Despre comportamentul dinamic al Tiguanului nostru de anduranță: plusuri și minusuri
Am petrecut două săptămâni cu Tiguanul de anduranță. SUV-ul german ne-a demonstrat că, în ciuda unor minusuri palpabile, încă rămâne un all-rounder atunci când aducem în discuție comportamentul dinamic.
În urmă cu câteva săptămâni, Mircea mi-a "aruncat" cheile Tiguanului de anduranță și mi-a șoptit, cu sufletul împăcat, că pot să-mi fac de cap și să torturez puțin SUV-ul german, astfel încât să avem un second opinion în legătură cu caracteristicile de bază ale modelului din Wolfsburg.
Deși nu sunt unul dintre cei care vin cu vorbe de laudă la adresa acestui segment (SUV), cele două săptămâni în compania lui Tiguan (multe zile fiind petrecute în traficul din Capitală) aveau să-mi schimbe puțin opiniile cu privire la gama SUV. Așa se face că în momentul în care am fost nevoit să predau mașina, aveam o mică urmă de regret. Pe finalul testului, am existat zile în care chiar simțeam că în acest moment aș putea conviețui cu Tiguanul din parcare. Nu, n-am trecut de cealaltă parte a baricadei, pentru că Tiguan are și minusuri.
În cele două săptămâni de test, m-am axat mai mult pe comportamentul dinamic al lui Tiguan și mai puțin pe plusurile și minusurile oferite în dreptul altor capitole (cele pe care le punctăm în mod normal în testele Automarket).
Resurse potrivite pentru un SUV, dar o transmisie nu foarte "energică"
Tiguanul de anduranță este echipat cu motorul de 2.0 litri TDI capabil să dezvolte 150 de cai putere și 340 Nm, resurse puse în valoare cu ajutorul unei transmisii automate DSG cu șapte trepte și a unui sistem de tracțiune integrală permanentă 4Motion.
La finalul celor două săptămâni, am rămas cu ideea că resursele oferite de SUV-ul german sunt potrivite pentru o exploatare normală. Mai puțini cai cu siguranță ți-ar induce un sentiment de vehicul submotorizat, în timp ce o versiune mai potentă (există diesel de 190 și 240 CP în gama modelului german) nu ar face o diferență mult prea mare la viteze de drumuri naționale și autostrăzi. În actuala configurație, nu trebuie să aștepți sprinturi năucitoare atunci când te așezi la drum și vrei să depășești la viteze care sunt afișate cu mai mult de două cifre.
Tiguanul de anduranță dispune și de un sistem pentru alegerea modului de rulare. În Sport te vei bucura de un motor capabil să răspundă mult mai prompt apăsărilor pedalei de accelerație, în timp ce de cealaltă parte a baricadei se află modul Eco. Prin simpla apăsare a unei iconițe aflate pe ecranul tactil poziționat pe consola centrală, îi "aplici" motorului o doză generoasă de anestezic.
Deși în modul Sport te vei bucura de aboslut toate resursele motorului diesel, zgomotul și ronțăitul specific acestuia sunt mai pregnante. În schimb, în modul Eco sunetul de diesel parcă este ușor anulat, însă nu dispare din piesaj, mai ales atunci când indicatorul pentru turația motorului ajunge în dreptul celor 3.000 rpm.
În modul Normal, acel sunet de diesel nu foarte rafinat o să te facă să ridici cu două trepte volumul sistemului audio. Altfel spus, un minus cât se poate de corect trebuie trecut în dreptul rafinamentului oferit de motorul diesel. În rest, livrarea resurselor are loc plăcut și poate fi "personalizată" prin selectarea modurilor de rulare.
Cutia DSG cu șapte trepte acompaniază motorul de 2.0 litri TDI. Și voi începe cu o bilă neagră: în modul Normal, cutia așteaptă prea mult pentru schimbarea treptelor. Sunt momente în care transmisia parcă te întreabă "Mai accelerezi sau rămânem în treapta a treia? Dau una în sus sau ai de gând să frânezi?" Și toate aceste întrebări suplimentare din partea cutiei în condițiile în care la volan am avut un comportament liniar. Altfel spus, mi-ar fi plăcut ca transmisia pusă în modul Normal să schimbe treptele ceva mai rapid și să nu existe acel timp mort. În ceea ce privește retrogradarea treptelor, aici transmisia se descurcă bine atât într-un mod normal de exploatare, cât și într-un ritm ceva mai barbar.
De menționat că în modurile Sport și Eco transmisia are un ritm de funcționare mult mai fluid și mai natural. Dacă îți place să rămâi tot timpul în control, te poți juca și cu treptele de viteză fie prin intermediul levierului, fie cu ajutorul padelelor minuscule amplasate în spatele volanului.
Un alt lucru pe care nu l-am apreciat a fost plecare de pe loc atunci când funcția Auto Hold este activă. Nu cunosc motivul oficial, însă impresia lăsată este aceea că sistemul Auto Hold nu eliberează rapid roțile, iar astfel mașina pare că "se bâlbâie". Iar acest comportament o fie și mai greu de ignorat atunci când execuți întoarceri din trei mișcări sau parcări.
