Motor / Transmisie

5.0

Modelul GR Yaris a fost dezvoltat de divizia de motorsport a producătorului japonez, respectiv Gazoo Racing. Toată munca s-a desfășurat, conform oficialilor Toyota, sub înaltul patronaj al lui Akio Toyoda. Așa că, orice au avut nevoie inginerii, s-a materializat în cel mai scurt timp.

Mașina a fost inițial dezvoltată pentru a putea participa în competiții de raliu, iar pentru face asta, anumite cerințe tehnice trebuiau respectate. Astfel, propulsorul de sub capotă este bazat pe motorul de 1.5 litri, cu 3 pistoane al modelului „de stradă” Yaris. Cu toate acestea, modificările pe care le-a primit pentru a ajunge la performanțele oferite astăzi sunt atât de ample, încât ai putea foarte ușor să spui că vorbim de un motor complet nou.

Capacitatea cilindrică a acestuia a crescut la 1.618 cmc, pereții cilindrilor au fost tratați cu substanțe speciale pentru a suporta noul nivel de putere, turbina a fost schimbată, admisia de asemenea, precum și tot sistemul de răcire. Doar o parte din blocul motor a rămas identică cu ce oferă modelul „de bază”, poate pentru ca Toyota să spună că versiunea de raliu chiar folosește ceva din modestul Yaris cu 120 CP.

Deși ai putea fi tentat să crezi că un propulsor cu trei cilindri și de o capacitate cilindrică atât de mică nu are cum să genereze valuri de adrenalină, ar fi bine să pui la curent cu ce putere dezvoltă acest mic monstru înainte să te pronunți.

Ascuns sub numele de cod G16E-GTS, propulsorul de sub capota lui GR Yaris produce 261 CP și până la 360 Nm cuplu, disponibili de la 3.000 RPM. Acest nivel uriaș de putere, face ca acest motor să fie una dintre cele mai puternice unități cu trei cilindri din lume. Adică acolo sus, lângă ce va oferi Koenigsegg Gemera, atunci când va intra în producție. Până vom vedea motorul suedezilor cu 600 CP pe stradă, GR Yaris rămâne cea mai puternică mașină cu motor în trei pistoane din lume.

Având în vedere dimensiunile compacte ale mașinii și greutatea de doar 1.280 de kilograme, putem spune cu ușurință că acest propulsor face față cu brio oricărei provocări. Livrarea puterii către cele patru roți ale mașinii se face prin intermediul unei cutii de viteze manuale, cu 6 trepte, cu o timonerie ce pune pe gânduri chiar și mașini precum Honda Civic Type-R, o altă legendă japoneză.

Livrarea resurselor este intoxicantă, mai ales peste 3.000 de RPM. Un val de cuplu te cuprinde imediat ce ai trecut de acest prag și îți inundă creierul cu o cantitate aproape insuportabilă de adrenalină. Acest sentiment, combinat cu sunetul de admisie al motorului, creează o atmosferă ce-ți va da impresia că te afli pe o secțiune specială de raliu. Faptul că inima de sub capotă se turează foarte repede, precizia de incontestat a cutiei de viteze, toate fac din acest pachet unul cum rar vei mai găsi în peisajul automobilistic din ziua de azi.

Dacă reușești, totuși, să te abții și să păstrezi regimul de turație al motorului sub acel nivel magic de 3.000 RPM, ai putea observa că răspunsul mașinii este chiar domol la comenzile tale. Comportamentul unui GR Yaris este asemănător oricărui model cu un motor, supraalimentat din toți rărunchii, cu destul de mult turbo lag și un comportament aproape leneș.

Tocmai de aceea, probabil, nu te vei putea abține să nu treci de limita „normalului” destul de des, ajungând iar în zona de nebunie temporară.

  • Seriff, luni, 20.12.2021 15:40

    Interesanta masinuta, singurul impediment mi se pare pretul, e clar ca e strict pentru pasionatii marcii si al genului.

  • Edikkk, luni, 20.12.2021 16:10

    O minune poluantă Mda Decât cu aşa minuni, mai bine fără

  • Seriff, marţi, 21.12.2021 09:08

    @Edikk decat cu masini scumpe cu autonomii de maxim 300 km si timpi de incarcare cu orele, mai bine fara.

  • Kirotractor, marţi, 21.12.2021 10:05

    Relativ la preț, îmi pare chiar ieftină (și) versiunea asta de top la câtă tehnică înglobează, plus că-i asamblată manual de / la japi (e cu 10% vamă inclusă!) și n-are comun cu Yarisul nik-nik. ...Ba da, greșesc -- are ceva, garanția de 6 ani / 200.000 km. :-) Un ipotetic urmaș al lui Audi S1 (4WD, 2.0 TSI 231 CP) ar fi costat deci sigur peste 50K € (ați uitat poate testul AM c-un A1 1.0 TSI / 115 CP de peste 35.000...) De n-aș fi avut alte priorități pe praful ăsta, m-ar fi tentat versiunea de bază la vreo 33 de mii -- tot 4WD cu 2 x Torsen și cutie de transfer programabilă, doar cu suspensii ceva mai milostive și fără LSD pe spate ori jante pe 18 forjate + pneuri Michelin Cup 4RS în loc de mai ”stradalele” Dunlop 050 pe 17 țoli. Clar însă că doar adevărații virusați de pilotaj (și cu portofelele nevirusate de crize) se vor arunca la așa ceva -- după mine adevărata ”mașină a anului”. Nu-i exclus însă ca unii s-o ia ca investiție, având mari șanse de-a deveni ”collector”. Nu de alta, dar cred că-i și ultima din stirpea ei ”WRC-replica-dinozauriană”, spre încântarea inconștientă a unor zombi hipnotizați care se cred progresiști. :-(

  • ds, marţi, 21.12.2021 11:24

    Ideală ca mașină de bază (pentru cei ce și-o pot permite) în raliuri.

  • andrei, marţi, 21.12.2021 22:43

    O masina de exceptie, senzationala. Chiar masina anului. Si arata sistemul ridicol de punctaj al acestui site. Orice, in afara de 5.0 este o eroare de apreciere.