Volvo XC90

2.0 Hibrid Plug-In 400CP 4x4 Aut8 Inscription T8

Consum

4.5

O să fie multe de povestit la capitolul ăsta, dar promit că nu te vei plictisi. Și-o să vezi că trebuie clarificate niște chestii importante când vine vorba de SUV-urile full-size hibride.

Dacă îl iei la bani mărunți, XC90 hibrid - la fel ca orice alt SUV hibrid de dimensiunile astea - o să ți se pară o ciudățenie. Pentru că toate funcționează cam la fel: dacă rulezi în modul hibrid - așa cum o vei face în 95% din timp - bateria se va descărca în vreo 30-40 de kilometri, în funcție de viteza medie. E adevărat că vei consuma infim pe această distanță, deci dacă ai biroul aproape de casă și poți să-ți încarci bateria într-una dintre parcări vei putea să te lauzi la bere cu prietenii că ai un SUV de 400 de cai care consumă 2-3 litri/100 km. Și eventual poți să câștigi și câteva pariuri pe tema asta, dacă tot suntem la capitolul economie.

În rest, dacă vei folosi mașina ca să ieși din oraș (să zicem că vorbim de București) și să ajungi la munte (să zicem în Câmpina, de exemplu, pentru că ai o casă de vacanță acolo și vrei să respiri aer curat în weekend ca un șofer eco ce ești), vei constata că, după ce bateria s-a golit (vorba vine, mașina mai păstrează tot timpul o picătură de energie pentru cazuri excepționale și se și încarcă singură lent, dar sigur pe măsură ce frânezi), consumul tău urcă spre zone care sunt departe de ce anunță producătorii în fișele tehnice. Asta din simplul motiv că un motor de 2.0 litri - fie el și Twin Turbo - trebuie să tragă după el 2.5 tone plus pasageri și bagaje. 

Vei ajunge la miros de molizi când computerul de bord va indica faptul că ai parcurs 100 de kilometri de la start, iar consumul mediu va fi de 8-9 litri/100 km. E adevărat că este bine oricum ai lua-o pentru un model care are 400 de cai. 

Dacă la Câmpina nu ai unde să-ți încarci mașina și te vei baza pe faptul că te întorci la București mizând exclusiv pe motorul pe benzină (mă rog, cel electric intră și el la viteze de croazieră, de exemplu, ca să ajute sistemul de propulsie să nu consume mult, aruncând pe masă dramul de energie stors de baterie din frânare), vei observa că te vei putea baza pe un consum mediu mixt de 10-11 litri/100 km într-un ritm absolut normal de rulare. Depinde cât de tare apeși pedala.

La fel de adevărat e că îți poți lua un XC90 T8 ca să mergi la biroul care e la 5 kilometri de casă și vei putea să rulezi exclusiv electric dus-întors, spre amestecul de groază-mirare-fascinație al tuturor partenerilor de trafic, caz în care consumul de carburant va fi zero. Na, fiecare cu biroul și fetișurile sale. Cert e că XC90 T8 consumă cel mai puțin când e folosit ca... mașină de oraș. Good luck with that.

Una peste alta, cifrele de mai sus pot să pară ciudate privite la rece, însă ele sunt absolut comune într-un segment în care până acum câțiva ani exista doar Lexus RX 450h, dar care acum s-a populat cu versiuni hibride ale lui Audi Q7 (care vine în combinație diesel-electric sau benzină-electric), Mercedes GLE (fost ML) și BMW X5. În toate - absolut toate - cazurile, consumurile anunțate de producător sunt pur și simplu o glumă față de cât consumă mașina dacă o întinzi pe șosea.

Volvo zice, de exemplu, 2.1 litri/100 km. Mercedes înaintează un optimist 3.5 litri/100 km, iar BMW X5 vine cu 3.4 litri/100 km. Cei de la Audi sunt cei mai lansați, cu 1.8 litri/100 km pentru Q7 e-tron diesel. Cei de la Lexus, cu al lor RX de generație nouă, anunță 5.2 litri în medie, pentru că motorul electric e limitat de bateria mică (are o capacitate de vreo 5 ori mai mică decât cea a lui XC90), iar cel pe benzină e un V6 sănătos.

Dar știi cum e? Nici măcar nu-i poți acuza că te mint. În condițiile date, dacă îți permiți să alimentezi des bateria și mergi prin oraș (o încărcare completă durează 3-4 ore la o priză de 220V), ai șanse reale să consumi fix cât scrie la carte. Poate chiar mai puțin, și asta fără să faci eforturi substanțiale. Dar, în cazul acestor mașini, depinde extrem de mult cât rulezi între încărcări. Pentru că aceeași mașină care astăzi consumă 0.5 litri/100 km poate să consume mâine 12 litri/100 km.

