Opel Astra
Final de test cu Opel Astra 1.6 Turbo: puncte forte, puncte slabe, buget de utilizare
Au trecut trei luni de la prima întâlnire cu Opel Astra, iar acum a sosit momentul să ne luăm rămas bun de la hatchback-ul constructorului din Russelsheim. Au fost trei luni în care modelul german nu a petrecut prea mult timp "pe tușă". Încă de la prima întâlnire i-am promis că o să-i arăt multe locuri frumoase din România, iar acum, la final, sunt convins că am făcut tot posibilul ca el să se simtă parte din familie.
Marea majoritate a timpului petrecut în compania lui Astra a fost pe drumuri naționale și județene și consider că nu l-am "chinuit" prea mult cu traficul din București. Au fost 6.000 de kilometri în care Astra ne-a arătat că este un model matur, cu multă personalitate pe care te poți baza chiar și în situații dificile.
La finalul testului de anduranță am pregătit pentru voi o balanță, în talerele căreia voi așeza atât punctele slabe, cât și punctele forte ale actualei generații Opel Astra. Și pentru că ne-am atașat de hatchback-ul constructorului german, vom începe cu bilele negre și voi păstra pentru final atuurile, astfel încât să încheiem aventura într-o notă pozitivă.
Puncte slabe
Așadar, în cele trei luni petrecute împreună, Opel Astra K 1.6 Turbo de 200 de cai putere "m-a scos din pepeni" pentru că:
- Mimosa pudica este numele unei plante care își strânge frunzele atunci când acestea sunt atinse. Fix așa reacționează și senzorii de parcare ai lui Opel Astra. Imediat ce viteza scade sub 10 km/h, senzorii se activează și încep să monitorizeze perimetrul mașinii. Orice ai face, stai calm și nu te panica pentru că din clipă în clipă este posibil ca un țiuit lung să te facă să tresari.
- "umblă vorba prin târg" că Opel știe să facă scaune. Și da, le-am simțit și noi îmbrățișarea plăcută în multe alte teste, dar cele cu care a fost echipat acest Astra parcă nu erau înrudite. Suportul lateral este unul bun, însă suportul lombar se numără printre punctele forte. Nici tetierele nu au fost cele mai prietenoase din lume.
- actuala generație Astra oferă materiale bune și plăcute la atingere. Însă, nemții au lăsat și câteva zone cu plastic tare și mai puțin prietenos. În continuare, finisajele rămân subiectul pe care nemții îl pot îmbunătăți consistent.
- deschid portiera, pun portofelul și cheile în buzunarul ușii și încerc să-mi las și telefonul mobil undeva. Dar surpriză. Astra nu are "o scobitură" care să-mi permită asta, motiv pentru care sunt nevoit fie să-l ascund în cotieră, fie să-l sprijin de unul dintre suporturile de pahare. Nu sunt genul care să întoarcă privirea către notificările primite, însă faptul că sunt mereu grăbit face ca de cele mai multe ori să uit din lucrurile cu care am plecat, iar un spațiu dedicat telefonului mobil m-ar ajuta enorm. Totuși, Astra oferă un suport de telefon special, disponibil în lista de accesorii dedicate, pe care să-l atașezi suportului amplasat în zona de jos a consolei centrale.
- suspensia oferită de Opel pe Astra a fost calibrată pentru confort și reușește să absoarbă din plin neregulile suprafeței de rulare, dar nu este cea mai discretă și silențioasă din segment.
- cutia automată disponibilă pe Astra K 1.6 Turbo are un comportament plăcut și o să-ți facă viața mult mai ușoară atunci când ai de traversat un București plin ochi. Totuși, retrogradările nu sunt realizate cu aceeași eleganță și rafinament.
Puncte forte
- un lucru pe care l-am admirat încă de la primele drumuri în compania lui Astra a fost poziția la volan. Faptul că ești aproape de sol și implicit de centrul de greutate al mașinii vei simți mult mai facil comportamentul lui Astra indiferent de situația în care ajungi.
- imediat ce ți-ai găsit poziția în scaun, vei atinge volanul îmbrăcat în piele. Opel oferă pe hatchback-ul său de clasă compactă un volan gros și bine profilat care se mulează perfect pentru cei care adoptă un condus orientat către sportivitate.
- sistemul de infotainment oferit de Opel nu se mai află la prima tinerețe, dar funcționează fluid și ușor. Ecranul tactil nu se bâlbâie atunci când îi ceri cu rapiditate să execute diferite comenzi. Un plus îl reprezintă sistemele Apple CarPlay și Android Auto.
- chiar dacă mai sus vă spuneam că nu iubesc partea în care mă văd nevoit să sprijin telefonul mobil de unul dintre suporturile de pahare, Astra plusează când aducem în discuție spațiile de depozitare. În buzunarele ușilor din față vei pune cu încredere chiar și sticle de 1.0 litri, iar lângă mai poți "înghesui" mărunțisuri.
- au trecut 6.000 de kilometri de când am pus prima dată mâna pe volanul lui Astra 1.6 Turbo, iar computerul de bord indică un consum mediu mixt de 7.3 litri la 100 de kilometri. Și mă declar mulțumit de această valoare. Peste 4.000 de kilometri au fost rulați în afara orașului pe drumuri naționale sau județene. N-am evitat autostrăzile, doar că acestea încă nu au "crescut" în regiunile în care m-am deplasat.
- un alt lucru pe care l-am apreciat a fost feedback-ul oferit de sistemul de direcție. Astra răspune bine la comenzile bruște și te ajută eneorm atunci când faci manevre în spații înguste.
- 200 de cai putere, 300 Nm și 0-100 km/h în 7.2 secunde pentru un hatchback compact. Eu unul sunt împlinit cu aceste valori.
Costuri de exploatare
Dincolo de aceste avantaje pe care le resimți zilnic atunci când te urci la volanul lui Opel Astra, hatchback-ul constructorului german n-o să-ți deranjeze bugetul atunci când aduci în discuție costurile de întreținere.
Am pus pe hârtie costurile de întreținere, iar la final am tras linie. Iată ce am obținut.
Costuri întreținere | Anul 1 30.000 km |
Anul 2 60.000 km |
Anul 3 90.000 km |
Anul 4 120.000 km |
Anul 5 150.000 km |
Anul 6 180.000 km |
Revizii | ||||||
- schimb de ulei + filtru - bujii, lichid de frână, filtru polen, filtru aer + curea agregate* |
326 lei - |
326 lei 800 lei |
326 lei - |
326 lei 800 lei |
326 lei - |
326 lei 1.000 lei |
Impozit | 64 lei | 64 lei | 64 lei | 64 lei | 64 lei | 64 lei |
Taxa de drum | 130 lei | 130 lei | 130 lei | 130 lei | 130 lei | 130 lei |
Anvelope | 1.600 lei | 1.600 lei | 1.600 lei | |||
Carburant** (consum mediu 7.3 l/100 km) |
6100 lei | 6100 lei | 6100 lei | 6100 lei | 6100 lei | 6100 lei |
*la fiecare 6 ani **valoare calculată la prețul de 5.5 lei/litru. Rulaj mediu: 15.000 km/an |
Daca rulajul mediu este de 15000 km/an, de ce costa revizia din anul 2 atat de mult? Si pe bune, la fiecare 2 ani sa ii schimbi anvelopele...mai ales ca trebuie folosite 2 randuri pe an vara/iarna