Episodul 3: Viata stricta a unui pilot de Formula 1

Publicat miercuri, 14.05.2008 18:13 de Mircea Meșter

Ok, voi fi pentru o zi pilot de Formula 1. Desi luni voi avea un fizioterapeut personal si voi lucra indeaproape cu mecanicii, exista un element pe care nu il voi putea recupera pana atunci: viata sportiva a pilotilor. Desi am la activ 12 ani de sport profesionist cu tot ce inseamna acesta, ultimii 4 ani au franat elanul din tinerete si au aruncat pe alocuri nori pufosi pe harta corpului. Dar asta e o alta discutie.

Cica pilotii de Formula 1 sunt atleti desavarsiti, cu dieta clara si fara excese. Normal, as crede pana in maduva oaselor acest lucru daca nu as sti ca nea Kimi Raikkonen are in sange cate o sticla de una-alta in fiecare moment al vietii. Si, dupa cum spunea chiar Jean Todt la un moment dat, finlandezii - implicit celebrul Mika Hakkinen - trag la masea pentru ca li se pare normal.

Si totusi...

- Media de greutate a unui pilot din F1 este de 65 de kilograme. Grasimea nu exista in peisaj, pachetele de muschi fiind puse toate la locul lor.
- Fiecare pilot de Formula 1 isi supune corpul la o dieta clara si zilnica. De asta e de admirat Rubens Barrichello, care in weekendul trecut a trecut peste a 257-a cursa din cariera.
- Un pilot de Formula 1 isi antreneaza toate grupele de muschi. In special gatul si antebratul. Evident, scriu asta in timp ce imi rotesc capul si apas tastele incordat.
- Fiecare pilot are un nutritionist care se ocupa indeaproape de dieta acestuia si ii numara fiecare calorie pe care o introduce in organism. Banuiesc ca oamenii astia nici nu stiu ca exista McDonald's si altele de genul asta.
- Mesele unui pilot de Formula 1 sunt bogate in carbohidrati si aproape de zero in ceea ce priveste grasimile.
- Meniul zilei. Dimineata: lapte cu cereale si banane felii sau mar ras. Pranz: fructe si multa apa minerala. Seara: supa de legume, o felie de paine integrala, paste cu sos extrem de putin gras, broccoli preparat pe aburi, iaurt, fructe uscate si alune. Si suc de fructe sau apa minerala.
- Am noroc cu faptul ca de patru luni tin si eu o semi-dieta impusa personal. Rezultatul este 10 kilograme in minus si o imagine apropiata de cea de acum niste ani, cand alergam cate 30 de kilometri pe zi in cantonamente. Am spus "apropiata".
- Carnea rosie e interzisa complet. La fel si zaharul, mancarea de fast-food si alcoolul (Kimi se face ca nu aude). Oua? Unul pe saptamana maximum. Evident, sampania de dupa cursa nu se pune. Sunt doar trei piloti care ajung pe podium.
- Daca intrebi un pilot care e mancarea sa preferata, raspunsul va fi extrem de simplu si nu il va inspira deloc pe un bucatar de cariera.
- Exceptii: Nigel Mansell, in perioada fericita a cerierei sale. Ne povesteste Josef Leberer, fitness trainer la McLaren in acea vreme: "Nigel stia ce e bun si ce nu, dar ii placea sa manance enorm. Ar fi mancat de doua ori ce ii prescriam si ii placea foarte mult budinca. La inceput am fost nevoit sa fiu foarte strict si sa ii spun nervos ca nu tot ce vrea el e necesar. Facea misto de mine si, desi isi punea pe farfurie ce vroia, lasa ce nu era bun pe marginea acesteia. la un moment dat pierduse patru kilograme intr-o dieta prescrisa de mine. El si sotia sa, Rosanne, au spus ca vor sa continue acea dieta, pentru ca se simtea foarte bine. A mers, desi atunci cand masina nu ii era pe plac se enerva si manca mult fara sa se gandeasca si sa tina seama de nimic".
- In timpul cursei, pulsul unui pilot trece de la 60 la 240 de batai pe minut. Eu zic ca o fi ceva adrenalina in toata povestea asta...
- Unul dintre cei mai cunoscuti antrenori de fitness din istoria Formulei 1 este Willi Dungl. El l-a ajutat pe Niki Lauda sa revina la forma initiala dupa ce pilotul german a ars de viu la Nurburgring, intr-un accident incredibil. Acelasi Dungl a fost fitness trainer-ul lui Steffi Graf. Acesta a iesit din Formula 1 in 1995, dupa moartea lui Senna, un pilot despre care spune ca a fost cel mai bine pregatit fizic dintre toti cei intrati vreodata in acest sport.
- "Daca unul dintre noi, oamenii normali, ar avea un accident ca cele care se petrec in Formula 1, am fi distrusi. Nu suntem destul de puternici. Conditia sistemului cardiovascular si a musculaturii sunt de asemenea foarte importante" - citat din Leberer. E bine ca nu fumez, nu beau alcool si in general stau bine la capitolele astea. Macar un criteriu am bifat corect.

Una de final: "Exista o singura solutie sa fii intr-adevar in stare sa pilotezi o masina de Formula 1: sa urci in ea si sa pleci" - Mario Andretti. Asa o fi? Vom vedea luni.  

La final, un film interesant (va ia doar un minut):