FEATURE: Campionatul Mondial de Raliuri 2011: Un nou început

Publicat miercuri, 09.02.2011 12:59 de Daniel Popescu

Un nou regulament tehnic, o nouă colecţie de maşini, revenirea constructorului Mini şi rivalitatea dintre Sebastien Loeb şi Sebastien Ogier sunt ingredientele noului sezon de WRC.

Sezonul 2011 al Campionatului Mondial de Raliuri va începe la sfârşitul acestei săptămâni cu Raliul Suediei şi promite să fie unul dintre cele mai spectaculoase şi imprevizibile din ultimii ani.

Chiar dacă Sebastien Loeb a monopolizat competiţia prin cele şapte titluri mondiale consecutive, există toate premisele pentru un sezon 2011 atractiv: regulamentul tehnic a suferit câteva schimbări majore care vor evidenţia şi mai mult calităţile piloţilor, constructorii au fost nevoiţi să introducă maşini complet noi, iar britanicii de la Mini au decis să profite de oportunitate pentru a reveni în competiţie.

Nu în ultimul rând, ascensiunea fulminantă a lui Sebastien Ogier poate reprezenta o mare provocare pentru Loeb în menţinerea în fruntea ierarhiei concomitent cu revenirea francezilor de la Michelin ca furnizori de pneuri.

UN NOU REGULAMENT TEHNIC

FIA a introdus câteva modificări importante în regulamentul tehnic pentru sezonul 2011. Cea mai importantă dintre acestea se referă, fără îndoială, la trecerea de la motoare turbo de 2.0 litri la motoare turo de 1.6 litri cu injecţie directă, care va avea ca efect o scădere a cuplului şi, implicit, o creştere a numărului de rotaţii pe minut. De asemenea, forul mondial a interzis mai multe tehnologii, printre care se numără launch control, posibilitatea de a schimba treptele de viteze cu ajutorul padelelor din spatele volanului sau diferenţialul central activ. Interzicerea acestor tehnologii are drept scop principal evidenţierea talentului piloţilor în detrimentul utilizării unor dispozitive automatizate.

O NOUĂ COLECŢIE DE MAŞINI

Remodelarea regulamentului tehnic a inclus şi modificarea dimensiunilor maşinilor şi introducerea unor noi modele pentru acest sezon, acestea fiind mai late şi mai scurte. Acest lucru are drept potenţial avantaj o controlare mai facilă a maşinii în sectoarele tehnice, însă stabilitatea va fi mai mică pe drumurile de mare viteză. Trei constructori se vor alinia la startul sezonuli 2011, britanicii de la Mini urmând să-i acompanieze pe francezii de la Citroen şi americanii de la Ford.

CITROEN DS3 WRC

 

 

Citroen a înlocuit modelul C4 WRC cu noul DS3 WRC, al cărui motor turbo de 1.6 litri furnizează 300 de cai putere la 6000 de rotaţii pe minut, în timp ce cuplul este de 350 Nm la 3250 de rotaţii pe minut. Modelul are o lăţime de 1.82 m, cea mai mare permisă de regulament, şi jante de 18".

Sistemul de suspensii, frâne de curse şi sistemul de protecţie la răsturnare au fost reconfigurate în totalitate şi adăugate la transmisia integrală şi cutia de viteze secvenţiala în şase trepte. De asemenea, frânele sunt dotate cu un sistem de răcire bazat pe apă.


FORD FIESTA RS WRC

 

 

Dacă rivalii de la Citroen au mizat pe un model complet nou, Ford a ales să adapteze modelul Fiesta utilizat în clasa S2000 la regulamentul pentru 2011. Astfel a rezultat Ford Fiesta RS WRC, al cărui motor generează 300 de cai putere la 6000 de rotaţii de pe minut, similar cu DS3 WRC. În schimb, cuplul motor este de 450 Nm la 4000 de rotaţii pe minut, iar dimensiunile modelului sunt 3.963 m în lungime, 1.82 m în lăţime şi 2.48 m pentru ampatament.


MINI WRC

 

 

La revenirea în Campionatul Mondial de Raliuri, Mini va miza pe modelul Mini Countryman adaptat la rigorile unei competiţii tehnice precum WRC. Maşina a fost dezvoltată în strânsă colaborare cu britanicii de la Prodrive, mizează pe un motor BMW şi o cutie de viteza Xtrac şi are o lungime de 4.11 m, în timp ce lăţimea este de 1.82 m. Conform regulamentului, masa trebuie să fie de cel puţin 1200 kg.