De-asta voi și nota în acest capitol cifrele oficiale de consum în comparație cu rivalii. Pentru că orice altfel de comparație trebuie făcută pe șosea, în aceleași condiții, eventual într-un șir indian hibrid care să meargă pe DN1 deodată. Iar cu SUV-urile astea ai bloca traficul spre munte, deci mai bine nu.

  • Claudette, miercuri, 23.03.2016 11:29

    Stufos dar frumos. O masina ca asta merita un test asa.

  • Obbie, miercuri, 23.03.2016 11:42

    "Zgomot de rulare la viteze ridicate" - credeam ca doar japonezele au "pacatul" asta. Si intr-adevar e un mare pacat ca o masina asa completa sa fie insonorizata prost.

  • mog, miercuri, 23.03.2016 12:06

    nu mi pare cu nimic mai prejos fata de x5, q7, ori GLE

  • Chinezu', miercuri, 23.03.2016 12:19

    Felicitari pt test si pentru modelul testat XC90 T8. Pacat de nota, cred ca merita macar 4.5 , ca no fi egala cu nemtoaicele la 4.7, dar 4.3 cred ca e prea mica nota! Zgomot la rulare la viteze ridicate, e normal , un tanc nu are aerodinamica lui Audi A4!, sa-l aprieciem cu celelalte tancuri la aceleaasi viteze si conditii meteo! Drumuri bune !

  • vianu, miercuri, 23.03.2016 12:31

    @chinezu'....zgomote la rulare. Adevarat ca nu e foarte clara specificarea, dar daca ar fi fost de la vant ar fi fost zgomote.... la vant :). Poate o detaliere ar fi necesara. in rest...daca nu esti setat pe germane e o alternativa. Si eu cred ca nu e cu nimic mai prejos decat trio-ul ala.

  • Cyrus, miercuri, 23.03.2016 12:57

    Pare enorm 300 kg de baterii doar pentru 30 km de rulare electrica

  • Scorpionul.negru, miercuri, 23.03.2016 13:08

    La asta daca ti se strica ceva nu ti-l face nimeni in tara ! O masina buna si aratoasa ... peste Touareg si Q7 poate si GLE dar cam atat. X5, Cayenne, Range Rover Sport sunt ceva mai sus ca el.

  • Kirotractor, miercuri, 23.03.2016 13:21

    De acord, cu nimic mai prejos decit trio-ul german. Doar cei 320 de cai ai motorului 2.0 TwinTurbo imi par mult prea "impinsi" ca sa dea certitudinea unei fiabilitati realmente... scandinave. Iar apropo de zgomotul interior cam mare, ceva decibeli masurati in premiera cumva? ;-) Ca subiectivi sintem cu totii si la timpane...

  • mircea, miercuri, 23.03.2016 13:29

    @vianu, @chinezu Am lămurit în text problema. Zgomote în principiu aerodinamice și de rulare care se aud la peste 100 km/h pe autostradă. Aici tind să cred însă că ține mult și de tipul anvelopei, pentru că am testat două T8-uri la distanță de câteva zile. La unul se auzea (anvelope de iarnă), la celălalt ceva mai slab (anvelope de vară). Știu, e normal să se audă mai tare, dar în cazul primei mașini zgomotul era cam mare.

  • vianu, miercuri, 23.03.2016 14:31

    @mircea multumesc pentru raspuns nivelul zgomotelor la rulare poate fi dat si de anvelope pentru acelasi anotimp (si inca la diferente mari) iar cele aerodinamice sa primeze de la o anumita viteza in sus. La Peugeot 301 am observat ca fluiera mai sus de 60km/h :)) cel mai mult ma mira ca unele de iarna pot fi mai silentioase decat cele de vara (sunt patit) dar trist este ca la banii astia 2m2 de izolatie fonica nu se simteau grei nici la buzunar si nici la masa totala

  • vianu, miercuri, 23.03.2016 14:35

    adaugire sunt in asentimentul lui Kirotractor (si nu numai)...un stift de "decibelmetru" de pe un telefon ar fi chiar ok. Puteti specifica ca e: doar de folosinta "casnica", softul folosit, telefonul si zona de test. Nu cred ca cineva v-ar trage la raspundere ca exista diferente din ce ati scrie voi si ce simte proprietarul. Cu toate ca 5 decibeli fac diferenta dintre "ok" si "cam zgomotos" plus ca s-ar vedea un feed-back ;)

  • scamel, miercuri, 23.03.2016 14:43

    o masina tare si un comentariu pe masura.si totusi neinspirata comparatia cu casatoria daca-ti iei nevasta tanara si frumoasa si n-o pui la treaba o pune altul. si iar daca am bani si vreau sa ma dau mare imi cumpar mx5 sau macar v8. daca sunt ecologist imi iau tesla. sau crv. sau xc90 D. nu un carcalete.

