Motor / Transmisie
Cea de-a treia generatie a lui Toyota Prius este echipata cu un motor pe benzina de 1.8 litri care furnizeaza 99 CP la 5.200 rpm, iar cuplul motor oferit este de 142 Nm la 4.000 rotatii pe minut. Desi aceste cifre nu sunt impresionante la prima vedere, trebuie sa luam in calcul faptul ca acest motor pe benzina este mai puternic decat intregul ansamblu hibrid cu care a fost oferita prima generatie a acestui model. Cel mai impresionant lucru la acest propulsor este faptul ca nu functioneaza in ciclul otto, ci in ciclul Atkins. Astfel, motorul lui Prius are o putere mai mica per litru decat cea oferita de un motor otto conventional, dar ofera un consum mult mai scazut de carburant. Toyota Prius nu are curea sau lant de distributie, toate elementele motorului fiind angrenate electric, facand inutila utilizarea curelelor si a lanturilor. Mai mult decat atat, propulsorul de 1.8 litri al lui Prius este echipat cu tehnologia Dual VVT-I, dar si cu injectie secventiala de carburant alaturi de un sistem de control inteligent al clapetei de acceleratie. Desi are o cilindree mai mare decat cea a vechii generatii Prius, motorul de 1.8 litri consuma mai putin si este mai performant. Fiind un Full Hybrid, Toyota Prius este echipat si cu un motor electric de 38 CP, care furnizeaza un cuplu de 207 Nm de la zero rotatii pe minut. Bateriile lui Prius utilizeaza tehnologia Ni-Metal Hydride si au un voltaj maxim de 650V. Pentru a conserva viata acumulatorilor, Toyota Prius este reglat astfel incat sa incarce intre 40 si 65% din capacitatea acestora, lucru care duce la o durata de viata de peste 10 ani. Transmisia lui Prius este de tip CVT, adica are o singura treapta al carui raport este variat incontinuu. Pe langa asta, cutia de viteze a lui Prius are si o functie speciala care efectueaza frana de motor, utila in cazul traseelor serpuite in coborare.
Toyota Prius are trei moduri de functionare, Eco, Power si EV, primele doua dintre acestea putand fi accesate in orice moment al rularii. Modul EV poate fi accesat doar in cazul in care bateria este incarcata suficient si automobilul nu ruleaza cu o viteza mai mare de 49 km/h. In restul timpului, celelalte doua moduri de functionare ale lui Prius asigura cu prisosinta deplasarea ecologica a vehiculului. Modul Eco este orientat catre economia de carburant, iar apasarea nervoasa a acceleratiei in acest mod aduce cu sine un consum mai ridicat de carburant decat utilizarea modului Power la aceeasi sarcina. Modul Power aduce cu sine mai multa implicare din partea motorului pe benzina si ofera acceleratii si reprize impresionante pentru 99 de cai, puterea maxima a unitatii pe benzina.
In modul de functionare EV, Toyota Prius are motorul pe benzina oprit si ruleaza in conditii de silentiozitate extrema. Practic, singurul sunet care poate fi auzit este cel al anvelopelor pe asfalt. Odata ce bateriile au ajuns la un nivel mai scazut, Prius comuta automat in modul de functionare Eco, care implica un mic ajutor la propulsie din partea motorului pe benzina. Motorul pe benzina se opreste periodic si in acest mod de functionare, "ordinul" de oprire sau de pornire fiind dat de viteza cu care circulati, de incarcarea bateriei si de apasarea pedalei de acceleratie. Oprirea si pornirea motorului pe benzina sunt aproape imperceptibile in cazul rularii in modul Eco si apasarii gentile a pedalei de acceleratie. Modul Power ofera un nivel mai bun de acceleratie, implicand motorul pe benzina in propulsie odata cu fiecare apasare a pedalei de acceleratie. Motorul electric este utilizat in continuare in modul Power, iar bateriile se incarca la fiecare franare. Nu trebuie sa uitam ca motorul electric al lui Prius ofera 207 Nm la orice turatie, lucru care ajuta mult in cazul unei depasiri sau unei accelerari mai puternice. La viteza mare si la acceleratii puternice, Toyota Prius degaja un sunet placut, dar nederanjant la interior.
Conform fisei tehnice de pe site-ul Toyota, motorul electric are 82 CP (60 kW), si nu 38 CP.