Planul echipelor pentru salvarea team-urilor mici

Publicat vineri, 03.10.2008 16:35 de Daniel Popescu

Echipele din Formula 1 planuiesc schimbarea radicala a modului in care sunt impartiti banii in campionatul constructorilor, scopul final fiind ajutarea team-urilor mici.

In prezent, premierea echipelor la finalul unui sezon se face in functie de clasamentul constructorilor din anul respectiv.

Cu cat o echipa este mai bine clasata in aceasta ierarhie, cu atat primeste mai multi bani din partea Formula One Management (FOM). Bugetul total al FOM este estimat la circa 500.000.000 de dolari.

Totusi, sistemul de premiere nu vine deloc in sprijinul echipelor mici, creand astfel un efect prin care echipele din frunte vor castigaa intotdeauna mai multi bani, astfel ca echipele mai mici nu pot tine pasul cu acestea.

Pe termen lung, consecintele sunt destul de grave, iar echipele incearca deja sa gaseasca o solutie viabila la aceasta problema.

Seful F1, Bernie Ecclestone, a propus ca toate echipele sa fie recompensate in mod egal la finalul sezonului, iar propunerea este discutata in prezent in cadrul Formula 1 Teams Association (FOTA). Chiar daca echipele de top ar putea refuza propunerea intrucat acestea ar urma sa primeasca mai putini bani, regulamentul FOTA stipuleaza ca regulile se pot schimba prin votul a doar 7 echipe din cele 10.

Potrivit unor surse citate de publicatia britanica Autosport, patru dintre echipe sunt deja de acord cu aceasta propunere. Unul dintre sefii de echipa, care a dorit sa ramana anonim, a declarat pentru publicatia Autosport:

"Ar fi o masura buna pentru a asigura stabilitatea financiara a tuturor echipelor, fara ca cele din frunte sa fie afectate. Echipele care castiga sunt capabile sa aduca mai multi bani de la sponsori decat cele din spate, asa ca intotdeauna vor fi beneficii pentru castigatori".

Un astfel de sistem ar putea egaliza sistemul de plati din cadrul echipelor si, cel mai important, ar asigura viitorul echipelor mici. Rugat sa comenteze acest subiect, seful echipei Wiliams, Frank Wilkliams, a precizat: "Problema este ca cei care castiga cei mai multi bani, Ferrari si McLaren, au enorm de multi bani pe care ii cheltuie, cumpara cei mai buni oameni, iar echipele mici nu au nicio sansa. Daca le permitem baietilor mari sa cheltuie cat vor, nu le vom permite niciodata echipelor din a doua jumatate sa concureze".