  • Sorin, miercuri, 23.03.2016 14:47

    "Suspensii și direcție anesteziate Inerție ridicată în viraje din cauza bateriilor Consum mare când bateria e goală Zgomot de rulare la viteze ridicate" Forte convingator..... Nici ca pret nu este real cum ca GLE este mai scump la aceleasi echipari , in plus are motor GLE are motor biturbo de 3l nu 2l.... Sunt interesat de un hibrid din asta si sunt in tema , pentru ca le-am comparat pe toate...tot GLE 500 E este peste....

  • petrush, miercuri, 23.03.2016 14:48

    n-as crede ca Mircea nu stie sa aprecieze zgomotul produs de anvelope. numai el stie de ce se abate de la stilul cu care eram obisnuiti

  • Obbie, miercuri, 23.03.2016 15:11

    Sa inteleg ca ai condus Lexus LX570 facelift ca sa faci aceasta afirmatie ? Penibilule.....

  • zuzu, miercuri, 23.03.2016 16:37

    Oana la urma portbagajul are doar 314 litri cu cele 7 locuri ridicate?

  • vianu, miercuri, 23.03.2016 18:20

    @zuzu...am cautat ca eram si io curios, normal si hybrid 451L / 347L in configuratia cu 7 locuri 1102L / 998L in configuratie cu 5 locuri 1951L / 1847L in configuratia cu 2 multumit?

  • mircea, miercuri, 23.03.2016 18:29

    @vianu Merci. :)

  • vianu, miercuri, 23.03.2016 18:49

    aaa...pt nimic?

  • zuzu, miercuri, 23.03.2016 22:03

    @vianu - Intrebarea a fost pusa tocmai pt ca in tabelul final cifrele nu bat cu ce-am citit in alte parti.

  • Cornel Rs, joi, 24.03.2016 15:48

    Ca aspect mie imi place noul suv Volvo si ca interior..insa chestia asta cu hibrizi 300 kg pt doar 30 km autonomie..hm adica ori suntem electrici ori nu mai suntem ?! cel putin bate toate japonezele si lexus si infinity ca design chiar si pe cele germane .Oricum brv pt motorul f potent din cilindree mica

  • LR, joi, 24.03.2016 22:22

    @Mircea Articolul ăsta oferă o imagine mult mai clară decât cifrele seci pe care le dau producătorii auto. Totuși, nu înțeleg la ce te referi când spui "motor Twin Power (turbo plus supraalimentare)" Turbo e o metodă de supraalimentare, pe lângă supraalimentarea cu compresor mecanic (sau compresor electric, mai nou, în cazul Audi). Nu e prima dată când văd confuzia asta pe AM.

  • Chinezu', luni, 28.03.2016 10:18

    @ Mircea: Daca vor citi testul anterior si cel care a urmat, cititori mai neexperimentati si cei care nu stiu ca detii un Volvo, deci nu prea vrei sa dai note bune acestei marci,ca sa nu zica lumea ca esti partinitor, vor zice: " din teste decat Volvo, clar ca-s mai bune Opel-urile Asta si Renault-urile Megane Sport! Am citit eu si va arat ca chinezii de cand au luat firma asta au dus-o sub nemtoaice , ba chiar sub frantuzoiace!!!!" Doamne Fereste sa am dreptate si drumuri bune!... ca la note corecte nu ne mai asteptam......

  • BMW, duminică, 10.04.2016 16:35

    Am avut ocazia sa incerc masina , si va zic un lucru Automarket spune ca nu nea placut : "Zgomot de rulare la viteze ridicate " Si va zic de ce , masina e foarte cheap... am inchis usa la sofer si geamul era in jos pe jumatate si s-a rasunat si sau auzit toate piesele din usa ca in Dacia Logan , nici o izolare fonica.... Eu nustiu cum Automarket ia dat 5 stele la interior , numai design-ul interior merita 5 stele ca materialele componente si constructia lor e CHINEZAREALA. Ai o senzatie ca e o masina facuta in CHINA

  • Scorpionul.negru, marţi, 10.05.2016 00:49

    Un suv impecabil si corect dar tot nu a putut ajunge la nivel de Porsche Cayenne si Range Rover Sport....din pacate....