceasta tema.

  • ctlnmihai, miercuri, 15.10.2008 20:11
    Planuri ptr. salvarea F 1

    1.Demisia lui MaxMosley si a lui Bernie Ecclestone 2.Alegerea unor persoane independente si impartiale in locul celor 2 3.Revenirea la vechile reguli care au reglementat acest sport 4.Comisari de cursa cu experienta in F 1 alesi dintre fosti piloti de F1 -n-ar fi un lucru greu de realizat insa o problema ar fi impartialitatea lor (Damon Hill n-ar putea fi impartial in cazul conationalului sau - Lewis Hamilton la fel cum Michael Schumacher n-ar fi impartial datorita faptului k ferrari este echipa la care a realizat cele mai multe performante) 5 Limitarea bugetelor - Intotdeauna F 1 a fost un sport in care tehnologia avansata a avut un important la dezvoltarea unor performante -deci nu s-ar impune un buget limitat ptr. oricare dintre echipa