Tinuta de drum

5.0

Fără doar și poate, magia care creează această aură miraculoasă în jurul lui GR Yaris se datorează modului în care se conduce. Până la urmă, vorbim despre o mașină dezvoltată pentru competiții de raliu, iar asta se vede din orice unghi ai privi. Dacă vrei să îți faci o idee despre cât de potentă este această mașină și ce senzații îți oferă, tot ce trebuie să faci este să îți închipui că ești într-un rollercoaster, legat la ochi. De ce legat la ochi? Pentru că nu ai cum să anticipezi amalgamul de emoții pe care ți-l va provoca această mașină.

Odată ce te-ai pus la drum realizezi că traficul aglomerat din oraș nu i se potrivește deloc. Sigur, dimensiunea compactă a mașinii te va ajuta să te strecori facil printre ceilalți participanți la trafic. Mai mult, puterea covârșitoare te va ajuta și ea. Însă, pentru a te bucura cu adevărat de GR Yaris ai două variante: ori un drum asezonat cu serpentine, ori o sesiune pe circuit. Eu am ales prima variantă.

Odată ieșit din oraș, te pregătești pentru neprevăzut. Nu mă așteptam ca acest gândăcel să dea bătăi de cap mașinilor cu mult mai multă prestanță, pe orice fel de sector de drum. E greu să ții pasul cu GR Yaris, atât pe drumurile naționale, cât și pe autostradă. Numărul fețelor aproape împietrite de surprindere în momentul în care observau că depășirea facilă pe care și-o inchipuiau acum 10 secunde nu se poate face, a fost mult mai mare decât anticipam.

Mai mult, cuplul debordant și răspunsul impecabil al pedalei de accelerație după 3.000 RPM fac din GR Yaris o mașină pe care pur și simplu ți-e drag să o alergi, în toate situațiile posibile.

Șuieratul turbinei, laolaltă cu sunetul înfundat al sistemul de evacuare, creează o atmosferă încordată la bordul mașinii. Și, totuși, suspensia perfect setată, echilibrul mașinii și sistemul de tracțiune integrală îți inspiră încredere în permanență. Mai mult, poți regla tu cât din resursele mașinii să fie alocate pe fiecare punte.

În modul normal de condus, GR Yaris trimite 60% din cuplu pe puntea față și 40% pe puntea spate. Modul Track aduce raportul la 50:50, în timp ce modul Sport te va duce la 30% pe puntea față și 70% pe puntea spate. Această schimbare de raport de forțe se observă foarte ușor de la volan, schimbând comportamentul mașinii pe viraje.

În modul Normal vei simți foarte puțin caracterul subvirator al punții față, în timp ce modul Track va face mașina neutră, fix așa cum ai vrea să fie într-o competiție. Modul Sport, însă, îți va permite să scoți puțin spatele în evidență, dar numai dacă vrei cu adevărat. Asta pentru că GR Yaris are atât de multă aderență, încât va trebui să încerci activ să îi rupi echilibrul, pentru a face spatele să danseze.

Altfel, această mașină este pur si simplu lipită de asfalt și va fi mult peste abilitățile a 90% dintre șoferii de pe drumurile publice din România. Cu siguranță este peste abilitățile acestui umil redactor.

Cert este că, cele două diferențiale de tip Torsen de pe mașină (unul pentru fiecare punte) își fac treaba cu prisosință. Mai mult, precizia timoneriei cutiei de viteze, ambreiajul ce oferă feedback în pedală, sistemul de direcție extrem de precis precum și frânele supradimensionate fac din acest model un adevărat monstru pe o secțiune de drumuri virajate.

  • Seriff, luni, 20.12.2021 15:40

    Interesanta masinuta, singurul impediment mi se pare pretul, e clar ca e strict pentru pasionatii marcii si al genului.

  • Edikkk, luni, 20.12.2021 16:10

    O minune poluantă Mda Decât cu aşa minuni, mai bine fără

  • Seriff, marţi, 21.12.2021 09:08

    @Edikk decat cu masini scumpe cu autonomii de maxim 300 km si timpi de incarcare cu orele, mai bine fara.

  • Kirotractor, marţi, 21.12.2021 10:05

    Relativ la preț, îmi pare chiar ieftină (și) versiunea asta de top la câtă tehnică înglobează, plus că-i asamblată manual de / la japi (e cu 10% vamă inclusă!) și n-are comun cu Yarisul nik-nik. ...Ba da, greșesc -- are ceva, garanția de 6 ani / 200.000 km. :-) Un ipotetic urmaș al lui Audi S1 (4WD, 2.0 TSI 231 CP) ar fi costat deci sigur peste 50K € (ați uitat poate testul AM c-un A1 1.0 TSI / 115 CP de peste 35.000...) De n-aș fi avut alte priorități pe praful ăsta, m-ar fi tentat versiunea de bază la vreo 33 de mii -- tot 4WD cu 2 x Torsen și cutie de transfer programabilă, doar cu suspensii ceva mai milostive și fără LSD pe spate ori jante pe 18 forjate + pneuri Michelin Cup 4RS în loc de mai ”stradalele” Dunlop 050 pe 17 țoli. Clar însă că doar adevărații virusați de pilotaj (și cu portofelele nevirusate de crize) se vor arunca la așa ceva -- după mine adevărata ”mașină a anului”. Nu-i exclus însă ca unii s-o ia ca investiție, având mari șanse de-a deveni ”collector”. Nu de alta, dar cred că-i și ultima din stirpea ei ”WRC-replica-dinozauriană”, spre încântarea inconștientă a unor zombi hipnotizați care se cred progresiști. :-(

  • ds, marţi, 21.12.2021 11:24

    Ideală ca mașină de bază (pentru cei ce și-o pot permite) în raliuri.

  • andrei, marţi, 21.12.2021 22:43

    O masina de exceptie, senzationala. Chiar masina anului. Si arata sistemul ridicol de punctaj al acestui site. Orice, in afara de 5.0 este o eroare de apreciere.