Toyota Prius

1.8l L4 VVT-i Sol

Motor / Transmisie

5.0
Cea de-a treia generatie a lui Toyota Prius este echipata cu un motor pe benzina de 1.8 litri care furnizeaza 99 CP la 5.200 rpm, iar cuplul motor oferit este de 142 Nm la 4.000 rotatii pe minut. Desi aceste cifre nu sunt impresionante la prima vedere, trebuie sa luam in calcul faptul ca acest motor pe benzina este mai puternic decat intregul ansamblu hibrid cu care a fost oferita prima generatie a acestui model. Cel mai impresionant lucru la acest propulsor este faptul ca nu functioneaza in ciclul otto, ci in ciclul Atkins. Astfel, motorul lui Prius are o putere mai mica per litru decat cea oferita de un motor otto conventional, dar ofera un consum mult mai scazut de carburant. Toyota Prius nu are curea sau lant de distributie, toate elementele motorului fiind angrenate electric, facand inutila utilizarea curelelor si a lanturilor. Mai mult decat atat, propulsorul de 1.8 litri al lui Prius este echipat cu tehnologia Dual VVT-I, dar si cu injectie secventiala de carburant alaturi de un sistem de control inteligent al clapetei de acceleratie. Desi are o cilindree mai mare decat cea a vechii generatii Prius, motorul de 1.8 litri consuma mai putin si este mai performant. Fiind un Full Hybrid, Toyota Prius este echipat si cu un motor electric de 38 CP, care furnizeaza un cuplu de 207 Nm de la zero rotatii pe minut. Bateriile lui Prius utilizeaza tehnologia Ni-Metal Hydride si au un voltaj maxim de 650V. Pentru a conserva viata acumulatorilor, Toyota Prius este reglat astfel incat sa incarce intre 40 si 65% din capacitatea acestora, lucru care duce la o durata de viata de peste 10 ani. Transmisia lui Prius este de tip CVT, adica are o singura treapta al carui raport este variat incontinuu. Pe langa asta, cutia de viteze a lui Prius are si o functie speciala care efectueaza frana de motor, utila in cazul traseelor serpuite in coborare. Toyota Prius are trei moduri de functionare, Eco, Power si EV, primele doua dintre acestea putand fi accesate in orice moment al rularii. Modul EV poate fi accesat doar in cazul in care bateria este incarcata suficient si automobilul nu ruleaza cu o viteza mai mare de 49 km/h. In restul timpului, celelalte doua moduri de functionare ale lui Prius asigura cu prisosinta deplasarea ecologica a vehiculului. Modul Eco este orientat catre economia de carburant, iar apasarea nervoasa a acceleratiei in acest mod aduce cu sine un consum mai ridicat de carburant decat utilizarea modului Power la aceeasi sarcina. Modul Power aduce cu sine mai multa implicare din partea motorului pe benzina si ofera acceleratii si reprize impresionante pentru 99 de cai, puterea maxima a unitatii pe benzina. In modul de functionare EV, Toyota Prius are motorul pe benzina oprit si ruleaza in conditii de silentiozitate extrema. Practic, singurul sunet care poate fi auzit este cel al anvelopelor pe asfalt. Odata ce bateriile au ajuns la un nivel mai scazut, Prius comuta automat in modul de functionare Eco, care implica un mic ajutor la propulsie din partea motorului pe benzina. Motorul pe benzina se opreste periodic si in acest mod de functionare, "ordinul" de oprire sau de pornire fiind dat de viteza cu care circulati, de incarcarea bateriei si de apasarea pedalei de acceleratie. Oprirea si pornirea motorului pe benzina sunt aproape imperceptibile in cazul rularii in modul Eco si apasarii gentile a pedalei de acceleratie. Modul Power ofera un nivel mai bun de acceleratie, implicand motorul pe benzina in propulsie odata cu fiecare apasare a pedalei de acceleratie. Motorul electric este utilizat in continuare in modul Power, iar bateriile se incarca la fiecare franare. Nu trebuie sa uitam ca motorul electric al lui Prius ofera 207 Nm la orice turatie, lucru care ajuta mult in cazul unei depasiri sau unei accelerari mai puternice. La viteza mare si la acceleratii puternice, Toyota Prius degaja un sunet placut, dar nederanjant la interior.
  • cupitza, luni, 12.10.2009 19:25
    putere motor

    Conform fisei tehnice de pe site-ul Toyota, motorul electric are 82 CP (60 kW), si nu 38 CP.

  • florin, luni, 12.10.2009 20:04
    cati cai pana la urma?

    "Cea de-a treia generatie a lui Toyota Prius este echipata cu un motor pe benzina de 1.8 litri care furnizeaza 99 CP" si "Modul Power aduce cu sine mai multa implicare din partea motorului pe benzina si ofera acceleratii si reprize impresionante pentru 91 de cai, puterea maxima a unitatii pe benzina"

  • KID16, luni, 12.10.2009 20:53
    Prius

    Pentru ce e litera "B" de pe maneta schimbatorului de viteze?

  • marius, luni, 12.10.2009 21:45

    Tot mai bine m`as da pe langa Mertzanu` din penultima poza...

  • sebaa, marţi, 13.10.2009 00:03
    @KID16

    Litera B de pe selectorul de viteze este utilizata pentru frana de motor.