REVENIREA MINI ÎN WRC

Revenirea celor de la Mini are rolul de a revitaliza Campionatul Mondial de Raliuri, după ce în ultimii doi ani competiţia s-a bazat doar pe srijinul venit din partea constructorilor Citroen şi Ford. Motivele principale pentru care Mini a revenit în WRC sunt schimbarea regulamentului tehnic şi parteneriatul cu Prodrive, compania care până în 2008 a gestionat programul japonezilor de la Subaru în competiţie.

Mini va concura în numai şase etape dintre cele 13 ale sezonului 2011, debutul fiind programat pentru Raliul Italiei din luna mai, însă britanicii vor avea program complet în 2012.

Chiar dacă în ultimele decenii nu a fost prezenta în WRC, Mini are o istorie bogată în raliuri, punctul de referinţă fiind cele trei victorii obţinute cu Mini Cooper S în 1964, 1965 şi 1967 în Raliul Monte Carlo, cea mai prestigioasă competiţie de acest gen din lume. Nu au lipsit nici victoriile în alte raliuri europene, cea mai importantă fiind cea realizată de Rauno Aaltonen, câştigător al Campionatului European de Raliuri în 1965.

MICHELIN ÎNLOCUIEŞTE PIRELLI CA FURNIZOR DE PNEURI

O altă noutate majoră pentru sezonul 2011 este schimbarea furnizorului de pneuri. Decizia FIA de a liberaliza piaţa cauciucurilor în WRC începând din acest sezon i-a determinat pe italienii de la Pirelli să se retragă din competiţie la numai o zi după ce francezii de la Michelin au anunţat oficial că doresc să furnizeze pneuri în competiţie. Odată cu retragerea Pirelli, Michelin va furniza pneuri pentru toate echipele utilizate de constructori.

Pe de altă parte, chinezii de la Dmack au profitat de oportunitate şi şi-au manifestat intenţia de a furniza pneuri pentru piloţi privaţi, primul contract fiind semnat cu Martin Prokop, care va concura în Raliul Suediei cu un Ford Fiesta S2000.

RĂZBOIUL SEBASTIENILOR

 

Sezonul 2011 anunţă şi un război pentru supremaţie intre Sebastien Loeb şi Sebastien Ogier. De o parte a ringului se afla Loeb, care deşi a cucerit nu mai puţin de şapte titluri mondiale consecutiv este determinat să-şi păstreze supremaţia şi după introducerea noilor maşini. De cealaltă parte, Ogier a fost revelaţia sezonului 2010 datorită celor două victorii obţinute şi a altor patru podiumuri, motiv pentru care Citroen a decis să-l promoveze la echipa de uzină alături de Loeb.

Citroen susţine că cei doi piloţi vor avea statut de egalitate cel puţin în prima parte a sezonului, însă dorinţa lui Loeb de a se menţine la vârf şi "foamea" de succes a lui Ogier tind să genereze o luptă interesantă pentru titlu în acest an.

 


PETTER SOLBERG, KIMI RAIKKONEN ŞI KEN BLOCK CONTINUA AVENTURA ÎN WRC

Campionatul Mondial de Raliuri îşi va păstra atractivitatea în 2011 şi datorită prezenţei a trei piloţi care dau culoare competiţiei: Popularul Petter Solberg a reuşit în extremis să ajungă la o înţelegere cu Citroen pentru a concura ca pilot privat cu modelul DS3 WRC pe tot parcursul sezonului, în timp ce Kimi Raikkonen va începe al doilea sezon în competiţie tot cu DS3 WRC sub culorile propriei sale echipe, Ice 1 Racing. Nu în ultimul rând, cascadorul american Ken Block va continua colaborarea cu Ford, urmând să urce la volanul unui Fiesta RS WRC în toate cele 13 etape ale anului.

9 PENTRU FORD, 5 PENTRU CITROEN, 3 PENTRU MINI

În total, 17 piloţi se vor alinia la startul noului sezon de WRC, dintre care cinci vor concura cu Citroen DS3 WRC, nouă cu Ford Fiesta RS WRC şi 3 cu Mini WRC.

PUNCTE BONUS PENTRU ULTIMA PROBĂ SPECIALĂ

Sistemul de punctare a rămas neschimbat pentru acest sezon, în forma 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Totuşi, în ultima probă specială a fiecărui raliu se vor acorda puncte bonus primilor trei clasaţi conform grilei 3-2-1. Această probă specială se va desfăşura pe distanţe scurte de 3-5 km şi va fi transmisă în direct de posturile de televiziune, scopul fiind atragerea spectatorilor chiar dacă învingătorul etapei este deja cunoscut.

Noul sezon al Campionatului Mondial de Raliuri începe în weekendul 10-13 februarie cu Raliul Suediei.