În rest, cuplul motor-transmisie fac pereche bună și reușesc să facă din Tiguan 2.0 TDI un SUV dezirabil.
4Motion sub semnul întrebării
Un sistem de tracțiune integrală pe un SUV compact poate părea tentant. Iar aici fiecare poate veni cu argumente pro sau contra care să ducă la discuții interminabile.
În cazul Tiguanului de test, sistemul 4Motion a fost o dotare opțională (1.800 de euro). În marea majoritate a timpului, tehnologia 4Motion livrează resursele exclusiv către puntea față (determinând astfel un consum de carburant mai mic), în timp ce în momentul în care sistemul identifică o pierdere de aderență, o parte dintre resurse sunt distribuite și către puntea spate. Astfel, primești un SUV capabil să ofere un comportament rutier mai bun în condiții cu aderență scăzută.
Iar pe o vreme ploiasă sau pe zăpadă, cu siguranță am fi simțit din plin ajutorul acestui sistem (n-a fost cazul, pentru că vremea din ultimele săptămâni nu a adus precipitații). În același timp, atunci când ataci cu aplomb virajele, sistemul de tracțiune integrală te va ajuta să ieși cu bine din situații pe care un sistem exclusiv 4x2 nu le-ar fi putut gestiona fără o pierdere masivă a aderenței și fără corecții aplicate direcției.
Nu l-am dus pe Tiguan în off-road. Și nu pentru că nu mi-aș fi dorit să-l murdăresc, ci pur și simplu pentru că SUV-ul german nu prea își are locul acolo.
Singura "ieșire" în afara părții carosabile a fost făcută în momentul ședinței foto. N-am scăpat de gura lui Ciprian până nu am traversat o bordură cu Tiguanul, astfel încât fotograful nostru să poată să "tragă" o serie de cadre cu lumina așezată perfect peste SUV-ul de test și peste pereții acoperiți cu graffiti.
Deși nu le-am utilizat (pentru că nu a fost cazul), Tiguan propune mai multe moduri pentru sistemul 4Motion. În funcție de situația dată, poți alege modul On-Road, Off-Road, Snow and Ice și Off-Road Individual. Fiecare dintre acestea modifică răspunsurile motorului și ale accelerației, în timp ce sistemele electronice de control îți vor permite să te "joci" ceva mai mult în lipsa aderenței optime.
Altfel spus, nu știu dacă cei 1.800 de euro plătiți pentru sistemul de tracțiune integrală 4Motion au fost cheltuiți într-un mod care poate fi justificat ulterior.
Suspensia, motivul pentru Tiguan este un all-rounder în ceea ce privește comportamentul dinamic
Nu-mi plac clișeele, dar Tiguan chiar este un all-rounder. Iar setarea suspensiei contribuie din plin la această descriere.
SUV-ul poate trece nestingherit peste denivelări generoase, fără să provoace "pagube" la interior. Și când spun pagube mă refer atât la zdruncinarea pasagerilor, cât și la zgomotele generate de amortizare. Per total, suspensia lui Tiguan are un grad bun de confort, dar în același timp este setată astfel încât caracterul dinamic să nu fie afectat major. Apare și ruliul, dar acesta nu este unul foarte pronunțat.
Asemeni multor modele, Tiguan nu excelează la trecerea peste denivelările scurte. În acel moment, vei simți vibrații la nivelul cabinei și, în funcție de viteza cu care le abordezi, sunete mai puțin plăcute cauzate de supensiile de pe puntea spate.
Sistemul de direcție propune mai multe niveluri de feedback, în funcție de modul de rulare selectat. Indiferent de situație, am simțit direcția lui Tiguan mult prea asistată. În oraș acest lucru nu este rău, însă pe drumurile virajate n-ar fi stricat să-ți ceară ceva mai mult efort fizic.
Acestea fiind zise, misiunea mea se încheie aici. La finalul testul, am descoperit un Tiguan care, din punct de vedere dinamic, reușește să treacă cu bine peste multe capitole. Rămân cu ideea că motorul diesel putea fi mai rafinat, iar cutia ceva mai rapidă. Peste toate acestea, sistemul de tracțiune integrală nu e un must.
Lucruri pe care le-am apreciat
● motorul de 2.0 litri livrează plăcut resursele și nu oferă impresia unui SUV submotorizat.
● transmisia funcționeză fluid în modurile Sport și Eco.
● posibilitatea selectării treptei de viteză cu ajutorul padelelor de pe volan.
● posibilitatea alegerii unui mod de rulare în funcție de traseul ales (on-road, off-road).
● suspensia absoarbe plăcut neregularitățile de la nivelul drumului.
Lucruri pe care le-aș îmbunătăți
● rafinamentul motorului diesel.
● zgomotele resimțite la interior.
● comportamentul transmisiei în modul Normal.
● pornirile de pe loc atunci când funcția Auto Hold este activă.
● gradul de asistare a sistemului de direcție (îmi doresc un feeling mai natural).
"posibilitatea selectării treptei de viteză cu ajutorul padelelor de pe volan." - bah esti nebun, cata inovatie :))), hai las-o moarta ca macane.... masina nu isi face banii, punct, e prea scumpa la ce ofera.