  • baronu_albastru, marţi, 13.10.2009 08:44
    consum

    Eu am clio hatchback cu 82 CP si are consum mediu 4.5, pentru ce sa dau 30000, pe o masina de 3 ori mai scumpa cu acelasi consum? Cred ca este un moft masina asta, sunt atatea masini cu un consum similar la preturi infinit mai mici.

  • catalinB, marţi, 13.10.2009 10:24
    @baronu_albastru

    Vorbim de o masina de cu totul alte dimensiuni. daca vrei sa o compari compara cu ceva din aceeasi clasa...

  • asd, marţi, 13.10.2009 10:35
    asd

    Comparati cu un golf diesel sau motare hdi 1.6 PSA...nu cred ca merita diferenta de pret avand in vedere consumurile relativ apropiate. La consum fiind un model hibrid eu nu ii dau mai mult de 6. Ma impresiona un consum de 3%

  • Alin, marţi, 13.10.2009 11:07
    Moft

    Subscriu. Masina asta e un moft. A facut cineva un simplu calcul sa vezi cam in cati ani/km iti amortizezi diferenta de bani ? Mie mi-au iesit vreo 250.000 Km prin oras cu ipoteze simplificatoare (economie de 5L/100Km, masina concurenta de 15000 E, 1.2 Euro/L benzina). O masina full electrica alimentata din statii ecologice ar face poate o diferenta. Asta e praf in ochi si marketing pt. snobi. Ca si in general chestia cu ecologia auto. Stie cineva cam cat polueaza un vapor ? Doar unul ?

  • catalinB, marţi, 13.10.2009 11:29
    @Alin

    Ai tu idee cat polueaza un vapor? sau daor crezi ca stii din ce iti spun cei niste statistici exagerate si prost interpretate. Multi cred tot ce citesc si ii ajuta sa se crada nevinovati. Mergi in orice intersectie din Bucuresti si trage bine aer in piept. E de la vapoare mizeria pe care o respiram, nu? Nu zic ca masina asta e solutia, sau ca e perfecta. Pentru europa unde masinile sunt mici si polueaza rezonabil (cele noi) nu e nimic revolutionar, dar pentru americani diferenta de consum/poluare e enorma. Daca o faceau si ei mai frumoasa nu mai statea nimeni sa calculeze in cat timp se "amortizeaza" :))

  • Alin, marţi, 13.10.2009 11:46
    @catalinB

    Ma refeream la ecologie in general si la enunturile gen "salvati planeta de incalzire globale" etc. Nu la poluarea din orase. Care apropo e de multe feluri. In principal umana (la noi). Nu vorbesc din statistici. Vezi si tu cam cat consuma un vapor (de ce dimensiune vrei tu). Si apoi vezi echivalenta in masini (ce euro vrei tu). Si vezi ce-ti iese. Nu inteleg de ce te ataci asa. E pura realitate. Pentru americani diferenta e enorma ?!? Asta e o statistica sau ce ? Cu cativa snobi in america nu cred ca va fi salvata nici planeta si nici orasele nu vor fi mai curate. Lumea refuza sa mai gandeasca. Iau totul de-a gata. De la televizor eventual.

  • tzenu_bmw, marţi, 13.10.2009 12:38
    placinta

    urate is doamne masinile astea. ca o tava de placinta

  • ursus, marţi, 13.10.2009 14:06

    Poate 650Vcc puse toate in serie. Dupa 12 ani au ajuns in culmea performantei: 8Km parcursi cu bateriile full? Ce baterii au pus? Ni-Mh de la bormasinile cu acumulatori STERN? Li-Ion sau Li-Polimer sunt scumpe,ai? Praf in ochi pentru snobi,vb.lui @Alin.Au bagat un motor electric,cateva baterii si umflat pretul,poate pune careva botu.

  • schumi, marţi, 13.10.2009 15:00
    Notare...

    Motor / Transmisie 10/10 ???? Haida-de!!! Inseamna ca ati marit baza de notare si noua nu ne-ati spus :D.

  • geo, miercuri, 04.11.2009 21:16
    toiota

    prea multi bani pt.un moft

  • Andrei, sâmbătă, 13.02.2021 04:39

    As dori sa fac un comentariu in perfecta cunostiinta de cauza, deoarece detin un model Toyota prius, recunosc ca si eu am fost sceptic pana sa o conduc si mentalitatea era asemanatoare cu a domnilor de mai sus. Insa dupa aproape 3 ani de cand o am si 80.000 km parcursi pot spune ca este o masina exceptionala, consumul de combustibil este de departe cel mai mare atu, cu un motor de 1.8 benzina natural aspirat sa scoti 3.6-3.8 l % consum in oras. Nici in afara nu sta mai rau ajunge 4.2-5.0 %. Apropo pentru cei care vorbeau mai sus de amortizarea sumei platite, ar trebui sa stie ca placutele de frana se inlocuiesc pe la 70000-80000 km, discurile dupa 100.000 km, deoarece frana nu este folosita, masina la atingerea usoara a franei incarca bateriile hybrid ,o revizie normala scimb de ulei si filtre care se face la 15.000 km nu costa mai mult de 500-600 Ron, apoi scutirea taxelor la impozit cu pana la 95%, parcarile gratuite in toate parcarile primariilor, fiabilitatea generala este iarasi un mare plus, desi masina este plina de electronica. Toate acestea fac din modelul Toyota prius o masina extrem de buna si de fiabila.